FRYSBRÄNNA ÖVERBEN?!!!

Jingvarsons

Trådstartare
Hej!
Har en häst som för några månader sedan blev lätt sparkad och till sin följd ett överben. Hästen blev halt på böjt spår, och öm och varm på knölen. Till veterinären och röntga mm, ingen fraktur endast överben som sprutades med kortison. Hästen är haltfri och fräsch samt under igångsättning igen men efter 4 v är hästen fortfarande lite besvärad på knölen, lite öm och ibland varm men inte halt. Ringde upp min veterinär igen och frågade vad vi ska göra, och han tyckte att vi skulle frysbränna eller punktbränna överbenet.
Jag undrar -
Någon annan som gjort det?
Hur snabbt efter kan hästen ridas igen?
Kan hästen gå ut i vanlig hage?
Prognos?
 
känner att är det värme är det nog fortfarande en läkningsprocess på gång, bör inte hästen vila då?Stoppar en frysbehandling läkningen?
 
Hej!
Har en häst som för några månader sedan blev lätt sparkad och till sin följd ett överben. Hästen blev halt på böjt spår, och öm och varm på knölen. Till veterinären och röntga mm, ingen fraktur endast överben som sprutades med kortison. Hästen är haltfri och fräsch samt under igångsättning igen men efter 4 v är hästen fortfarande lite besvärad på knölen, lite öm och ibland varm men inte halt. Ringde upp min veterinär igen och frågade vad vi ska göra, och han tyckte att vi skulle frysbränna eller punktbränna överbenet.
Jag undrar -
Någon annan som gjort det?
Hur snabbt efter kan hästen ridas igen?
Kan hästen gå ut i vanlig hage?
Prognos?
Det bästa vore nog om du frågar din veterinär, Hen skall ha svar på dina frågor :)
 
Hej!
Har en häst som för några månader sedan blev lätt sparkad och till sin följd ett överben. Hästen blev halt på böjt spår, och öm och varm på knölen. Till veterinären och röntga mm, ingen fraktur endast överben som sprutades med kortison. Hästen är haltfri och fräsch samt under igångsättning igen men efter 4 v är hästen fortfarande lite besvärad på knölen, lite öm och ibland varm men inte halt. Ringde upp min veterinär igen och frågade vad vi ska göra, och han tyckte att vi skulle frysbränna eller punktbränna överbenet.
Jag undrar -
Någon annan som gjort det?
Hur snabbt efter kan hästen ridas igen?
Kan hästen gå ut i vanlig hage?
Prognos?
Ett överben kan vara aktivt upp till fem-sju veckor utan att det är något konstigt. Ha lite is i magen och vänta ett par veckor till innan ni funderar vidare på att frysbränna.
 
Ett överben kan vara aktivt upp till fem-sju veckor utan att det är något konstigt. Ha lite is i magen och vänta ett par veckor till innan ni funderar vidare på att frysbränna.
De har gått 8 v sedan överbenet kom. De ska frysbrännas om ett tag om inte kroppen läker de själv, va under läkningsprocess. Så hoppas de försvinner
 
De har gått 8 v sedan överbenet kom. De ska frysbrännas om ett tag om inte kroppen läker de själv, va under läkningsprocess. Så hoppas de försvinner
Har problem med ett överben. Undrar om du har möjlighet att skriva vilken hästklinik du anlitar ?
Har inte hittat någon här i Mälardalen. Skulle vilja försöka med att frysa / bränna överbenet. Gick du vidare med den behandlingen på din häst ? I så fall skriv gärna vad det blev för resultat !
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 362
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst slog sig i hagen och fick ett överben utsidan på frambenet. Har varit oömt och kallt under flera månader. Härom dagen slog...
Svar
14
· Visningar
1 040
Senast: Noranovala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp