Frusen axel/frusen skuldra?

Alexandra_W

Trådstartare
Jahapp. Sen jag bröt axeln/översrmsbenet precis under axeln för tre månader sedan har jag dels varit rädd för att utveckla frusen skuldra dels matats med folks skräckhistorier.

Nu misstänker tyvärr både sjukgymnast och ortoped att jag har fått just det. Undersökning nästa vecka.

Jag hoppas såklart jag inte har det. Men OM så det jag är mest rädd för är att behöva ta bort hästen. Blir armen ännu sämre och det tar ett år eller mer så blir ju läget ohållbart. Jag kan ju inte ens ta hand om henne nu, men där har ju förhoppningen varit att i höst kunna det. Med en frusen skuldra om det innebär jag blir ännu mer handikappad är det ju en helt annan sits och tidsram.

Så ni med erfarenhet, hur var det för er och vad kunde eller kunde ni inte göra?
 
Frusen skuldra kan man få bort! Jobbigt när det är i smärtsamt skov men det behöver inte komma tillbaka senare i livet om man har tur/tränar 😊

Tja enligt både ortoped och sjukgymnast så är det ett naturalförlopp. Det blir bra men det tar ungefär 1 - 1.5 år. Och det enda man själv kan göra är att jobba för att bibehålla den funktion som finns. Dvs det verkar inte riktigt gå att själv förändra särskilt mkt?

Så frågan känns aktuell kring vad folk har kunnat och inte kunnat. Då ett år till utan att kunna ta hand om hästen blir ett extremt problem. (det blir för all del ett halvår med)
 
Efter att jag hade brutit armen och själva armbrottet hade läkt så kunde jag inte röra armen alls, bara vinkla armbågen, men axeln var alltså helt "död" och gick inte ens att röra med hjälp, den satt liksom fast. Läkarna konstaterade då frozen shoulder (min axel hade tydligen gått ur led i samband med armbrottet). Jag tackade ja till att få en kortisonspruta rätt in i axelleden, och efter sprutan började jag träna. Jag kunde knappt röra axeln alls, men varje gång jag gick igenom en dörrpost så gav jag mig bara fan på att jag åtminstone skulle göra ett försök att klappa handen i den övre dörrkarmen, om jag så bara kunde lyfta upp min trasiga arm litegrann med hjälp av min friska arm... Men så höll jag på hela tiden, och försökte att vänligt men bestämt röra axeln. Gick även till en väldigt välutbildad akupunktör samt fick laserbehandling och försökte köra antiinflammatorisk kost samt -tillskott. Jag kommer inte ihåg hur lång tid som gick men det rörde sig om typ två månader, och när jag var på återbesök hos ortopeden nästa gång så gick jag in i rummet och hälsade honom med en high five med min trasiga arm! :D Hans ögon höll allvarligt på att ploppa ur skallen på honom och ramla ut på golvet! :laugh:

Det tog lite längre tid att bli så gott som återställd, men jag återfick alltså rörligheten i axeln på ett par månader. Jag kände först en gigantisk hopplöshet när jag hörde berättelser om att det skulle ta ÅR att återhämta sig från en frozen shoulder, men tydligen finns det undantag. Jag frågade om det kanske inte hade varit en frozen shoulder ändå, men läkaren var säker på sin diagnos. Så om det nu är det du har fått, så hoppas jag att du har fått den lindriga varianten som jag fick!
 
Men varför skulle du vara tvungen att ta bort hästen? Ta hand om en häst kan man ju göra även med en ensam arm och hand, särskilt om man vet att det bara rör sig om ett år eller så. Behöver häsen ridas under tiden och en själv inte känner ig trygg att göra det med en hand går ridningen att låna ut, tänker jag.
Det låter fruktansvärt jobbigt men inte oöverkomligt!
 
Men varför skulle du vara tvungen att ta bort hästen? Ta hand om en häst kan man ju göra även med en ensam arm och hand, särskilt om man vet att det bara rör sig om ett år eller så. Behöver häsen ridas under tiden och en själv inte känner ig trygg att göra det med en hand går ridningen att låna ut, tänker jag.
Det låter fruktansvärt jobbigt men inte oöverkomligt!

I en idealisk värld absolut. Men det kräver ett stall där man har fullservice vad gäller mockning osv.

Jag har ju en tre månader gammal fraktur i axeln. Min rörlighet är på grund av frakturen usel än så länge. Den ökar gradvis, förutom utåtrotation som inte finns. Det är också därför de börjar misstänka frusen axel. De övningar man skulle vilja göra för frusen axel är inte möjliga pga frakturen så det blir ett litet moment 22 just nu.

Men i dagsläget så jag kan inte mocka, jag kan inte fylla spån, jag kan inte bära vatten osv. Jag kan inte ens ta det arma djuret på en promenad i snöre för blir det livat kommer jag inte kunna hålla henne med vänsterhanden. Jag kan hjälpligt borsta henne med vänster hand men jag kan inte tex kratsa hovarna. Så i dagsläget kan jag inte ta hand om henne. Det gör snälla stallkompisar ända sen frakturen men det kan de ju inte göra i ett år till. Jag kanske kan få till att betala för mockning osv I ett år men hästen kan inte stå i sin lilla hage och stå i ett år till. Det är bara en månad sen jag själv kunde börja ta mig ut till stallet.
Så skulle rörligheten bli sämre än idag och jag inte kan köra bil tex då kan jag inte ens ta mig till stallet :(

Medryttare i all ära men jag tror tyvärr ingen vill bli medryttare på en fröken som ska skrittas I flera månader följt av långsam igångsättning och hon måste dessutom följas och stämmas av hur hennes hovar reagerar. Min skada kom I superdåligt skede då hästen efter ett års konvalescens äntligen hade fått börja trava några minuter. Sen bröt jag armhelvetet I april och hon står still sen dess.

Min tanke minus ev frusen skuldra var att kunna promenera och tömköra framåt augusti/september, när trasiga armen tål ett ev ryck. Och sen kunna rida framåt vintern. En nackdel är avsaknaden av ridbana, särskilt vintertid, men förhoppningen var att vara i ridbart skick i vinter.

Att hitta ett fullskötselstall som passar hästen eller ens ett annat stall som passar hästen är inte möjligt. Jag gjorde det försöket i vintras, två gånger. Men motionen är fortfarande knepigt om det så skulle växa upp ett ur jorden.

Så jag känner extrem stress och panik inför om vi ska förlänga det här helvetet med ett år. Och minst ett år är vad både sjukgymnast och ortoped pratar om. Gissar axelfrakturen gör det hela besvärligare med.

Jag hoppas febrilt att det inte är frusen skuldra. Men jag måste försöka tänka på vad fan jag ska göra om det är det. Och där ser jag få utvägar ;(
 
Jag har haft frozen shoulder i båda axlarna (tydligen är diabetiker mer benägna) och opererade båda. Den första efter nästan ett år medan man försökte komma på vad det var. Men när jag väl gjort en MRI så gick det snabbt. Kortisonspruta för att dämpa smärtan och sedan op efter en månad. Efter operationen intensiv rehab, började faktiskt dagen efter. Sedan gick jag dit i princip varje dag under två veckor och samtidigt intensivt hemma. Men! Ingen eller lindrig/ok smärta bara stelhet. Fick dock kortisonspruta efter operation för att lindra smärtan (tog bort den betydligt) för att kunna köra intensiv rehab. Fick även citodon utskriven två gånger efter op och uppföljning om jag fortfarande hade ont och tog några stycken ibland (eller inte flera på samma gång). Viss stelhet men ingen smärta och kunde gå tillbaka till arbetslivet och 'normallivet' efter kanske två månader.

Andra axeln ringde jag bara samma ortopediska klinik och berättade att andra axeln nu började. Kirurgen tyckte att vi inte ens behövde vänta på en MRI utan han bara opererade direkt. Sjukskriven två, tre veckor tror jag och som sagt rehab i princip varje dag på hemma och hos dem efteråt. Återigen försvann smärtan i princip direkt men stel var jag. Tillbringade en natt på sjukhus, mest för att jag hade ont, fick morfin och spydde som en katt. Hem nästa dag, inget dramatiskt alls. Mådde helt ok efter att morfinen äntligen gått ur kroppen. Skulle må lite risigt visste jag, så förberett med proviva, ginger ale (mot illamåendet) och färdig mat. Sedan fysio direkt. Både vanlig och vattenjympa på inrådan av min fysio. Yum! Gick dit en gång i veckan före jobbet. Var helt underbart.

Så nej, jag vet att de säger att man bara måste tiga och lida typ, men det går att operera och förkorta tiden, ffa också bli av med smärtan. Jag är fortfarande stelare i båda axlarna och vissa saker kan jag inte göra, knäppa bh bakom ryggen, simma, eftersom just den rörelsen kräver extrem rörlighet. Men allt annat, hänga tvätt, leva ett vanligt liv osv. Skulle antagligen kunna mocka också även om själva rörelsen när man svingar axeln för att lägga det i kärran kanske måste justeras lite. Jag kan känna av det lite ibland när jag gör någon rörelse. Men det går över snabbt.

Egentligen ingenting märkvärdigt. De går bara in och 'sliter' itu den stela bindväven och sprutar in koksaltlösning har jag för mig. Det var så kirurgen förklarade det för mig iaf. Jag opererade mig på Nacka sjukhus men det verkar vara tillgängligt över hela landet om man googlar.

Ha! Bara för att jag skriver så känner jag av den just nu, men då släpade jag och konkade på extremt tunga saker igår och drog min väska med ena armen så axeln bändes bakåt. Men gör absolut inte ont nog för att ta smärtstillande och då är jag en riktig ynkedom vad gäller smärta.
 
I en idealisk värld absolut. Men det kräver ett stall där man har fullservice vad gäller mockning osv.

Jag har ju en tre månader gammal fraktur i axeln. Min rörlighet är på grund av frakturen usel än så länge. Den ökar gradvis, förutom utåtrotation som inte finns. Det är också därför de börjar misstänka frusen axel. De övningar man skulle vilja göra för frusen axel är inte möjliga pga frakturen så det blir ett litet moment 22 just nu.

Men i dagsläget så jag kan inte mocka, jag kan inte fylla spån, jag kan inte bära vatten osv. Jag kan inte ens ta det arma djuret på en promenad i snöre för blir det livat kommer jag inte kunna hålla henne med vänsterhanden. Jag kan hjälpligt borsta henne med vänster hand men jag kan inte tex kratsa hovarna. Så i dagsläget kan jag inte ta hand om henne. Det gör snälla stallkompisar ända sen frakturen men det kan de ju inte göra i ett år till. Jag kanske kan få till att betala för mockning osv I ett år men hästen kan inte stå i sin lilla hage och stå i ett år till. Det är bara en månad sen jag själv kunde börja ta mig ut till stallet.
Så skulle rörligheten bli sämre än idag och jag inte kan köra bil tex då kan jag inte ens ta mig till stallet :(

Medryttare i all ära men jag tror tyvärr ingen vill bli medryttare på en fröken som ska skrittas I flera månader följt av långsam igångsättning och hon måste dessutom följas och stämmas av hur hennes hovar reagerar. Min skada kom I superdåligt skede då hästen efter ett års konvalescens äntligen hade fått börja trava några minuter. Sen bröt jag armhelvetet I april och hon står still sen dess.

Min tanke minus ev frusen skuldra var att kunna promenera och tömköra framåt augusti/september, när trasiga armen tål ett ev ryck. Och sen kunna rida framåt vintern. En nackdel är avsaknaden av ridbana, särskilt vintertid, men förhoppningen var att vara i ridbart skick i vinter.

Att hitta ett fullskötselstall som passar hästen eller ens ett annat stall som passar hästen är inte möjligt. Jag gjorde det försöket i vintras, två gånger. Men motionen är fortfarande knepigt om det så skulle växa upp ett ur jorden.

Så jag känner extrem stress och panik inför om vi ska förlänga det här helvetet med ett år. Och minst ett år är vad både sjukgymnast och ortoped pratar om. Gissar axelfrakturen gör det hela besvärligare med.

Jag hoppas febrilt att det inte är frusen skuldra. Men jag måste försöka tänka på vad fan jag ska göra om det är det. Och där ser jag få utvägar ;(
Hästen fungerar inte på lösdrift/mycket utevistelse? Jag tänker typ något stuteri som kan tänka sig att låta henne gå ihop med deras avelsston under vintern. När jag jobbade på stuteri så hade vi vid några tillfällen ston som kom på hösten och gick med avelsstona hela vintern och våren. En del av dem skulle betäckas på våren, andra hade det bara som lång vila/rehab. Då gick våra ston ut vid halv sju på morgonen och kom in vid 22 på kvällen. På det stället vet jag att de idag har lösdrift och blir uppbundna/infållade en gång om dagen för kraftfoder och check av stona så alla är okej. Visserligen kan du inte sätta igång henne då, men hon får röra sig i grupp.
 
Jag har inte haft frozen shoulder. Men har haft 2 elever som fått såna besvär, och en granne.

Jag tror både en av eleverna och grannen fick kortisonspruta/sprutor. Grannen rehabiliterades hyfsat fort ändå. Det var nog frågan om 2-3 månader med injektioner, sambon kiropraktade och gav träningsprogram. Det har vad jag vet inte återkommit under de här 4 åren.
Den elev som fick injektioner hade lite långsammare förlopp. Denne fick dock förmodligen frozen shoulder pga impingement med skelett-avvikelser i axelleden. Rehab kanske tog totalt 6-8 månader. Då kunde eleven rida efter kanske 4 månader. Dock underhöll jag hästen och eleven red i början kortare pass ett fåtal ggr i veckan efter att jag ridit. Man köpte då skötsel i stallet man stod i. Denne har idag inga problem mer.
Andra eleven blev opererad efter längre tids besvär där andra fick sköta hästen. Efter operation försvann smärtan fort.

Går det att skicka hästen till något rehabcenter?
 
Hästen fungerar inte på lösdrift/mycket utevistelse? Jag tänker typ något stuteri som kan tänka sig att låta henne gå ihop med deras avelsston under vintern. När jag jobbade på stuteri så hade vi vid några tillfällen ston som kom på hösten och gick med avelsstona hela vintern och våren. En del av dem skulle betäckas på våren, andra hade det bara som lång vila/rehab. Då gick våra ston ut vid halv sju på morgonen och kom in vid 22 på kvällen. På det stället vet jag att de idag har lösdrift och blir uppbundna/infållade en gång om dagen för kraftfoder och check av stona så alla är okej. Visserligen kan du inte sätta igång henne då, men hon får röra sig i grupp.

Hästen är lättfödd, har PPID och fick fång 2018. Hon går lika gärna på lösdrift som står på stall så ur det perspektivet inga problem. Men maten blir problem. Hon behöver begränsad och kontrollerad giva, och när hon har det blir hon rätt vass kring mat mot hagkompisar. Annars är hon inga problem med andra hästar. Har inget emot gå själv med hästar i hagen bredvid heller. Otroligt enkel att hantera med. Så det som gör det så förbaskat svårt är maten.

När jag hade eget stall så var det ju inga problem. Hade henne och en ponny och vid mat så hade ponnyn en egen hage där han kunde gå under en enkel tråd. De fick portioner mat 6 ggr per dygn. Hullet fint men bete måste vara nära noll.

Sen flyttade vi till lösdrift där de hade fritt men finmaskigt nät. Jag var tveksam men ville prova och hoppades det skulle funka. Gjorde det inte, hon blev alldeles för tjock. Fick gå i egen bantarhage och blev fin. Sen begränsat bete med munkorg och jättefint hull. Men pang fick hon fång.

Flyttade efter boxvilan och på det stället hade hon egen hage och portionsmat.men började gå upp. Visade sig Stallägaren gav extra hö då de tyckte synd om henne...

Där vi står nu så trivs hon jättebra (trots kort utevistelse och sånt som matte hellre skulle vilja ha annorlunda). Hon har egen hage I strax under liten ridbanestorlek, typ 15 x 30. Vintertid fodras det 7, 12,16 och 21-22 och de går ute ca 8-16. nu på sommaren så frukost vid 7, sen intagsmat vid 18 och så kvällsmat 20-21. De är ute ca 8 - 18. Hon får 6 kg silage och 1 kg halm inne och hennes hage kallas för golfgreenen så den är komplett nedgnagd till en mm. Hon har depåer och är för rund. Inte tjock dock. Idealiskt skulle hon behöva en grushage..
I nuvarande stall vet de vad PPID innebär och hon får inte ett strå mer än hon ska. Och de informerar alla I stallet att "inte ge den hästen någonting"

Men fodret/foderbehovet är det som gör det så jäkla svårt hitta vettigt stall ens. Hon behöver ha bara sin giva (inte fritt eller kunna robba hälften av en kompis giva) och det behöver fodras så det inte blir hela dagen eller hela natten utan mat iom att hon äter upp sin portion på nolltid. Annars skulle jag jättegärna släppa henne på lösdrift. Hon tycker det är okej, det frigör arbete och det skulle kännas mycket bättre rörelsemässigt. Eller om det var typ sånt jag glömt vad det heter men där de har transponder och maten styrs av den. Men då måste även grovfoder (exkl halm) styras av det och det har jag aldrig sett.
 
Jag har inte haft frozen shoulder. Men har haft 2 elever som fått såna besvär, och en granne.

Jag tror både en av eleverna och grannen fick kortisonspruta/sprutor. Grannen rehabiliterades hyfsat fort ändå. Det var nog frågan om 2-3 månader med injektioner, sambon kiropraktade och gav träningsprogram. Det har vad jag vet inte återkommit under de här 4 åren.
Den elev som fick injektioner hade lite långsammare förlopp. Denne fick dock förmodligen frozen shoulder pga impingement med skelett-avvikelser i axelleden. Rehab kanske tog totalt 6-8 månader. Då kunde eleven rida efter kanske 4 månader. Dock underhöll jag hästen och eleven red i början kortare pass ett fåtal ggr i veckan efter att jag ridit. Man köpte då skötsel i stallet man stod i. Denne har idag inga problem mer.
Andra eleven blev opererad efter längre tids besvär där andra fick sköta hästen. Efter operation försvann smärtan fort.

Går det att skicka hästen till något rehabcenter?

Jag har förhoppningsvis mer svar snart. Men jag gissar att kanske axelfrakturen I kombination med en ev frozen shoulder spelar in. Prognosen för frakturen utan komplikationer var ju hyfsad vardagsfunktion efter 6 mån och så återställd det går efter 12 mån. Så om jag nu har en frozen shoulder har jag inte "bara" det utan det och en ej rehabilitera axelfraktur samtidigt.

Teoretiskt så visst kan hon skickas på rehab, men jag har inte råd med den kostnad det skulle innebära i ett år. Hur gärna jag än vill. Sen vet jag inte om konvstall kan erbjuda större hage utan mat heller? Har en vän som driver konvstall/rehabstall men då är alt sjukhage om det inte ska vara massa gräs. Dvs det blir som nu eller mindre hage. Ett jädra aber. Vintertid lite lättare men kostnaden..
 
Jag har förhoppningsvis mer svar snart. Men jag gissar att kanske axelfrakturen I kombination med en ev frozen shoulder spelar in. Prognosen för frakturen utan komplikationer var ju hyfsad vardagsfunktion efter 6 mån och så återställd det går efter 12 mån. Så om jag nu har en frozen shoulder har jag inte "bara" det utan det och en ej rehabilitera axelfraktur samtidigt.

Teoretiskt så visst kan hon skickas på rehab, men jag har inte råd med den kostnad det skulle innebära i ett år. Hur gärna jag än vill. Sen vet jag inte om konvstall kan erbjuda större hage utan mat heller? Har en vän som driver konvstall/rehabstall men då är alt sjukhage om det inte ska vara massa gräs. Dvs det blir som nu eller mindre hage. Ett jädra aber. Vintertid lite lättare men kostnaden..
Men visst finns det ett Active stable i närheten av Uppsala? Där all mat styrs med tag som sitter på en halsring. Jag vet dock inte kvalitén på hagar etc.. Var och kollade på en i Nyköping, ligghallen var fantastisk men hagen dötrist.. Men det skiljer sig säkert åt så åk och kolla.
 
Men visst finns det ett Active stable i närheten av Uppsala? Där all mat styrs med tag som sitter på en halsring. Jag vet dock inte kvalitén på hagar etc.. Var och kollade på en i Nyköping, ligghallen var fantastisk men hagen dötrist.. Men det skiljer sig säkert åt så åk och kolla.
Active stable kräver dock nästan hästar som inte är stressade med maten för att det ska fungera. Min häst blev lite av ett monster när han var hungrig i samband med mat, han kunde knappt gå med andra hästar under fodringen om han inte hade fri tillgång på mat. För honom fungerade det inte med active stable då han blev väldigt stressad när dom andra åt och inte han fick. Nu kanske han var ett undantag men när dom andra gick in till maten gick han bakom och körde ut dom. Dom flesta vågade ju inte stå och äta med honom bakom sig. Det krävs ganska så toleranta hästar i sådana stall. Iallafall i dom active stable stallen som bara har en bom som hindrar dom andra hästarna från att störa. Kanske finns bättre lösningar nu dock, var ett par årsen jag var på ett sådant stall.
 
Men visst finns det ett Active stable i närheten av Uppsala? Där all mat styrs med tag som sitter på en halsring. Jag vet dock inte kvalitén på hagar etc.. Var och kollade på en i Nyköping, ligghallen var fantastisk men hagen dötrist.. Men det skiljer sig säkert åt så åk och kolla.
Det finns, men ts bor i Gävle.
 
Jo det finns bland annat utanför UPPSALA och det är nog den närmsta. 2 h enkel väg med bil.. .

Sen i active stable styr transpondrarna ättid av grovfoder, grinden stängs när hästen ätit sina minutrar.Och det blir troligen för trubbigt för en häst som har så små marginaler (ett kilo hit eller dit märks direkt) och som kan hetsäta för att få I sig innan det stängs. Dessutom så med portionsfodring så hon får kanske max 20 min ättid inkl städtid fyra gånger per dag, lite längre på kvällen. AS baseras oftast på 10-20 måltider. Min skulle då endera få några tuggor 20 ggr per dag eller äta betydligt mer sällan än övriga. Och då tror jag det blir precis som en person har erfarenhet av i tråden, att hästen skulle bli aggressiv när andra fick mat och inte hon. Sen vet jag inte hur en hungrig häst reagerar på att veta att "därinne är maten" men inte få heller. Men om hennes box kompis kollar på hennes mat när hon äter smäller det i väggen, och hon kan även i egen hage vifta en del med bakbenen vid mat om en annan häst ställer sig för nära stängslet. Och det gäller även kompisar, ponnyn och hon var superkompisar men vid mat var han tvungen hålla långt avstånd och äta i egen hage. Gick han I närheten av henne vid mat fick han veta att han levde. Och när hon ätit klart sin gick hon och snodde hans om det låg åtkomligt.

Är hon bara "ensam" med sin mat är det lugn och ingen stress. Aldrig minsta mataggression mot människor heller tack och lov.

Så min känsla är att det inte skulle fungera, sålänge inte grovfoder föll ner i portion som tex kraftfoder gör i AS.

Så hon behöver nog få "det här är din portion" och äta den och sen är det slut.
 
Jag har haft frozen shoulder, iofs i ett tidigt stadie men med inpigement. Var i princip orörlig i två månader för att sedan sakta komma tillbaka till helt ok rörlighet på några månader till. Hade häst under den här tiden och det funkade, den gick iofs på bete som tur var under den tid det var som värst. Hade kvar en något begränsad rörlighet i ytterlägen länge, tills jag flög av en häst och fick en fraktur i axeln. Den måste ha tagit bra för rörligheten blev faktiskt bättre efter det.

Men jag tror att problemet för dig inte är eller kommer vara själva frozen shoulder, utan dubbelproblematiken med att dessutom ha en fraktur? Frozen shoulder mår bra av rörlighet och muskeluppbyggnad, din fraktur som jag förstår det av vila?
 
Jag bor ju långt bort tyvärr men har ju en liknande häst o det kanske skulle gå att lösa om det blir en stallplats ledig där jag är inackorderad.
 
@Sagohöst frakturen mår ju också bra av träning och sjukgymnastik. Det krävs ju för att få tillbaka rörligheten i axeln och få allt förutom skelett att läka. Däremot ska det ju ske kontrollerat och "lagom". Men om en övning som är bra för axelskadan även är bra mot FS så bingo. Dock de övningar jag hittar när jag googlar är sådana som jag omöjligt kan göra pga frakturen/axelskadan. Det kanske finns andra dock, det vet jag ju inte.

Och om man inte kan göra övningar för FS och det ger inskränkt rörlighet så man inte kan göra övningarna för frakturen/axelskadan så kommer ju frakturen och axelskadan inte förbättras. Så jag misstänker det är där nånstans det där "pessimistiska" med minst ett år kommer in. Att man riskerar ett moment 22/ond cirkel där man inte kommer kunna göra annat än vänta ut FS mer eller mindre och försöka behålla den rörlighet (om än begränsad) som finns.

Möjlighet att operera har inte nämnts, om det är för man är restriktiv med det eller det är helt ogjort iom påverkan från frakturen vet jag inte.
 
Jag har en fd kollega som opererade båda axlarna pga frozen shoulder. För henne blev det aldrig riktigt bra, förstod det som att resultatet av operationen är väldigt varierande. Kanske kan de inte heller operera innan de vet hur din axel ser ut efter läkningen av frakturen?

Jag gick rätt många gånger hos sjukgymnast när jag hade min FS, och fick övningar att göra, antar att du också har den kontakten?

Lider verkligen med dig, FS var det vidrigaste jag har råkat ut för, gjorde helt sjukt ont (mycket ondare än frakturen) och hindrande i vardagen. Dessutom kändes det så ”töntigt” för jag hade ju ingen skada och ändå så ont.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter återbesök, undersökning och besked så måste jag bara få fortsätta min kärleksbombning av Södersjukhuset! Jag är så oerhört nöjd...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
723
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i mitt liv när jag har sökt hjälp hos sjukvården för mina ”medicinskt svårförklarliga symptom” och inte fått hjälp utan mest...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp