Frozen shoulder

fejt

Trådstartare
Jahapp, nu har mitt impingement utvecklats till en frozen shoulder. Jag kan inte lyfta rak arm mer än två decimeter åt sidan, inte knäppa av bh, sätta upp håret, sova på sidan…axeln är helt fast. Det går ju över så småningom men jag har läst mig till att det kan ta två år!
Någon här som haft? Hur lång tid tog det att bli av med? Blev ni bra? Fick ni i andra axeln sen?
 
Jag fick lyckligtvis mina impingement opererade. Först ena axeln, sen den andra. Helt besvärsfri idag. Är operation utesluten för dig?
 
Jag fick lyckligtvis mina impingement opererade. Först ena axeln, sen den andra. Helt besvärsfri idag. Är operation utesluten för dig?
Det är tydligen inte impingement utan frozen shoulder, som är en helt annan åkomma med liknande symtom i början. Ledkapseln har krympt och stelnat (eller nåt liknande iaf) så att ledkulan inte kan röra sig. Det läker ut av sig själv men tar lång tid. En del opereras men det rekommenderas inte annat än i undantagsfall.
 
Det är tydligen inte impingement utan frozen shoulder, som är en helt annan åkomma med liknande symtom i början. Ledkapseln har krympt och stelnat (eller nåt liknande iaf) så att ledkulan inte kan röra sig. Det läker ut av sig själv men tar lång tid. En del opereras men det rekommenderas inte annat än i undantagsfall.
Jo, jag vet att det inte är samma. Men eftersom du skrev om impingement så .....
 
Jag har haft, på bägge sidorna. En process på några år.
Första sidan blev stadigt sämre under ca 1 års tid, efter första året började det släppa lite och efter ca 2,5 år var det så bra att jag emellanåt kunde glömma bort det. Då började det på den andra sidan. ☹️
Idag är jag smärtfri och har en rörlighet på kanske 90% i bägge axlarna.
 
Se till att hitta en sjukgymnast eller någon annan som behandlar med laser då kommer du att bli bra på kort tid.
 
Jag fick frozen shoulder efter en avramling där jag visst råkade pajja hela armen. :meh: Kunde inte röra armen överhuvudtaget, bara från armbågen och neråt. Nu kanske det är helt andra förutsättningar, men det var ändå en frozen shoulder...
Jag fick en kortisonspruta rakt in i axelleden, och under den tiden som sprutan verkade så tränade jag som en galning. Alltså varje dörrpost jag gick igenom så åtminstone försökte jag slå handen i övre karmen och sånt (även om jag inte klarade att lyfta armen så högt i början så såg jag framför mig att jag slog handen i övre karmen). Åt dessutom massvis med antiinflammatoriska och uppbyggande kosttillskott och gick på laserbehandlingar. Efter 3-4 månader har jag för mig att det var så var jag på återbesök hos läkaren och kom in i rummet och gjorde en high five åt honom. Alltså hans min var obetalbar!! :laugh:
Men ja, han konstaterade att jag hade läkt väldigt snabbt och bra, så det MÅSTE inte ta två år (vilket jag också hade fått höra att det kunde göra). Hoppas att ditt också ger sig snabbt! :up:
 
En bra fysioterapeut (min är på en större idrottklinik som tar emot patienter från elitidrotten och remisser efter operation), en bra kiropraktor och bra styrke/rörlighets- och stretchövningar. Övningar av fysion till en början och det var RIKTIGT små grejer, absolut inte lyfta armar eller liknande utan först hitta rätt aktivering mellan skulderbladen osv. Fick absolut inte göra ont att göra övningarna och jag blev också tejpad mellan några av tillfällena.

Liknande tillvägagångssätt när jag fick hjälp för min skadade menisk i ett knä för ett par år sedan. Båda gångerna avtog smärtan otroligt snabbt (inom några dagar). Antar för att man akut får hjälp att både ta bort det som ligger fel och stör samtidigt som man får hjälp med träning för muskler som varit helt inaktiva utan att överanstränga dem (min fysio påpekar det otroligt mycket). På så sätt kan man snabbt öka upp träningen och få en positiv spiral.

Otroligt tacksam för hjälpen jag hittat! 🙏
 
Jag har haft frozen shoulder i båda axlarna - tack och lov inte på samma gång som vissa stackare har råkat ut för. Första gången tog det nästan ett år innan jag fick korrekt diagnos, massor av sjukgymnastik, akupunktur etc och inget hjälpte och hade rejält ont. Fick till slut remiss till en MRI. Frozen shoulder konstaterades. Remiss till ortoped, kortisonspruta i axeln (himmelskt att slippa smärtan) och sedan operation tre veckor senare. I princip går de in och 'sliter' itu bindväven. Sedan var det intensiv rehab, i princip dagen efter operation, vatten rehab, vanlig rehab, massor av övningar hemma. Fick tillbaka rörligheten relativt snabbt.

Andra axeln ringde jag direkt till ortopeden. MRI, kortison, operation mer eller mindre direkt. Sedan samma rehab. Jag har aldrig fått tillbaka all rörlighet, kan tex inte knäppa bh bak utan måste hala fram den. Kan inte simma bra. Gör jag någon häftig rörelse så kan det kännas. Säg att jag har fått tillbaka 85% rörlighet, lite sämre i vänster axel. Men ingen smärta och jag lever mitt liv som vanligt. Jag är en ynklig, själv-ömkande person när det kommer till smärtor så att för mig var operation definitivt värt det att inte ha ont. Dessutom gick det över mycket snabbare än om jag bara skulle väntat på att det skulle läka ut av sig själv.
 
Tack för alla svar! Jag har ätit en kur Alvedon kombinerat med Naproxen i några dagar och det lindrar bra.
Också uppmuntrande att läsa om lyckade operationer samt att man kan påverka med fokuserad träning.
Jag är inte den som oroar mig och jag är ganska bra på att stå ut med saker men att få det i högerarmen oroar mig faktiskt litegrann. Har fyra hästar hemma och föl på gång. Får inte på loksele nu men jag kan åtminstone mocka och göra det grundläggande så länge höger arm funkar.
 
Jag har haft en frozen shoulder, som fortfarande inte är utläkt.
Det finns många teorier runt behandling av det och det finns delade meningar om vitsen med att "bryta upp" axeln för att öka rörligheten. (min sjukgymnast hävdar att man inte vinner något på det, utan det måste få sin tid att läka ändå)
Det som hjälpte mig allra bäst var sjukgymnastik i varm bassäng, där kunde jag gradvis ta ut rörelsen mer och mer. Men, snart 2 år senare är jag fortfarande begränsad i rörligheten.
 
Fått högeraxeln diagnosticerad med frozen shoulder, och det har den nog också ;) men jag tycker den uppför sig lite märkligt för diagnosen?

Jag har, med viss träning, rätt bra rörlighet på morgonen (mäter i toalettspegeln och har märken på ett skåp så det är mätbart rätt bra) men blir sämre om jag jobbar under dagen och betydligt mindre rörlig på kvällen?
Varför blir det så?
Vila på natten borde inte göra ledkapseln rörligare väl? Och varför blir det stelare av att jobba? Att det gör ont att jobba är irriterande nog, men det är lite otrevligt att axeln också verkar sämre av det?

Jag är lite fundersam själv på om det kan finnas en skada i nacken med… har ett område med nedsatt känsel och blev översprungen av en häst i september som var startskottet på problemen. I oktober började axeln strula och nu i januari är den ”frusen”… Kanske jag borde kolla upp nacken med?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 223
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 820
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 722
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp