Frysa hösilage sommartid?

Alexandra_W

Trådstartare
Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil:

Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%. Har två hästar och vintertid är det absolut inga problem då det går minst 25 kg hösilage per dygn (ofta mer).

Men sommartid blir det ju ogörligt, balen blir dålig LÅNGT innan hästarna hinner äta upp dem. De står inne 4 - 8 h dagtid när insekterna är som värst, och då vill jag gärna de ska ha något att tugga på. Förra året gjorde jag upprepade, misslyckade försök att torka hösilaget till hö, men det slutade hela tiden med dammig/mögligt elände. Så tillslut gav jag upp och gav hästarna i två dagar, kastade sedan typ 30 kg hösilage och tog en ny bal. INTE speciellt ekonomiskt när det kostar 2 kr/kg.. Ett tag gav jag lucernhack, men det blev inte görligt det heller då det äts upp så fort, och jag eg inte har lust att 'peppra' hästarna med 3-4 kg lucernhack under betessäsong (jag har turbobete, massor med klöver)

Nu sitter säkert mer än en person och undrar varför i hela friden jag inte ger HÖ sommartid? Och anledningen är att unghästen är dammkänslig/dammallergisk. OM hon skulle klara hö numera på sommaren har jag inte vågat testa, och är glad om jag slipper. Dessutom är det ganska svårt att få tag i hö innan juli här, och då har 'halva sommaren' gått och det måste ju lösas. Lagra hö i stallet under vintern funkar en bra (kall) vinter och går åt helvete en fuktig/regnig (som den här).

Inför den här sommaren hade jag i princip gett upp och beslutat mig för att prova hö när jag kom på att det står en (förvisso trasig) frysbox i stallet. Och där plingade det till att man kanske kan FRYSA hösilaget och på så sätt öka hållbarheten även sommartid?

Vintertid i minusgrader håller ju en bal utan problem fem dagar. Och om jag då öppnar en bal, tar det jag ska ha den dagen, slänger resten i frysen och sen tar ut det jag ska ha nästa dag etc, så borde jag kunna erbjuda dem dammfritt, fräscht foder utan att behöva kasta en hela massa hösilage för det blir dåligt innan de hinner äta upp det?

Vad tror ni som kan,s kulle det funka eller har jag glömt att tänka på någon viktig detalj som gör att det hela omöjliggörs?

(och jag ska såklart inte ha det i den trasiga frysboxen utan i en fungerande)
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Utmärkt ide! Jag kan faktiskt inte se några problem.
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

finns det inte 25 kgs balar att köpa annars då?? 55 i ts ...blir inte det väldigt fruset?? eller om du har nåt svalt ställe i stallet eller en jordkällare?? Jag har en granne som har 400 kg's balar till två häst på vinterna...det tar ca 3 veckor för dom att käka upp och balen blir inte förstörd för det..men visst har du en jordkällare....
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

martha skrev:
finns det inte 25 kgs balar att köpa annars då?? 55 i ts ...blir inte det väldigt fruset?? eller om du har nåt svalt ställe i stallet eller en jordkällare?? Jag har en granne som har 400 kg's balar till två häst på vinterna...det tar ca 3 veckor för dom att käka upp och balen blir inte förstörd för det..men visst har du en jordkällare....

De äter inte upp en 25-kilos bal heller på två dagar, så det hjälper inte.

Jag har inte haft problem med fruset hösilage ens när det varit 25 grader kallt nu i vinter, det har varit lite fruset men inte mer än att det varit fullt ätbart när det skakats upp. Det som ligger i hagen får ju frosthinna/ishinna på sig, men hästarna äter 'neråt' i en grop då (lika stor som mulen) och andningsluften tinat stråna. Sen, är det sommar så kan man ju ta upp hösilage ur frysen dagen innan det ska ätas om man vill vara säker på att det är tinat.

Jag har jordkällare, men det är ju plus i den på sommaren likväl, och jag törs/vill inte ha hösilage öppet fem dagar i plusgrader. Iofs törs/vill jag inte ha en bal i tre veckor vintertid heller. Utan fem - sju dagar när det är kallt, och 3 dagar när det är några plus och MAX två när det är värmebölja. (jag är kiiiinkig, jag vet)

Och om jag då slänger hösilage i frysen så kan jag ju vara kiiinkig men ändå utan problem ge hästarna hösilage. Om jag nu inte missat något väsentligt som gör att det är en dum ide då.
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

horsehage kanske vore nåt? Är osäker på hur små balar det finns, men 10-15 kg kanske? Lite dyrt men blir ju billigare än att slänga 2/3 av varje bal.

Hur det funkar med frysbox har jag ingen aning om. Låter ju som att det skulle kunna funka, se till att dra isär balen innan du fryser ner den bara, alla vet väl hur tråkigt det är att stå och slita i frusna balar på vintern.....
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Hannely skrev:
horsehage kanske vore nåt? Är osäker på hur små balar det finns, men 10-15 kg kanske? Lite dyrt men blir ju billigare än att slänga 2/3 av varje bal.

Hur det funkar med frysbox har jag ingen aning om. Låter ju som att det skulle kunna funka, se till att dra isär balen innan du fryser ner den bara, alla vet väl hur tråkigt det är att stå och slita i frusna balar på vintern.....

Som sagt aldrig haft problem med frusna balar, att behöva dra isär dem eller så, så där är jag inte orolig.

HHösilage ligger i 25 - 30 kg säck om jag minns det rätt, men vi talar ett pris per kilo där som jag inte är sådär jättepigg på att betala om jag slipper. Men det finns som ett alternativ att prova (beror ju på hur mkt de äter/dag i sommar med)
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Behöver du frysa det? Det räcker kanske med kylskåpstemperatur för att det ska hålla sig så länge tills det går åt?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Lär ju som en väldigt bra idé. Varför skulle det inte funka?
Man kan ju justera temperaturen på boxarna oxå, så det inte blir sååå kallt. Återkom gärna efter prov!!
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Varför inte slå lite gräs med lie å lägga in åt dem medan de står inne?? Då slipper du ju hela tjosan med att frysa silaget?? Som jag förstod det så matar du bara hösilage de timmar de står inne.. Så brukar jag göra när min poa ska stå inne några timmar på dagarna under sommaren. De behöver ju inga extrema mängder då de går bete övrig tid.
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

du har själv skrivit den iden jag tänkte först att ta upp dagen innan den mängden du ska ge dagen efter så att det är upptinat.

Men så kom jag på en annan ide som nån anna skrev också: skruva upp termostaten på frysboxen så att det ligger runt nollan eller går det inte så högt skruva upp värmen (?) så att det inte blir så sabla kallt....

typ, värt å prova.
hur har du gjort nu de här varma vårdagarna?
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Ser faktiskt inga problem med det. Om du har tillgång till en så stor frys, så tycker jag det är värt att pröva.
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Carran82 skrev:
Varför inte slå lite gräs med lie å lägga in åt dem medan de står inne?? Då slipper du ju hela tjosan med att frysa silaget?? Som jag förstod det så matar du bara hösilage de timmar de står inne.. Så brukar jag göra när min poa ska stå inne några timmar på dagarna under sommaren. De behöver ju inga extrema mängder då de går bete övrig tid.

Har du provat gå och slå gräs med lie och insett vilka mängder som krävs för att få ihop 10 kg? :angel:

Det är inte görligt om man inte råkar ha ett fält med högt gräs man kan slå, och det har man dels inte i början av betessäsongen oavsett, och jag har det inte sen heller utan får skena runt i dikeskanter etc. Och det tar en sabla tid, och när man plockat/liat så man tycker man har massar så kastar man in det åt hästarna och en halvtimme senare är det soprent.

Och nej, inga mängder de behöver, men eftersomd e ändå står inne 4 - 8 h så vill jag de ska ha att äta, jag anser inte det ska stå utan mat så länge. Hade det varit typ 2 h de stod inne hade de fått stå utan mat helt och hållet, men fyra h är på smärtgränsen för mig och 8 är DEFINITIVT för länge.

Och i sommar är risken stor det blir ÄNNU mer timmar, uppemot 12 h/dygn, iom att jag jobbar dag, så jag får ta in dem innan jobbet (vid 5- 6 på morgonen) och släppa ut dem när jag kommer hem (vilket kan vara allt mellan 15 - 17 beroende på hur jag jobbar den dagen)

Jag hade tänkt låta dem ha tillgång till lösdriften i sommar, men pga diverse anledningar är det inte säkert det går och då blir det endera inne dagtid (hela dagen) eller ute hela dagen =/
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Svarar flera i samma tråd.

Nej, jag kanske inte behöver FRYSA det, utan det räcker med sval förvaring. Fast det känns ju säkrare att frysa det, då känner jag mig helgarderad? Och det är ju en frys det kommer ligga i så, då är det ju lätt att ställa termostaten på frys.

Och precis som det påpekats så behöver jag ju inte dra på 20 minus i frysen utan det räcker ju med fem - tio minus t ex.

Än så länge är det inga som helst problem. Hästarna äter fortfarande minst 25 kg hösilage/dygn och då går en bal åt på 1½ dygn. Det är sen när de äter mest gräs, dvs när de är släppta på betet, problemet kommer. Dels när de går på betet dagtid men fortfarande är stallade nattetid, och sen när de går på helbete men tas in när insekterna är som värst. Då äter de ju långt ifrån några 25 kg/dygn och då tar inte balarna slut fort nog. De brukar peta i sig max 5 kg var, dvs 10 kg totalt, inne då. Och då räcker en bal i 4-5 dagar och det klarar den inte i sommarvärme (även omd e är lagrade inomhus och där det är svalare än ute). Dessutom om det blåser eller regnar en dag går de ju ute hela dagen och äter noll kilo den dagen osv.

Så problemet kommer inte, oavsett temperatur, förrän de går på gräs och inte vill/behöver proppa i sig en massa hösilage.
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Liten uppdatering...

Experimentet fungerar prima. Frysboxen 'sväljer' precis en bal hösilage efter att dagens kilon räknats bort. Och hösilaget håller sig lika fräscht som vintertid. Och hästarna gillar sitt 'glassilage' (som de får direkt från frysen).

Nu ska jag 'bara' få dem att äta några kilo till per häst och dag så jag gör av med en bal på max 10 dagar och inte som nu på 14 dagar..
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

peter_lundin skrev:
Sätt på en elmätare så du vet vad det kostar.
PL

Spelar i princip ingen roll. Inte så att jag inte bryr mig i vad den drar, men det är vår gamla trotjänare som i flera år tjänat inomhus som fått flytta ut (och blivit ersatt av en nyare mer energisnål variant inne). Så kostnaden för den frysen har vi liksom haft 'hela tiden' och såvida den inte börjar dra hutlösa mängder ström bara för den är avfrostad och har fått flytta ner till stallet så är det en kostnad som är i princip försumlig. Och mycket billigare än att kasta 30 kilo hösilage a 2 kr/kg var tredje dag ;)
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Alexandra_W skrev:
Liten uppdatering...

Experimentet fungerar prima. Frysboxen 'sväljer' precis en bal hösilage efter att dagens kilon räknats bort. Och hösilaget håller sig lika fräscht som vintertid. Och hästarna gillar sitt 'glassilage' (som de får direkt från frysen).

Nu ska jag 'bara' få dem att äta några kilo till per häst och dag så jag gör av med en bal på max 10 dagar och inte som nu på 14 dagar..

Vad skoj att höra,
det lönar sig att var påhittig
:bow:
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Ja några 20 kr per dag lär den knappast dra men räkna med att den drar mkt mer än tidigare eftersom du fryser in en massa kg regelbundet.
PL
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

peter_lundin skrev:
Ja några 20 kr per dag lär den knappast dra men räkna med att den drar mkt mer än tidigare eftersom du fryser in en massa kg regelbundet.
PL

Mm, et har jag räknat med, fast jag HOPPAS att det faktum att den är avfrostad (sen var som en iglo mestadels av tiden förr) och att den nu är tätad (upptäckte att det var glapp i listen till luckan) ska jämna ut skillnaden nåååågot. Men som sagt, hur man än vänder på dte blir det billigare än att kasta. Men skulle elmätaren börja skena så får jag väl försöka räkna ut en annan lösning.

Sen skulle det vara INTRESSANT att veta hur mkt den drar, men inte så intressant att jag ids investera i en sån där grej som mäter förbruket.
 
Sv: Frysa hösilage sommartid?

Jag tror att en liten mätare som du sätter i uttaget är ganska billig på tex Clas Ohlson, kan va bra att ha.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 115
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Behöver lite akut ha svar på följande: Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt)...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 770
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp