frustrerad

Myzan87

Trådstartare
Jag blir så fruktansvärt frustrerad.

Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos oss att hon började städa när sambon var här uppe och hälsade på. Här uppe innebär ca 190mil hemmifrån dvs från skåne till Kiruna. Och vårt hem ligger 500m från svärföräldrarna. Jag har inget emot att få hjälp med nya gardiner, få blommor vattnade eller att de eldat till att jag eller sambon kommer hem.

Jag är hemma ungefär varannan helg, ibland har jag bara 2 dygn hemma och ibland lyckas jag få lite fler dagar. Men på de dagarna ska jag hinna med allt, städa, diska, tvätta, luka rabatter, fira någons födelsedag, rida 2 hästar (eller iaf en, mitt "plåster för själen"), träffa familj och vänner samt ta hand om hunden.

Nu låter det som att min sambo inte gör något men han jobbar oftast borta i veckorna och när han är hemma är det oftast något som behövs göras med lastbilarna. Han är egenföretagare så det är inte bara att strunta i jobbet. Utan lastbil får vi ingen inkomst.

Jag blir bara så frustrerad och ledsen. Så skitigt hade vi faktiskt inte det. Fönsterna tvättades för några månader sen, både invändigt och utvändigt. Kläderna har bara legat i 2 veckor och där är vissa kläder som jag föredrar att svärmor inte vet om.. Dammsuga gjordes för någon vecka sedan.

Jag städar bakom spisen och torkar ur skåpen med jämna mellanrum, kanske en gång i kvartalet. Fläkt, kryddhyllor, arbetsytor och kylskåp torkas av oftare.

Inte tusan städar jag så dåligt? Mat i kylskåpet kan jag inte hålla reda på och tvätt kan jag inte ta förrens jag är hemma. Dessutom tar sambon därifrån när han packar. Aldrig att han viker och lägger in, dessutom har jag min ordning i skåpen som jag inte vill att svärmor ändrar om. För att inte tala om mängden sköljmedel som används o.O
Min egen mor kan knappt vara i närheten eftersom hon inte tål starka dofter.

Visst förstår jag att hon vill vara snäll och låta oss ha ett liv utanför jobb. Vi jobbar väldigt mycket bägge två. Men jag får ändå en känsla av att inte räcka till, att det jag gör är fel. Och detta har jag sagt till sambon. Visst är inte han heller överförtjust men ändå tacksam. Till viss del kunde han hålla med om att det var förmycket. Men nu har vi ändå lite tid över till annat.

Samtidigt tycker jag inte att det är mitt fel hur det ser ut när jag inte är hemma.

Jag ogillar dessa känslorna av frustration och imnte veta vad som händer i mitt hem, ingen kontroll. I botten tror jag det är en massa känslor som också gör att jag förstorar upp det. Bla är mina hemmahelger fullbokade (stress) och hemlängtan när jag är i Kiruna.

Och jag har ingen aning vad jag vill med tråden men skönt att ventilera sig :-)
 
Jag blir så fruktansvärt frustrerad.
Jag städar bakom spisen och torkar ur skåpen med jämna mellanrum, kanske en gång i kvartalet. Fläkt, kryddhyllor, arbetsytor och kylskåp torkas av oftare.

Inte tusan städar jag så dåligt?

Nej du städar inte dåligt! Om din svärmor av någon anledning vill städa - låt henne göra det- säg dock till om hon inte ska sköta tvätten. Din svärmor vill vara till nytta! Låt henne känna sig nyttig och beröm henne! njut sedan av att vara ute och rida och gör de saker du tycker om :)

Släpp din frustration- tänk på att du kan få en människa att känna sig värdefull med att låta henne göra saker hon tycker är viktiga och samtidigt får du tid att göra saker du tycker är viktiga! Rida, umgås med vänner och sambo....
 
Haha. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår var du bor/vad som är "hemma". :p
Men jaja, jag förstår problemet.

Personligen skulle jag aldrig klara av eller tolerera det du beskriver, dock kanske jag har ovanligt hög integritet. Men om någon som inte bodde i mitt hem städade, ordnade om och rev bland mina personliga tillhörigheter när jag inte bett om det..? Aldrig.
 
Kan säga att du städar bra mycket mer än vad jag gör, det är inte min favoritsyssla.

Jag är iofs bara tacksam för all hjälp jag kan få, vill någon annan torka ur kylen är de hemskt välkomna. Tror svärmor är den enda som tvättar fönster i det här huset.

Om du själv inte hinner låt henne. Ta det du vill göra själv tex tvätten, och lämna över kylen. Troligen går det att prata med henne om vad du/ni behöver hjälp med.

Det är okej att ta emot hjälp, ni verkar inte ha mycket tid tillsammans som det är just nu. Gissar att planen är att du ska bo mer än 2 dagar/2 veckor i huset? Ta igen det då! Du är definitivt inte otillräcklig för att du inte kan sköta ett hushåll på 190 mils avstånd!
 
Det känns aldrig roligt att bli kritiserad för hur det ser ut hemma men det är ju något din sambo får ta på sig lika mycket som dig. Jag tycker också att det är ett oskick att börja städa hos folk utan att de bett om det! Jag hade dock inte varit sen att hoppa på möjligheten att få det städat här hemma, jag hade bara gjort tydligt vilka områden vi INTE vill få hjälp med (ex.vis tvätten).
Mina svärföräldrar är här på fredagarna då min sambo är ledig och hans mamma vill gärna göra sig nyttig och frågade om lov att få stryka så jag har sagt att vår tvättkorg är hennes tvättkorg. Så varje fredag har vi nystrukna kläder. Helt suveränt.
 
Alltså har svärmor sagt att hon tyckte det var fruktansvärt skitigt eller utgick du från att hon tyckte det eftersom att hon städade?
 
@ridtravare I vanliga fall stör det inte mej så mycket att hon hjälper till. Ber sambon tacka för hjälpen eftersom det oftast är han som pratar med henne. Vi ses sällan . eftersom jag är i Kiruna vanligtvis. Och jag skickade ett blommogram få morsdag. Skrev det var från min sambo eftersom jag gjorde det i samråd med honom. Dock genomskådade hon handlingen och kom fram stt att det var jag bakom idén, men glad blev hon :-) Och egentligen hade inte livet fungerat om det inte vore för våra mammor.

@Mulberry Hem är skåne och borta är Kiruna. Jobbar här uppe fram till september då jag får "flytta hem" igen. Ett fast jobb på hemmaplan är svårt att få inom min bransch.
Men visst är det en insyn i något som är privat och som man gärna delar med utvalda. Vissa vill helt enkelt ha det så :-)

@Teilani Man kanske skulle separera tvätten? Så jag har min egen korg. Det ska prövas.
Nej, egentligen är det nog ingen som begär det heller. Man vill göra mer än städa när man är hemma. Ska ta upp det med sambon.

@Sar Ska höra med sambon. Men man vill inte att de ska känna sig tvingade att göra saker.

@Saigon ja, det var vad hon sa. Hår överallt, smutsiga fönster, vissna blommor, damm. Jag utgick från att huset behövde städas när jag kom hem men inte att det var så hemskt. Jag vet hem som är mycket värre än mitt.
 
Jag blir så fruktansvärt frustrerad.

Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos oss att hon började städa när sambon var här uppe och hälsade på. Här uppe innebär ca 190mil hemmifrån dvs från skåne till Kiruna. Och vårt hem ligger 500m från svärföräldrarna. Jag har inget emot att få hjälp med nya gardiner, få blommor vattnade eller att de eldat till att jag eller sambon kommer hem.

Jag är hemma ungefär varannan helg, ibland har jag bara 2 dygn hemma och ibland lyckas jag få lite fler dagar. Men på de dagarna ska jag hinna med allt, städa, diska, tvätta, luka rabatter, fira någons födelsedag, rida 2 hästar (eller iaf en, mitt "plåster för själen"), träffa familj och vänner samt ta hand om hunden.

Nu låter det som att min sambo inte gör något men han jobbar oftast borta i veckorna och när han är hemma är det oftast något som behövs göras med lastbilarna. Han är egenföretagare så det är inte bara att strunta i jobbet. Utan lastbil får vi ingen inkomst.

Jag blir bara så frustrerad och ledsen. Så skitigt hade vi faktiskt inte det. Fönsterna tvättades för några månader sen, både invändigt och utvändigt. Kläderna har bara legat i 2 veckor och där är vissa kläder som jag föredrar att svärmor inte vet om.. Dammsuga gjordes för någon vecka sedan.

Jag städar bakom spisen och torkar ur skåpen med jämna mellanrum, kanske en gång i kvartalet. Fläkt, kryddhyllor, arbetsytor och kylskåp torkas av oftare.

Inte tusan städar jag så dåligt? Mat i kylskåpet kan jag inte hålla reda på och tvätt kan jag inte ta förrens jag är hemma. Dessutom tar sambon därifrån när han packar. Aldrig att han viker och lägger in, dessutom har jag min ordning i skåpen som jag inte vill att svärmor ändrar om. För att inte tala om mängden sköljmedel som används o.O
Min egen mor kan knappt vara i närheten eftersom hon inte tål starka dofter.

Visst förstår jag att hon vill vara snäll och låta oss ha ett liv utanför jobb. Vi jobbar väldigt mycket bägge två. Men jag får ändå en känsla av att inte räcka till, att det jag gör är fel. Och detta har jag sagt till sambon. Visst är inte han heller överförtjust men ändå tacksam. Till viss del kunde han hålla med om att det var förmycket. Men nu har vi ändå lite tid över till annat.

Samtidigt tycker jag inte att det är mitt fel hur det ser ut när jag inte är hemma.

Jag ogillar dessa känslorna av frustration och imnte veta vad som händer i mitt hem, ingen kontroll. I botten tror jag det är en massa känslor som också gör att jag förstorar upp det. Bla är mina hemmahelger fullbokade (stress) och hemlängtan när jag är i Kiruna.

Och jag har ingen aning vad jag vill med tråden men skönt att ventilera sig :-)

Min svärmor går igenom hela huset och trädgården, perfekt tycker jag.
 
För gardinerna alltså, det var innan jag visste om att hon städat huset. Jag har ingen fungerande symaskin och har inte tid att sy upp nya gardiner. De gamla som hängde där var snygga och passade in så de kunde gott och väl hängt där ett tag till enligt min mening. Tvättar dom givetvis emellanåt.

Men visst förstår jag att hon vill vara snäll och jag är också väldigt säker på att detta kommer upphöra den dagen jag inte bor i Kiruna längre. Jag blir bara så ledsen över att inte duga till
 
Det låter lite som att svärmor gärna får hjälpa till och göra sysslor åt er, men hon ska på något sätt veta vad som är okej och inte? Fast ändå ska hon inte hjälpa till, för det känns som att du inte duger då?

Jag förstår din frustration, men jag tror att du vinner på att jobba med dina egna känslor. Nähä, du kanske inte har världens mest välstädade hem nu närt du jobbar så mycket borta, än sen då?
Om svärmor får tack när hon fixar gardiner, får blommor på morsdag etc. är det ju inte så konstigt om hon känner sig uppskattad, behövd och gärna hjälper till. Ser hon att ni har det stökigt och vet att ni jobbar väldigt mycket, kan jag förstå varför det för henne känns rimligt att hjälpa er med hemmet. Min första gissning är inte att hon gör det för att visa för dig hur oduglig du är.

Du får väl helt enkelt prata med svärmor själv, berätta hur du känner och kom överens om ifall ni inte vill ha hjälp alls hemma, eller om hon gärna får t.ex. torka av men tvätten vill du sköta, eller hur ni nu vill ha det.
 
Jag håller med @_Charlotte_

Vill också lägga till att det inte ska kunna finnas några belägg för dig att känna dig otillräcklig, i och med att du är hemma såpass lite. Om någon i er familj ska göra det är det ju din sambo, han är ju hemma betydligt mer än dig. Så prata med sambon, bestäm vad som känns ok, och prata med svärmor. För det verkar ju som att hjälpen behövs, egentligen? :)
 
Vi är alla olika.

Jag skulle INTE uppskatta att någon "utomstående" gick in i mitt hem med nyckel och gjorde saker jag inte uttryckligen bett om. Du är glad om de eldat skriver du. Jag hade blivit glad för hjälpen om jag bett - "snälla, skulle ni kunna elda på fredag". Men hade det varit eldat utan att jag bett om det hade jag nog antagligen blivit en smula tokig - åtminstone inombords.

Om någon oombedd städat hos mig hade jag nog ställt till ett tredje världskrig tror jag :D

Om jag anförtror någon nyckel till mitt hem så förväntar jag mig att den nyckeln bara används när jag ber om något speciellt.

MEN, om man nu accepterar att någon annan går in med nyckel och inte har sagt något speciellt om vad som är OK så kanske man får acceptera att den färälder som kliver in hos sitt barn gör en massa som är "integritetskränkande" för barnets partner.

Kommunikation är nog enda vägen. Istället för att gå omkring och vara sur och irriterad?
 
Jag blir så fruktansvärt frustrerad.

Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos oss att hon började städa när sambon var här uppe och hälsade på. Här uppe innebär ca 190mil hemmifrån dvs från skåne till Kiruna. Och vårt hem ligger 500m från svärföräldrarna. Jag har inget emot att få hjälp med nya gardiner, få blommor vattnade eller att de eldat till att jag eller sambon kommer hem.

Jag är hemma ungefär varannan helg, ibland har jag bara 2 dygn hemma och ibland lyckas jag få lite fler dagar. Men på de dagarna ska jag hinna med allt, städa, diska, tvätta, luka rabatter, fira någons födelsedag, rida 2 hästar (eller iaf en, mitt "plåster för själen"), träffa familj och vänner samt ta hand om hunden.

Nu låter det som att min sambo inte gör något men han jobbar oftast borta i veckorna och när han är hemma är det oftast något som behövs göras med lastbilarna. Han är egenföretagare så det är inte bara att strunta i jobbet. Utan lastbil får vi ingen inkomst.

Jag blir bara så frustrerad och ledsen. Så skitigt hade vi faktiskt inte det. Fönsterna tvättades för några månader sen, både invändigt och utvändigt. Kläderna har bara legat i 2 veckor och där är vissa kläder som jag föredrar att svärmor inte vet om.. Dammsuga gjordes för någon vecka sedan.

Jag städar bakom spisen och torkar ur skåpen med jämna mellanrum, kanske en gång i kvartalet. Fläkt, kryddhyllor, arbetsytor och kylskåp torkas av oftare.

Inte tusan städar jag så dåligt? Mat i kylskåpet kan jag inte hålla reda på och tvätt kan jag inte ta förrens jag är hemma. Dessutom tar sambon därifrån när han packar. Aldrig att han viker och lägger in, dessutom har jag min ordning i skåpen som jag inte vill att svärmor ändrar om. För att inte tala om mängden sköljmedel som används o.O
Min egen mor kan knappt vara i närheten eftersom hon inte tål starka dofter.

Visst förstår jag att hon vill vara snäll och låta oss ha ett liv utanför jobb. Vi jobbar väldigt mycket bägge två. Men jag får ändå en känsla av att inte räcka till, att det jag gör är fel. Och detta har jag sagt till sambon. Visst är inte han heller överförtjust men ändå tacksam. Till viss del kunde han hålla med om att det var förmycket. Men nu har vi ändå lite tid över till annat.

Samtidigt tycker jag inte att det är mitt fel hur det ser ut när jag inte är hemma.

Jag ogillar dessa känslorna av frustration och imnte veta vad som händer i mitt hem, ingen kontroll. I botten tror jag det är en massa känslor som också gör att jag förstorar upp det. Bla är mina hemmahelger fullbokade (stress) och hemlängtan när jag är i Kiruna.

Och jag har ingen aning vad jag vill med tråden men skönt att ventilera sig :-)

Om jag förstår saken rätt, så bor din sambo i huset hela tiden, medan du är där två helger i månaden? Varför i all världen tar du det som kritik mot DIN städning om svärnor städar? Det är ju sambon som bor där mest, rimligen är det ju mest hans smuts hon städar bort, och han som borde ha hunnit städa (om någon). Varför känner du dig ansvarig för hemmets skötsel, när han bor där alla dagar i månaden, och du fyra?

Om hon bor bredvid och vill hjälpa honom med hushållsarbetet för att han inte hinner med, så skulle jag se det som deras ensak. Lär honom ordningen i skåpen, så att han kan tvätta även när du inte är hemma, och säg till båda två att du inte vill ha sköljmedel i din tvätt, och till honom att låta svärmor fixa annat än just tvätten.

Varför är hemmets skötsel ditt ansvar, du är ju knappt där?
 
Om svärmor säger till din sambo att ni hade det ostädat hemma kan det ju ha varit en pik till honom, hon vet ju att du inte är hemma så ofta. Varför tar du det som kritik till just dig när det sas till din sambo? Är det du som har fulla ansvaret för att städa?
 
Jag blir så fruktansvärt frustrerad... Jag har inget emot att få hjälp med nya gardiner, få blommor vattnade eller att de eldat till att jag eller sambon kommer hem... Jag blir bara så frustrerad och ledsen. Så skitigt hade vi faktiskt inte det... Visst förstår jag att hon vill vara snäll och låta oss ha ett liv utanför jobb. Vi jobbar väldigt mycket bägge två. Men jag får ändå en känsla av att inte räcka till, att det jag gör är fel... Samtidigt tycker jag inte att det är mitt fel hur det ser ut när jag inte är hemma... Jag ogillar dessa känslorna av frustration och inte veta vad som händer i mitt hem, ingen kontroll.

skönt att ventilera sig :-)
Lyft luren och säg det här till svärmor.
 
Säger som flera andra - det kan ju rimligen inte vara DIN städning hon gnäller på när du är hemma fyra dagar i månaden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 521
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp