Frusen fölis igen, snart desperat

Alexandra_W

Trådstartare
Jag börjar bli desperat.

De har ju uppenbarligen glömt skicka med regntålighetsgenen med fölis. Hon fryser något fruktansvärt såfort hon blir blöt. Här på tidiga hösten gav jag upp och köpte ett täcke. Hon avskydde det men det blev fint väder igen så problemet sköts på framtiden.

Igår var jag borta och det regnade i 6 h, hästarna ute otäckade. Ingen av de vuxna hästarna frös, inte ens valacken som är en REJÄL fryslort. Fölis däremot frös så hon höll på att ramla omkull, och det tog lååång tids frottering av ffa öronen innan hon slutade skaka.

Idag är det samma äckelväder och alla tre hästarna har täcke. har varit ute i knappt två timmar. Fölis fryser trots täcke något förbannat =/ Verkar som när öronen blir blöta och kalla så fryser hon trots täcke. Eller om det är via halsen värmen rymmer.

Sak samma egentligen, jag kan ju inte klä in henne från topp till tå. Även om man tar in henne när hon fryser så fryser hon flera timmar tills öronen torkat (de blir som isbitar och även om resten av henne är torr och varm så skakar hon).

Och jag kan ju inte ha inne hela hösten heller, men vad fasiken ska jag göra?

Hon är i gott hull, hon har mat hela tiden i hagen (fast hon bryr sig inte om den när hon börjat frysa). De har möjlighet att gå in i skydd men utnyttjar det inte =/

Tips och råd någon?
 
Sätt på henne en vattentät öronhuva.!
Nä, men skämt o sido,, det verkar ju inte bra med din lilla fölis. Låter ju helskumt att hon fryser så mycket.
Vi har en fölis hemma också han fryser aldrig, men vi har lagt på han täcke ändå några gånger så han ska bli van, men han tycker mest det är onödigt !
Du kanske skulle ta ett blodprov på henne och kolla blodvärderna..Människor som fryser mycket har oftast dåliga blodvärden..har själv varit med om det. Och började jag frysa var det inget utom ett hett bad som kunde få mig varm.
Inga kläder i världen. Jag kunde ligga med dubbla långkalsonger plus mysbyxor, 3 par strumpor inkl. 1 par ullsockor..3 tröjor och en fliströja under en filt framför brasan och ändå blev jag inte varm.
Det är det enda jag kan komma på.
 
Stackars! :o
Det är ju hemskt att frysa....
Tycker också att du skall kolla upp henne, jag är ingen föl-expert, men är det inte meningen att föl skall kunne gå otäckade?? :confused:
Låt henne ha täcke, inte hälsosamt att frysa sådär, inte kul att ha ett föl med lunginflamation... :crazy:
 
Jag har pratat med veterinär(er) om det kan vara något "fel" på henne, men båda gav samma svar:

Eftersom hon äter, går upp i vikt och växer så det knakar, är pigg och glad och frisk i övrigt etc så är det otroligt att det skulle vara så att hon är sjuk och det är därför.

Visst kunde jag få ett blodprov taget och analyserat om jag ville, men de trodde inte det skulle visa ett enda dugg.

Och - jag måste lasta och åka till klinik för att ta blodprovet, och jag slipper gärna det om jag kan. Hon plockar med största sannolikhet med sig något nytt jäkla virus hem från kliniken =/

Hon hade lunginflammation (bakterieorsakad) när hon var 3 veckor, och när hon var 3 månader så övergick en vanlig förkylning i en bakteriell övre luftvägsinfektion. Både behandlades ganska aggresivt med PC. Men nästa PC-omgång lär få göras på klinik, hon går inte att spruta =/ Men hon är fullt frisk och pigga och allt sådant nu vad man kan bedömma.

Jag trodde i början att det kanske var för hon VARIT sjuk och så..men tydligen inte, det har liksom varit likadant hela tiden. Och hon frös i SOMRAS när det regnade med...

Fryser inte om det så stormar etc, utan det är när hon blir blöt, men då behövs det å andra sidan inte många droppar regn. Är dock rädd att det inte hjälper med vinterpäls heller, fölpälsen skyddade ju inte ett smack.

Får väl hoppas på en regnfri höst *troligt värre..inte*.

Men gärna fler tips, och gärna något mer specifikt vad det skulle kunna vara om det är något fel på henne. Veterinärerna ställer sig ju dock väldigt tveksamma till det. Jag tar gärna ett blodprov, men eftersom det då lär göras på klinik 7 mil bort så känns det som en jäkla procedur (och smittrisk) för något de inte tror ska visa något =/
 
Varför måste du åka till klinik för at göra blodprov?? :confused: När jag tog prov på min häst så kom veterinären ut?

Det kanske bara är så att vissa individer är mer frusna än andra... Jag fryser också väldigt lätt, och mina blodprov var finfina.... :smirk: Inget fel alls fann dom.
 
Hehe, jag fryser också jätelätt. För ingenting. Har för lite underhudsfett. Men finfina blodvärden.

Fölis är EXTREMT stickrädd, därför man inte kan ta blodprovet hemma, utan man måste in på klinik där de kan stoppa henne i tvångsspilta eller i värsta fall kasta omkull henne =/
 
okej, förstår! då håller jag med om att det inte är nån ide att utsätta henne för den strässen om det inte finns bra skäl..
 
Jo precis, känns som jag gärna slipper utsätta henne för det helt i onödan, och eftersom veterinärerna inte tror man komemr hitta något på blodprov så känns det i nuläget oroligt. Vore en annans ak om de hade en teori att "det kan bero på X" och ville kolla X med blodprov t ex.
 
Varför inte kontakta ngn erkänd vet. som pratiserar både TCM och vanlig västerländsk medicin?
Att frysa så man skakar när det regnar är inte direkt ett sundhetstecken.
Min Flingan gör det, men han får en typ av njur nedkylning när han blir blöt, så han måste ha täcke fram tills han blivit bättre.
 
Jag tänkte försöka ge dig ett tips som fungerade för mig när vi hade ett fruset föl.
Av alla föl vi har haft så är det bara ett enda som varit frusen av sig och det var ett föl som det borstades och pysslades mycket mer än de andra av olika anledningar. När man borstar så tar man ju bort pälsens naturliga skydd mot väta och kyla. Istället för att borsta på dem så kliar och pillar jag på dem för man vill ju ha en fin kontakt med dem.
Åter till det frusna fölet. Hon var av ädlare modell utan så mycket hull så det bidrog säkert till frusenheten. När det var regnigt väder en dag så tog jag och gnodde in pälsen, från topp till tå, med något fett, kommer inte ihåg vad, men tex något läderfett eller fet hudkräm och sedan lät jag bli att borsta bort lera och annan smuts från pälsen på ett tag.
Det hjälpte faktiskt en hel del och hon var inte alls så frusen efter ett tag. I början såg hon lite tufsig ut, men det försvann och ersattes med pälsens naturliga skydd.
Värt att testa om du kan stå ut med en lite ruggig päls ett tag... :)
 
Ett föl som fryser har snart inget hull kvar. Min fölis är precis tvärt om, han bara äter o äter :d maaaaaaaaaaaaatt. FET är han också :o. Kan det bero på att han trivs så bra hos mej och de övriga i hagen eller har han en bra mamma som säger åt honom att äta så han blir stor o stark :angel:
 
Nej, jag är ju medveten om att frysa inte direkt är hullbefrämjande. Och stå och skaka gör av med en massa energi (därför de gör det, så de ska bli varma, men det verkar inte fungera något vidare)

Frågan är ju HUR jag ska lösa det hela, och jag har kört fast rejält.

Rikkan - hittar du en sån vet här så ska du få en belöning. Sen ger jag fö inte speciellt mycket för dito just när det gäller föl, jag är inte pigg på att ge små föl saker som inte är ytterst väldokumenterade både högt och lågt vad det gäller biverkningar, effekter etc.

Men hur man än vrider på det så måste jag ju få hejd på eländet på något vis. Men HUR är ju frågan?

Kan ju inte gärna emigrera till Spanien för fölis skull...

Och mat i hagen har de, täcke har hon, torr är hon under täcket, och varm. Men fryser likförbannat =/
 
Täcke ute är ju bara att glömma.

Men igår frös lillsnuttan INNE med..=/ Har ju kallstall, och det ar rått och kyligt igår. Damen var torr, men kall som en isbit och stod och skakade =/

Inne kanske det går att ha täcke, men dte här börjar snart kännas omöjligt. Vda fan ÄR det som är FEL?

Vet ger ju inga vidare tips heller, sålänge hon verkar fräsch i övrigt är det liksom inte mycket att försöka leta efter heller som kan förklara det.
 

Liknande trådar

Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 411
Senast: Trissa
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 300
Hundhälsa Jag tror att min hund har blivit förkyld! Hon nyser titt som tätt med 1-2 timmars mellanrum och det är inga små nysningar. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
3 016
Senast: Viveka
·
Hästvård Har ett 10-årigt gotlandsruss (hingst) som ofta börjar skaka när temperaturen kryper under nollan. Idag hade vi -5 och han gick med ett...
Svar
10
· Visningar
1 870
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp