Fruset kallblod

Spirit

Trådstartare
Behöver lite tips & råd.

Har en snart 21 årig kallblodstravare, börjar få problem hur jag ska lösa hans värme.

Han fryser helt enkelt, sätter rejält (isbjörn) med päls varje vinter, klipper jag honom inte, svettas han så mycket under en lätt skritt tur att han blir sjöblöt & blir förkyld trots han får täcke på & står inne & torkar.
Klipper jag honom, så får han lite svårare att hålla värmen, men blir inte blöt, men ändå förkyld med tjockt täcke.

Varje år så blir han mer & mer frusen av sig, klippte han tidigt iår, med följd att all vinterpälsen är utväxt igen & han blir sjöblöt, men även han har päls & täcke så kan han trots det stå & skaka ute i hagen. Har knappt hjärta att ta av honom täcket på stallgången vid ridning, han börjar skaka efter bara ett par minuter.
Rider med tjocka ridtäcken för han ska hålla värmen under tiden.
Skulle verkligen behöva klippa han en gång till, men jag vågar helt enkelt inte som det är nu...

Jag vet inte om det hela har med att han är född & uppväxen i Norrland & kom till skåne som 16 åring? Klimatet här är fuktigare & ruggigare.

Finns det mer jag kan göra förrutom varmare & bättre täcken, kan jag ge honom någonting som hjälper han hålla värmen bättre?
Kan det hjälpa ge han olja som extra energikälla...
Har redan fri tillgång till hö & får kraftfoder, dynavena active 100. Kanske läge att byta till senior varianten istället?

Eller ska jag skicka honom ett varmt land som te.x spanien eller nått? (självklart följer jag med) ;)

Förlåt om jag verkar snurrig, men det gör ont att se honom så frusen :(
 
Sv: Fruset kallblod

Jag hade kontaktat en klinik och bett dom ta en titt på honom för att utesluta att något är fel.
 
Sv: Fruset kallblod

Hej.

Har själv tre riktiga lurvisar som får vara det. Ingen klippmaskin här inte. Svettiga? Jaaaaaa!!! Jag är alltid noga med att skritta av på lång tygel ca 15-20 min efter ridtur och de får ofta en tuss hö i boxen efter ridturen för att torka upp. Efter detta är det ut i hagen och ströva.

Nu är det ju så med pälsen att varje hårsäck styrs av en pyttemuskel. Är det kallt reser sig pälsen och vid varmare väderlek lägger sig densamma. Regnar det så lägger sig pälsen i "fåror". Vattnet rinner i dessa och rinner av hästen. Då håller de sig alltid torra i botten. Om man lägger ett täcke på hästen kan inte pälsen röra sig så som den är designad att göra. Hästen får alltså ingen nytta av sin päls och ett täcke kan ALDRIG ersätta pälsens värmande egenskaper. Det är självklart också viktigt att aldrig tvätta och schampone4ra bort de naturliga fetterna i pälsen om man väljer denna väg.

På något sätt måste man göra ett val och fullfölja det valet ända ut. Antingen klippa och täcka, eller den motsats jag valt. Man kan aldrig välja någon medelväg och tex. ställa in en lurvas i ett uppvärmt stall tex.

Lycka till JAMarna
 
Sv: Fruset kallblod

Enl min erfarenhet så blir hästarna mer frusna ju mer och ju tidigare de täckas.

Hur mkt klipper du hästen?
Det borde väl räcka med halvklippning och då ska det ju verkligen inte behövas täcke vid ridning om hästen är frisk!
Fryser den även i stall så tycker jag också det tyder på att ngt är fel.

Om hästen blir förkyld för minsta lilla så tycker jag faktiskt du ska ta kontakt med en veterinär.
En i övrigt frisk häst ska inte bli förkyld för minsta lilla, bara det tyder ju på att något är fel.
 
Sv: Fruset kallblod

Hästen är oklippt just nu dvs all päls har växt ut sen han helklipptes i sept & han har täcke på sig efter väderlek, tunnare när det är varmare ute & är det riktigt soligt en kall vinterdag får dom vara nakna tills det börjar mörkna. Trots det fryser han. (jag jobbar natt & har koll på dom under dagarna)
Har provat ha honom oklippt & utan täcke under vintersäsongen med resultat att han stod & skakade kraftigt. (första året)

Han står på stall med hö efter ridning för att torka upp, jag skrittar alltid dom sista 35 - 40 minuterna hem, men han torkar inte upp. Utan står & ångar på stallgången & börjar skaka efter ett par minuter. Tar flera timmar innan han blir torr. Har kallstall.
Detta är en häst som blir genomsvettig av en lugn skrittur på långa tyglar på flack mark.
Han har varit otroligt mycket mentalt stressad tidigare.

Jag var på klinik ifjor & fick han grundligt undersökt av veterinär ang han blev snörvlig & rosslig på vintern, men hon hittade ingenting förrutom han får ovanligt mycket slem i luftrören som hålls i schack med slemlösande. Har ingen feber eller infektion.

Samma häst går helt otäckad i ur & skur från början på maj till mitten på september utan problem, det är så fort det blir fuktigt & rått som han börjar frysa & blir dålig.

Förra ägaren Göteborgstrakten hade dom inga problem med att han frös utan han gick med tunnare täcke typ regntäcke på lösdrift, men även där blev han dålig på vintern. Jag bor ca 40 mil söderut från dem.

Jag har badat honom 2 gånger sen jag köpte honom, sist var i Juni inför kallblodspremieringen.

Han är i gott hull nästan lite tjock iår, glansig i pälsen, är lite svår att få upp i vikt trots kraftigt sommarbete & fri tillgång till hö. Iår har vi fått fint & riktigt kraftigt hö.
Tänderna är kontrollerade & kliniken hittar inget fysiskt fel på honom.

Jag undrar om det kan vara åldern & klimatbytet som spelar in? Han är född & uppvuxen långt upp i Norrland där klimatet är torrare, dock kallare men inte lika rått.Luften är torrare.
Flyttade därifrån som 14-15 åring har jag för mig. Kom hem till mig som 16 åring i södra skåne.

Anledningen till jag klipper är att han inte torkar upp. Utan då får han i stort sett alltid stå på stall, eller får jag helt enkelt låta bli att rida honom på vintern.
Han behöver klippas igen, men jag drar mig verkligen för det. Helklipper i normala fall & sparar precis under sadeln & över njurarna, har provat jaktklippning & bogklippning, ingen skillnad, fryser ändå.

Köpte idag ett 300g vintertäcke där man kan sätta på en hals, ska se om det kan hjälpa & börja ge han olja i kraftfodergivan för mer energi.
 
Senast ändrad:
Sv: Fruset kallblod

Nu ska jag sticka ut hakan rejält.
Kan vara ett resultat av att hästkraken ständigt haft täcke på sig.Att aldrig få lufta päls och hud utan alltid ett täcke som trycker ner päls så den inte fått göra det den ska dvs skydda. Mao var hästen redan "bort klemad" redan vid köp. Du får helt enkelt vänja in honom långsamt vid att gå ute utan täcke. Börja redan på sen våren och framåt. Inga täcken ingen klippning.
 
Sv: Fruset kallblod

Han står på stall med hö efter ridning för att torka upp, jag skrittar alltid dom sista 35 - 40 minuterna hem, men han torkar inte upp. Utan står & ångar på stallgången & börjar skaka efter ett par minuter. Tar flera timmar innan han blir torr. Har kallstall.
Detta är en häst som blir genomsvettig av en lugn skrittur på långa tyglar på flack mark.
Han har varit otroligt mycket mentalt stressad tidigare.

....det låter ju inget vidare.....
stress m m kan ju vara nedsättande för immunförsvaret
....örter som stärker det kan vara något.
Vad får han att äta i övrigt? Analyserat Hö? Fodret kan ändå vara en
bidragande orsak...underhudsfettet är ju väldigt viktigt
...är du säker att det inte är "mest" päls du ser i hullet?
Olja kanske kan vara något men du får kolla hur mycket du kan ge
- så han inte får för mycket energi i foderstaten.
Glansig päls tror jag kan luras lite...min prins "lyser" men är "döende" med
cancertumör...visserligen märks det ju inte än i övrigt...men trots allt är
sjukdomen där.:cry:

Vi har en häst i stallet som fryser lätt vid ffa regn,
hon slutar frysa när hon får mat...även om hon äter lite för lite i det stora
hela men erbjuds fri tillgång....men torkar inte helt, ens på en hel natt.
...men då fryser hon inte i alla fall....det är lite mystiskt. Men har nog dåligt
med underhudsfett hon har haft Borellia & hon ser & hör lite dåligare & har
huvudet snett. Det kan vara mycket som inte fungerar "som det ska".
Min pålle är visserligen uppväxt i Gtb -85 men bott kring S-holm mycket.
När han kom till Norrland -95 så täckade jag som alla andra då=mycket,
när jag flyttade till Gtb -99 så hade jag nästan lika i täcke i början(på vintern)
som avtagit allt mer efter åren & när han fick regnskållor -02 så är det ett
andasregntäcke som gäller ffa vid regn
...nu är han konv. så han har det i stort sett hela tiden nu pga det.
Men jag har aldrig nånsin sett honom frysa!:)
Ger dig inte mycket att gå på...snarare mer huvudbry kanske:o

Tror på att tänka igenom allt igen & även prata med vet igen
& gärna fler vet om "symtomen"...någon kanske har varit med om liknande
mysterium & hittat en lösning.......Täcke med värmeslingor:angel:
 
Sv: Fruset kallblod

Jag ska bara fråga lite!
Är han (vet ju vem han är, gamle fining) loss och ledig i kroppen? Om du palperar igenom rumpan, är han helt loss och lös i musklerna?
Våra två med lite muskelproblem (jag har masserat din flera gånger häruppe, och han var åt det krampade hållet då) fryser som hundar om de får muskelkänningar, men är varma o klarar sig fint då de är lösgjorda i kroppen.
Vår ena, kallblodet, måste ha jättetjocka täcken om han får lite för mkt energi i höet och kan bli lite spänd efter träning, helt mjuk håller han värmen själv.

Den andra blev förkyld i höstas då jag lät henne vara otäckad i blåsväder. Hon måste vara varm hon oxå. tror inte på det andra säger om att vänja in vid att vara otäckad. Mina kan ha päls som står absolut rätt ut som bollar, men fryser ändå.
Det sitter i dålig cirkulation inte i pälsmusklerna. Mina kan vara täckade i veckor o månader, men tar jag av dem så reser sig stråna direkt, inte förstörs den funktionen så lätt!

Tror på olja! Det är bra för organismen!
Våga ge mycket, men väl utblandat i maten. Blir han lös i magen är det bara att minska ner igen.
 
Sv: Fruset kallblod

Han kontrolleras av massör & ET regelbundet flera gånger på år & standarden är en helkroppsmassage i julklapp varje år, massören undrar varje gång hon är klar varför jag ville ha han masserad..
Hittar sällan någonting på honom, möjligen att han har en lätt låsning i sitt vänstra knä, bog & ibland kan han vara lite spänd i nacken, men det är längesedan nu.
Är rejält sliten i knä & kotor, knakar när man rör dem mot varandra.
Har ju tävlat aktivt större delen av sitt liv på travet.

Får högkvalitativt kraftfoder Dynavena active 100 (borde kanske byta till Senior som har bättre smältbarhet för äldre häst) , fri tillgång till mineralbalja, fri tillgång till hö & friskt vatten.

I år går han & dom andra 2 på lösdrift hemma för att experimentera om han blir dålig pga han stå på stall vintertid, mår alltid fint på betet.

Men han är trots det rosslig & snörvlig ändå iår.
Kan därmed utesluta stallmiljön.

Dom andra 2, ett dräktigt kwpn sto & en liten minishettis, fryser inte alls. Stoet är täckat med tunt vintertäcke & är lika glad för det.

Han är pigg, glad & full med energi, men just ta av täcket så han börjar frysa är hemskt.

Men han fryser inte om det är torrt & klart väder med solsken, det är så fort det ruggas till dvs fuktigt & grå himmel vilket är 90% av tiden våra södra skånska vintrar.

Alla tips & funderingar är välkomna. Min teori är att det är åldersrelaterat, att det är precis som med människor, ju äldre man blir, mer känslig blir man.


Ska köpa en dunk olja idag & börja ge honom lite till att börja med. Kanske kan hjälpa med lite mer energi, inte för det behövs i ridningen, kan vara ganska livlig & het att rida :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Fruset kallblod

Nu ska jag sticka ut hakan rejält.
Kan vara ett resultat av att hästkraken ständigt haft täcke på sig.Att aldrig få lufta päls och hud utan alltid ett täcke som trycker ner päls så den inte fått göra det den ska dvs skydda. Mao var hästen redan "bort klemad" redan vid köp. Du får helt enkelt vänja in honom långsamt vid att gå ute utan täcke. Börja redan på sen våren och framåt. Inga täcken ingen klippning.

Exakt.

Samma sak har jag erfarit. Hästar med för mkt täcken (Då menar jag inte fem täcken, utan täcken så fort det är liiiite kallt) blir frusnare och frusnare.

Vi har en häst som är riktigt frusen i stallet och den hästen har gått med dubbla täcken sen september :grin:

Jag upplever även att min häst har blivit frusnare än hon var från början, och då har jag bara regntäcke på henne udner vinterhalvåret.
Kan mkt väl vara för att hon har täcke iprincip dygnet runt.
Pälsen får aldrig återhämta sig och kroppen vänjer sig vid att inte behöva stå emot kylan.

Visst ts, så kan det mkt väl vara så att hästen blir frusnare med åren men inte SÅ frusen att den aldrig ens oklippt kan gå utan täcke!
Gamla hästar brukar sätta tätare päls just för att kunna hålla värmen.
 
Sv: Fruset kallblod

....Höanalys??? hade du det....skillnaden kan vara stor & han kan vara känsligare
för dåliga värden än de andra hästarna då han som sagt eventuellt har
dåligt underhudsfett som är väldigt viktigt mot kylan.
Men ge inte för mycket "energi" gentemot det övriga i foderstaten ffa Hö´t.
Har du koll på hur mycket Hö han för i sig...kan vara svårt vid fri tillgång att
se vad de får i sig i slutändan/häst - kan vara värt att hålla koll.
 
Sv: Fruset kallblod

det låter som din häst har ett väldigt dåligt immunförsvar. du kan försöka att ge örter som höjer immunförsvaret, tex echinacea. honung är bra att ge hela vintern, blanda i varmt vatten och ha lite vetekli i.
ev skulle han kunde ha låg ämnesomsättning, då blir immunförsvaret sänkt och man fryser. fråga vet om dom kollade det!

hur är hullet? en frusen häst bör ha lite extra underhudsfett. hö och olja är bra värmekällor.

har du hals på dina täcken? jag märker stor skillnad på mina hästar om dom har halstäcke eller ej, särskilt när det blåser och regnar.

något måste ju vara fel om han börjar skaka bara man tar av täcket för att borsta... min ena är väldigt frusen av sig men inte ens i närheten av vad du beskriver.
 
Sv: Fruset kallblod

Ju äldre hästen blir desto svårare kan den få att hålla värmen, jag skulle i varje fall konsultera en veterinär och diskutera ditt problem. Om inget framkommer här, håll i dig nu. Komfortklipp typ lite på hals och bog, använd sen täcke speciellt vid blöta väder med kallt inslag.

Varför? Jo därför att en blöt häst fryser lättare, blöt päls är förödande för det skyddande fett som finns i pälsen. Vid komfort klippning kan man reducera svettningen till en begränsad yta, som dessutom erbjuds torka fort och därmed få en varmare häst. En häst som fryser förbrukar mängder med enrgi, ofta är det så att man inte lyckas fodra igen det som går ut och hästen magrar av eller faller ur vilket gör att problemet ökar ytterligare.

Jag har en äldre herre hemma, han får en komfortklippning över hals och bog. Om han inte klipps, får han samma reaktion som din häst samt att han dessutom får svamp i huden eftersom pälsen aldrig torkar riktigt.
Han får inget täcke annat vid ruskväder, dvs regn eller blötsnö med kallgrader då ryggen är helt oskyddad på en ridhäst.
 
Sv: Fruset kallblod

Mitt halvblod fryser otroligt lätt. Vi har väl ungefär samma klimat här i blekinge som ni i skåne.
Stallet ligger bara ett stenkast från havet och det blåser jämt.
Även om han får fri tillgång på hö ute så håller han inte värmen trots dubbla täcken.

I år testade jag att ha ett ylletäcke under utetäcket och det håller honom varm, han har inte frysit en enda gång sen han fick det på sig.
Har även börjat ge ge honom Echinacea, för att som Centaur skrev, det stärker imunförsvaret.
 
Sv: Fruset kallblod

Han går utan hals på sina täcken, har nu ett nytt 200g Shires vintertäcke med löstagbar hals som bara sätts på när vi har sånt väder så allt blir täckt utav en isskorpa.
Täcket köpte med flit en storlek för stort så det går ned ordentligt över baken på honom.

Vi var på kliniken i torsdags & kontrollerade hans tänder & då tog jag även upp med veterinären ang hans frusenhet.
Drog av honom det tunna fleecefodrade transporttäcket & han började genast skaka ute på gården. Han stod & skakade med det tunna täcket i transporten hela vägen dit, skulle låtit han behålla sitt vintertäcke när vi åkte dit, men jag var rädd att han skulle bli för varm i släpet.:crazy:

Vetten kollade hans lungor & hjärta & hull, hon hittade inget fel på honom, allt såg & lät jättebra. Tänderna var jättefina för hans ålder.

Hon trodde precis som jag & någon annan här, att han har helt enkelt svårt att hålla värmen pga sin ålder, det är riktigt rå luft här nere där det är kust runt hela södra skåne & det blåser alltid hos mig.

Och det är första vintern han inte är snörvlig & hostar eftersom han går på lösdrift, det var hon väldigt impad över, för hon hade väntat på att jag skulle ringa & be henne ringa in slemlösande åt mig till apoteket.
Än så länge har det inte behövts.

Jag hade gärna haft honom otäckad & på sin höjd lagt på ett tunt regntäcke vid riktigt busväder under natten.

ska prova Centaurs tips att ge honom lite örter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 237
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 549
Senast: Korven
·
Hästvård Min ena miniatyr är grymt frusen av sig. Han står och skakar som ett asplöv vid 3-4 minus och blåst trots tjock vinterpäls och ett 300g...
Svar
3
· Visningar
1 119
Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
48 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp