Frustration kring rasklubb och import

Även t ex Wachtelhundklubben är en specialklubb. Det finns ingen rasklubb för wachtelhunden, endast specialklubben. Tror det är vanligast att det är så, när det bara är en ras inom specialklubben?
Wachtelhund är ju en ganska stor ras (många registreringar per år). Tidigare ingick rasen i Svenska spaniel och retrieverklubben, men blev sedan en egen specialklubb. En liten ras kan inte bilda en egen specielklubb, utan får antingen tillhöra någon specialklubb eller så blir de avtalsanslutna till SKK. Specialklubben har ju avelsansvaret av rasen, vilket brukar delegeras ut till rasklubbarna, där ju kunskapen om rasen finns. Dock förekommer det fall där rasklubben inte klarat av att sköta det hela och då har specialklubben tagit tillbaka avelsansvaret. Jag känner t o m till ett fall där avelsansvaret av en ras övertogs av SKK:s avelskommitté under en period, då man helt enkelt inte klarade av att sköta det inom rasklubben ens med specialklubbens hjälp.
 
Renrasiga kommer de bli och registrerade i SKK, men klubbens valphänvisare kommer inte hjälpa till, eller göra reklam i klubbens egna kanaler.
Köp valpen. En sådär idiotisk rasklubb är väl inget att bry sig om. Köper ni valp har ni dessutom några år på er att ytterligare utvidga ert kontaktnät, meritera hundarna osv och på så sätt locka valpköpare. Jag vet flertalet galet bra kullar i min ras som aldrig annonseras, men där valparna ändå är tingade direkt när de föds i princip. Så länge ni inte bryter mot SKKs regler utan kan registrera valpar osv på ett korrekt sätt för att fortsätta aveln i framtiden så är det väl lugnt?

Blir inte styrelsen i rasklubben utbytt så kanske ni som håller med varandra kan skapa någon egen typ av grupp? Om inte annat kan det ju till en början räcka med en gemensam facebookgrupp bara för att bolla idéer, utbyta erfarenheter och prata ihop er om hur man bör göra inom rasen. Det kan ge mycket mer än små samtal när man råkar mötas vid något prov.
 
Wachtelhund är ju en ganska stor ras (många registreringar per år). Tidigare ingick rasen i Svenska spaniel och retrieverklubben, men blev sedan en egen specialklubb. En liten ras kan inte bilda en egen specielklubb, utan får antingen tillhöra någon specialklubb eller så blir de avtalsanslutna till SKK. Specialklubben har ju avelsansvaret av rasen, vilket brukar delegeras ut till rasklubbarna, där ju kunskapen om rasen finns. Dock förekommer det fall där rasklubben inte klarat av att sköta det hela och då har specialklubben tagit tillbaka avelsansvaret. Jag känner t o m till ett fall där avelsansvaret av en ras övertogs av SKK:s avelskommitté under en period, då man helt enkelt inte klarade av att sköta det inom rasklubben ens med specialklubbens hjälp.

Ja, men när SWK bildades och bröt sig ur SSRK (vilket ju var en helt avig tillhörighet från början) i mitten av 80-talet var rasen liten. Idag är den som sagt en ganska stor ras, med ca 400 registrerade valpar inkl importer/år.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Lite spinoff från en annan tråd samt en diskussion jag såg på FB för ett tag sen: Har du/din ras en bra rasklubb? Jobbar den för...
2
Svar
36
· Visningar
3 156
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 741
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 955
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp