frussen hund kissar mer?

Mli

Trådstartare
Jag har upptäckt att min lilla tax/chi har svårt går och småkissar inne de dagar det har varit kallt ute. Eftersom detta bara händer när det är kallt ute så känns det inte helt troligt att det skulle vara en UVI. Han har täcke på sig när vi är ute längre stunder - nu när det är riktigt kallt och snö ute så har han en stickad polo + ett vind/regntäcke. Han har väldigt kort och fin päls som inte alls står emot kyla och ffa vind.

Jag kan ju själv bli mer kissnödig ute om jag har blivit kall om ändalykten, tex suttit på en kall läktare eller så. Hunden är ju liten med korta ben så han är ju alltid nära marken.

Hur ska man bäst skydda hunden från detta?

(Jag fick inte tag i min veterinär igår, annars hade jag frågat honom. Upplever inte det som om hunden mår dåligt av detta, avvaktar därför tills jag får tag i min vet istället för att ringa någon annan under förutsättning att läget inte förvärras såklart..)
 
Sv: frussen hund kissar mer?

Kissar han lika mycket som vanligt ute eller går han och håller sig?
 
Sv: frussen hund kissar mer?

Det är jag inte helt säker på eftersom jag bara släpper ut dem på tomten. På promenaderna är det som vanligt.
 
Sv: frussen hund kissar mer?

Först och främst måste du ta reda på om han kissar mindre utomhus än vanligt. Dvs följ med honom ut och kolla. Har du honom ute lika länge som när det inte är kallt? Dvs hinner han göra ifrån sig?

Det kan också bero på kläderna, han kanske känner sig obekväm med att kissa med kläderna på sig.
 
Sv: frussen hund kissar mer?

Min lurcher är likadan. Blir hon kall springer hon och småkissar men har hon rätt kläder på sig så hon håller sig varm så är hon som vanligt. Min veterinär kallar det för UVI-känningar, hunden har aldrig haft uvi på riktigt men blir som du beskriver om hon blir kall. Jag täckar alltså ordentligt och ger extra c-vitamin när hon har blivit kall.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 695
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp