Fryser så hon skakar -halstäcken??

Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Inte kostade ett helt täcke 249:-? det var bara halsen då eller? Hade du redan ett täcke som var gjort för att fästa halstäcke i eller?

Jo, så reagerar ju vi människor iaf, fryser mer när det är fuktigt och blåsigt... hästen min verkar ha tagit efter det :p

Ja det var bara en hals, det följde med kardborre att fästa på själva täcket, har inte bestämt mej för om jag ska sy dit det eller köpa ett täcke med hals på, det var mest en test för att se om det fungerade bra med hals, vilket det gjorde:)
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

*kl*

Kika på event basic combohals,300 gram, jag tycker det är ett prisvärt vintertäcke med hals. Kostar 700 kr, finns på hippsonshopen.

Fryser den ändå kan du kanske lägga ett ylletäcke under?
Ylle värmer väldigt bra.

Jobbigt med så frusen häst, förstår att du är orolig :(
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Du har fått många kloka svar redan, jag hade nog oxå bytt upp till ett halstäcke, och kanske t.o.m. en sån där maglapp? Eller som nån sa -haft ett ylletäcke under.

Men ett tips till, ett lite dyrare förståss... Ett vindskjul! Ren kyla brukar ju inte vara så svårt för hästarna utan det är regn ihop med blåst som gör att fukt/kyla kryper in i pälsen på dem. Ett vindskjul ger henne möjligheten att stå i lä undan regn. Eller kanske ni har möjlighet att dra hage intill stallväggen, bygga ut ett tak och få lite lä där?
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Men en fråga; varför helklipper du en 20-årig häst om hon dessutom fryser så som du beskriver?? Hålla på med en massa täcken och grejer när den bästa isoleringen är hästens egna päls!

Visst kan jag förstå att man helklipper om man tävlar intensivt på hög nivå eller om det rör sig om trav/galopphästar som går lopp, men en 20-årig vad jag skulle tro fritidshäst:confused:

Spårklippa, möjligen, om hon nu sätter päls så tidigt och har sådana besvär med svettningar på sensommaren som du säger. Hon är ju maximalt klippt på bilderna - fattas bara att du rakar huvudet och benen helt också:(

Mitt tips är; låt hästen få sin päls tillbaka, se till att hon har tillräckligt med grovfoder ute, i väntan på att få pälsen tillbaka på med ett sånt där "bekvämt" halstäcke. De flesta sitter så illa att hästarna har svårt att få ner huvudet och äta.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Tycker ni att hon ser mycket mager ut på korten?
Har skrivit fel, första kortet (nyklippt) är från 18 december, inte januari. Sista kortet är från 4 januari.

nej, hon är inte mager. Däremot kan hon ha lite mer hull.

Jag hade provat med hals eller dubbla täcken. Vet inte om det är pga den glatta insidan eller nåt men min häst har också frusit i sitt Rhinotäcke. När jag istället la på två tunnare täcke höll hon sig däremot varm. Helt emot vad forskningen säger men jag fick nån idé om att det glatta innefodret inte blir så varmt mot huden + att det lättare blåser in luft.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Men en fråga; varför helklipper du en 20-årig häst om hon dessutom fryser så som du beskriver?? Hålla på med en massa täcken och grejer när den bästa isoleringen är hästens egna päls!

Visst kan jag förstå att man helklipper om man tävlar intensivt på hög nivå eller om det rör sig om trav/galopphästar som går lopp, men en 20-årig vad jag skulle tro fritidshäst:confused:

Spårklippa, möjligen, om hon nu sätter päls så tidigt och har sådana besvär med svettningar på sensommaren som du säger. Hon är ju maximalt klippt på bilderna - fattas bara att du rakar huvudet och benen helt också:(

Mitt tips är; låt hästen få sin päls tillbaka, se till att hon har tillräckligt med grovfoder ute, i väntan på att få pälsen tillbaka på med ett sånt där "bekvämt" halstäcke. De flesta sitter så illa att hästarna har svårt att få ner huvudet och äta.

Har du överhuvudtaget läst hela tråden? :confused:

Det är ganska trist att få svar som ditt när du inte verkar ha läst speciellt noga alls... Hon har aldrig varit frusen! Jag har känt hästen i 11 år, under alla de 6 år jag haft henne har jag helklippt henne, utom en gång förra året då jag spårklippte.
Tar det igen, första gången jag klippte henne i år var i mitten av augusti för hon svettades bara av att vara i hagen, det är ine normalt med björnpäls i sommarvärme. Då behövde jag inte ens täcka henne, hon njöt.

Andra gången jag klippte henne var i mitten på hösten någon gång, då hade det växt ut så mkt att det knappt gick att rida 20 minuter i skritt och pyttelite trav utan att hon var sjöblöt av svett, trött, orklös, framtung och deppig.

Tredje gången jag klippte var nu 18 december. Jag funderade länge om jag skulle klippa henne helt eller halvt, men eftersom hon "alltid" varit heltklippt och hon hade så dundertjock päls igen så klippte jag helt. Hade jag kunnat förutspå framtiden hade jag förstås inte gjort det, utan bara spårklippt.

Men den här hästen mår mycket bättre av att bli klippt på något sätt om man avser att rida henne. Jag lovar, jag känner henne mycket väl :) Hon sätter inte LITE päls, hon sätter enormt mycket päls, har alltid gjort, men i år har det varit ännu mer. Ska jag ha henne oklippt får jag ställa av henne och det tycker jag är sämre.

Att jag ens skrev denna tråd var för att det var just så otypiskt henne att frysa. Det behöver ju inte vara klippningen som är orsak, något annat kan ju vara fel också, jag ville bolla tankar och funderingar. Dessutom fryser hon inte "jämt", har hänt 3 ggr att hon skakat, då vid ruggigt blött väder runt nollan.

Nu kommer jag öka foderstaten så mycket jag vågar, rida lite mer och täcka henne extra de ruskigaste dagarna. Sen kommer jag inte helklippa henne andra gången nästa år, det har jag förstått nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

nej, hon är inte mager. Däremot kan hon ha lite mer hull.

Jag hade provat med hals eller dubbla täcken. Vet inte om det är pga den glatta insidan eller nåt men min häst har också frusit i sitt Rhinotäcke. När jag istället la på två tunnare täcke höll hon sig däremot varm. Helt emot vad forskningen säger men jag fick nån idé om att det glatta innefodret inte blir så varmt mot huden + att det lättare blåser in luft.

Tänk, det där med att det lättare blåser in kall luft eftersom täcket är så lätt och "flygigt" har jag också tänk på med Rhinotäcket! :idea: Ett täcke jag i övrigt älskar.

Så tycker jag med, inte mager, men behöver lite till hull och mycket mer muskler.

Förr brukade hon se ut så här;

Gabbyuppstlld11.jpg

(alltid varit lite för rund istället för lite för tunn...)

lite skillnad...

Gabbynyklippt.jpg


Visserligen, kort 1 är taget sommartid, med sommarhull och sommarpäls :love: och i jättefin ridform, på kort 2 har hon vilat mkt pga mitt ben, ätit dåligt och är precis nyklippt. Taskig jämförelse ;) men man ser ändå skillnad i hull över hela kroppen.

:bow:
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Du har fått många kloka svar redan, jag hade nog oxå bytt upp till ett halstäcke, och kanske t.o.m. en sån där maglapp? Eller som nån sa -haft ett ylletäcke under.

Men ett tips till, ett lite dyrare förståss... Ett vindskjul! Ren kyla brukar ju inte vara så svårt för hästarna utan det är regn ihop med blåst som gör att fukt/kyla kryper in i pälsen på dem. Ett vindskjul ger henne möjligheten att stå i lä undan regn. Eller kanske ni har möjlighet att dra hage intill stallväggen, bygga ut ett tak och få lite lä där?

En god tanke, men jag hyr in hästen och hagen går inte intill någon husvägg, tyvärr. Annars hade jag gärna haft ett vindskydd i hagen, absolut! Eller lite mer skog, finns tyvärr inte i dessa vinterhagar. Men de har en skogsridå och en stenmur de brukar ställa sig bakom där de har lä blåsiga dagar.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

En idé är ju om du har möjlighet att byta grovfoder???
Dels brukar de äta bättre ju blötare fodret är, dels kan du försöka få fatt i ett med mera protein och energi i! En bättre lösning än att öka kraftfodret om det är möjlig... Är det inte möjligt så öka havren i första hand, havre bryts ner till 90% i tunntarmen och bara 10% i grovtarmen. Förenklat kan man säga att tunntarmen är för kraftfoder och grovtarmen för grovfoder, ju högre andel av ett kraftfoder som bryts ned i grovtarmen desto mer "inkräktar" det på den viktiga grovfoderjäsningen och stör tarmens bakterieflora. Havre innehåller dessutom mkt fett, vilket är den energikälla hästar har lättast för att utnyttja.

Att många hästar blir heta på havre beror antagligen på detta. Ett kg havre ger ett bättre energiupptag av både grov och kraftfodret än ett kg av ngt annat spannmål.

Min häst är nitton år och har på senare år (sista två-tre vintrarna) blivit frusnare och börjat sätta mer päls! Hon stod oxo med världens vinterpäls på sommarna, ifs var det mitten av augusti som hon blev lurvig... Jag upplever att halstäcke hjälper en del, hon blir mindre besvärad och spänd då. I år är hon inte klippt alls då hon stått inne ganska mkt och faktiskt fällt av mkt av den päls hon satte... Men ändå går hon ut med ett 300g termotäcke (dock utan hals bara högt om manken) mindre skulle jag inte kunna ha på henne blåsiga och regniga dagar...
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

En idé är ju om du har möjlighet att byta grovfoder???
Dels brukar de äta bättre ju blötare fodret är, dels kan du försöka få fatt i ett med mera protein och energi i! En bättre lösning än att öka kraftfodret om det är möjlig... Är det inte möjligt så öka havren i första hand, havre bryts ner till 90% i tunntarmen och bara 10% i grovtarmen. Förenklat kan man säga att tunntarmen är för kraftfoder och grovtarmen för grovfoder, ju högre andel av ett kraftfoder som bryts ned i grovtarmen desto mer "inkräktar" det på den viktiga grovfoderjäsningen och stör tarmens bakterieflora. Havre innehåller dessutom mkt fett, vilket är den energikälla hästar har lättast för att utnyttja.

Att många hästar blir heta på havre beror antagligen på detta. Ett kg havre ger ett bättre energiupptag av både grov och kraftfodret än ett kg av ngt annat spannmål.

Min häst är nitton år och har på senare år (sista två-tre vintrarna) blivit frusnare och börjat sätta mer päls! Hon stod oxo med världens vinterpäls på sommarna, ifs var det mitten av augusti som hon blev lurvig... Jag upplever att halstäcke hjälper en del, hon blir mindre besvärad och spänd då. I år är hon inte klippt alls då hon stått inne ganska mkt och faktiskt fällt av mkt av den päls hon satte... Men ändå går hon ut med ett 300g termotäcke (dock utan hals bara högt om manken) mindre skulle jag inte kunna ha på henne blåsiga och regniga dagar...

Tack för ditt svar! Så intressant att höra att fler har hästar som ökat pälssättningen redan vid 19-årsåldern, för jag har frågat alla hästmänniskor jag känner och alla verkar tycka att det är tidigt, så har jag också tyckt -alltså tidigt att få ändras pälssättning redan vid denna ålder. Dock har min inga problem med att fälla vårtid som gamla hästar kan ha. Men jag hjälper alltid till med lite B-vitamin, trots att det "ska" vara bortkastade pengar...

Tänkte också på det, att jag skulle köpt ett blötare grovfoder. Var lite dum där. Tyvärr kan jag inte byta, har köpt hem för hela säsongen och delar med en stallkompis, eftersom våra hästar delar hage.
Ska öka på havren, nu har hon inte fått mer än knappt ½ kg havre, men så har jag ju inte kunnat rida så mycket senaste månaden heller pga att jag skadat mitt ben. Nu är benet lite bättre, inte bra :( men tillräckligt för att kunna rida. Ju mer jag rider desto mer vågar jag öka havren ;) Nej men hon brukar inte bli knasig på havre egentligen, det är vila hon inte gillar.
Ska också ge henne 2 kg lusernpellets/ dygn tänkte jag.
Får nu 12 kg hösilage/dygn men äter inte upp allt, tippar att hon får i sig runt 10 kg max. Då får hon i sig lite över 100 MJ med havren, hoppas det räcker, får prova mig fram.

De senaste två åren har hon faktiskt haft hösilage med en energi/protein-kvot på uppåt 9 (!) och mått kanon. En viloperiod för 2 år sedan åt hon fri tillgång på ett sånt hösilage plus ett kilo lusern om dagen, och tappade nästan inga muskler alls trots 2 månaders vila. Så hon är ingen tabellhäst direkt....

Svårt bara att veta HUR mycket extra det behövs, men jag ska nog köpa lite olja också och sen prova mig fram helt enkelt...
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag tycker pälssättningen beror väldigt mycket på hur hästen motioneras. De gånger min häst var konvalecent efter en skada satte han alltid mer päls. Jag håller dock med Jeeves om (hoppas du inte tar illa upp) att NÄSTA gång kanske du ska spårklippa i stället för att helklippa.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jodå, jag har läst din tråd men förstår ändå inte varför man väljer att helklippa en häst som, vad jag kan utläsa, går som fritidshäst. Svettas de mycket får man ägna tid åt att värma av och få dem torra efter träning och blir de väldigt slöa o trötta av sin päls så spårklipper man - det räcker gott.

Men nu är det som det är så det är väl inte mycket mer du kan göra än att justera foderstaten, hitta ett vettig täcke med hals o vänta ut pälssättningen.

Sen är min erfarenhet att äldre hästar fryser lättare, kanske p g a sämre blodcirkulation - precis som med gamla människor?
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag tycker pälssättningen beror väldigt mycket på hur hästen motioneras. De gånger min häst var konvalecent efter en skada satte han alltid mer päls. Jag håller dock med Jeeves om (hoppas du inte tar illa upp) att NÄSTA gång kanske du ska spårklippa i stället för att helklippa.

Jodå, det håller jag också med om ;) Man lär så länge man lever och ändras hästen får jag ju anpassa mig efter henne :love:

Om hon får ha hälsan och ska ridas nästa vinter kommer jag nog helklippa i augusti om hon sätter samma björnpäls och därefter bara spårklippa, det ger ändå massa päls över rumpan och ryggen.

Lilla stumpan min, trots att det inte känns så börjar hon ju bli lite till åren, klart jag ska ta väl hand om henne.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Sen är min erfarenhet att äldre hästar fryser lättare, kanske p g a sämre blodcirkulation - precis som med gamla människor?

Det är säkert så. Plus att den vila hon ofrivilligt fått senaste veckorna pga mitt skadade ben nog inte varit så bra för blodcirkulationen heller.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Om hon får ha hälsan och ska ridas nästa vinter kommer jag nog helklippa i augusti om hon sätter samma björnpäls och därefter bara spårklippa, det ger ändå massa päls över rumpan och ryggen.

Lilla stumpan min, trots att det inte känns så börjar hon ju bli lite till åren, klart jag ska ta väl hand om henne.

Kom ihåg dock att en päls som klippts en gång redan, aldrig blir samma i kvaliteten på utväxt som den skulle varit om den inte klippts. du har ju "huggit av" hårstråna och de erbjuder inte samma isolering på utväxt som om de ej klippts.
jag ser inte riktigt behovet att helklippa en hobbyhäst över huvud taget om den inte står på varmstall och jobbas extremt intensivt. den svettas inte på länden och korset!
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

tja, det har isf inte min gammling hört... :p hans päls är tjock som en vargs, oavsett om han varit klippt eller ej. så det beror nog på pälskvaliteten.

och jeeves; det kan visst finnas skäl att klippa även gammla hästar! jag måste klippa min 26-åring annars svettas han på natten (och nej jag har inte varmt stall) och står och kliar sig konstant och är väldigt okomfortabel. jag hatar att klippa så för mig hade han gärna fått ha sin tjocka päls men när hästen lider av det så spelar det ingen roll om den är tävlingshäst eller ej.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

den behöver inte ha kvalitetspäls bara för att den är lång ioch försig.

men som du säger så givetvis kan det variera.
mitt påpekande är att det är vanligt att pälsen EJ håller samma kvalitet, så har man problem med sin frusna häst så är det ytterligare en faktor som kan bidra till att den fryser och man får mer problem än man behövde ha.

sen så lider hästen knappast av att ha pälsen kvar över rygg och kors, de svettas inte särskilt där. man kan åstadkomma det man vill med klippning utan att för den skull raka av varenda del av kroppen nämligen. de flesta hobbyryttare som helklipper gör det av estetiska skäl, inte av funktionella eller för hästen mest vettiga.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

min hästs päls är ffa tjock. extremt tjock, alltså många många hår. har man en häst med lång och tunn päls kanske det blir annorlunda.

min häst skulle ff klia av att ha pälsen kvar på ryggen, men du kanske menar generelt? isf håller jag med. själv har jag ju inte klippt min frusna öht...
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag menar självklart generellt, då det är betydligt vanligare att det är som jag illusterar, än undantag som med din häst.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

den behöver inte ha kvalitetspäls bara för att den är lång ioch försig.

men som du säger så givetvis kan det variera.
mitt påpekande är att det är vanligt att pälsen EJ håller samma kvalitet, så har man problem med sin frusna häst så är det ytterligare en faktor som kan bidra till att den fryser och man får mer problem än man behövde ha.

sen så lider hästen knappast av att ha pälsen kvar över rygg och kors, de svettas inte särskilt där. man kan åstadkomma det man vill med klippning utan att för den skull raka av varenda del av kroppen nämligen. de flesta hobbyryttare som helklipper gör det av estetiska skäl, inte av funktionella eller för hästen mest vettiga.


Jag har faktiskt aldrig hört förr att pälskvaliteten blir sämre för att den blivit klippt en gång? Vad är det som förändras?

Alltså, jag håller egentligen med dig och kommer spårklippa framöver, men om hon behöver klippas i sensommaren igen så vetesjutton om jag kommer helklippa ändå. Du får förstå, hon är nästan svart, hon blir otäckt kokhet när hon satt sin björnpäls på sommaren, kanske räcker det att klippa allt utom över ryggen och rumpan, men du skriver ju också att det är där värmeavsläppet är som störst, då borde det betynga henne i sommarhettan att ha en ryamatta över rumpan... Det växer ut så bra sen, så bra att hon blir svettig av 20 min ridning, då borde väl det räcka med spårklippning andra gången?

Hon var inte sån här förr, då satte hon päls i typ september som normala hästar och hade hon varit sådan än, hade jag hållt med dig om att en hobbyhäst inte behövde mer än spårklippning, men den där sommarklippningen tänker jag lite annorlunda med... men vi får se, jag kan ju prova att göra som du tycker och verkar hon ändå för varm kan man ju klippa bort resten efter ett par dagar.
Men det hjälper ju inte nu, alltid lätt att vara efterklok tyvärr och det hade jag inte kunnat förutspå faktiskt, då hon aldrig varit sån här förr alls.


Hon skakade förresten idag med :(
Tycker så hemskt synd om henne. Hon stod i lä i regnet, med sitt 300-gramstäcke, torr, fin och kändes varm under men dyblöt om hals och huvud och frös så hon skakade. Erbjöd hösilage i stallet, hon tog inte ens en tugga, red en sväng i ösregnet med dubbla filtar och då fick hon upp värmen, sen fick hon lite kraft och gå ut med natt-täcket som är ett thermotäcke 200 gram och sitt Rhinotäcke 200 gram med halvhals över. Den halvhalsen går ganska högt upp, tror inte hon fryser i det. Hoppas inte det iaf.
Helt galet, aldrig behövt ha dubbla 200-gramstäcken vid plusgrader!
Men hon får ha det framöver vid regnväder, tills jag ev köpt ett halstäcke.
Håller på och höjer kraftfodret men gör det gradvis så det tar väl en vecka iaf. Hoppas inte mer lusern gör att hon äter mindre hösilage bara.

:( *ledsen*
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 842
Senast: SkorpSmulan
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 299
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp