Frustration kring rasklubb och import

Elegant machinery

Trådstartare
Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras eller rasklubb för att inte stöta mig med klubben.

Vi har en hund av en ras som har ganska liten avelsbas i Sverige, det föds ofta 1-2 kullar per år av ett fåtal kennlar.
Rasen får ofta kritik av jakthundsfolk som tycker de är små och klena mentalt och rasklubben har som mål att försöka vända trenden med minskad storlek, svikande mod och sämre arbetsprestationer.

Det ska också sägas att så som meriteringen ser ut i Sverige så kan en hund bli jaktchampion och avelsgodkänd helt utan att stöta på ett riktigt vilt, eftersom rasens jaktprov är en lite mer avancerat viltspår. Därför testas aldrig dådkraft och mod innan en hund går i avel.

Nu är jag ingen expert på jakt/arbetsprov för samtliga hundraser, men det känns som alla andra arbetande hundraser har någon form av arbetsprov som är förankrat i verkligheten? Vallhundar har vallningsprov, retrievers prov är riktiga jaktprov, drivande hundars jaktprov är ett riktigt drev osv. Det finns ett praktiskt eftersöksprov som är godkänt av SKK, men om jag tyder datan rätt så är det fyra hundar som klarat provet sedan det infördes för fem år sedan, och väldigt få verkar ens försöka starta det.

Vi har en hanhund som är två år gammal i oktober. Han har uppfyllt alla våra förhoppningar och vi satsar på att klara det praktiska provet i höst, beroende på hur jaktsäsongen artar sig. Han har B-höfter, är stor och muskulös, har fått 2x excellent vid exteriörbedömning, är VCH och har godkänt rovdjursspår, och på god väg mot sitt JCH. BPH är inbokat i september.

När vi gick senaste spårproven sa domaren (som är med i styrelsen i rasklubben) att vår hane var en av de bästa han sett i rasen och att han borde in i aveln. Det blev vi såklart glada över och började spåna på idén att para honom den dagen han är gammal nog och vi hittar en lämplig tik. Vi vill i sådant fall ha en tik som arbetar praktiskt och inte bara en viltspårhund som ser bra ut på pappret.

Efter vad vi har hört och frågat runt så verkar det finnas två sådana tikar i lämplig ålder i Sverige idag, vår hunds mamma och halvsyster, så de går ju bort av förklarliga skäl. 🤷‍♀️

Eftersom få verkar var intresserade av att meritera så funderar vi nu på att ta in en tikvalp själva med målet att meritera upp henne precis som vi gjort med vår hane, förutsatt han hon är frisk och bra såklart. Hon kommer ju behöva vara tre år innan sin första kull, och då kommer vår hane vara fem. Eftersom vi inte hittar en kull som uppfyller våra önskemål i Sverige började vi därför att titta utomlands.

Norge har i princip samma blod som vi har i Sverige, och övriga länder måste man gå via avelsrådet i klubben. Avelsrådet har en egen kennel och verkar inte vara ett dugg intresserad av att hjälpa andra att ta in nytt blod, trots att det är en av de tre första punkterna i klubbens strategi och mål. Vi har legat på honom sen tidigt i våras och nu svarar han inte ens i telefonen längre.

Vi hittade en parning i Danmark där tiken var riktigt fin, men den svenska hanen hade ett tråkigt BPH och enligt hunddata verkade vara mer av en rosetthund på utställningar och viltspår än att användas praktiskt. Trots bristande mentalitet och resultat på praktiskt arbete är denna kull godkänd av klubben.

Nu har vi hittat en parning i Polen från en FCI-ansluten kennel från arbetande linjer med HD-fria höfter i fem linjer bakåt, så vi kontaktade klubben för att få importen godkänd. För att importer ska bara godkända ska valpen komma från arbetande och friska linjer, självklart ha exportstamtavla och komma från en uppfödning som är medlem i den nationella rasklubben.

I Sverige behöver man bara betala en medlemsavgift på 300 kr per år för att vara medlem i rasklubben, men i Tyskland, Polen och många av de andra baltländerna kräver nationella rasklubbarna att man går deras utbildningar, praktiska prov och dessutom blir rekommenderad för att kunna bli medlem. Där används rasen på det gamla traditionella sättet, så hundarna där både ser och arbetar på ett annat sätt än de Svenska.

”Vår valp”s uppfödare är inte medlem i den Polska rasklubben, pga av att hon inte blivit rekommenderad av två medlemmar. Övriga punkter, som FCI-ansluten, praktiskt arbete, mentalitet och hälsa uppfyller hon.

Det är det som gör mig så frustrerad. I Sverige blir valpar vars föräldrar inte arbetar praktiskt bli godkända trots att de inte används praktiskt och uppfödare som inte ens jagar får rekommenderade kullar, medan en utländsk valp som uppfyller allt som vi tycker är viktigt (arbete, mentalitet, exteriör) inte räcker p.g.a. av något som i Sverige skulle motsvaras av en sketen medlemsavgift på 300 kr.

Eftersom avelsrådet inte ens svarar i telefon längre (inte bara samtal från oss, utan även andra) så pratade vi med ordföranden istället. Han tyckte vår situation är beklaglig och håller med om att vi behöver blod utifrån och bekräftar de problem som rasen har kring mod och dådkraft. Han har försökt promota det praktiska arbetet mer med möts av internt motstånd. Anledningen att avelsrådet sitter kvar trots mycket kritik tidigare är att han är den som har mest kontakter i Tyskland.

Att svenska rasklubben inte kan godkänna importen är p.g.a. av den tyska moderrasklubben som bestämmer över alla nationella rasklubbar, och följer man inte deras riktlinjer (med att uppfödarna ska vara medlemmar) finns det risk att Sverige kickas ur den internationella klubben. Därför får man fortsätta avla på svenska hundar utan riktiga arbetsmeriter, vars rädslor bara blir större och sakta men säkert minskar den genetiska variationen i takt med att inavelsgraden höjs, något som går stick i stäv med rasklubbens mål att främja rasens utveckling på duktiga och sunda individer.

Är man helt galen om man börjar överväga att ta en in valp trots att det inte är rekommenderad av rasklubben?
Jag känner mig mest frustrerad, besviken och väldigt vilse. Jag har ingen avelserfarenhet men tycker att klubbens tänk känns helt ologiskt?😟
 
Vad blir konsekvenserna av att inte gå genom rasklubben? Kommer ni inte kunna få valphänvisningen eller kan den inte ens bli registrerad som renrasig?
 
Men!!!!!!!!!!! Rasklubben i Sverige kan väl inte bestämma från vem eller vad du importerar? Så länge du följer skk regler för import (för jag antar att du ska regga om den vid ankomst)

Njae, de kan ju inte förbjuda mig eftersom det är enligt SKKs riktlinjer och valpen kommer reggas direkt. Däremot kommer de "svartlista" importen och säga att den strider mot rasklubbens riktlinjer, så vi kommer inte kunna får annonsera en framtida valpkull efter henne på rasens facebooksida, hemsida eller medlemstidning.

Om det visar sig att tiken inte håller måttet, eller skulle få dåliga höfter så kommer vi självklart inte avla på henne. Vi vill ju inte avla "bara för att", utan bara om båda föräldrarna visar sig ha det som krävs.

Om vi kör utan rasklubbens godkännande så hoppas jag att våra hundars egna SKK-reggade meriter kan tala för sig själva och inte skrämma seriösa valpköpare.
 
Jag reagerar som @dobbis - rasklubben kan väl inte "godkänna" importer? Valpen måste vara registrerbar i Sverige enligt SKKs regelverk. Sen är det bara att tuta och köra. För raser/varianter som inte meriteras på utställning brukar väl det största hindret vara att man måste skaffa testikelintyg på valpens pappa.

Strunta i rasklubben, känner jag spontant. Hur ser det ut i specialklubben?
 
Jag reagerar som @dobbis - rasklubben kan väl inte "godkänna" importer? Valpen måste vara registrerbar i Sverige enligt SKKs regelverk. Sen är det bara att tuta och köra. För raser/varianter som inte meriteras på utställning brukar väl det största hindret vara att man måste skaffa testikelintyg på valpens pappa.

Strunta i rasklubben, känner jag spontant. Hur ser det ut i specialklubben?
Fick reda på att en svensk uppfödare med välrenommerat namn har bokat ett kullsyskon till "vår" tikvalp, så jag ringde och pratade med henne. Hon tyckte att klubben gräver sin egna grav och hon kör sitt egna race eftersom hon tycker standarden är för dålig i Sverige.

Eftersom kullen är FCI-ansluten kommer SKK-reggningen inte vara något problem, och rasklubben kommer aldrig kunna neka oss att ställa ut eller gå prov med tiken eller eventuella avkommor.

Så det är mest att man inte får rasklubbens "välsignelse", hjälp med externa täckhundar eller marknadsföring av framtida kullar.

Specialklubben och rasklubben är samma i denna ras tyvärr 😖
 
Renrasiga kommer de bli och registrerade i SKK, men klubbens valphänvisare kommer inte hjälpa till, eller göra reklam i klubbens egna kanaler.
Tror du att du kommer behöva rasklubbens kanaler för att sälja till bra hem eller hitta vettiga parningar?
Om svaret är nej så kör.

Min rasklubb brydde sig mer om rosetter och vänstervarv än arbete och där hade jag aldrig fått sålt till arbetande hem.
 
Renrasiga kommer de bli och registrerade i SKK, men klubbens valphänvisare kommer inte hjälpa till, eller göra reklam i klubbens egna kanaler.
Men tror du att det spelar så stor roll? De valpköpare ni riktar er mot kanske ändå inte ser rasklubbens valpförmedling som stället de kollar på först och främst för att hitta en valp? De valpköparna är kanske sådana ni träffar i samband med praktisk jakt snarare?

Min ras cocker spaniel är delad sedan hundra år. I Sverige är jaktcockrarna mycket färre än utställningscockrarna och det är sällan man ser en jaktcockerkull på Cockerklubbens valpförmedling. Det är varken för att de är så få eller för att de inte kan uppfylla kraven. Meriteringskravet är utställning eller jaktprov. Jaktcockervalparna säljs ändå, via andra kanaler och kontakter.
 
Njae, de kan ju inte förbjuda mig eftersom det är enligt SKKs riktlinjer och valpen kommer reggas direkt. Däremot kommer de "svartlista" importen och säga att den strider mot rasklubbens riktlinjer, så vi kommer inte kunna får annonsera en framtida valpkull efter henne på rasens facebooksida, hemsida eller medlemstidning.

Om det visar sig att tiken inte håller måttet, eller skulle få dåliga höfter så kommer vi självklart inte avla på henne. Vi vill ju inte avla "bara för att", utan bara om båda föräldrarna visar sig ha det som krävs.

Om vi kör utan rasklubbens godkännande så hoppas jag att våra hundars egna SKK-reggade meriter kan tala för sig själva och inte skrämma seriösa valpköpare.

Vilket extremt konstigt system. Om rasklubben om tre år inte vill valphänvisa en kull vars föräldrar som uppfyller alla kriterier och mer därtill bara för att en person (som råkade vara avelsråd) ogillade kombon som tiken kommer från är det ju helt galet. Du kan ju skicka förslag tills styrelsen att ändra detta innan dess, styrelsen är de som bestämmer vilka krav rasklubben ska ha för valphänvisning inte avelsrådet, denne kan bara komma med synpunkter/förslag.

Men det finns ju andra sätt att annonsera och finns efterfrågan så bör det väl inte vara några större problem att hitta valpköpare?

Eftersom jag själv är aktiv i en rasklubb och jobbar med avelsfrågor så tycker jag det verkar helt galet att man i den positionen skulle uttala sin om vilken hund någon ska importera eller ej. Att lägga fram fakta som ex. hur mycket av dessa linjer om redan finns i landet är en annan sak och ok. Skulle tagit frågan med SKK om det fortsätter, det finns riktlinjer för avelsfunktionärers uppdrag och det är mycket tveksamt om det denna person i egenskap av avelsråd gör är ok enligt dessa.
 
Om uppfödaren uppfyller alla krav och har bra hundar och importen görs korrekt enligt SKKs bestämmelser så skulle jag skita blankt i att det inte duger åt några muppar i rasklubben. Med tanke på hur mycket konstigheter som försiggår i många av klubbarna så anser jag att en bra valpkull inte står och faller med om den uppfyller kraven för hänvisning (oftast för stort utställningsfokus oavsett ras, iaf av de jag har kollat på). Bra valpköpare kan ni helt säkert hitta via flera andra kanaler, speciellt om föräldrarna visar framfötterna i praktiskt arbete.
 
@WildWilma Ja har man riktigt flyt kanske riktlinjerna ändras och nuvarande avelsrådet inte är kvar på sin post om tre år, då har kanske problemet löst sig självt. 🤞

Vi hoppas och tror att en kull skulle sälja sig själv när man kan styrka föräldradjurens prestationer med meriter och spridas genom word of mouth. Eftersom det föds så få kullar så verkar efterfrågan inte mättas ändå.
 
Jag tycker att du och andra som inser er rasklubbs problem ska gå ihop och börja jobba för nya personer i rasklubbsstyrelsen som fokuserar mer på praktisk jakt och arbetsegenskaper. Det är årsmöte varje år, se till att rösta in lite nytt folk och byt ut avelsrådet.

Och såklart, importera valpen!
 
Min spontana tanke var att om rasklubben fungerar och prioriterar som du beskriver, vill ni ens ha deras rekommendationer och marknadsföring?

Att ensam när man får sin första kull ha en annan ståndpunkt än klubben kan ju såklart vara tufft hur rätt man än har. Men nu när du också vet att det finns en erfaren uppfödare med samma tänk så är det inte bättre att liera sig med denne och samarbeta/diskutera osv än klubbens hänvisare? Den uppfödare borde ju rimligtvis vara väldigt intresserad av folk med samma syn som denne inom klubben. Med stor sannolikhet finns det ju också fler valpköpare som du som tycker allt är lika fel och bara väntar på att någon ska "våga ta första steget".
 
Jag tycker att du och andra som inser er rasklubbs problem ska gå ihop och börja jobba för nya personer i rasklubbsstyrelsen som fokuserar mer på praktisk jakt och arbetsegenskaper. Det är årsmöte varje år, se till att rösta in lite nytt folk och byt ut avelsrådet.

Och såklart, importera valpen!
Håller med! Bara en sådan sak att rasklubben tydligen sitter och "godkänner" varje enskild import visar ju att det behövs inte bara nytt folk utan en smärre revolution! Och hur har de tid?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Lite spinoff från en annan tråd samt en diskussion jag såg på FB för ett tag sen: Har du/din ras en bra rasklubb? Jobbar den för...
2
Svar
36
· Visningar
3 161
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 741
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 956
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Trött och arg
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp