Frustrerad. I behov av pepp

Ace

Trådstartare
Kom precis hem ifrån ett sådant där otroligt frustrerande ridpass.

Bakgrund
Ridskoleryttare som ridit halvt oinridna ponnyer hela uppväxten och aldrig fått någon vettig utbildning. Numera ridandes på fullblodskorsning med rak oelastisk rygg och ingen förståelse för något annat än att skjuta på och springa fort.

Problemet
Vi har hittat en tränare som förstår oss och saker och ting börjar verkligen falla på plats i skritt och trav. Men jag kan inte sitta ner i galopp!

Jag lutar mig lite framåt och sitter antingen hyfsat mjukt genom att spänna insida lår eller dunsar som en heffaklump:bump: När jag försöker luta mig bakåt böjer sig min överrörliga svank i brygga och höfterna blir kvar precis lika framåtlutade som innan :banghead:
Inte hjälper det att hästen inte riktigt orkar bära sig korrekt i galopp än och kastar upp mig som om jag satt på en trampolin.

Vad ska jag göra? Just nu känns det lockande att ge upp och köra lätt sits för all framtid :arghh:
 
Kom precis hem ifrån ett sådant där otroligt frustrerande ridpass.

Bakgrund
Ridskoleryttare som ridit halvt oinridna ponnyer hela uppväxten och aldrig fått någon vettig utbildning. Numera ridandes på fullblodskorsning med rak oelastisk rygg och ingen förståelse för något annat än att skjuta på och springa fort.

Problemet
Vi har hittat en tränare som förstår oss och saker och ting börjar verkligen falla på plats i skritt och trav. Men jag kan inte sitta ner i galopp!

Jag lutar mig lite framåt och sitter antingen hyfsat mjukt genom att spänna insida lår eller dunsar som en heffaklump:bump: När jag försöker luta mig bakåt böjer sig min överrörliga svank i brygga och höfterna blir kvar precis lika framåtlutade som innan :banghead:
Inte hjälper det att hästen inte riktigt orkar bära sig korrekt i galopp än och kastar upp mig som om jag satt på en trampolin.

Vad ska jag göra? Just nu känns det lockande att ge upp och köra lätt sits för all framtid :arghh:

Tränaren bör hjälpa dig ?
Det kan ju ta tid om din kropp och du behöver träning, det är inte gjort direkt. Om du känner att tränaren bidrar till utvecklingen så ge det tid och att du då pratar med tränaren om hur du känner precis som du uttryckt här .
 
Öva, öva, öva :D

Ni hittar dit i skritt och trav. Hur är det med galoppfattningarna? Går det att sitta ner och följa med. Tänker om du tar det i korta etapper? Galoppfattning några steg fram sedan bryt av och gör om.
Banne mig inte lätt att vara ryttare alla gånger.

Lyck till :)
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag var ju galopprädd väldigt länge (osäker + dåliga upplevelser), tror att det var i typ tre år som jag bara vägrade galoppera. När jag väl bestämde mig för att jag banne mig skulle lära mig galoppera så hamnade jag i ungefär din sits. Det var liksom omöjligt att sitta i galoppen, och det spelade inte så stor roll om hästen hade mjuk eller stuttig galopp.
Jag fick min första aha upplevelse när jag red svinhungrig :D. Jag var så hungrig att det kändes som att magen liksom krampade inåt mot ryggraden vid svanken och tryckte den utåt. Därtill var jag så utmattad att jag inte orkade spänna mig i överkroppen (jag gjorde det pga rädsla). Då kunde jag plötsligt luta mig bakåt och höfterna vinklade sig rätt, och svanken bara försvann?
Sedan försökte jag efterlikna den känslan så mycket jag bara kunde, och jag galopperade aldrig några superlånga stunder. Jag fattade galopp, försökte få tillbaka hungriga-svankutbuktar känslan. När jag fått till det hyfsat höll jag i det i typ 5-10 galoppsprång, bröt av.

Men det tog mig nog två-tre år att kunna sitta ordentligt i galoppen, så det är bara att kämpa på! Sitter fortfarande inte perfekt men kan sitta hyfsat mjukt och avslappnat på de flesta hästar, så länge jag direkt efter fattning checkar av att allt känns rätt. You can do it.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp