Frukost i farten?

Sparrisen123

Trådstartare
Nu behöver jag mathjälp igen ;)
Jag behöver tips på frukost som går att äta i bilen (eller bussen eller valfritt annat färdmedel för den delen). Alltså helst något drickbart eller på annat sätt enkelt att bara stoppa i sig.
Förr har jag kunnat dricka smoothies eller drickyoghurt, men nu för tiden får konsistensen och lukten mig att må illa så det går inte lika bra längre. Dessutom får jag lätt ont i magen av för mycket laktos på morgonen.
Det ska helst vara något som är klart som det är, alternativt tar max 2 minuter att fixa.

Min nuvarande "i farten-frukost" består av en Naturdiet-shake, men det är inte helt lyckat det heller eftersom det ger för få kalorier, det är dyrt och känns inte så väldigt hälsosamt för mig som har ätstörningshistorik.
Jag har tillgång till näringsdrycker istället, och det blir både billigare och mer kalorier, men helst vill jag ju slippa sånt och hitta något "vanligt" alternativ som fungerar bättre.
Så har ni några förslag?
 
Sv: Frukost i farten?

Jag gillar nyponsoppa och tycker det är smidigt och ganska så mättande. Däremot har jag noll koll på kaloriinnehållet.
 
Sv: Frukost i farten?

Smoothie!

Min favorit är en blandning av fil, kvarg, frysta bär, proviva och havregryn :)

edit.
(sen läste jag all text... ) :)
Men om du tar bort laktosen kanske. Blir det något kvar då?
Frysta bär, proviva och havregryn/havremjölk?

Hrm.. protein hade ju varit bra att ha i också. Proteinpulver?

edit igen...
Om du klarar av en skvätt kvarg så kan det kanske bli något tillsammans med proviva, frysta bär och havremjölk/gryn?
 
Senast ändrad:
Sv: Frukost i farten?

Nyponsoppa hade jag glömt, det är gott! Men jag tror det är under 50 kcal/dl, så jag skulle behöva dricka jättemycket för att få i mig tillräckligt. Men nyponsoppa + något mer skulle ju vara ett alternativ kanske.
 
Sv: Frukost i farten?

Som sagt, konsistensen och lukten på smoothie fungerar inte så bra. Och så blir det för mycket laktos som första måltid :(
 
Sv: Frukost i farten?

Är det lukten av yoghurt eller frukterna som tar emot när det gäller smoothies? Det går ju att göra så många varianter :)


Förut fanns det havremjölk med fruktsmak, urgott och dög gott och väl som mellanmål. Men vet inte om man står sig en hel förmiddag på det däremot.
 
Sv: Frukost i farten?

Yoghurten. Eller fil eller vad man nu har, men det "mjölkiga" :p
Havremjölk, proteinpulver, proviva och bär/frukt är väl en kombination som iallafall skulle fungera, men det känns lite omständigt.
 
Sv: Frukost i farten?

Det går ju att bara köra bär och juice/vatten typ? Gör iordning dagen innan och plocka fram ur kylen när du ska gå? :)
 
Sv: Frukost i farten?

Nej det går ju supersnabb om man har en blender, någon enstaka minut, max :)
Har jag ont om tid och ska iväg så brukar det bli en smoothie av något slag eftersom det går så fort att blanda ihop och sen kunna dricka i bilen.
 
Sv: Frukost i farten?

Du kan inte tillaga någon innehållsrik soppa (som smakar gott kall) i förväg, så är det bara att ta med på morgonen. Om det inte känns konstigt med "riktig" mat på morgonen :) Jag brukar ibland ha kokosmjölk istället för ex grädde när jag gör soppa, då blir det iaf lite kaloririkt.
 
Sv: Frukost i farten?

Okej, då kanske det är värt ett försök iallafall.
Men proteinpulver, är det dyrt? Smakar det nåt?
 
Sv: Frukost i farten?

Okej, då kanske det är värt ett försök iallafall.
Men proteinpulver, är det dyrt? Smakar det nåt?

Finns en djungel av proteinpulver, kolla runt på innehållet och välj en som passar ditt ändamål bäst!
Kostar en del och vissa (många) smakar :yuck: enligt mig..

Fruktsallad?
Frukt/grönsaks stavar?
Nötter/torkad frukt?
Baguette? kan man göra klart dagen före..

:)
 
Sv: Frukost i farten?

Nypon-/blåbärssoppa + nötter kanske kunde vara nåt?
Sånna där frallor, som man kan köpa i affären, där det är smält ost ovanpå brukar jag ibland köpa hem och äta som dom är, utan smör eller annat pålägg. Det kanske kan funka att variera med? Finns även tacosnurror i vissa butiker, vitt bröd som är rullat som kanelbullar men med tacosås där kanelen brukar vara, funkar perfekt som ett frukostbröd när man har bråttom och inte vill fixa mackor.
 
Sv: Frukost i farten?

I smoothien tänkte jag. :)

Typ: banan, frusna bär, spenat, kokosmjölk. Borde bli hyfsat mättande, om du pallar konsistensen. :)
 
Sv: Frukost i farten?

Funkar inte ens froosh-smoothies?

Jag brukar göra mina smoothies så här:

Juice (helst färskpressad)
Valfria frukter (alltid banan dock) och sedan:
Krossade linfrön
Dinkelkli
Gojibär
Morot
Torkad frukt (utan tillsatt socker, hacka/klipp i småbitar)
Ev. ingefära
Probiotika

Tycker inte om när det blir för tjock konsistens, så jag har sällan i yoghurt.
Däremot hittade jag rismjölk med kokos-smak, det var gott :) (har en vän som använder kokosmjölk i sina smoothies ibland, men jag gillar inte smaken av ren kokosmjölk. Tror jag :p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Jag är på jakt efter en god måltidsersättning, helst något i pulverform som man blandar själv och gärna billigt (men viktigast är att...
2
Svar
20
· Visningar
2 440
Äldre Ibland måste jag iväg tidigt på morgonen, och jag har SÅ SVÅRT för att komma igång. Jag kan inte sätta mig vid bordet och äta frukost...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp