Fryser/nytt stall? (langt)

moholmarabs

Trådstartare
Flytta traden om den ligger fel...

Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort och skyndar mig in i stugvarmen igen.. och jag vill inte detta, men klarar inte att vara ute..

Har alltsa tva uteboxar som forstas samma temperatur som utomhus, dar tva av hastarna star.
Jag har ocksa en lada dar tva boxar har blivit byggda plus foderrum sadelkammare och hostorage. Dessa boxar ar oppna upptill hela vagen upp till taknocken sa det ar forstas nastan samma temp dar som ute.. Och nar det ligger runt -20 varje dag, det ar kallt.. Kallbloden (fjordisar) ar ok da de ha mkt pals.. araberna har tacke pa sig och de har free choice hay i boxen.. Fjordisar har free choice halm.

Men jag klarar inte en till vinter sa har. Jag kan knappt borsta dem och det blir en snabb check pa kvallen nar de kommer in. Jag far inte pyssla med dem som jag vill. och det gor mig ledsen, det ar ju en av favourite sakerna med att ha pallar..

Sa jag har suttit och tittat pa att skaffa ett "riktigt" stall. Detta ar en 6x9 byggnad med 4 boxar 3x3 i storlek, och en gang i mitten. Oisolerat men takhojd enligt foreskrivna matt. Jag tror det var 2.75 meter.. Hogt nog for mina sma hastar...
Da sitter jag och tanker att med en mindre yta for 4 hastar sa skulle det val bli varmare i stallet an det ar nu. De genererar ju varme och haller det varmt.. Och genom att det ar mindre kan elektrisitet dras in och heater anvandas nar jag ar i stallet och pysslar.. Jag har inte elektrik i stallet/ladan eller uteboxar..

Vad jag vill veta ar, kan 4 hastar varma upp ett stall pa ovan storlek utan att det blir for varmt och med temporar varmeaggregat kan jag far upp tempen till -5 - + 5 under den tiden jag ar i stallet.. Har ngn kopt stallanlaggning fran SSystems*** i Arjang? speciellt denna anlaggning.
Jag ar bara sa trott pa att frysa...

Tackar pa forhand
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Vårt huvudstall är ca 11 x 11m (snabb ihopräkning stämmer nog inte exakt) där står för närvarande 5 hästar (6 boxar) dock med halmloft ovanpå som ju hjälper till att isolera värmen.
Trots två stora frånluftstrummor (som är överdimentionerat till antalet hästar (de installerades när stallet användes till betydligt fler kor) och dörren ut till lösdriftslogen alltid står lite öppen så håller vi nästan alltid runt +2 när det ligger runt 10-15 minus. Den natt det var -28 här stack temperaturen ner till några minus i stallet (och vattenrören frös sönder grrrr) Och det alltså helt utan uppvärmning från annat än hästarna.
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Jag såg en jättebra lösning för några veckor sedan i ett kallstall. De hade isolerat ett stort utrymme där det var riktigt varmt (ca 15 grader) där man kunde stå och hålla på med hästen. Detta utrymme gränsade även till sadelkammaren och spolspiltan.

Det var en väldigt bra och behaglig lösning för människor samtidigt som man inte kompromissade med bra stallluft. Detta rummet användes även vid tex veterinär och hovslagare. Väldigt bra upplyst var det också.

Mvh

Tora
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Så har vi, fast vi har nog uppåt 20 grader i vårat utrymme ibland. :bow:

Utrymmet erhåller tre platser att ställa upp hästarna, varav ena även är en spolspilta
och en av de andra har ett solarie ovanför. Det sitter även ihop med sadelkammaren.

Vi står ofta i t-shirt nu när vi pysslar med våra hästar!
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Mitt stall är ca 14 x 10. Sex boxar varav en tom,höloft uppepå som är i stort sett tomt,samt ännu en del som är ca 5x5,dit dörren alltid står öppen.
I vinter har det varit som lägst -4 när hästarna varit ute och -2 som lägst när de varit inne.Takhöjd ca 3m.
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Så har vi, fast vi har nog uppåt 20 grader i vårat utrymme ibland. :bow:

Utrymmet erhåller tre platser att ställa upp hästarna, varav ena även är en spolspilta
och en av de andra har ett solarie ovanför. Det sitter även ihop med sadelkammaren.

Vi står ofta i t-shirt nu när vi pysslar med våra hästar!

Alltså sådant är fusk :p :cool: man berättar inte om sådant när andra stackars människor fryser häcken av sig i stallet och längtar efter sommar :cool::angel:
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Jag har islandshästar och vill för deras skull INTE ha uppvärmt i själva stallet. Det är också väldigt stränga krav för element i djurstallar, tror det bara är kamrörsradiatorer som är godkända.

Men vi stod i ett stall med låågt i tak för ett tag sedan, tror 2,20, (bara 2 boxar med mina isisar och dörr ut till ett oisolerat utrymme med öppet upp till nock som vi försökte hålla öppen så mycket som möjligt pga fukten - vill minnas att det bara fanns två små tallriksventiler, en ut och en upp genom loftet i en trumma med fläkt) och det verkade som att mina pojkar höjde utetemperaturen med knappt 5 grader. Har för mig att jag läst att en kropp värmer ca 1 W per kg kroppsvikt (dvs. *host* lite under 1 kW för mina pojkar - ja den ene var stor och kraaftig :grin:), om det kan vara till någon hjälp för dig.

För mig låter det som en dröm med ett separat, uppvärmt skötselrum :love:, men min lösning heter skoteroverall, tjocka vintergummistövlar och tjocka, fodrade skinnhandskar. Jag kan gå ganska länge och pyssla, men pållarna får vila så länge det är "styltväder" så jag har också lite abstinens nu...
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Så skulle man haft det! :D
Nu får man nöja sig med att koka vatten för att värma stelfrusna fingrar ;)
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Alltså sådant är fusk :p :cool: man berättar inte om sådant när andra stackars människor fryser häcken av sig i stallet och längtar efter sommar :cool::angel:

Jag håller helt med dig sådana inlägg borde vara förbjudna - även om de är skrivna av IW med sin fina häst.

Hos oss är det kallt dvs samma temperatur inne i stallet som ute.
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Bra vinterkläder tror jag är den bästa investering.
Man vill ju vara ute med hästarna på vintern eller vill du även ha uppvärmt ridhus?
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

karin som jag har sagt tidigare i tant traden, jag har ms och klarar inte av att vara ute i det kalla, under -15 och det blir in och ut och det ar allt..darfor vill jag ha ett stall som ar EN byggnad med 4 boxar i och dar hastar kan varma upp "huset" sjalva. och om det behovs kan jag ha en varmeflakt pa nar jag star och ryktar till example.. din kommentar var helt ur place och forsok att acceptera att inte alla manniskor ar fodd i detta pos land dar isbjornar gar pa gatorna..
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Vårt stall håller över 0 grader alltid, uppåt 5-6 plus normalt sett. Då har vi 8 hästar som värmer upp stallet. Och ja, det är underbart skönt och jag skulle inte vilja ha oisolerat kallstall heller så jag förstår dig fullt ut.
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Ja bra kläder är en fortsättning för att överleva vintern men vi är många som pga sjukdom inte kan hålla oss varma och då måste man tillföra värme för att klara det vanliga livet. :o

Jag tror att ett separat uppvärmt skötselrum är en bra lösning både för TS och hästarna.
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Vad jag vill veta ar, kan 4 hastar varma upp ett stall pa ovan storlek utan att det blir for varmt

Jag har hästarna i utestall/utebox. Boxarna är tillsammans 6x4 m , dvs 24 kvm och det är mellan 3-3,5 i takhöjd, och oisolerat. Vid ingången så brukar jag välja att inte ha övre luckan stängd så det är nästan fritt fram för frisk luft att passera in. Det som är lite fränt var att när det var -20 grader utomhus så var det ca -16 grader där inne, fastän det bara är två hästar som värmer upp det. Det skulle nog bli ännu varmare ifall jag såg till att stänga luckan. Så som svar på din fråga, ja jag tror att fyra hästar kan värma upp det stall du kikat på, och skulle det bli för varmt kan du bara lämna en dörr öppen eller så :).
Men jag personligen hade nog satsat på ett bara bygga ett uppvärmt "sköt-rum" som någån skrivit, det verkar billigare än att bygga ett helt nytt stall.
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

om skotrum..

det finns inte plats att bygga dylikt utan major renovering. och det skulle faktiskt bli billigare med nytt stall.. plus att ga mellan uteboxar och de tva inomhus i ladan ar en pain.. om hastarna ar pa ett stalle sa att saga blir det mindre springande. aven om foderrum ar i ladan sa kan frukost stallas i stall delen..
nar man inte vet hur det ser ut ar det svart att forsta.. Jag har alternativet att gora en skotbox men da ryker min parkering for bilen som bor bo inomhus,
egentligen skulle jag vilja riva den gamla ladan och bygga nytt pa samma plats, men jag har bara arrende pa garden sa kan inte gora helt som jag vill.. darfor tyckte jag att detta stallet var enbra idea, det ar "portabelt" sa att saga. och dar det skulle vara located kan man ocksa satta upp en garagebyggnad om man sa vill om man inte vill ha hastar (om jag flyttar vill saga). Jag tror nog jag har bestamt mig for denna byggnad, och aven om den ar oisolerad tror jag det ar varmt nog att vattnet inte bottenfryser varje natt och jag kan ha det lite varmare an nu.
jag tackar for ideer och forslag..
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Jag tycker att du ska investera i en Thermobar el Bole - tunna. Då får du bort en massa besvär med att bära vatten hit å dit.

Min stallis tycker att det var en bra investering. :)

Vi har två kusar i ett jättestort stall sex till sju boxar (14m x 14 kanske stallet är o bautastor stallgång) med högt i tak o lite skeva fönster där luft (kall...) kan komma in. Inne i stallet blir det nära - 5 grader, men jag har inte sett att det blir kallare. Vattnet inne riskerar att frysa då det är nära -20 ute, men då har vi kupévärmare på kranar och ledningar.

Finns således lediga boxar, men även någon ledig lägenhet på själva gården :angel:.

Jag hoppas att du finner en lösning.
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

och hur skall vattnet komma fran koket till bole?? jag kan ju inte ha en slang liggandes da den skulle frysa.. och jag har inget vatten i stallet eller ute alls.. nope, ingen outside faucet ngnstans.. sa vill jag ha vatten som pa sommaren sa maste jag satta slangen pa kranen i koket och vattna.. PLUS, den dar bolesaken maste vara pa elektrisitet.. vilket jag har stangslet pa samt bilen.. Har tankt pa en san, men lagger hellre de pengarna pa nytt stall. Blir det byggt dar jag vill har jag endast 10 meter fran dorren till huset till stallet.. och sedan det inte ar en permanent byggnad (alltsa kan demonteras snabbt) behover jag inte ha de dar reglerna som kravs annars.. Bygger jag detta stallet kan jag ha 25liters dunk sta dar inne i frigolit, och bara fylla pa hinkar som nodvandigt.. visst de skall dit men det har man en magasinkarra for..lol.. joda jag har losningar, men du far se hur det ser utnar du kommer..
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Det är ju vansinnigt kallt nu, här har det legat på runt -10--15 dagtid och -20 nattetid ända sedan november. Hästarna (4, i ett stall m 4 boxar) står i kallstall med helt öppen taknock och det blir knappt uppvärmt över natten. Alltid bra luft dock, aldrig dammigt/instängt/fuktigt, men kallt som X...

Det är taket som är öppet, väggarna är ordentligt murade, och fönstren stängda. Hade man satt för taknocken, så hade hästarna såklart värmt upp stallet mer än de gör idag. Det kan vara svårt att hitta en lösning som både isolerar och samtidigt tillåter bra luftgenomströmning.

Det där med värmerum lät väldigt frestande. Just nu har vi inte uppvärmt alls, varken sadelkammare eller någon annanstans i stallet, och det blir stressande. Även termodräkten kan ju bli blöt och det behövs någonstans att värma sig och/eller byta om.
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Enklast är ju att du bygger en uppvärmd box, dvs med 4 väggar och tak och isolerar den och kanske sätter in någon form av värme där.
 
Sv: Fryser/nytt stall? (langt)

Om ditt tänkta stall isoleras så är min åsikt att det kommer att vara plusgrader därinne med bara det som hästarna värmer. Jag har två hästar i ett mycket välisolerat men stort stall. Min mamma övervintrar sina sommarblommor i stallet och dom klarar alltid vintern. Brukar ligga runt 5-8 plusgrader.
Om du inte har mera än ca 10 meter från köket till stallet så fryser inte vattenslangen sålänge vattnet rinner. Dra fram slangen sätt på vattnet omedelbart, fyll på vatten och ta genast in slangen igen och förvara den inne i husets värme. Då behöver du inte bära vatten. Jag gör så varje gång jag fyller på vatten i hästarnas bole-tunna utomhus i hagen och det är ca 10 meter (en slang + en skarvbit) i djup snö från huset till tunnan
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 198
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 255
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 459
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
924
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp