Frustrationen tar inte slut (om potentiell ny hund)

Corminta

Trådstartare
Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag skulle ta en valp sag ut att bero mest pa om tiken skulle ta sig.
Jag graver hela tiden djupare och djupare och idag hittade jag en forum post fran 2009 dar det star hur tikens mamma blivit diagnosticerad med DCM.
Det har med andra ord inte namnts overhuvudtaget I nagon av mina konversationer med uppfodaren eller tidigare gravningar I linjen.
Jag ar sa fruktansvart besviken. Jag ar medveten om att det finns sjukdomar I rasen men jag ar mkt upprord over att det inte ens namnts I forbi passerande tidigare. Ska bli valdigt intressant att hora vad uppfodaren sager nar jag far tag pa henne!

Men da kommer tvekan. Ska jag satsa pa nagot annat?
Jag har fastnat for den har rasen trots sina risker for sjukdomar och mentala problem. Jag ar villig att betala rejalt for den perfekta valpen och att gora grundlaggande research. Men ar det vart det?

Sa forutom att vara en skriva av sig trad sa undrar jag (I andan av alla liknande tradar):
Ska jag titta pa en annan ras?
Jag vill ha en stor hund, nuvarande pa 63cm och 33 kg ar perfekt I storlek sa garna ngt I den stilen. Detta ar dock den punkten jag kan ga ifran lattast. Atletiskt byggd.
Den ska vara kort eller slatharig. Jag har noll intresse av palsvard annat an enstaka bad och att borsta ur fall pals. Jag har inget emot att sopa har.
Den ska vara forig men inte for "klistrig". Jag ar inte redo att ta pa mig for mkt hund men vill anda ha ngt I andra andan av kopplet.
Framtida syssel sattning ar lydnad, spar, special sok, trick allt pa tavlings niva. Nar / om vi flyttar till Sverige vill jag trana/tavla bruks. Lite freestyle, agility och annat liknande kan mycket val vara pa tapeten men da pa hobby niva.
Vi har barn, katt, hast och hund. Den maste vara en trevlig familjehund (jag ar inforstadd med att individen maste passa ocksa saklart) med tydlig av/pa knapp (sa lange den ar val stimulerad). Inte allt for mycket rasbunden aggressioner (tex konsbunden, framlings, resurs forsvar).
Personligheten skall vara glad, nyfiken, modig, intresserad av att jobba utan att vara ett freak. Vanlig men behover inte alska allt och alla.
Inte allt for mkt jakt (maste ga att ha los I bra situationer med bra traning) men jag vantar mig inte att den ar helt oberord.
Radslor och skott berordhet gar helbort sa aven om det mest ar linjer kan det vara bra att ha I atanke.

Som exempel alskar jag tex personligheten hos pitbull / staffe, dobermann, mallar men dar finns andra problem hos de alla. (Pit, staffe - hund aggressivitet, olagliga / dobe - mentalitet och halsa / malle - alldeles for mkt hund (av de jag traffat).

Jag har en kansla av att retrievers kommer namnas - tyvarr har jag ingen dragning till dem alls. Det klickar verkligen inte pa nagra plan.
Schafer gar bort pa en gang trots att "alla" I min omgivning tycker de skulle passa. (har aldrig traffat en som inte varit antingen mentalt, fysiologiskt eller halsomassigt skrap (en vet jag om men det ar en valdigt, valdigt liten procent!)

Nagra ideer?
 
Dalmatiner. :D

(Gäller bara att inte ta första bästa uppfödare men det gäller förvisso alla raser)

Läste nu att du inte bodde i Sverige. Vet inte hur dalmatineraveln ser ut i det landet du bor i.
 
Köp i alla fall inte valp efter den mamman. DCM är ärftligt och ingen rolig sjukdom, framförallt risken för blodproppar och även den dåliga långtidsprognosen.
Gissade på Dobermann men eftersom du nämnde den så kanske det är en annan ras?

Har tyvärr inget rasförslag att komma med.
 
Det ar dobermann jag har tittat pa och de ar den jag drar mig till hela tiden men blev sa forbaskat besviken nu.
Det blir alltsa valpens mormor som har DCM. (Eller hade, den bor vara dod vid det har laget.)
Vet bara inte om det ar vart det att lagga allt arbete, pengar pa en ras med sa mkt rasbundet skit. Jag vill ju ha hunden men riskerna kanns extrema (I allmanhet alltsa, den kullen ar inte langre aktuell.)

Dalmatiner?
Har nog aldrig traffat en "pa riktigt". Har de tillrackligt med "go" tro?
Ni med dalmatiner far garna beratta mer. Visserligen ogillar jag skarpt vita hundar rent estetiskt men det ar ju en bagatell under omstandigheterna.

Rottis har jag tittat lite pa. De jag traffat har varit riktigt trevliga men de har alla varit av soffpotatis modellen. Har hort att de ska vara riktigt envetna men det kanske inte ar sa vanligt? Hur ser halsan ut dar?

Oavsett vad som verkar lamplight kommer jag ju behova anpassa mig efter det jag kan hitta. Jag ar dock inte helt emot att importera om valpen ar lovande nog.
 
Rottis har jag tittat lite pa. De jag traffat har varit riktigt trevliga men de har alla varit av soffpotatis modellen. Har hort att de ska vara riktigt envetna men det kanske inte ar sa vanligt? Hur ser halsan ut dar?
Rottisar soffpotatisar? :rofl:

Förr i världen kanske, men de jag träffat på senare år har mer duracell än potatis i sig om du förstår.... Det är mycket hund.

Jag är ingen rottismänniska men har haft flera i bekantskapskretsen och som sagt, de har go, och de är inte helt enkla. Om än väldigt älskansvärda. :love: Sjukdomar vet jag tyvärr inget om.
 
Jag vill ha en stor hund, nuvarande pa 63cm och 33 kg ar perfekt I storlek sa garna ngt I den stilen. Detta ar dock den punkten jag kan ga ifran lattast. Atletiskt byggd.
Den ska vara kort eller slatharig.
Jag har inget emot att sopa har.
Den ska vara forig men inte for "klistrig". Jag ar inte redo att ta pa mig for mkt hund men vill anda ha ngt I andra andan av kopplet.
Framtida syssel sattning ar lydnad, spar, special sok, trick allt pa tavlings niva. Nar / om vi flyttar till Sverige vill jag trana/tavla bruks. Lite freestyle, agility och annat liknande kan mycket val vara pa tapeten men da pa hobby niva.
Vi har barn, katt, hast och hund. Den maste vara en trevlig familjehund (jag ar inforstadd med att individen maste passa ocksa saklart) med tydlig av/pa knapp (sa lange den ar val stimulerad). Inte allt for mycket rasbunden aggressioner (tex konsbunden, framlings, resurs forsvar).
Personligheten skall vara glad, nyfiken, modig, intresserad av att jobba utan att vara ett freak. Vanlig men behover inte alska allt och alla.
Inte allt for mkt jakt (maste ga att ha los I bra situationer med bra traning) men jag vantar mig inte att den ar helt oberord.
Radslor och skott berordhet gar helbort sa aven om det mest ar linjer kan det vara bra att ha I atanke.

Schafer gar bort pa en gang trots att "alla" I min omgivning tycker de skulle passa.
Nagra ideer?


Det låter som du vill ha en beauceron. Det är en stor, sund, förig och arbetsvillig brukshund. Med beauceron får du en hund som vill jobba utan att var ett freak. Du får en glad hund som trots sin storlek är väldigt smidig och är förar- och familjebunden och har en bra På och avknapp (åtminstone mina två och dem jag känner). De har en speciell personlighet som man behöver uppskatta. De är oftast friska och lever till hög ålder.

Resursförsvar och könsbunden aggressivitet är mindre än t ex hos rottweiler som du nämnde. Men förekommer givetvis.

Den vackra black-and-tan teckningen som du verkar uppskatta med tanke på ditt val av doberman som ras får du också. Om du inte väljer harlekin-varianten som ger blåmelerade inslag i det svarta. @Åsa A och @Lena Furberg kan fylla på med mer info.
 
Rottisar soffpotatisar? :rofl:

Förr i världen kanske, men de jag träffat på senare år har mer duracell än potatis i sig om du förstår.... Det är mycket hund.

Jag är ingen rottismänniska men har haft flera i bekantskapskretsen och som sagt, de har go, och de är inte helt enkla. Om än väldigt älskansvärda. :love: Sjukdomar vet jag tyvärr inget om.


Jag var nog otydlig.
De rottisar jag traffat har har varit av typiska soff potatis typen.
De gar losa pa garden men far ingen annan aktivering, hogst troligen ej heller ordentliga promenade. Overviktiga, lufsiga och allmant "bara hund".
Jag vet saklart att de -ska- vara brukshundar men harover ar dte ratt poppis att gora allt till vardags rums prydnader typ. Tank skillnaden pa en jakt labbe och den dar typen som mest sysselsatter sig med att ata, sova och morrande vakta sin boll I slowmotion I hundparken. Samma ras men inte ens pa samma continent pa kartan sas.
 
Utan att veta något om rasen kommer jag med ett förslag: Grosser Schweizer Sennenhund (eller liknande stavning). Spontant tänker jag att den är ovanligare och därmed inte lika sönderavlad som många andra raser. Enda färgen jag sett dem i är black tan med vitt. Kanske lite mer retrieverpäls än rottisen men i övrigt ganska lik (till utseendet) möjligen något större. Kanske inget att tävla med på elitnivå men de kan ju inte vara dumma som spån.
 
Det låter som du vill ha en beauceron. Det är en stor, sund, förig och arbetsvillig brukshund. Med beauceron får du en hund som vill jobba utan att var ett freak. Du får en glad hund som trots sin storlek är väldigt smidig och är förar- och familjebunden och har en bra På och avknapp (åtminstone mina två och dem jag känner). De har en speciell personlighet som man behöver uppskatta. De är oftast friska och lever till hög ålder.

Resursförsvar och könsbunden aggressivitet är mindre än t ex hos rottweiler som du nämnde. Men förekommer givetvis.

Den vackra black-and-tan teckningen som du verkar uppskatta med tanke på ditt val av doberman som ras får du också. Om du inte väljer harlekin-varianten som ger blåmelerade inslag i det svarta. @Åsa A och @Lena Furberg kan fylla på med mer info.


Detta later definitivt intressant! Har iof bara last kvickt pa wiki men det som star dar ar def in the same ball park.
Hur klarar de varme? Vi har ratt varma somrar har och vill inte ha en till hund som total vagrar allt over 20c. Ratt trist nar man ska trana/tavla och hunden ar "dod" inom fem minuter.
Ar inte jatte fortjust I sporrar bak, sarskilt inte dubbla men det kan jag leva med (hur ar skade risken pa dessa?)
Ska helt klart lasa pa mer om dem.
 
Utan att veta något om rasen kommer jag med ett förslag: Grosser Schweizer Sennenhund (eller liknande stavning). Spontant tänker jag att den är ovanligare och därmed inte lika sönderavlad som många andra raser. Enda färgen jag sett dem i är black tan med vitt. Kanske lite mer retrieverpäls än rottisen men i övrigt ganska lik (till utseendet) möjligen något större. Kanske inget att tävla med på elitnivå men de kan ju inte vara dumma som spån.

Jag vet inte riktigt med de har.
Kanns lite mer som en gardshund men jag kan ha fel.
Att det flera ganger namndes att de kan ta upp till ett halvar att fa rums rena och att de ater allt de ser kanns nastan mer som saga an verklighet. Please tell me it is not so!


Allmant: Jag ar definitivt partiskt till svart eller rod med markeringar men det ar verkligen inget maste. Fargen ar det minst viktiga (aven om jag estetiskt undviker valdigt ljusa, tex vit och gul.)
 
Min erfarenhet är att man kan göra en hur grundlig research som helst men i slutändan så kan slumpen ändå spela en ett spratt......
 
Det låter som du vill ha en beauceron.
Detta tycker jag låter som en hund som skulle kunna passa mig! Började kika lite på MH och tycker det verkar jättetrevligt.

Men jag måste fråga, stämmer det att det bara finns tre kennlar i Sverige, eller är det jag som googlar helt galet?
 
Här i Sverige är rottweileraveln väldigt tudelad när det kommer till exteriör. Det finns de som avlar på stora, tunga hundar och det finns de som avlar på sporthundar och så en klick som försöker få in alltihop.

Vad gäller sjukdomar så har rottisen en del problem med leder, korsband, epilepsi och cancer.

En bra rottis är en BRA rottis, det finns en hel del tryck i dem. Min hund har en arbetsmotor som aldrig tar slut. Men hon är ändå ingen "dieselbil", det är fart och fläkt och jag får själv avbryta henne för att hon inte ska köra slut på sig själv. Vi var på läger i sommar, en vecka i gassande sol. Nätterna hade vi 18-20 grader varmt och dagarna var det närmare 30. Hon började löpa strax innan lägret och kom in i höglöp under lägret, till på köpet var hon i dålig kondition efter en vinter i koppel. Men hon jobbade envetet på så länge jag bad henne...

Jag vet att det finns fler sådana hundar i rottissverige iallafall. Men det finns nog många fler av soffpotatisarna.

Rottisen dras även med en del könsbunden aggressivitet.
 
Hade det inte varit för att du vill ha korthårig eller släthårig hade hovawart kunnat passa. De kräver visserligen knappt någon pälsvård, ett bad nån gång ibland och sen får man borsta igenom dem lite då och då. Skulle kunna kopiera Lejonelles beskrivning för den stämmer in på hoffen oxå. :)

Annars kanske korthårig vit herdehund kan vara något? Trots att de är vita.
 
Men jag måste fråga, stämmer det att det bara finns tre kennlar i Sverige, eller är det jag som googlar helt galet?

Det finns fler men alla är inte aktiva. I Sverige är båssen en liten ras med ett fåtal kullar per år så man kan få vänta på valp. Det finns kennlar i våra grannländer och i Frankrike, rasens ursprungsland, är den mera vanlig. Som ett första steg rekommenderar jag att ta kontakt med rasklubben och höra dig för, och så träffa så många beauceroner som möjligt för att bilda dig en uppfattning om hur ni passar ihop.
 
Detta later definitivt intressant! Har iof bara last kvickt pa wiki men det som star dar ar def in the same ball park.
Hur klarar de varme? Vi har ratt varma somrar har och vill inte ha en till hund som total vagrar allt over 20c. Ratt trist nar man ska trana/tavla och hunden ar "dod" inom fem minuter.
Ar inte jatte fortjust I sporrar bak, sarskilt inte dubbla men det kan jag leva med (hur ar skade risken pa dessa?)
Ska helt klart lasa pa mer om dem.

Rasen kommer från Frankrike och är en vallhundsras så gissar att arbete i värme inte är ett större problem än i andra jämförbara raser. Sen finns det väl i och för sig ingen anledning att välja att träna under de hetaste timmarna oavsett vad man har för hund.

Dubbelsporre på bakbenen är rasens kännetecken och att sakna dem är ett diskvalificerande fel. Har aldrig hört talas om en båsse som skadat sporrarna märkligt nog.
 
Rasen kommer från Frankrike och är en vallhundsras så gissar att arbete i värme inte är ett större problem än i andra jämförbara raser. Sen finns det väl i och för sig ingen anledning att välja att träna under de hetaste timmarna oavsett vad man har för hund.

Dubbelsporre på bakbenen är rasens kännetecken och att sakna dem är ett diskvalificerande fel. Har aldrig hört talas om en båsse som skadat sporrarna märkligt nog.

Na, det ar klart att man anpassar sig efter vadret men min nuvarande ar knappt att vi kan ga pa promenade I 25+ vilket ar oerhort trist. De verkar ju onekligen klara ratt bra med kyla och aven om jag ar villig att tacka (slathariga raser) ar det alltid smidigt nar det inte behovs. Uppskattar helt klart att min nuvarande bara behover tacket nar han ligger still mkt, tex I stallet eller bilen nar vi ar pa traning.

Forstod tt sporrarna ar ett maste pa rasen, that's how it is helt enkelt.

Aven I Canada hittade jag bara tre kennlar. Kan nog bli knepigt att hitta hundar att traffa utan att aka manga, manga timmar sa far ta tag I det.
 
Hade det inte varit för att du vill ha korthårig eller släthårig hade hovawart kunnat passa. De kräver visserligen knappt någon pälsvård, ett bad nån gång ibland och sen får man borsta igenom dem lite då och då. Skulle kunna kopiera Lejonelles beskrivning för den stämmer in på hoffen oxå. :)

Annars kanske korthårig vit herdehund kan vara något? Trots att de är vita.
For att jag ska ta pa mig pals kravs det att hunden ar I princip obefintlig som korthar (I,e. om absolut Inga andra alternative finns.) Trist installning jag vet men vi har alla nagot som ar ett no no. Och vit herde, nja. Inte min typ och sa det vita ovanpa det. Lite samma historia som med palsen tyvarr.
 
Alltså, om tiken är holtertestad och ultraljudad innan parning, och även hanen är det (plus inget känd nära släkt som dött i DCM hos hanen) så hade jag chansat. Enligt rådande rekommendationer från genetisker så ska vi inte automatiskt plocka bort hundar med DCM drabbade släktingar.
Men det är ju hur jag ser det. Dobermann är ju den enda rasen för mig så.
(ledsen att jag glömt svara på ditt PM btw)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 146
Senast: 95johsv
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 037
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 385
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundavel & Ras Vi akte till en vingard for att provsmaka och kopa ett par flaskor vin i dag. Nar vi kom dit visade det sig att de hade en Lagotto traff...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp