Frusna hästar, finns de?

Sv: Frusna hästar, finns de?

Jag är inte ett dugg förvånad att vinden är den största boven i dramat. Har som sagt märkt väldigt stor skillnad beroende på i vilken hage hästarna går i.

I den ena hagen där de kan söka lä så fryser de i princip aldrig. Inte är de det minsta intresserade av att gå in heller (inte ens vid snöblask och mycket kallt regn). I den oskyddade hagen däremot, står de och hänger vid grinden bara efter en kort stund.

Mvh

Tora
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Folk verkar vara så förvånade att det är just vid regn och blåst. Jag förstår inte riktigt varför.


Det är jag inte alls förvånad över. Framförallt inte när det är kombinerat. Enbart blåst klarar min häst rätt bra, men enbart regn är värre.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Jo för mig är det faktiskt lite av ett mysterium. Jag har haft att göra med ett stort antal hästar i mitt liv, både egna och på arbetsplatser. De allra flesta hästar fryser inte särskilt utan klarar sig bra på egen hand. Men så har jag stött på några enstaka som fryser även en sommardag i hagen vid regn... Jag har t.ex. själv en 4-åring som aldrig fryser. Han har bara haft täcke på sig vid några få tillfällen och då var det extremt, runt nollan och ihållande regn och blåst. Det är dock fullt möjligt att han klarat sig utan täcke även då, men då valde jag att lägga på...

Fast även de som absolut inte fryser i vanliga fall kan göra det vid extrema förhållanden.

Stallägarens Islänning har en riktig superpäls på vintern.
Det kan regna en hel dag och han fryser inte ändå och om man kör in fingrarna djupt in genom hans tjocka vinterpäls så är det alldeles torrt inne vid huden.

Men förra sommaren när det regnade massor så började denna lilla tåliga häst också att frysa. Tidigt på morgonen hittade stallägaren sin pålle alldeles stel, öm och skakandes.

Mystiskt? Nä, jag tycker nog inte det. Hade han haft sin tjocka isolerande vinterpäls så hade han definitivt inte frusit men nu stod han där i sin tunna sommar"skrud" i ett kraftigt regn som höll på i dagar i sträck utan större chans till att få torka upp.

Ägaren är ingen "pjoskig" människa men anpassade sig efter situationen och letade upp ett regntäcke till pållen. :)
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Du har inte schamponerat hästen nyligen så att fettet i hårremmen är borta?
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

men en häst som borstas varje dag har väl inte särskilt fet päls?

jag tvättar min häst max en gång om året, men det verkar inte hjälpa på vattentätheten. :p

sägs ju att man ej ska borsta hästar som går på bete för då tar man bort skyddet i pälsen.. nåt att tänka på i dessa tider kanske.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Nix. Tvättar min häst max en gång om året, om ens det. Han har rätt tunn och kort päls, ser nästan ut som en nakenhäst på sommaren. Fast den här dagen när han frös så hade han ju täcke på, så pälsen spelar kanske inte så stor roll då.
 
Sv: Frusna hästar, finns de?

Om hästen går ute mycket sommartid stämmer det att man inte ska schamponera. Då tar man inte bara bort en del av pälsens fettlager, utan även switch behandling och dylikt påverkas.

ang borstning och fett i pälsen så stämmer det inte särskilt väl. Vid borstning stimuleras hårsäckarna och producerar lagom med fett. det är inget man borstar bort. däremot så stärks givetvis fettlagret av att det inte är renschamponerat, och av att hästen fått rulla sig fritt i hagen utan täcke, dammrester i pälsen, osv osv.

Jag är alltid noga med att inte släppa ut hästar dygnet runt det första jag gör medans vädret fortfarande är ostadigt, just för att de inte byggt upp ett vettigt fettlager i pälsen direkt från uppstallning från vinterhalvåret. Efter några veckor har de ett mycket bättre motstånd.

Täckade hästar har aldrig samma fettlager i pälsen eller päls som står emot nederbörd på samma sätt som en som inte täckas. så det går inte att jämföra. däremot så återställer sig pälsen på en täckad häst om den sen får vara utan täcke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp