Frostfria vattenkoppar

Luna10

Trådstartare
Exakt HUR frostfria är dom? Enligt tillverkarna ska de flesta hålla ned till -25, stämmer det? Vattenkoppen blir i en lösdrift för 2 (ev. 3 hästar). Vilket är bättre, flottör, tunga eller rörventil? Rörventil tycker jag att känns bäst, lättast att använda för hästen, då den inte behöver trycka så hårt för att få vatten som med en "tunga". Vi är nu i byggnadsskedet där vi måste bestämma hur många rör som ska in under golvet, till elvattenkopp behövs ju både vatten och el. Hur har ni andra med lösdrift löst det med vattnet?
 
Flottörvattenkoppar. Våra (från lantmännen) tål minus 27 grader innan de fryser.

Det är lite knepigt att installera alla typer av värmekoppar bara för det går lätt krypström till hästen. Extra jordningar behövs i allmänhet :idea:

Så här kan man sätta dem - smart att dela en kopp på flera hagar eftersom de är dyyyra innan allt är klart. bild
 
Vad är de för märke o. modell. Och vad kostade hela "anläggningen"? Vår kommer ju ändå att va inne i lösdriften, alltså kan man ju räkna bort avkylningseffekt av vind, så den borde ju tåla ännu mer (eller). Blir det stående vatten i koppen? Blir det inte problem med att det blir smutsigt isåfall?
 
Vi har vanliga Suevia elvattenkoppar med flottör som sitter i nergrävda cementrör.

2920.jpg


Oavsett märke tycker jag flottörvattenkoppar är bäst. Några liter vatten blir stående i vattenkoppen och hästen behöver inte trycka fram vattnet. Våra hästar gillar dessa vattenkoppar mkt bättre än de i boxarna som är med tunga.

Visst blir vattenkoppen skitig, men man bör ju ändå kolla den minst en gång per dag. Själv passar jag på då vi fodrar och visiterar hästarna, det är ju bara att tvätta ur den med en diskborste.

Även fast våra 3 vattenkoppar är av den gammeldags modellen med emaljerad gjutjärn har vi aldrig haft några problem med krypström. Vi har utvändig värmekabel på nergrävda ledningen (plast) och koppens värmeelement sitter som en ring under vattenkoppen. Ingen extra jordning, men däremot självklart jordfelsbrytare.
 
Jag var nog otydlig - krypströmmen kommer från STÄNGSLET när det är blött och är vad jag märkt oberoende av märke på vattenkopparna :)
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 003
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 338
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 128
Senast: Irival
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 529
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp