Frusna hästar, finns de?

Ingela_S

Trådstartare
Har jag lyckats få en av de sällsynt klena individerna (som av någon anledning verkar vara vanliga här på buke :p), eller vad tror ni?


Kom ut till stallet vid 15.30-tiden idag och möttes av en snorig häst (vitt snor) som skakade som ett apslöv i hagen. Han hade sitt 100 g regntäcke på sig, och det var torrt men inte överdrivet varmt på insidan. Kallare på baken och över kors och länd, vilket är där han brukar spänna sig när det regnar, och han knep in svansen. Tog in honom i stallet och lät honom stå och mumsa hösilage iförd sitt fleecetäcke medan jag mockade. När han slutat skaka så blev han ryktad i typ 45 minuter (tror jag använde alla borstar som fanns i min ryktspann :D) och lagom tills han hade torkat fick han gå ut i regnet igen. Den här gången med fleecetäcket under det fodrade regntäcket. Funderade flyktigt på vintertäcket (300 g), men tyckte att det var lite att ta i. Nåt mellanting har jag inte.

Hästen hade stått ute sen 8.30-tiden (möjligtvis inne en timme vid lunch, då de andra skulle ha hovslagare) och det har regnat utan uppehåll hela dagen. Ca 7-8 plusgrader, blåser en del också och vinden kommer från "fel" håll för att skogen ska skydda hagen. Går i en grushage, dvs det finns inte mycket att tugga på när lunchhösilaget är uppätet.

Kan det vara så enkelt att han hade hållt värmen bättre om det funnits mer att tugga på i hagen? (Fast han brukar i och för sig frysa på sommaren också, och då går han ju på bete...) Totalt äter han 12 kg hösilage (torrt) + 1 kr salsa basmüsli om dagen och är lagom i hull. Har haft proteinbrist i vinter men börjar muskla på sig nu igen. Varför han lätt spänner sig i ryggen vet jag inte riktigt, men han har haft låsningar i bog och höft tidigare. Var dock helt ren vid senaste kollen hos kiropraktiker i höstas. Har även lite problem med kortare steg med vänster bak, men varken veterinär, kiropraktiker eller equiterapeut hittar vad det beror på.

Tror ni något av det jag radade upp kan ha nåt samband med att han är frusen? Eller har jag helt enkelt fått tag på ett klent djur? :p
(Måste i rättvisans namn påpeka att han har klarat sig på 100 g hela vintern, utom när det blev snöstorm. Det är regnet som lockar fram klenisen i honom.)


Finns det fler frusna hästar här, och vet ni ägare/fodervärdar/medryttare om det beror på något speciellt? Berätta gärna vad i så fall. :)
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

hästar håller ju värmen och cirkulationen igång genom att röra på sig mycket och att leta mat 20 tim per dygn, så det kan ju vara en anledning. :), har aldig råkat på att träffa en "frusen" häst på alla år, men dom finns tydligen,,, :laugh:...
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Jag har faktiskt sett en häst frysa rejält - det var förra sommaren, och mitt sto som gick med betesreducerare hade inte kunnat äta tillräckligt för att hålla värmen. Stackars häst! Det hade regnat som om himlen stod öppen hela natten och jag hittade henne skakande på morgonen. Då fick hon komma in, bli inpackad i ulltäcken och äta hösilage. När hon var torr fick hon regntäcke på och så gick hon glatt ut igen.

Jag är övertygad om att hästar som får tillräckligt med mat och som har utrymme att röra sig på inte fryser.

Immer
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

[

Jag är övertygad om att hästar som får tillräckligt med mat och som har utrymme att röra sig på inte fryser.

Immer[/QUOTE]

Håller med dej helt o hållet!!!!!!:banana:
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Vissa är mer frusna än andra & jag tror absolut inte att det har med vissa raser att göra.Har själv haft en shettis & en islandshäst som varit frusna av sig, där var det täcke på vid sommarregn, annars stod de & skakade.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

sanning med modifikation. när mina två som är frusna av sig väl börjat frysa så står dom alldeles still och slutar äta. även om det finns gräs i hagen. där står dom tills jag tar in dom. jag gör samma sak när jag fryser, sitter still och orkar inte röra mig. så det är nog naturligt på ett sätt, även om det är väldigt dumt! hästar verkar alltså inte förstå att man måste springa omkring lite för att bli varm igen....

även om det såklart oftast hjälper att ge fri tillgång på grovfoder är det alltså inte alltid det räcker till.

så om det regnar mkt får dom frusna alltid täcke med hals på, då går det bra att vara ute hela dagen. upplever att det är viktigare att dom håller sig torra över hela kroppen än att täcket är varmt när det gäller att frysa eller ej.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Precis, det kan min också göra. Och på sommaren går han på bete. Vad gör man om fri tillgång på gräs inte är tillräckligt för att hålla värmen liksom..? Inte mycket att be för mer än ta fram täcket då.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Vissa är mer frusna än andra & jag tror absolut inte att det har med vissa raser att göra.Har själv haft en shettis & en islandshäst som varit frusna av sig, där var det täcke på vid sommarregn, annars stod de & skakade.

Jag har haft ett varmblods sto,och jag kan garantera att hon frös när
det regnade på sommaren.Min man tyckte att jag bara var fjantig med henne,tills han själv såg att hon stod och skakade när det regnade den sommaren.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Jag är övertygad om att hästar som får tillräckligt med mat och som har utrymme att röra sig på inte fryser.

Immer

Du har inte träffat vår gammelhäst, ett varmblod. Han går nu på bete. Han går i en stor hage med mycket mat och får dessutom extra när han står inne ett tag varje eftermiddag. Jag har just tagit in honom. Han frös så han skakade. Då hade han alltså gått ute ett par timmar i lite regn. Men han klarar inte att temperaturen sjunkit kraftigt och att det regnar. Jag trodde att det skulle vara OK ett par timmar men det blev för kallt. Nu står han inne med täcke (om ngn undrar).
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

upplever att det är viktigare att dom håller sig torra över hela kroppen än att täcket är varmt när det gäller att frysa eller ej.


Det har jag aldrig funderat på faktiskt. Har alltid tyckt att halstäcke är ett korkat påfund som verkar ganska överdrivet. Kanske dags att ändra sina åsikter och testa. :)
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Alla våra hästar tyckte det var svinkallt idag. Stod och väntade vid grinden klockan halv fyra och gnäggade som tokiga för att få komma in. Den gamle går för tillfället själv och har en enorm hage med massa gräs. Han gör lika som centaurs hästar, slutar äta och står och fryser. Härom året fick han kolik för att han frös så väldigt.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

ja det skadar ju inte att prova! märker stor skillnad på hur mina beter sig.:)
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Det har jag aldrig funderat på faktiskt. Har alltid tyckt att halstäcke är ett korkat påfund som verkar ganska överdrivet. Kanske dags att ändra sina åsikter och testa. :)

Har alltid halstäcke på min häst på vintern.Eftersom han är aktiv trav
häst så har jag honom hel kropps klippt.Jag tycker att han ser så naken ut på halsen annars,men sen vet inte jag om han lider av att vara bar!
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Min 3-åring fryser för ingenting, men han har också alltid varit lite klen, eller vad man ska säga.

Han har täcke när det regnar, jag har inte samvete till att fler gånger försöka "vänja" honom vid regn. En häst som skakar Fryser! Det spelar ingen roll om han går på bete, i vanlig gräshage eller har fri tillgång till grovfoder i grushage. Han slutar äta och skakar som ett asplöv. Detta har även hänt när han har haft täcke på sig, så när det är ganska regnigt får han stå inne.

I morse regnade det, och blåste dessutom ganska rejält. Vi har inga träd i hagarna, inget skydd för vädret öht med andra ord, så han fick stå inne.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Jag är övertygad om att hästar som får tillräckligt med mat och som har utrymme att röra sig på inte fryser.

Immer

I normalfallet kanske.
Crow fryser (skakar) så fort han blir lite blöt, eller om det är ganska kallt. Som idag när det började regna och de inte fått täcken på morronen... den andre hästen var helt obekymrad men min frysvarg stod och skakade så vi fick ta in dem tidigt...
De har bete och halm i hagen och plats att galoppera runt om de vill. Ingen av dem är klippt.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Absolut att det finns och speciellt vid de förhållanden som du beskrev över hur vädret var i går.

Just regn och blåst är en stor bov tycker jag och samtidigt får man ju ta med i tankarna att vädret igår var en stor förändring mot hur det varit här nere i Skåne den senaste tiden. Från relativt varmt och skönt till kyligt regn på bara en dag.

Min egen häst har jag fått "rädda" några gånger när jag hittat honom i hagen muskelöm och skakandes efter långvarigt kyligt regn.

I går hade inte min häst täcke på sig och jag åkte dit så fort jag kunde vid lunch för att kolla men då frös han faktiskt inte konstigt nog. Jag bestämde mig för att "ha is i magen" och lät bli täcket.

Nu har han ett skjul att gå in i med massor av ren, fin halm att tugga på så efter att han och kompisen ätit sitt lunch-hö så gick de in i skjulet och fortsatte tugga lite halm. :)

Din pålle hade 100 gr täcke på sig och han borde kanske inte frusit men sen å andra sidan så är det ju väldigt individuellt hur pållarna klarar olika väderlek.

Min pålles hagkompis har t ex aldrig behov av täcke - det kvittar viket skitväder det är frågan om.

Ja, jag tror att foder hjälper till att hålla värmen. Det finns ju t om forskning som bekräftar det. Jag kan säga att i de fall när min häst frusit som värst vid regnväder, var under en period när han inte hade tillgång till mat i hagen mer än en liten stund mitt på dagen.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Min häst fryser också vid regn och blåst även vid denna årtstiden.

Han har väldigt tunn hud, päls och är väldigt känslig över huvud taget.

Jag tycker att han fryser mer när han går i grushage. Då står de ju mest bara upp och ner och rör sig inte särkillt mycket.

När han går med kompisen i gräshage så busar de alltid litegrann och de rör mer på sig vilket jag tror hjälper mycket. Där fryser han inte lika farligt.

Om jag vore du skulle jag inte vara rädd för att lägga på ett extra täcke vid dåligt väder.
Finns ju ingen mening med att hästen skall stå och frysa lixom.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Jag är ganska säker på att det var det mkt häftiga väderomslaget som det blev igår som spökade till det för dem, alla mina frös så de skakade igår och då fick ändå alla de "vuxna" regntäcken på sig.

Men för övrigt vist finns det hästar som är mer frusna än andra. Jag har faktiskt sett ett tydligt samband mellan skimmel och svårt att temperaturreglera (=frusna vid kyla men även att de blir väldigt varma vid värme och svettas mer) vet inte om de har tunnare skinn (får ju ofta lättare skav än färgade) eller om det är pälsen som skyddar sämre.

Fryskylling nummer ett är min hingst som då ändå är uppväxt på lösdrift dock som uppfödarna sa aldrig att han var ute om det regnade då stod han i lösdriften och kikade ut, något hans ungar nu tar efter, det är full rulle inne i lösdriften regniga dagar för i regn kan man ju inte vara ute då blir man ju blöt :cool:
Kan säga att han var inte lycklig när han kom hit och hamnade i vanlig hage utan hus att gå in i, första gången det regnade sprang han som en idiot och kallade på hjälp och ville gå in. :D
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

De flesta hästar fryser lättast vid ihållande regn och blåst. Inget särskilt ovanligt med det.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Jag körde ut till stallet igår på lunchen för att "rädda" våra hästa som stod ute i regnet, precis som din. Våra hästar står ett stenkast ifrån där du har din pålle. Dotters fullis stod då och skakade som ett asplöv och min häst var genomblöt och visade tydligt att han ville komma in.
När de kom in torkade jag av dem efter bästa förmåga för fullblodet var så frusen och öm i ryggen att jag knappt fick röra honom så spänd han var. Bort med den värsta vätan och på med yllefilt och fyllde på med hösilage. Min pålle fick också ylletäcker och man kunde se hur de sakta slappnade av efter hand.
De andra hästarna verkade inte speciellt påverkade av regnet och blåsten så de var ok.
Funderade sen när jag körde tillbaka till jobbet...hur sjutton mådde de då i somras när de gick på bete och det regnade...men då fanns det ju tillgång till gräs och bete..och lite varmare i luften, absolut...men det finns nog ett klart samband mellan regn, kyla och fullblodets svmagring när han går på bete som andra ser lätt gravida ut efter att ha gått på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp