Bukefalos 28 år!

Fronturlastning...

Använder min frontutlasning vid varje utlasning om utrymme finns vill säga, går ju ej på tävlingar mm där det brukar vara trångt bland bilar och transporter. :)
 
Jag tycker att det är kanon med fronturlastningen!!! :love:
De gånger som jag inte använder den så beror det på platsbrist. Oftast är man ju tvungen att stå rätt så trångt på tävlingarna och då finns det helt enkelt inte plats att lasta ur framtill...Vilket är synd!

Min lite yngre häst tycker framurlastningen är mkt bra, den äldre tycker däremot att den är lite läskig! Har man hela sitt liv gått ur baktill så kan man ju iof förstå skepsisen... Du skulle ha sett hans ögon första gången jag öppnade luckan framtill!!! :D
Jag trodde ögonen skulle trilla ut...!!! :rofl:

När jag tar ut framtill brukar jag veva ner stödhjulet först. Annars blir det lätt lite svajigt.
 
jag har ingen egen transport men lånar stallkompisens :d
Jag använder frontutsläppet om det går, skulle det inte finnas möjlighet till det så blir det väl att backa. bra att träna på båda, men fronutsläppet är ju trevligast för hästen :)
 
Jag åker nästan alltid ensam med hästen och lastar då ur fram. Det är så bra att ha henne i tyglarna direkt hon kommer ut. Även på tävling när jag åker själv, det brukar alltid finnas ett hörn där vi kan stå. Har jag någon hjälpreda med så står vi självklart bland de andra och lastar ur bakåt.
 
Jag har faktiskt aldrig lastat ur fram fast det finns fronturlastning på min... Hästen går själv både in och ur så det har aldrig känts nödvändigt. Köpte transport med fronturlastning mest som en säkerhet ifall det skulle hända något. Tjejen hoppade över bommen för några år sedan och och resultatet av det blev 6 månader i box. Hade vi haft bommar som man tar lös från utsidan både bak och fram samt fronturlastning även på den förra finkan hade hästen inte blivit skadad.
:rofl:
//Malin
 
Att använda fronturlastningen är bland det dummaste man kan göra! :eek: hästen ska inte veta att det går att ta sig ut framvägen, det kan leda till att den hoppar över bommen om den blir skrämd eller så.
Fronturlastning ska endast användas i nödfall om det tex vid olycka om det inte går att ta sig ut bakvägen!
 
jag skulle personligen inte välja att lasta ur där fram i transporten. känns som att det finns risk att hästen kan försöka ta sig över frambommen om den vet att det finns en utväg där fram också.
 
Vari ligger problemet med att lasta ut bakåt?
Är inte framurlastning bara ett fördyrande säljargument?

LIA
 
Jag tror nog att hästen vet det ändå, matte går ju in och ut där fram...

Har men ett fyrhästarsläp där de står två och två så måste de två främsta hästarna backa väldigt långt om man inte tar ut de fram. (Det ser väldigt roligt ut, de vet när rampen brukar komma och börjar knäa i tid = många steg).
 
För mig är den ovärderlig, har använt den OFTA i 10 år minst.
Däremot hade jag en annan häst som jag inte kunde lasta ut framåt, det gick för fort!
 
Har jag påstått att jag har ett problem att lasta ur bakåt? Det var ju inte det som var grundfrågan i tråden heller för den delen...

Varför väljer de flesta att ha fronturlastning på sina transporter tror du? Det kan ju inte vara för att man vill bränna 5000 kr på någonting man aldrig ska använda iaf :confused:

Dessutom så tycker jag att man ska se varje häst som en egen individ, alla kan ju inte vara stöpta i samma form....
 
Inte du, men andra.

Gör dom flesta det? Väljer fronturlastningsdörr? Ser man på transporterna på vägar, tävlingar etc, är dom i klar minoritet.

Ven har sagt att hästar inte är individer? :confused:
Vilket väl inte är detsamma, som att man inte kan lära alla hästar att backa ur en transport?

LIA
 
Jag har fronturlastning och använder den också, 99 gånger av 100. Min häst kan naturligtvis gå ut bakåt också men föredrar att gå ut framåt. Hon har mer bråttom när hon backar, jag vet inte om det möjligtvis kan bero på hennes patellaupphakning, hon backar ogärna på lutande underlag (uppför/nerför) så jag misstänker att det är obehagligt för knäna.
 
Vari ligger problemet med att lasta ut bakåt?
Är inte framurlastning bara ett fördyrande säljargument?

LIA

Njae... jag tycker fronturlastningen kan vara bra till vissa hästar ibland. Eftersom jag alltid åker och tränar/tävlar ensam utan hjälp med lastning så har jag ibland använt fronturlastningen då hästen varit stressad och hispig. Kan vara svårt att hantera en "vild" häst själv vid urlastning. Generellt sätt så föredrar jag dock att backa ur hästen då jag tycker det är lite trångt att ta hästen via framluckan.
 
Den (begagnade) transport jag troligen kommer att köpa är det fronturlastning på. Jag har aldrig kört med en sån tidigare och förstår inte riktigt vad man ska ha den till... Det kan säkert vara bra för hästar som kastar sig bakåt, men som vissa har skrivit kan de säkert få för sig att hoppa över bommen också...

Det positiva jag kan komma på (vet dock inte om det blir så) är att det kanske blir lättare att lasta själv om hästen lär sig att gå ur fram istället för att backa. Om jag måste följa med hästen in i transporten (vilket jag nog måste eftersom jag inte tror att han går in själv) måste jag springa runt och stänga bommen bak själv. Risken är då stor att hästen redan är ute igen då... Detta är bara en teori, men får den bara gå ur fram kanske den inte backar ut av sig själv...
 
Jag har aldrig använt fronturlastning själv förrän vi testade i helgen. Men det måste ju som sagt finnas en anledning till att det numera finns på nästan varenda transport som säljs. Alla kan ju inte har det bara för syns skull :)
 
Köper jag den kommer jag att testa. Min häst backar dock ut lugnt och fint så vi kommer med all säkerhet att fortsätta backa.
 

Liknande trådar

Utrustning Nån som har tips på släp med hög komfort, dvs stabil och tyst. Måste även ha aluminiumgolv och inte vara onödigt stor. Fronturlastning...
Svar
17
· Visningar
1 432
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
288
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
808
Utrustning Någon som vet om det går att lasta ur hästen till vänster när hästen till höger står kvar i transporten genom fronturlastningen?
Svar
3
· Visningar
456
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp