Frustrerande vårdkontakt

Orkar inte ha en riktigt tråd, för jag vill nog egentligen gnälla lite.

Häromdagen sökte jag vård hos min vårdcentral för symptom jag haft sen några veckor tillbaka men som har eskalerat. Fyllde i sånt formulär på 1177 för det fanns inga telefontider kvar och jag behövde få det gjort direkt istället för att fortsätta skjuta upp det. Senare på eftermiddagen ringer de och ber mig komma in nästa dag för utredning.

Blir såklart sjuk på morgonen och kan därmed inte gå dit. Loggar in på 1177 och ser att mitt besök står som ”akut” i något fält där, men eftersom det är samma dag måste jag avboka via telefon. Sagt och gjort, jag ringer på telefontider och pratar in ett meddelande att jag inte kan komma men att de gärna får återkoppla för en ny tid.

En stund senare ringer de, och eftersom jag är sjuk vill hen inte ge mig en ny bokad tid utan sätter upp mig på någon slags bevakning för ny tid. Hon varnar att det kan ta ett antal veckor men att jag ska få ett sms. Däremot undrar hon vad exakt symptomen är för det står inget i journalen. Så jag förklarar ungefär det jag skrev när jag önskade tidsbokning.

Ett antal timmar senare får jag notis att jag har nytt meddelande på 1177. Där har mitt ärende avslutats och de skriver i meddelandet att jag ska kontakta vårdcentralen igen när jag är frisk.

Fattar inget, är det akut eller inte? Står jag på någon slags kölista? Eller ska jag ringa om det par dagar igen?

Såhär är det alltid när jag söker hos VC, även trots att jag både flyttar och listat om mig på nuvarande ort för att hitta något som funkar smidigt. Egentligen har jag lite fler grejer som oroar mig men jag orkar inte allt krångel som alltid blir :(
 

Det är nog så att den ena inte vet vad den andra gör.
Jag tycker att du ska kontakta dem igen när du börjar känna dig frisk.
Eller, egentligen tycker jag att du ska skriva till dem nu och fråga hur de menar...
 
Det är nog så att den ena inte vet vad den andra gör.
Jag tycker att du ska kontakta dem igen när du börjar känna dig frisk.
Eller, egentligen tycker jag att du ska skriva till dem nu och fråga hur de menar...
Ja, jag hade gärna fortsatt svara där på 1177 men eftersom ärendet var avslutat så gick det inte 🤷‍♀️ Känns ju märkligt att avsluta ett ärende med att man ska återkomma om samma sak om ett par dagar?
 
Ja, jag hade gärna fortsatt svara där på 1177 men eftersom ärendet var avslutat så gick det inte 🤷‍♀️ Känns ju märkligt att avsluta ett ärende med att man ska återkomma om samma sak om ett par dagar?
Vårdcentralen har inget Mitt PTJ?
Annars tolkar jag det som att du ska höra av dig när du är frisk även fast det är klumpigt formulerat😅
 
Vårdcentralen har inget Mitt PTJ?
Annars tolkar jag det som att du ska höra av dig när du är frisk även fast det är klumpigt formulerat😅
Vet inte vad Mitt PTJ är tyvärr.

Ja på 1177 skrev de ju att jag skulle återkomma när jag blivit frisk i samband med att de avslutade ärendet, men den jag pratade i telefon med tidigare på dagen sa att de skulle bevaka en tid och att de skulle höra av sig när det fanns en.
 
Vet inte vad Mitt PTJ är tyvärr.

Ja på 1177 skrev de ju att jag skulle återkomma när jag blivit frisk i samband med att de avslutade ärendet, men den jag pratade i telefon med tidigare på dagen sa att de skulle bevaka en tid och att de skulle höra av sig när det fanns en.
Jag skulle nog ringa ändå för att kolla läget.
 
Jag skulle nog ringa ändå för att kolla läget.
Ja det ska jag såklart göra, blir mest bara frustrerad att det alltid är struligt och jobbigt när jag kontaktar VC och har varit på alla fyra jag varit listad på. Mycket enklare att bli dålig på riktigt och komma till akuten, där har jag i princip alltid fått tydlig hjälp.
 
Och "avslutat" I 1177 betyder enbart att den konversationen är avslutad. Det är inte kopplat till din vårdkontakt/ärende. Det är olyckligt att man valt den formuleringen då det lätt misstolkas.

Med det sagt så har du ändå fått olika bud så jag hade ringt igen.
 
Och "avslutat" I 1177 betyder enbart att den konversationen är avslutad. Det är inte kopplat till din vårdkontakt/ärende. Det är olyckligt att man valt den formuleringen då det lätt misstolkas.

Med det sagt så har du ändå fått olika bud så jag hade ringt igen.
Ah, tack för mer förtydligande! Just ”avslutat” känns verkligen som att ärendet är avslutat, inte den kontakten. Olyckligt indeed.
 
Ah, tack för mer förtydligande! Just ”avslutat” känns verkligen som att ärendet är avslutat, inte den kontakten. Olyckligt indeed.
Och säkert som någon annan skrev att en besvarar i 1177 och en annan i telefon och så har man inte hunnit dokumentera ordentligt. Ärenden i 1177 behöver ofta avslutas för att inte bli liggande (sånt följs oxå upp..) om det inte är en pågående dialog. Jag skulle kontakta dem via 1177 när du är frisk om du inte hör något annat!
 
Fortsättning:

I förra veckan ringde jag VC eftersom jag inte förstod riktigt hur det låg till. Personen jag pratade med sa att det låg bevakning på en tid, men att jag behövde komma in snabbt och göra ett EKG. Så jag fick en tid två timmar senare.

Träffar först en sköterska som försöker visa in mig i ett rum för EKG men det var upptaget så fick ett annat. Läkaren kommer in och kollar lite allt möjligt men kan inte direkt hitta något. Säger att jag ska lämna blodprov på labb så får vi se. Jag frågar om vi inte ska göra EKG och hon tittar på mig som världens UFO och säger ”varför skulle vi göra det?”. Känner mig skitdum och svarar att den jag pratade med imorse sa att det var därför jag skulle komma in samma dag.

Idag har jag fått svaren på proverna, att det finns några värden som avviker och ska därför göras fördjupande tester på. Står att jag kan lämna nytt prov om 3-4 veckor. Men står inget om ifall de kommer kalla till detta eller om jag ska boka själv. Så jag får väl avvakta och se, har jag inte hört något får jag väl ringa igen. Men så oklart igen.
 
Fortsättning:

I förra veckan ringde jag VC eftersom jag inte förstod riktigt hur det låg till. Personen jag pratade med sa att det låg bevakning på en tid, men att jag behövde komma in snabbt och göra ett EKG. Så jag fick en tid två timmar senare.

Träffar först en sköterska som försöker visa in mig i ett rum för EKG men det var upptaget så fick ett annat. Läkaren kommer in och kollar lite allt möjligt men kan inte direkt hitta något. Säger att jag ska lämna blodprov på labb så får vi se. Jag frågar om vi inte ska göra EKG och hon tittar på mig som världens UFO och säger ”varför skulle vi göra det?”. Känner mig skitdum och svarar att den jag pratade med imorse sa att det var därför jag skulle komma in samma dag.

Idag har jag fått svaren på proverna, att det finns några värden som avviker och ska därför göras fördjupande tester på. Står att jag kan lämna nytt prov om 3-4 veckor. Men står inget om ifall de kommer kalla till detta eller om jag ska boka själv. Så jag får väl avvakta och se, har jag inte hört något får jag väl ringa igen. Men så oklart igen.
Angående nytt prov: Här är det så att läkaren skickar en digital remiss till labbet, det kan de ibland göra flera månader innan, sen får man muntligt eller skriftligt besked om ungefär när man ska gå och ta provet. Boka tid behöver man inte.
Men kanske inte är så i din region?
 
Angående nytt prov: Här är det så att läkaren skickar en digital remiss till labbet, det kan de ibland göra flera månader innan, sen får man muntligt eller skriftligt besked om ungefär när man ska gå och ta provet. Boka tid behöver man inte.
Men kanske inte är så i din region?
Det kan vara så, har bara lämnat prover på akutmottagningen innan 🙈 så jag vet inte vad som är normal rutin på VC.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 327
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 019
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 347
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp