fruktan index

S

Sammy

Hej,

Jag har två shettisar som börjar blir för tjock. Jag arbeta redan med de och promenara med de, men jag tror inte att det är tillräcklig.
Framtförallt Billy få en tjock och hård hals och kliar sig mycket, så det kan vara att han har en insuline-intolerans.

Från och med nu ska de står separat från de stora hästar och inte få tillgang till stor hage, när fruktan i graset är högt.
Jag vet hur vädret påverker fruktan, men frågar mig om det finns en fruktan index man kan kolla varje dag.

Jag är hollandska och vet att det finns en sida i holland som man kan kolla fär att se hur det är met fruktan varje dag.
Men jag bor nu i Sverige och undrar om det finns så en index här i sverige också.
 
Sv: fruktan index

Jag undrar om det inte kan bero på exem om den har en sådan hals som kliar? Men jag vet inte något om exem.

Insulinresistens dvs nedsatt insulinkänslighet vet jag mer om. Jag tror att jag har en sådan ponny hemma. Men har inte läst någonstans att det kan klia av det. Men en tjock insulinresistent ponny hade jag inte haft på gräs över huvudtaget med eller utan höga fruktanhalter. Det är nog inte riktigt någon som vet om dessa hästar bara får fång av höga fruktanhalter eller om de kan få det även av sockret i gräset.
jag hade bantat den först, inte så lätt, jag vet.

Jag har inte hört talas om något fruktanindex. Jag undrar i och för sig om det skulle fungera eftersom halten kan ändras så plötsligt och beror på så många olika saker. Men det finns kanske någon annan som vet.
 
Sv: fruktan index

Jag har ju swårt att tro att det, ens i Holland, skulle finnas ett gäng analytiker som skubbade ut tidig morgon och tog prower från gräs i olika tillwä tstadier, analyserade fruktanhalten och la ut en lista på nätet. Analysen tar för lång tid, fruktanhalten kan ändra sig på några timmar och warierar desssutom beroende på wä tplats; skuggigt, soligt, blåsigt. Du tänker nog på pollenrapporterna?

Den länk som postades owan war wäl ganska ok awseende riskschemat? Ha det som grund och se till att få bort shettisarna från gräs.

Jag skulle också tro att Billy kliar aw annan anledning; eksem pga knottöwerkänslighet kanske.
 
Sv: fruktan index

Jag har ju swårt att tro att det, ens i Holland, skulle finnas ett gäng analytiker som skubbade ut tidig morgon och tog prower från gräs i olika tillwä tstadier, analyserade fruktanhalten och la ut en lista på nätet. Analysen tar för lång tid, fruktanhalten kan ändra sig på några timmar och warierar desssutom beroende på wä tplats; skuggigt, soligt, blåsigt. Du tänker nog på pollenrapporterna?

Den länk som postades owan war wäl ganska ok awseende riskschemat? Ha det som grund och se till att få bort shettisarna från gräs.

Jag skulle också tro att Billy kliar aw annan anledning; eksem pga knottöwerkänslighet kanske.


Billy har ingen eksem, men när en häst är insuline resistent, får han oft hudbesvär. (som mänskliga diabetici) Desutom får de fet på konstiga platser
som nacka (tjock och hård) och rumpa.

Holland har verkligen en fruktan index
http://www.paardnatuurlijk.nl/forum/ (se höger sidan ' fructaanindex' eller vänstersidan, lilla tab 'fruktaan'.)

Det är väldigt smidigt.
Naturligt få de hur som helst en lilla hage.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fruktan index

Billy har ingen eksem, men när en häst är insuline resistent, får han oft hudbesvär. (som mänskliga diabetici) Desutom får de fet på konstiga platser
som nacka (tjock och hård) och rumpa.

Holland har verkligen en fruktan index
http://www.paardnatuurlijk.nl/forum/ (se höger sidan ' fructaanindex' eller vänstersidan, lilla tab 'fruktaan'.)

Det är väldigt smidigt.
Naturligt få de hur som helst en lilla hage.

Om tant ester tror att det är eksem så hade jag nog accepterat det. Om du går in på hennes profil dvs klickar på användarnamnet så ser du vad hon jobbar med. Min uppfattning efter att ha läst hennes inlägg i tidigare trådar är definitivt att hon kan mkt mer dvs otroligt mkt mer om hästar och hästvård som i alla fall jag inte kan.

Jag har läst en hel del om insulinresistens själv och aldrig träffat på detta med hudproblem. Däremot så får de fettansamlingar på många ställen precis som du skriver.

Jag har öppnat din länk. Det verkar som en ganska grov uppskattning endast utifrån vilken temperatur det är utomhus och kanske också ev molnighet. Den kan du säkert göra själv mhja den information som finns i den första länken i tråden. Jag har nog kommit fram till att den mesta av den informationen mest får mig att bryta samman totalt och inse att det i stort sett aldrig är säkert att låta en häst i riskzonen gå på bete.

Min fånghäst äter bara gräs ca 10 minuter om dagen för tillfället, långt gräs som växer i skuggan. Hon ska förhoppningsvis bli så bra att hon kan gå på gräs delar av dygnet nästa sommar. Men frostnätter osv kommer hon aldrig mer att äta gräs.
De andra hästarna är ute som vanligt.
 
Sv: fruktan index

Om tant ester tror att det är eksem så hade jag nog accepterat det. Om du går in på hennes profil dvs klickar på användarnamnet så ser du vad hon jobbar med. Min uppfattning efter att ha läst hennes inlägg i tidigare trådar är definitivt att hon kan mkt mer dvs otroligt mkt mer om hästar och hästvård som i alla fall jag inte kan.

Jag har läst en hel del om insulinresistens själv och aldrig träffat på detta med hudproblem. Däremot så får de fettansamlingar på många ställen precis som du skriver.

Jag har öppnat din länk. Det verkar som en ganska grov uppskattning endast utifrån vilken temperatur det är utomhus och kanske också ev molnighet. Den kan du säkert göra själv mhja den information som finns i den första länken i tråden. Jag har nog kommit fram till att den mesta av den informationen mest får mig att bryta samman totalt och inse att det i stort sett aldrig är säkert att låta en häst i riskzonen gå på bete.

Min fånghäst äter bara gräs ca 10 minuter om dagen för tillfället, långt gräs som växer i skuggan. Hon ska förhoppningsvis bli så bra att hon kan gå på gräs delar av dygnet nästa sommar. Men frostnätter osv kommer hon aldrig mer att äta gräs.
De andra hästarna är ute som vanligt.


Står din häst rest av dagen in i stallet?
Jag har nu också en lilla hage med bara liten gammel gräs i skugen. Lyckligerviss har de inte haft fång någon gång, men jag måste vara försiktigt att de inte få fång.
Jag vet inte om de har insulineresistens, men symptomen finns.
Så det är viktigt att de går ner i vikt.

Jag känner eksem pga knottöwerkänslighet bra, men det är det nog inte.
Men... hästar med insulineresistans är känsligt för hudprobl. som infectioner, svamp och eksem pga mindre bra hälsa. Jag känner själv tre hästar med insulineresistans som har hudproblemar ock kliar väldigt mycket om man är inte jätteförsiktigt med mat. Om de står på diet, då går det bra, men så snart de får t.e. för mycket gräs (och det kan redan vara efter en timmar) eller mat med socker, då börjar de kliar igen och få hudproblemar.
Samman står också på en hollandsk sidan om insulineresistans och i undersökningsrapport.

Det är kanske inte så konstigt heller. Hästen mår inte bra och resistent mot sjukdomer blir mindre.

Jag tyckte att det är smidigt när man har en fruktanindex till hjälp, men det går, som du säger, också att göra det själva. Jag undrade bara om det fanns en index här i sverige.

:laugh:
 
Sv: fruktan index

Jag tyckte att det är smidigt när man har en fruktanindex till hjälp, men det går, som du säger, också att göra det själva. Jag undrade bara om det fanns en index här i sverige.

:laugh:

Men det är ju helt omöjligt att ge en korrekt bild av fruktanhalten i gräset. På morgonen är det en viss temperatur och mängd sol, det kanske regnar, är frost, torrt eller blött i marken. På eftermiddagen lär fruktanhalten vara en helt annan. Ena delen av hagen är solig, den andra ligger i total skugga osv. Jag kan inte se att en sida med fruktanindex skulle ge mig en användbar hjälp.
 
Sv: fruktan index

Men det är ju helt omöjligt att ge en korrekt bild av fruktanhalten i gräset. På morgonen är det en viss temperatur och mängd sol, det kanske regnar, är frost, torrt eller blött i marken. På eftermiddagen lär fruktanhalten vara en helt annan. Ena delen av hagen är solig, den andra ligger i total skugga osv. Jag kan inte se att en sida med fruktanindex skulle ge mig en användbar hjälp.

Man anpasser indexen varje dagdel och varje regio. Holland är ju inte så stort.;) och klimatet är i stort sätt överallt i holland det samman. Det är naturligvisst inte så lätt i sverige.
Men... hur som helst.... det är kanske bättre att kolla själv vädret och fruktan, och bara ser till att de inte äta för mycket....

tack för hjälp...
 
Sv: fruktan index

Men klimatet är ju inte ens lika i en hel hage, har man träd längs ena sidan som skuggar en del av hagen så har man ju två tydligt varierande zoner.
 
Sv: fruktan index

Står din häst rest av dagen in i stallet?

Jag känner eksem pga knottöwerkänslighet bra, men det är det nog inte.
Men... hästar med insulineresistans är känsligt för hudprobl. som infectioner, svamp och eksem pga mindre bra hälsa. Jag känner själv tre hästar med insulineresistans som har hudproblemar ock kliar väldigt mycket om man är inte jätteförsiktigt med mat. Om de står på diet, då går det bra, men så snart de får t.e. för mycket gräs (och det kan redan vara efter en timmar) eller mat med socker, då börjar de kliar igen och få hudproblemar.
Samman står också på en hollandsk sidan om insulineresistans och i undersökningsrapport.

Min ponny hade ett ganska häftigt fånganfall i julas så hon står inne en del just nu.
Knotten som ger exem lever i gräset. Det är kanske därför det börjar klia när de gått på gräs? Var har du läst detta om insulinresistens och hudproblem? Det hade jag gärna velat läsa själv.
 
Sv: fruktan index

Håller med. Tror man kan man istället kan bli oförsiktig av att titta på en tabell där det står fruktanhalten. Tänk om den inte stämmer
 
Sv: fruktan index

Håller med. Tror man kan man istället kan bli oförsiktig av att titta på en tabell där det står fruktanhalten. Tänk om den inte stämmer

stämmer också. Jag har en papper med all info om vädret och fruktaan, så jag ska kolla själva.
 
Sv: fruktan index

Min ponny hade ett ganska häftigt fånganfall i julas så hon står inne en del just nu.
Knotten som ger exem lever i gräset. Det är kanske därför det börjar klia när de gått på gräs? Var har du läst detta om insulinresistens och hudproblem? Det hade jag gärna velat läsa själv.



Min shettis fick problemer med hud/klia redan i vinter, när det fanns ingen knotten. Han fick då tyvärr en lite för bra hö och när jag ändrade detta, gick det bättre med sin hud. Nu är det tyvärr samman igen.

Om insulineresistents och hudproblemar hittar man info b.a. på Paard Natuurlijk (häst naturligt) och några rapportar hos veterinärar. Tyvärr är det på hollandska. Jag vet inte om du talar hollandska?
Jag kan kolla om jag kan hitta någon engelska websidan om detta.
Jag tror att prof knottenbelt från liverpool gjorde ockå en undersökning, men vet inte säkert. Jag ska kolla så snart jag hinner....
 
Sv: fruktan index

Tack för länken. Jag ska läsa den senare i kväll.
Jag kan nog inte läsa holländska, har faktiskt försökt läsa något annat en gång.
men engelska är inga problem.
 
Sv: fruktan index

Jag har läst länken nu. Det var inte mkt det stod om insulinresistens och hudproblem. Det stod mest om ngt samband mellan IR och regnskållor vilket är ngt som orsakas av ngn sorts organismer i huden. Jag har ingen erfarenhet av det men vad jag har läst så kliar inte dessa.
Jag tidigare läst en del om insulinresistens hos hästar och aldrig träffat på detta med hudproblem tidigare. Det är naturligtvis möjligt att det finns ngt samband men jag tycker att det är konstigt att det verkar vara svårt att hitta ngt om det på internet i så fall. Jag gör det inte.

Min egen ponny som jag misstänker har i alla fall lite nedsatt insulinkänslighet verkar ha en ganska ömtålig hud jfr med andra hästar. Men det blir mer framförallt som små knölar på flera ställen. Dessa kliar inte och försvinner av sig själv så småningom.
 
Sv: fruktan index

I din hänwisning står det kort att diabetiker lättare drabbas aw hudinfektioner som regnskållor och att de kan drabbas hårdare aw eksem. Inte att insulinresistenta hästar får hudproblem och klåda.
 
Sv: fruktan index

I din hänwisning står det kort att diabetiker lättare drabbas aw hudinfektioner som regnskållor och att de kan drabbas hårdare aw eksem. Inte att insulinresistenta hästar får hudproblem och klåda.

Jag läste kanske slarvigt både första och andra gången men jag tycker att det står att hästar med nedsatt glukostolerans (= samma sak som insulinresistens?) lättare drabbas av hudproblem.

Men det är inte jag som är veterinär och jag kanske översätter skin condition fel?
 
Sv: fruktan index

Jag läste kanske slarvigt både första och andra gången men jag tycker att det står att hästar med nedsatt glukostolerans (= samma sak som insulinresistens?) lättare drabbas av hudproblem.

Men det är inte jag som är veterinär och jag kanske översätter skin condition fel?

Sekundära hudproblem. En häst utwecklar inte en allergi pga sin diabetes/insulinresistens, men har den båda problemen kan den ha swårare att tackla sin allergi och därmed få mer/wärre symptom. En häst mer diabetes kan också wara mer infektionskänslig och ha sämre motståndskraft mot hudinfektioner som Streptotrikos. Men den måste fortfarande utsättas för smittan + rätt förutsättningar för att drabbas.

Om det finns något annat samband mellan hudbeswär och diabetes hos häst wet jag inte. Och det framgår inte aw artikeln.
 

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 567
Senast: Reville
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 478
Senast: Seabaz
·
Islandshäst Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens...
2
Svar
27
· Visningar
4 994
Senast: Devinshed
·
Foder & Strö Tyvärr blev det klart att 3 av mina 4 hästar, som står på lösdrift, har en problem med luftvägar. Två hade problem redan innan de kam...
2
Svar
27
· Visningar
2 846
Senast: alexvb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp