Frysa eller tillaga keso?

MiaMia

Trådstartare
Har råkat handla på mig 6 paket 500g keso med kort bäst-före-datum. Kan säkert äta dem ett tag efter det (2 veckor?) Men det blev ändå för mycket pga tänkte fel om vad som fanns hemma sedan innan.

Någon som har testat att frysa keso? (Jag fryser t.ex. tärnad mozzarella som kanske inte alla skulle säga "går att göra")

Förslag på enkelt sätt att tillaga så det går att frysa in? Tänker kanske blanda med ägg till någon sorts omelett eller pannkaksaktigt (ska vara enkelt och få saker utöver keson)
 
Jag har inte testat att frysa Keso direkt, men gör lasagne ibland och fryser in i portioner. Mest p.g.a. superenkelt.

Den går nog att hotta upp mer om man vill, receptet ger ingen smakexplosion direkt. Jag brukar ha i lite sambal oelek, men det finns säkert andra variationer som kan ge mer smak om man vill det.
 
Har råkat handla på mig 6 paket 500g keso med kort bäst-före-datum. Kan säkert äta dem ett tag efter det (2 veckor?) Men det blev ändå för mycket pga tänkte fel om vad som fanns hemma sedan innan.

Någon som har testat att frysa keso? (Jag fryser t.ex. tärnad mozzarella som kanske inte alla skulle säga "går att göra")

Förslag på enkelt sätt att tillaga så det går att frysa in? Tänker kanske blanda med ägg till någon sorts omelett eller pannkaksaktigt (ska vara enkelt och få saker utöver keson)

Fryst keso blir torrare när man tinar upp den och den blir grynig. Du kan frysa keso som du ska använda i matlagning eller baka på men jag hade inte rekommenderat att frysa in den om du vill kunna äta den med någon behållning efter upptining. Pannkakor funkar jättebra att göra av keso.
 
Fryst keso blir torrare när man tinar upp den och den blir grynig. Du kan frysa keso som du ska använda i matlagning eller baka på men jag hade inte rekommenderat att frysa in den om du vill kunna äta den med någon behållning efter upptining. Pannkakor funkar jättebra att göra av keso.
Har du något bra recept på kesopannkakor?
Har aldrig gjort något sådant. Köper keso ganska sällan och har bara använt som äta-nu-mat.
 
Jag har inte testat att frysa Keso direkt, men gör lasagne ibland och fryser in i portioner. Mest p.g.a. superenkelt.

Den går nog att hotta upp mer om man vill, receptet ger ingen smakexplosion direkt. Jag brukar ha i lite sambal oelek, men det finns säkert andra variationer som kan ge mer smak om man vill det.
Har inga plattor hemma. Men ska fundera på om det kan gå att koka ihop en snarlik pastasås, röra i keson och sedan portionsfrysa för mikrovärmning.
 
Har du något bra recept på kesopannkakor?
Har aldrig gjort något sådant. Köper keso ganska sällan och har bara använt som äta-nu-mat.

Jag har ett recept på koket.se jag brukar använda, är ugnspannkaka vilket jag tycker brukar funka bra för infrysning. Min telefon vill inte samarbeta när jag försöker klistra in länken. Men sök på kesopannkaka receptet är av Mats Gabriel Burman.
 
Jag brukade göra en snabblasange på färska lasangeplattor, keso istället för köttfärs och tomatsås med spenat i istället för ostsås. Det går åt en burk iaf, säkert två, var ett tag sen jag gjorde den, dottern är mjölkallergisk så det är som ingen idé längre. Men den går bra att frysa iaf! :)
 
Jag bakar ibland morotsbröd med keso, går säkert att söka fram ett recept på Google. Så brukar du baka bröd så går det att ha keso i degen. Vet att jag även gjort köttfärspiroger med keso i degen som blivit jättegoda.

Har även ätit lasagne med lax, spenat och keso som varit väldigt god.
 
Tack för alla förslag. Tar gärna fler om någon har.
Ska berätta vilka hopkok jag gjort utifrån dessa ideer.

1. Lasagneinspirerad tomatpastasås(-ish) med spenat och grönkål. Som ska ätas med korngryn så egentligen är det kanske en keso-korngryns-tomatgryta?

2. Ugnsomelett(-ish) med rivna morötter och timjan. Var menat att bli en långpannepaj, men insåg att jag hade för lite morötter så det är typ modifiering av otillräcklig fyllning tippad i en mindre form.

Förutom att metalldelen(!) på vitlöspressen sprack och jag hade önskat parmessan till rätt 1 är det lyckat hittills. :)
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
1 990
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 043
Senast: Habina
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 638
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 961
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp