Frusna hästar, finns de?

Sv: Frusna hästar, finns de?

Har jag lyckats få en av de sällsynt klena individerna (som av någon anledning verkar vara vanliga här på buke :p), eller vad tror ni?


Kom ut till stallet vid 15.30-tiden idag och möttes av en snorig häst (vitt snor) som skakade som ett apslöv i hagen. Han hade sitt 100 g regntäcke på sig, och det var torrt men inte överdrivet varmt på insidan. Kallare på baken och över kors och länd, vilket är där han brukar spänna sig när det regnar, och han knep in svansen. Tog in honom i stallet och lät honom stå och mumsa hösilage iförd sitt fleecetäcke medan jag mockade. När han slutat skaka så blev han ryktad i typ 45 minuter (tror jag använde alla borstar som fanns i min ryktspann :D) och lagom tills han hade torkat fick han gå ut i regnet igen. Den här gången med fleecetäcket under det fodrade regntäcket. Funderade flyktigt på vintertäcket (300 g), men tyckte att det var lite att ta i. Nåt mellanting har jag inte.

Hästen hade stått ute sen 8.30-tiden (möjligtvis inne en timme vid lunch, då de andra skulle ha hovslagare) och det har regnat utan uppehåll hela dagen. Ca 7-8 plusgrader, blåser en del också och vinden kommer från "fel" håll för att skogen ska skydda hagen. Går i en grushage, dvs det finns inte mycket att tugga på när lunchhösilaget är uppätet.

Kan det vara så enkelt att han hade hållt värmen bättre om det funnits mer att tugga på i hagen? (Fast han brukar i och för sig frysa på sommaren också, och då går han ju på bete...) Totalt äter han 12 kg hösilage (torrt) + 1 kr salsa basmüsli om dagen och är lagom i hull. Har haft proteinbrist i vinter men börjar muskla på sig nu igen. Varför han lätt spänner sig i ryggen vet jag inte riktigt, men han har haft låsningar i bog och höft tidigare. Var dock helt ren vid senaste kollen hos kiropraktiker i höstas. Har även lite problem med kortare steg med vänster bak, men varken veterinär, kiropraktiker eller equiterapeut hittar vad det beror på.

Tror ni något av det jag radade upp kan ha nåt samband med att han är frusen? Eller har jag helt enkelt fått tag på ett klent djur? :p
(Måste i rättvisans namn påpeka att han har klarat sig på 100 g hela vintern, utom när det blev snöstorm. Det är regnet som lockar fram klenisen i honom.)


Finns det fler frusna hästar här, och vet ni ägare/fodervärdar/medryttare om det beror på något speciellt? Berätta gärna vad i så fall. :)
Jag har en frusen connemaraponny:eek: Hon önskar ha på sig täcke när det är sånt väder som du beskriver. Och hon står verkligen och huttrar. Just det där med väta och blåst är ju lite känsligare än när det bara är kallt. Min gumma klarar sig finfint med ett tunnt fodrat täcke (vattentätt med teddyfoder) hela vintern utan problem. Så länge hon bara får vara torr. Så det är den där vätan som gör att hon fryser.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Min treåring fryser sällan. Den äldre märren kan frysa lite ibland. Den enskilda faktorn som avgör om de fryser eller inte är om det blåser. När de går i en grushage som de kan ställa sig i lä för vinden så tål de både snöblask och regn (de kan alltså inte gå under tak utan det är bara skydd från vinden). Men står de i en grushage där de inte kan söka skydd så står de där och hänger och vill gå in.

Vet inte hur många gånger jag har stressat hem från jobbet för att ta in hästarna när det har varit riktigt skitväder. Sen när man kommer springade till hagen med andan i halsen så är hästkrakarna inte det minsta intresserade av att gå in (om de står i hagen där de kan söka skydd för vinden).

Däremot så räcker det att de har ett vanligt ofodrat regntäcke på sig i den oskyddade hagen för att de inte skall börja frysa. Det verkar som om vinden (borsett från att det blir kallare när det blåser) på något sätt pressar in vattnet under pälsen. Har de dock en regntäcke så kan inte vinden göra så och då fryser inte hästarna. Det får dock aldrig läcka igenom täcket för då fryser de nästan mer än utan täcke.

Har aldrig varit med om att hästarna fryser när de har ett regntäcke på sig som är ofodrat. Och då har jag haft allt från fullblod till islandshästar. Det verkar som om folk tror att hästen blir kall och fryser för att täcket blir kallt. Finns det då inget foder som skyddar hästen från det kalla täcket så fryser den. Detta har de fått från att de läggar handen på korset och känner att hästen är kall. Problemet är att hästar är så väl isolerade så att många gånger inte ens snön smälter när den hamnar på hästen.

Tror man då att hästen fryser bara för att den är kall på korset så glömmer man helt bort att pälsen håller kvar värmen så effektivt att hästens komfortzon inte går att jämföra med våran på långa vägar.

Mvh

Tora
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Svarar flera: Hästar rör sig inte för att hålla värmen. De står stilla för att spara energi så att de kan hålla värmen. Hästars föda är så energifattig och tar så lång tid att få i sig att hästen måste hushålla med den energi som den får i sig. Då kan den inte jogga runt och bränna energi. energin måste den ha för att klara sin egen och sin avkommas livhanke, genom att vara beredd på att fly (och orka fly) och ge di till sitt föl (eller se till att fostret får tillräckligt med energi för att växa). Hingstar/valacker behöver energin för att skydda sin "status" som hingst bland annat. Så Nej, en häst rör sig inte för att hålla värmen...
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Men en häst som rör sig hela tiden blir aldrig så kalll att den behöver stå stilla för att hålla värmen.

Men har de väl börjat bli kalla så står de väldigt stilla för att hålla värmen och spara energi! :)
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Jag tror att det är få hästar som fryser om de har tillräckligt med mat. Men visst finns det de individer som gör det. En av mina nuvarande hästar fryser alltid så hon skakar vid i hållande regn. Skurar går bra, men regnar det en hel dag får jag ta in henne, låta henne torka till, lägga på ett regntäcke och släppa ut igen. Jag undviker täcke så långt det går, men när hon står och skakar av köld lägger jag på. Hon blir så fruktansvärt öm i ryggen annars. 3-åringen har frusit en gång i hela sitt liv, och det var förra sommaren när det ösregnade flera dagar i sträck.

*hoppas på en bättre sommar i år*
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Funderade sen när jag körde tillbaka till jobbet...hur sjutton mådde de då i somras när de gick på bete och det regnade...men då fanns det ju tillgång till gräs och bete..och lite varmare i luften, absolut...men det finns nog ett klart samband mellan regn, kyla och fullblodets svmagring när han går på bete som andra ser lätt gravida ut efter att ha gått på.

Kan berätta beträffande den förra regniga sommaren att vår stallägares islänning har i princip aldrig täcke på sig men förra sommaren la de faktiskt på ett ofodrat regntäcke vid ett tillfälle.

Det hade regnat i princip dygnet runt under några dagar och häststackaren frös så han skakade. De gick ute dygnet runt med gott om bete och de har till på köpet tillgång till ett skjul som de kan gå in i.

Kan ju uppfattas som fjantigt att lägga på täcke när hästen kan gå under tak men av någon anledning gjorde han inte det och ägaren ville inte att hästen skulle bli muskel/ryggöm så täcket "dammades" av och lades på. :)
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Svarar flera: Hästar rör sig inte för att hålla värmen. De står stilla för att spara energi så att de kan hålla värmen. Hästars föda är så energifattig och tar så lång tid att få i sig att hästen måste hushålla med den energi som den får i sig.

Det hade jag inte en aning om. Undrar om det är ngn skillnad hästar/människor? Jag antar att vi behöver röra oss för att hålla igång blodcirkulationen (min gissning).
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Tror man då att hästen fryser bara för att den är kall på korset så glömmer man helt bort att pälsen håller kvar värmen så effektivt att hästens komfortzon inte går att jämföra med våran på långa vägar.


Jag tror inte att min häst fryser bara för att han är kall på korset. Men jag vet att i min hästs fall hänger kallt kors ihop med knipande svans och spänd och öm länd, och enda botemedlet är ett (varmare) täcke.


Allmän fundering: Jag tror inte riktigt på att fri tillgång till mat och utrymme är tillräckligt för att hästar inte ska frysa. Min fryser som sagt även när han står i en stor gräshage.

Väderomslaget kan så klart ha påverkat. Det hade ju varit varmt väder i flera dagar innan, och så plötsligt blev det +8 grader och regn. Fast jag tycker nog att han kunde klarat sig i 100 g-täcket. :p
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Det hade jag inte en aning om. Undrar om det är ngn skillnad hästar/människor? Jag antar att vi behöver röra oss för att hålla igång blodcirkulationen (min gissning).
Vi äter ju kött ( eller de flesta av oss) och behöver inte vara så rädd för att förlora lite energi genom att röra på oss då vår föda är mer energirik, det tar inte så lång tid för oss att fylla på energiförådet sas. Vi hade en del veganer på min utbildning och man märkte klar skillnad på frusenheten mellan dem och köttätarna. Men det var förstås de veganer som inte hade lyckats få ihop en bra "foderstat". De som hade varit veganer länge och lärt sig att äta rätt hade inte de problemen. Kanske dessa var undantag, men det är rätt logiskt egentligen:)
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Jag undrar, min häst kommer hem i början på juni från spanien, hans nuvarande ägare vill tom. att jag ska ha täcke på honom här på sommaren för att han inte ska frysa. Vi har våra hästar på lösdrift i en 10 km x 10 km stor hage, med skog, varma ligghallar och mycket bete och på vintern fri tillgång till hösilage. De lever ju i flock där så rör på sig gör de, "stall"ägaren ser helst att ingen av hästarna har täcke, eftersom när de får vara ute hela tiden borde de själva kunna reglera kroppsvärmen så de inte fryser, vilket alla de andra hästarna gör.
MEN, nu tycker denna fd. ägaren att jag absolut måste ha ett täcke, t.o.m. i spanien har han gått med täcke - stackarn, när jag var där var hästarna genom svettiga under e täcken de hade i + 20..
han påstår då att det annorlunda med den här hästen eftersom den alltid levt i ett varmt land., ngn med funderingar/kunskap om detta?
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Jag har jättesvårt att tänka mig att bara för att hästen stått med täcke på i varmgrader, att den därför inte skulle tåla vanligt svenskt väder.
däremot har jag upplevt att hästar som varit mycket och långvarigt täckade, och stått på stall mycket osv, blir känsligare både i huden, mot insekter osv, och inte har mkt kvalitet i pälsen för att själv hålla väta och kyla ute.
detta går till sig med lite invänjning.
jag skulle satsa på att uppmärksamma hästen noga första tiden nu, för att försäkra mig om att den mår bra. gör du detta kan du lugnt ha den utan täcke från början, då är det ju bara att åtgärda om du skulle se att det är några problem.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Svarar flera: Hästar rör sig inte för att hålla värmen. De står stilla för att spara energi så att de kan hålla värmen. Hästars föda är så energifattig och tar så lång tid att få i sig att hästen måste hushålla med den energi som den får i sig. Då kan den inte jogga runt och bränna energi. energin måste den ha för att klara sin egen och sin avkommas livhanke, genom att vara beredd på att fly (och orka fly) och ge di till sitt föl (eller se till att fostret får tillräckligt med energi för att växa). Hingstar/valacker behöver energin för att skydda sin "status" som hingst bland annat. Så Nej, en häst rör sig inte för att hålla värmen...

Inte helt sant.
Jag pratade med en veterinär om detta för inte så länge sen. När hästen fryser:
1. skakar för att få upp värme
2. står still nära flocken och värmer varandra med deras strålningsvärme.
3. Hästen börjar vandra för att hålla värmen.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Vi äter ju kött ( eller de flesta av oss) och behöver inte vara så rädd för att förlora lite energi genom att röra på oss då vår föda är mer energirik, det tar inte så lång tid för oss att fylla på energiförådet sas. Vi hade en del veganer på min utbildning och man märkte klar skillnad på frusenheten mellan dem och köttätarna. Men det var förstås de veganer som inte hade lyckats få ihop en bra "foderstat". De som hade varit veganer länge och lärt sig att äta rätt hade inte de problemen. Kanske dessa var undantag, men det är rätt logiskt egentligen:)

Nu blir jag lite fundersam. Att hästarna blir varma när de äter är för att själva matsmältningen hos hästar alstrar värme. Gör det verkligen det hos människan också? Har inte hästar och människor olika matsmältningssystem?

Nu behövs det ju energi för att hålla värmen och inte frysa. Men att hästen blir varmare när den äter mat är ju som sagt primärt för att dess matsmältningssystem i sig alstrar värme.

Mvh

Tora
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Jodå, människor får upp värmen genom att äta också. Det är därför man alltid ska ha med sig en chokladkaka när man är ute på fjället. Den kan rädda ens liv om man råkar ut för något och blir fast på fjället ett tag, genom att den ger energi och därmed värme för att klara sig en stund till.

Skillnaden är dock att vi mycket snabbare och med mindre "mat" kan få upp energinivåerna jämfört med en häst.

Hästar håller värmen genom att äta. Däremot ska man inte bli alldeles förskräckt om de skakar lite. De gör det för att "rugga upp pälsen" och därmed få ett bättre köldskydd.

Ett år hade jag min häst uppstallad på ett ställe där de just inte fick något hö ute i hagen på dagen. Det var ett sto som normalt sett inte satte mycket vinterpäls alls (hon hade så gott som aldrig täcke). Den vintern såg hon ut som en nallebjörn och hade längre hovskägg än nordsvenskarna i stallet! Året därpå fick hon gå med en grannes häst med fri tillgång på stråfoder och då blev allt normalt igen, bara mycket lite vinterpäls trots en kallare vinter.

Men jag känner till hästar som fryser även på sommaren när det regnar. Vad det beror på är ett mysterium...
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Ja fast en människa får väl inte upp värmen genom själva matsmältningssystemet? En chokladkaka får upp energin genom sockret (snabb energi) inte för att matsmältningssystemet i sig alstrar värme?

Mvh

Tora
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Ja fast en människa får väl inte upp värmen genom själva matsmältningssystemet? En chokladkaka får upp energin genom sockret (snabb energi) inte för att matsmältningssystemet i sig alstrar värme?

Mvh

Tora

Håller helt med. det är en stor skillnad.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Men jag känner till hästar som fryser även på sommaren när det regnar. Vad det beror på är ett mysterium...


Återigen så ÄR det inte ett mysterium eller ens ovanligt. Regn, blåst och nederbörd i ren allmänhet, är det som hästar är minst tåliga mot gällande väder. Ihållande regn: pälsen tappar sin isolerings förmåga tillslut. Vind + regn: denna process sker snabbare då vinden "focerar" regnet att ta sig innanför pälsen, och hindrar pälsen att resa sig osv.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Återigen så ÄR det inte ett mysterium eller ens ovanligt. Regn, blåst och nederbörd i ren allmänhet, är det som hästar är minst tåliga mot gällande väder. Ihållande regn: pälsen tappar sin isolerings förmåga tillslut. Vind + regn: denna process sker snabbare då vinden "focerar" regnet att ta sig innanför pälsen, och hindrar pälsen att resa sig osv.

Jo för mig är det faktiskt lite av ett mysterium. Jag har haft att göra med ett stort antal hästar i mitt liv, både egna och på arbetsplatser. De allra flesta hästar fryser inte särskilt utan klarar sig bra på egen hand. Men så har jag stött på några enstaka som fryser även en sommardag i hagen vid regn... Jag har t.ex. själv en 4-åring som aldrig fryser. Han har bara haft täcke på sig vid några få tillfällen och då var det extremt, runt nollan och ihållande regn och blåst. Det är dock fullt möjligt att han klarat sig utan täcke även då, men då valde jag att lägga på...
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Ja fast en människa får väl inte upp värmen genom själva matsmältningssystemet? En chokladkaka får upp energin genom sockret (snabb energi) inte för att matsmältningssystemet i sig alstrar värme?

Mvh

Tora

Helt rätt. Jag uttryckte mig lite otydligt ser jag...
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Det jag menar är att just vid regn och nederbörd är i regel det tillfälle när hästar om de fryser - fryser. Inte kall temperaturer då det är vindstilla och ej nederbörd.
Folk verkar vara så förvånade att det är just vid regn och blåst. Jag förstår inte riktigt varför.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp