Frysa in smör hållbarhet?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag bakar mycket bröd nu, i princip allt bröd vi äter. Då bakar jag helst på normalsaltat smör. Nu kostade smöret nästan 70 kronor för ett halvt kilo vilket är för dyrt. Därför undrar jag hur länge smör håller sig i frysen? Kommer ju ibland smör på erbjudande och då hade det varit bra att köpa två paket. På nätet har jag läst att smör håller sig i frysen utan att bli dåligt men perioden som nämns är allt från 3 till 9 månader . Så jag undrar om någon har en lite mer säker uppfattning?
 
Jag har sparat smör i nära ett år - flera gånger.
Packa in det i plastpåse elelr bunke. Alternativt några lager folie så det inte tar smak från annat i frysen. ( det brukar jag skita i men du är kanske mer noga.)

Har alltid extra paket i frysen.

(bröd bakar jag helst på rapsolja :) ...)
 
Jag har sparat smör i nära ett år - flera gånger.
Packa in det i plastpåse elelr bunke. Alternativt några lager folie så det inte tar smak från annat i frysen. ( det brukar jag skita i men du är kanske mer noga.)

Har alltid extra paket i frysen.

(bröd bakar jag helst på rapsolja :) ...)


Tack för svar. Fullt medveten om att man kan baka på rapsolja men tycker inte det får riktigt samma smak. Är uppvuxen men en mamma som bakade allt bröd vi åt och hon bakade alltid på smör. Gissar att jag blivit van vid smaken från barnsben helt enkelt :)
 
Tack för svar. Fullt medveten om att man kan baka på rapsolja men tycker inte det får riktigt samma smak. Är uppvuxen men en mamma som bakade allt bröd vi åt och hon bakade alltid på smör. Gissar att jag blivit van vid smaken från barnsben helt enkelt :)
Jag har flera smörpaket i kylen, men även i frysen. Så länge du inte öppnar paketen så håller de flera månader i kylen, saltat smör håller längst då saltet hjälper till att förlänga hållbarheten så det inte härsknar så fort. Osaltat smör har kortast hållbarhet.

Jag köper både smör och bregott när det är extrapriser men fryser bara in smöret om jag fryser det.
 
Plockade tidigare fram ett paket smör ur frysen, eftersom det tidigare började nå oroväckande låg nivå i smörbyttan. Kollade, och den hade bästföredatum som 2022.02.15

Detta paket kommer fr.o.m nu endast stå i rumstemperatur, tills också detta når en oroväckande låg nivå i smörbyttan, och slutligen når sitt nemesis.
Ingenting kommer smaka härsket eller ond bråd död i detta hushåll.

Slut.
 
Fett härsknar vilket känns då det får smak av lagrad ost. Går fort i rumstemeratur. Smör klarar sig utmärkt i kyl helst inte över +4 grader vilket gäller alla kylda matvaror. Flera månader i kyl inga problem om smöret inte var för långt gånget redan i affären. Bäst före betyder just Bäst före inte att det är dåligt när varan passerar det datumet förutsatt rätt lagring. Generellt så tror jag inte att man förlänger med så mycket i frys på just smör som är så fett. Nu talar vi om full fett produker med hög fetthalt.
 
Tack för alla svar. :) Då vet jag kan förvara smör i både kyl och frys och det klarar sig bra länge. Har 3 grader i kylen och kylvaror brukar klara sig bra ganska längeefterbäst före. Köpte smör för 44 kronor idag. Var svenskt men en sort jag inte provat innan så köpte ett paket för att testu. Var tillverkat för Lidl.
 
Tack för alla svar. :) Då vet jag kan förvara smör i både kyl och frys och det klarar sig bra länge. Har 3 grader i kylen och kylvaror brukar klara sig bra ganska längeefterbäst före. Köpte smör för 44 kronor idag. Var svenskt men en sort jag inte provat innan så köpte ett paket för att testu. Var tillverkat för Lidl.
Jag köpte 4 kilo för under 40 kr/kg för 14 dagar sedan. :banana:
 
Tack för alla svar. :) Då vet jag kan förvara smör i både kyl och frys och det klarar sig bra länge. Har 3 grader i kylen och kylvaror brukar klara sig bra ganska längeefterbäst före. Köpte smör för 44 kronor idag. Var svenskt men en sort jag inte provat innan så köpte ett paket för att testu. Var tillverkat för Lidl.
Ohhhhhh,stod det 60% på det?? OM ja så är det helt värdelöst o smakar skit
 
Tur det, för det där fuling"smöret" såg jag inte upp med o skulle sen göra bea,redan i kastrullen anade jag ugglor i mossen , rena blasket
Dessutom möglar det. Sambon köpte fel och kom hem med ett sådant paket när det nyss hade kommit i butikerna. Det blev sedan liggandes kvar i kylen efter att vi testat och konstaterat att det var helt värdelöst att laga mat med. När jag sedan hittade tillbaka till det var paketet fullt med mögel. :yuck: Smör möglar inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp