Front zip slim fit Komperdell-väst, nån som har?

PetiteFrancaise

Trådstartare
Jag har aldrig ridit med säkerhetsväst, men har nyss börjat rida igen efter ett längre uppehåll och känner att jag kanske vill ha väst nu... Jag har tittat på en Front zip slim fit Komperdell, är det nån här som har en sån? Hur är den att rida med? Det känns som att det är lätt att västen slår i bakvalvet när man rider men det kanske bara är som jag tror? Jag provsatt en sadel i affären med västen på och då slog den inte i, men det kanske beror på sadeltyp också? Jag är även rädd att jag ska känna mig klumpig i västen och att den ska störa min ridning, men det är nog bara en vanesak?

Jag tittade även på såna västar som bara är ryggskydd, men det känns inte som att de skyddar så bra... Men de är ju väldigt smidiga!
 
Är det den rosa? Jag har den och tycker den är smidig, inte alls klumpig som en riktig säkerhetsväst men du har ju inte samma skydd heller.
 
Jag är van och rida med väst och har ridit både med den tunna och deras tjockare varianter som skyddar bättre. De skador jag undvikit genom min tjockare väst skulle inte den tunnare klara av (braka genom hinder, blivit träffad av framhov efter bockserie osv). Men om du vet att du kommer landa på ryggen och vet med dig att du undviker väst för du tycker det är varmt är den bättre än inget. Precis som du säger var den lite lång men jag har för mig att den finns i två längder, är inte helt säker.
Den tjockare formar sig också efter kroppen men är rätt varm, det är den.
 
Den här är det: https://www.hooks.se/ryttare/ryttarutrustning/sakerhetsvast-front-zip-slim-fit-komperdell

Jag har köpt den men har den på öppet köp så att jag hinner gå med den hemma och försöka vänja mig vid den. Det är ju dock omöjligt att veta om den kommer att störa min ridning utan att testa att rida med den...

Det verkade som att den bara fanns i en längd men jag kanske har fel? De hade bara den varianten i affären iaf. Den är ju superbekväm om man jämför med andra västar med säkerhetsklass 3 som jag har provat, men det känns ändå som att jag har rustning på mig. :D Men jag har ju aldrig ridit med väst så klart att det är en omställning. Något jag stör mig på dock är att jag ser lite kutryggig ut från sidan, alltså som att jag har lite puckelrygg fast jag rätar på mig så mycket jag kan. Jag är rädd att få ful sits med västen. (Vilket låter jätteytligt jag vet, det handlar ju trots allt om att skydda kroppen.) Men jag vill ju inte att den ska störa min ridning och att jag ska bli klumpig.

Jag har försökt hitta lite tunnare västar, kanske säkerhetsklass 2? Men har inte hittat ngt. Det verkar som om alla affärer bara har antingen de tjocka västarna klass 3 eller ryggskydden som är jättetunna. Ngt mittemellan vore perfekt. ^^
 
Den här är det: https://www.hooks.se/ryttare/ryttarutrustning/sakerhetsvast-front-zip-slim-fit-komperdell

Jag har köpt den men har den på öppet köp så att jag hinner gå med den hemma och försöka vänja mig vid den. Det är ju dock omöjligt att veta om den kommer att störa min ridning utan att testa att rida med den...

Det verkade som att den bara fanns i en längd men jag kanske har fel? De hade bara den varianten i affären iaf. Den är ju superbekväm om man jämför med andra västar med säkerhetsklass 3 som jag har provat, men det känns ändå som att jag har rustning på mig. :D Men jag har ju aldrig ridit med väst så klart att det är en omställning. Något jag stör mig på dock är att jag ser lite kutryggig ut från sidan, alltså som att jag har lite puckelrygg fast jag rätar på mig så mycket jag kan. Jag är rädd att få ful sits med västen. (Vilket låter jätteytligt jag vet, det handlar ju trots allt om att skydda kroppen.) Men jag vill ju inte att den ska störa min ridning och att jag ska bli klumpig.

Jag har försökt hitta lite tunnare västar, kanske säkerhetsklass 2? Men har inte hittat ngt. Det verkar som om alla affärer bara har antingen de tjocka västarna klass 3 eller ryggskydden som är jättetunna. Ngt mittemellan vore perfekt. ^^
Det låter som om du letar efter komperdells tunnare, "den rosa". Den heter Ballistic och är level 2.

Den är mycket smidigare än level 3. För mig har det dock inte blivit något köp, passformen är mysko på mig.
 
Jag är också sugen på att testa Ballisticvästen. Läkaren på akuten tyckte jag skulle ha skydd efter att besökt dem 4 gånger på 6 månader. 😎 Fast den hade ju inte hjälpt mot handledsfrakturerna, :angel:

Är bara rädd att den ska bli för lång. Är man två äpplen hög så är det ju alltid en risk. :p
 
Den här är det: https://www.hooks.se/ryttare/ryttarutrustning/sakerhetsvast-front-zip-slim-fit-komperdell

Jag har köpt den men har den på öppet köp så att jag hinner gå med den hemma och försöka vänja mig vid den. Det är ju dock omöjligt att veta om den kommer att störa min ridning utan att testa att rida med den...

Det verkade som att den bara fanns i en längd men jag kanske har fel? De hade bara den varianten i affären iaf. Den är ju superbekväm om man jämför med andra västar med säkerhetsklass 3 som jag har provat, men det känns ändå som att jag har rustning på mig. :D Men jag har ju aldrig ridit med väst så klart att det är en omställning. Något jag stör mig på dock är att jag ser lite kutryggig ut från sidan, alltså som att jag har lite puckelrygg fast jag rätar på mig så mycket jag kan. Jag är rädd att få ful sits med västen. (Vilket låter jätteytligt jag vet, det handlar ju trots allt om att skydda kroppen.) Men jag vill ju inte att den ska störa min ridning och att jag ska bli klumpig.

Jag har försökt hitta lite tunnare västar, kanske säkerhetsklass 2? Men har inte hittat ngt. Det verkar som om alla affärer bara har antingen de tjocka västarna klass 3 eller ryggskydden som är jättetunna. Ngt mittemellan vore perfekt. ^^
Det är den jag har. Älskar den, trots att den är lite varm. Klart den skönaste västen jag haft.
 
Jag är också sugen på att testa Ballisticvästen. Läkaren på akuten tyckte jag skulle ha skydd efter att besökt dem 4 gånger på 6 månader. 😎 Fast den hade ju inte hjälpt mot handledsfrakturerna, :angel:

Är bara rädd att den ska bli för lång. Är man två äpplen hög så är det ju alltid en risk. :p

Jag är också kort, och har en ballistic vid vardagsridning (efter lite skäll på akuten... :o ). Den töjer sig en del efter ett tag, så man kan gott gå ner i storlek till en som är svår att stänga vid köp. (Har XXS på den tror jag, är strax under 160 lång och brukar ha strl XS/36 på överdelar annars. Komperdell är stora i storleken!)
För väldigt varma dagar har jag faktiskt funderat på att köpa ryggskydd från alpinbutiken, då kan man ju välja exakt passform. (Annars tänker jag mig att en väst klippt till rätt längd i nederkant är bättre än både en för lång dito eller att rida utan.)

Jag hade dock aldrig stått ut i en klass 3 i det materialet, är alldeles för känslig för att bli för varm när jag tränar. Har en racesafe provent då, och den byggs ju ihop av de delar man behöver för att måtten ska passa så den sitter perfekt (det enda som har standardstorlek på min är axelskydden :D).
 
Jag är också kort, och har en ballistic vid vardagsridning (efter lite skäll på akuten... :o ). Den töjer sig en del efter ett tag, så man kan gott gå ner i storlek till en som är svår att stänga vid köp. (Har XXS på den tror jag, är strax under 160 lång och brukar ha strl XS/36 på överdelar annars. Komperdell är stora i storleken!)
För väldigt varma dagar har jag faktiskt funderat på att köpa ryggskydd från alpinbutiken, då kan man ju välja exakt passform. (Annars tänker jag mig att en väst klippt till rätt längd i nederkant är bättre än både en för lång dito eller att rida utan.)

Jag hade dock aldrig stått ut i en klass 3 i det materialet, är alldeles för känslig för att bli för varm när jag tränar. Har en racesafe provent då, och den byggs ju ihop av de delar man behöver för att måtten ska passa så den sitter perfekt (det enda som har standardstorlek på min är axelskydden :D).
Jag är ju lite större än så på överdelar, M/40-42 så är rädd att den blir för lång. Hoppas på att kunna prova en på GHS.
 
Det låter som om du letar efter komperdells tunnare, "den rosa". Den heter Ballistic och är level 2.

Den är mycket smidigare än level 3. För mig har det dock inte blivit något köp, passformen är mysko på mig.

Den här?: https://www.svenskridsport.com/till...MI6LfM7vra5wIVkMmyCh1L0QQ-EAQYASABEgI6h_D_BwE

Den ser ju onekligen tunnare ut! Men jag tror inte att de hade den på Hööks... De verkade bara ha Komperdell klass 3 samt ryggskyddet. Men de kanske kan beställa hem? Man vill ju gärna kunna prova innan man köper och att beställa och skicka tillbaka själv är så bökigt :nailbiting: Jag får gå tillbaka in och fråga.

Jag blir ju lätt väldigt varm, jag rider i supertunna kläder även på vintern. Alltså bara några millimeter tyg. Så jag skulle väl förmodligen bli ångkokt i den Komperdellvästen jag har på öppet köp...
 
Den ser ju onekligen tunnare ut! Men jag tror inte att de hade den på Hööks... De verkade bara ha Komperdell klass 3 samt ryggskyddet. Men de kanske kan beställa hem? Man vill ju gärna kunna prova innan man köper och att beställa och skicka tillbaka själv är så bökigt :nailbiting: Jag får gå tillbaka in och fråga.

Jag blir ju lätt väldigt varm, jag rider i supertunna kläder även på vintern. Alltså bara några millimeter tyg. Så jag skulle väl förmodligen bli ångkokt i den Komperdellvästen jag har på öppet köp...

På "mitt" Hööks finns den i butik. :)
Den är fortfarande varm i och med att den blir ganska tät, men långt mycket bättre än motsvarande klass-3:a. Jag rider i den jämt och tycker inte den är i vägen någonsin (när jag väl är i sadeln, på backen och när västen är kall är den ju rätt stel). Skulle dock inte välja den vid "riskridning", det är stor skillnad i hur mycket den skyddar jämfört med den västen jag har vid terränghoppning.

(Och jag hade fel om storlek, det är en XS jag har nu men egentligen borde jag ha köpt en XXS med tanke på att den inte längre kommer sitta som den ska när jag rider i bara t-shirt. Så sett hade en renodlad ryggplatta varit smidigare, även om de jag sett i ridsportsbutikerna varit mycket klumpigare utformade än den här västen.)
 
Den här är det: https://www.hooks.se/ryttare/ryttarutrustning/sakerhetsvast-front-zip-slim-fit-komperdell

Jag har köpt den men har den på öppet köp så att jag hinner gå med den hemma och försöka vänja mig vid den. Det är ju dock omöjligt att veta om den kommer att störa min ridning utan att testa att rida med den...

Det verkade som att den bara fanns i en längd men jag kanske har fel? De hade bara den varianten i affären iaf. Den är ju superbekväm om man jämför med andra västar med säkerhetsklass 3 som jag har provat, men det känns ändå som att jag har rustning på mig. :D Men jag har ju aldrig ridit med väst så klart att det är en omställning. Något jag stör mig på dock är att jag ser lite kutryggig ut från sidan, alltså som att jag har lite puckelrygg fast jag rätar på mig så mycket jag kan. Jag är rädd att få ful sits med västen. (Vilket låter jätteytligt jag vet, det handlar ju trots allt om att skydda kroppen.) Men jag vill ju inte att den ska störa min ridning och att jag ska bli klumpig.

Jag har försökt hitta lite tunnare västar, kanske säkerhetsklass 2? Men har inte hittat ngt. Det verkar som om alla affärer bara har antingen de tjocka västarna klass 3 eller ryggskydden som är jättetunna. Ngt mittemellan vore perfekt. ^^

men i stallet köpte den efter att ha gjort en rejäl vurpa. Hon har haft häst i många år och aldrig ägt en väst eller använt men denna gillade hon väldigt mycket.
 
Jag har den rosa, rider helt obehindrat i den. Har stora bröst så en vanlig väst blir som ett tält.
 
Alternativ på smidigt ryggskydd som är lätt att modifiera på längden borde vara Dainese alter real. Bara att öppna i nederkant, plocka loss lagom mycket i nederkant, och tråckla ihop igen.

(Jag har inte sett den i Sverige med ÅF finns på Eurohorse för den som ska dit. De hjälper till med måttning så kan man beställa från dem sen. Har blivit billigare för mig varje gång, trots frakt från England.)

Hos samma ÅF finns galopp-västarna. Det kanske är ett alternativ om man undviker väst pga att klass-3 är för klumpigt? (3-orna är ju de enda som egentligen är godkända för ridning i Sverige, men det skydd som är på skyddar mer än det som hänger på galgen... Själv tycker jag en klass-3-väst är för bulkig över revbenen för att funka bra att rida dressyr i, och det måste den ju vara för att skydda revbenen så bra som den ska enligt standard.) Tex Racesafe ProJockey ser ut att vara det luftigaste man kan ha i skyddsväg. :)

Både de olika modellerna från Racesafe och den liknande Champion går att köpa med olika rygglängd/frontlängd för att passa optimalt, framförallt om man köper från den Engelska återförsäljaren. (Champion gör nog bara klass 3. Båda märken följer senaste BETA-standard som har högre krav än EN-märkningen vi använder i Sverige.)
 
Jag har aldrig ridit med säkerhetsväst, men har nyss börjat rida igen efter ett längre uppehåll och känner att jag kanske vill ha väst nu... Jag har tittat på en Front zip slim fit Komperdell, är det nån här som har en sån? Hur är den att rida med? Det känns som att det är lätt att västen slår i bakvalvet när man rider men det kanske bara är som jag tror? Jag provsatt en sadel i affären med västen på och då slog den inte i, men det kanske beror på sadeltyp också? Jag är även rädd att jag ska känna mig klumpig i västen och att den ska störa min ridning, men det är nog bara en vanesak?

Jag tittade även på såna västar som bara är ryggskydd, men det känns inte som att de skyddar så bra... Men de är ju väldigt smidiga!
Det är en sån jag har, och ja då får man verkligen tänka på hur man sitter då den lätt slår.i..
 
Jag har den rosa komperdell och bara älskar den. Använder de vid all hantering av hästen. Longering, körning, ridning eller promenader. (har unghäst) Man märker inte att man har den på sig. Jag är 160cm och har storlek s i västen, m annars. Upplever inte att den är för lång, men kanske kan det påverka vilken sadel man rider i? Om den är hög bak?
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 124
Senast: JennyLz
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 711
Senast: Verdandi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 544
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 751
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp