Frysa in smör hållbarhet?

Dessutom möglar det. Sambon köpte fel och kom hem med ett sådant paket när det nyss hade kommit i butikerna. Det blev sedan liggandes kvar i kylen efter att vi testat och konstaterat att det var helt värdelöst att laga mat med. När jag sedan hittade tillbaka till det var paketet fullt med mögel. :yuck: Smör möglar inte.

och @dobbis

Kollade på nätet nu på ingredienser och det är Arla lätt smör som har 60 procent. Det innehåller pastöriserad grädde, vatten och mjölksyrakultur och paketet är på 400 gram så billligt blir det ju inte ändå. Smör ska vara smör enligt min åsikt annars kan man ju lika gärna använda något annat.
 
Fett härsknar vilket känns då det får smak av lagrad ost. Går fort i rumstemeratur.
Hur fort är ”fort i rumstemperatur”?
Fyra veckor klarar riktigt smör utan problem i rumstemperatur.

Har aldrig hört talas om nån som beskrivit smaken av härsket smör som ”lagrad ost”. Härsket smör smakar smörsyra. Om lagrad ost hade smakat härsket, så hade den varit svårsåld.
 
Jag har sparat smör i nära ett år - flera gånger.
Packa in det i plastpåse elelr bunke. Alternativt några lager folie så det inte tar smak från annat i frysen. ( det brukar jag skita i men du är kanske mer noga.)

Har alltid extra paket i frysen.

(bröd bakar jag helst på rapsolja :) ...)
Speciellt kallpressad- vilken god smak det ger brödet :d:love:
 
Tur det, för det där fuling"smöret" såg jag inte upp med o skulle sen göra bea,redan i kastrullen anade jag ugglor i mossen , rena blasket
Willys hade något norskt smör billigt när jag handlade. Har provat det och det var helt okej. Annars hade fåglarna fått det. Men jag föredrar svenskt smör. Men man måste ju testa när det är billigt.
 
Willys hade något norskt smör billigt när jag handlade. Har provat det och det var helt okej. Annars hade fåglarna fått det. Men jag föredrar svenskt smör. Men man måste ju testa när det är billigt.
Smör är smör, oavsett land.
Men smörgåsfett - där är jag kinkig. Bara normalsaltat Gårdgoda duger.
Fick med ett halvt litet Bregott från en tillställning. Bestämt mig för att steka i det, Det är INTE gott :meh:
 
Smör är smör, oavsett land.
Men smörgåsfett - där är jag kinkig. Bara normalsaltat Gårdgoda duger.
Fick med ett halvt litet Bregott från en tillställning. Bestämt mig för att steka i det, Det är INTE gott :meh:
Gårdgoda har jag nog aldrig sett.
 
Gårdsgoda har jag nog aldrig sett.
1671104188898.png
 
Jag köper alltid på extrapris. När jag kommer hem med det ser jag till att skärbräda och kniv är väl sanerade, skivar ut 50g bitar, klipper smörpapper och lägger om varje 50g bit, och slänger in i frysen.
Smidigt då att bara plocka fram så många 50g bitar man behöver.
Har aldrig varit med om att det blivit dåligt. :up:
 
Jag köper alltid på extrapris. När jag kommer hem med det ser jag till att skärbräda och kniv är väl sanerade, skivar ut 50g bitar, klipper smörpapper och lägger om varje 50g bit, och slänger in i frysen.
Smidigt då att bara plocka fram så många 50g bitar man behöver.
Har aldrig varit med om att det blivit dåligt. :up:
Smart! Tänk om jag hade kommit på det med dom tre paketen jag har i frysen...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp