Fruktansvärd situation.

Detta gäller inte mig men en vän. Situationen är ohållbar och ingen vet vad som kan göras.
Om ni har några idéer så ska jag ta dem vidare.

Det är en enormt lång historia men jag ska försöka hålla mig kort och koncist.

Min väns mamma fick diagnosen Alzheimers i somras. Utredd enligt praxis. Mamman klarar inte av att bo hemma och hon klarar inte av att vara ensam en sekund. Ingen mer hjälp än hemtjänst ett par dagar i veckan sattes in. Mamman bodde ensam.
Min vän kan jobba när som helst på dygnet så hen var hemma hos mamman hela dagarna. Min väns syskon bor i en stad tre timmar bort där hen studerar. Detta syskon hjälpte till så mycket hen kunde.

Min väns föräldrar är skiljda sedan kanske 12 år. Vännens pappa som bor ensam i stort hus sa då att mamman kunde flytta hem till honom då han ändå är mest hemma. De har alltid haft nära kontakt trots skilsmässa. Detta gick vännen och syskon med på då de inte kan passa mamman varje minut.

Tyvärr tror vi att vännens pappa fått en hjärnskada i samband med en operation för han är helt personlighetsförändrad. Elak och hemsk har han blivit.
Detta beteende har nu eskalerat någon fruktansvärt. Han tvingar mamman att städa och vara typ hushållerska. Hon förstår ingenting och är så ledsen i sin demens.
Nu har pappan blivit ännu mer sjuk och kan inte hålla reda på hygien eller något.
Min vän och vännens syskon är desperata efter hjälp. Pappan vägrar givetvis inse att han är sjuk.
De vill bara ha mamman därifrån och sen aldrig mer ha kontakt med pappan.

De får INGEN hjälp från sjukvården. De säger att det inte finns boenden att tillgå på ännu ett år. Ingen kan hjälpa dem med mamman. De är desperata och min vän har en lång historia med psykisk ohälsa med självmordsförsök. Hen har varit frisk i ca tre år och är livrädd att falla tillbaka. De känner att de inte orkar mer. De är hos mamman varje dag.
Detta betyder också enorma konflikter med pappan som är oerhört aggressiv. Dock ej fysiskt.

Vad kan de göra? Måste man vänta ett år på ett boende till mamman? Ska verkligen min vän vara den som drar detta lass?
Är pappan förmyndare åt mamman, eller vem är det?
 
Jag har skickat länken till tråden till min vän. Era råd är extremt uppskattade.
De flesta kommuner har någon form av demenssjuksköterska som man kan kontakta både om anhörig och den med diagnos. De i sin tur kan hjälpa en med vem man ska kontakta ( även ge sin bedömning) och få bollarna i rullning. En beskrivning som brukar dyka upp när vi får in personer med demensdiagnos på korttidsboendet jag arbetar på är ohållbar hemsituation. Och många av dem brukar bo hos oss i väntan på särskilt boende. Det viktiga är att din vän bör få mamman att skriva under på en begäran om att flytta till särskilt boende, sen borde hon få bo kvar på korttidsboendet tills det blir ledigt på särskilt boende.
Det är biståndsbedömare och demenssjuksköterskan som brukar göra bedömning ihop med anhöriga.
Dessutom om det inte finns plats på kommunens korttidsboende så får de hyra från andra kommuner, det har min kommun fått göra nu under covid då vår avdelning var stängd för smittspårning.
 
Det heter numera god man eller förvaltare, för vuxna. Gode män får inte fatta beslut.
Jo, gode män får fatta beslut. Däremot får de inte gå emot personens vilja, om denne uttrycker en sådan. Och inte utan att prata med personen om vad den vill, i de fall det är möjligt att göra så. (Finns begränsningar för vissa mer ingripande beslut som inte är tillåtna, t.ex. att göra abort. Sälja fastigheter kräver att Överförmyndaren ger ok.)

Med en förvaltare så fråntas personen att själv kunna agera i eget namn. (Med en god man så har allt man gör själv fortfarande juridisk giltighet, samtidigt som det också har det när gode mannen gör något.)
 
God mans uppdrag kan se olika ut också:

”Vad kan en god man hjälpa dig med?

En god man kan få i uppdrag att bevaka din rätt, förvalta din egendom eller sörja för din person. I många fall finns ingen skarp gräns för hjälpbehovet och den gode mannens uppdrag omfattar därför ofta en kombination av att bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person.


Bevaka rätt
Att bevaka rätt innebär att den gode mannen ska se till att du inte fråntas dina rättigheter och att du får den hjälp och det skydd du har rätt till.
Den gode mannen kan till exempel ansöka om bostadsbidrag och överklaga beslut.

Förvalta egendom
Att förvalta egendom tar sikte på ekonomisk förvaltning.
Den gode mannen kan till exempel sköta din ekonomi, betala räkningar, förvalta eventuella fastigheter och annat av värde.

Sörja för person
Att sörja för person tar sikte på dina personliga intressen.
Den gode mannen ska till exempel se till så att du får den vård och omsorg som behövs. Det kan handla om att ansöka om hemtjänst och färdtjänst eller skaffa hjälpmedel.”

Från domstol.se
 
Jag är inte insatt i just detta, men jag tänker att om den hade gått att tillämpa i situationer som den som beskrivs här hade kollegor på äldreenheten haft större handlingsutrymmen i liknande situationer där jag varit inblandad (för att ev ge skydd åt dem som utsätts av den demente).
Det står i artikeln att lagen fortfarande är ganska okänd. Anhöriga med delvis samma problematik som TS hade inte fått info om den möjligheten heller. Dröjer kanske en tid innan kunskapen nått ut. Eller tills det blir rättsfall angående boende, som ju nämndes i artikeln som en avsikt med lagen.
 
Det står i artikeln att lagen fortfarande är ganska okänd. Anhöriga med delvis samma problematik som TS hade inte fått info om den möjligheten heller. Dröjer kanske en tid innan kunskapen nått ut. Eller tills det blir rättsfall angående boende, som ju nämndes i artikeln som en avsikt med lagen.
Socialtjänsten har koll på nya lagstiftningar som påverkar våra arbetsområden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 967
Senast: Pinus
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 996
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp