Fryser så hon skakar -halstäcken??

Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Vill bara säga att hullet på hästen spelar stor roll! Våran smäckra dponny, 11 år, som det tagit drygt 4 år att få "fet" har ännu inte frysit i vinter! Förr om åren har han varit en riktig fryslort och vi har haft dubbla täcken utan att det hjälpt. Iochförsig har det inte varit så kallt ännu, men har hittills bara ett täcke på sig
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Men är du säker på att hon inte är sjuk då? Har du tempat henne? 20 år är ingen ålder på en häst, min 23-åring har blivit mindre frusen med åren, förmodligen därför att flickvännen alltid vill vara ute och där hon är där vill han också vara :love: (när han var yngre kunde han ställa sig vid grinden när det började regna, så kom det alltid någon snäll person och plockade in honom i stallet).
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Sicken söting!! :love:

Jo, tog tempen igår. Helt normal...
Hoppas inte hon är sjuk, men jo, tanken har slagit mig :(
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

det som händer när du rakar av pälsen är ju att den "kapas" dvs stråna bryts. Eftersom ett hårstrå växer innifrån och ut, (:D) så är ju hårstrået längst ut fortfarande "kapat" och isoleringen blir därmed inte lika effektiv som om den inte varit klippt. När du kapar alla hårstrån över hela ytan, så blir även luftutrymmes lagret mellan hårstråna större, i och med att strået är avkapat och inte kan lägga sig över varandra, omlott osv, och det tar en bra stund även efter att pälsen börjar växa ut, som skyddet är fullgott igen i fråga om att isolera mot väder och temperaturer.
jag har inte sett din hästs päls, vissa har mega-återväxt, kanske är det så i ditt fall, men jag påpekar bara detta eftersom du har såna extrema problem med att hästen fryser oerhört mycket, vilket är mycket otypiskt, och om den dessutom blivit svår att hålla i hull senaste åren så får du väldigt mycket variabler med i ekvationen för att dessutom riskera att spä på emot-oddsen genom att helklippa den.

jag tvivlar väldigt starkt på att den skulle bli så oerhört extremt varm om den är klippt resten av kroppen men får behålla pälsen över de stora värme utsläpp partierna dvs rygg, länd och kors. Hästar reglerar normalt sin temperatur mycket väl, och det är naturligt för den att ha päls, så det är hundra ggr mer logiskt att den kan reglera sig på ett sätt som den mår bättre av genom att inte ta bort all päls över dessa partier, än tvärtom, att du tar bort all pälsen.

jag förstår att du är jätteledsen och jag tycker väldigt synd om dig att hästen uppenbarligen inte mår riktigt bra. Jag tycker absolut du ska ta ut en veterinär som får kolla blodvärden, för att hon fryser så som du beskriver nu i sista inlägget är inte normalt. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Fast man kan ju klippa innan den börjar sätta vinterpäls dvs i början av juli, då är det ingen risk att man skadar den nya pälsen.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

sant!
men om man då har en häst som sätter björnvinterpäls snabbt igen, så kvarstår problemet om man då vill klippa igen.

men just ang. augusti/sensommar problemet TS beskriver så visst - det är kanske en bra ide faktiskt som alternativ. men som sagt: jag tvivlar fortfarande mkt starkt, baserat på vad jag vet om temperatur reglering hos hästar, att den kommer bli överhettad och stekhet om den är klippt utom rygg, länd och kors.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Hoppas det löser sig med din häst, 20 år är faktiskt ingen ålder!

Du kanske kan ta in henne lite tidigare när det regnar, det är ju ofta vätan som är det största problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

köp ett halstäcke snarast! kommer nog hjälpa mkt att hon slipper bli våt och kall om halsen.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Tack!
Ja, jag ska försöka vara där och ta in henne och kolla henne på dagen, regniga dagar. Jag har ju inte eget stall tyvärr, bor 1,5 mil bort annars hade jag haft ännu bättre koll på exakt när hon verkar frusen och inte.

Tack för info'n om pälsen! Intressant och tankvärt.

Ja, man undrar ju om det bara är pälssaknaden... visserligen är hon rejält kortpälsad, tycker hon såg extra kortklippt ut nu :confused: men jag tror inte det ska gå att ändra längd på den maskinen...
Hjälper det inte med varmare täcke och mer mat får jag ta ut veterinären.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

*hugger en knapp mitt i*

Min häst blir 19 i år (född -89 alltså) och är halvblod med fullblodsmöderne.

Fram till att hon var en 15-16 år satte hon i stort sett inte vinterpäls alls, men i januari det år hon skulle fylla 16 fick hon en inflammation i en hov, som utevecklades till hovbölder och blödningar och allt elände... Hon vilade då från januari till maj i stort sett, stod en hel del på box pga gipsad hov som inte fick bli blöt. Säkert hade hon rejält ont också, fick flera omgångar finadyne (som pajjade magen), mådde psykiskt dåligt osv. Tror hon gick ner närmare 100 kg den våren :( Nåväl, hösten därpå drog hon på sig världens vinterpäls!

Har efter det först halvklippt (pga kallstall) och senaste åren helklippt henne. Annars går det helt enkelt inte att ta in henne i ett ridhus ens!

Nu är hon som sagt då helklippt, inne har hon ett 200 g täcke (har strax under 10 grader i stallet) och ute har hon ett 300 g täcke med helhals ovanpå det. Utan halsen fryser hon så fort det blåser eller regnar/snöar, men med halstäcket är hon alltid "lagom" varm, mjuk och fin i musklerna och ser lycklig ut i sin hage.

Även de varmare årstiderna har hon blivit mer frusen, kan tilläggas, faktiskt har jag börjat täcka henne med ett tunt regntäcke såna dagar som det regnar och blåser, även om det är 10 plusgrader och midsommar...

Men, för att komma till sak, jag kan bara rekommendera dig att testa ett täcke med hals! Min har ju varit en "härdad utehäst" men efter konvalecensen förvandlades hon till en fryslort :crazy: Trots att hon är i god kondition, tränar/tävlar dressyr för fullt och man kan inte ana att hon är en dag över 10.

Har förresten ett Jacson-täcke som hästen och jag är mycket nöjda med, betalade strax under 700 kr för det :love:
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

köp ett halstäcke snarast! kommer nog hjälpa mkt att hon slipper bli våt och kall om halsen.

Tror du det? Vill bara att det ska vara rätt halstäcke isf, vissa verkar mkt obekväma och ekonomin tillåter tyvärr inget dyrt, ska kolla runt lite. Tills dess får hon ha dubbla täcken med Rhinotäcket över, det täcker nästan 3/4 av halsen, eller iaf drygt halva..

Tack för dina svar! Intressant att läsa om din gamling med :bow:
Man får pyssla om dem lite extra när de börjar gå uppåt åren, dock vidhåller jag att min dam inte egentligen är GAMMAL än ;) bara börjar närma sig... :p Gammal är också mkt hur kropp och knopp mår, inte bara siffran...

:bow:
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Täcke med hals och magplatta? Själv tycker jag att halvhals är bättre med om hon är riktigt frysen så är väl kanske helhals att föredra.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Med risk för upprörda svar måste jag fråga lite nyfiket varför ni klipper era hästar så ofta? Det gör ju inget att hästen blir blöt(svettig) när den används. Den torkar inifrån och ut. Jag har shettisar som jag brukar klippa till våren om de inte fäller pälsen på ett vettigt sätt. Annars kan man klippa en gång på hösten så hinner det växa ut en lagom lång vinterpäls. Enligt tester jag läst i Hästkörkortsboken ( om jag minns rätt) fryser en häst ( utan täcke) med fritt grovfoder och sommarpäls inte förrän vid -20grader, en helklippt häst-10 och en häst med full vinterpäls -40. Vad tror ni om det? Skall tilläggas att jag anar att ni har blötare vintrar i söder. Sedan jag började med lösdrift och fritt grovfoder använder jag bara regntäcken om det vräker ner regn, aldrig för kylans skull. Jag ska erkänna att jag tillhört de som klippt sina hästar förut.


Jag klipper min dam på 28 år ganska ofta för att hon överhuvudtaget skall orka att röra på sig. Låter jag henne ha mkt päls så klarar hon knappt att trava några varv innan hon börjar bli trött. Man får försöka hjälpa de gamla hästarna så mkt det går så att det blir så små ansträngningar som möjligt för hjärtat.

Dessutom så är det ett isolerat ridhus där jag står inhyrd, så försöka sig på att rida henne där inne orakad på vintern är som att springa ett maraton lopp för hennes del. Men är hon rakad så kan hon gå i 45 minuter där inne utan att ens bli svettig.

De "testerna" som de gjort när det gäller hästar och kyla gäller inte äldre hästar då blodcirkulationen är mkt sämmre och kan inte jämföras med blodcirkulationen på en yngre häst. Dessutom tar det längre tid för vissa gamlingar att äta och det tillgodoser sig inte lika mkt, och att släppa ut dem utan täcke och rakade i kyla är som att be om att få problem.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Hon skakade förresten idag med :(
Tycker så hemskt synd om henne. Hon stod i lä i regnet, med sitt 300-gramstäcke, torr, fin och kändes varm under men dyblöt om hals och huvud och frös så hon skakade. Erbjöd hösilage i stallet, hon tog inte ens en tugga, red en sväng i ösregnet med dubbla filtar och då fick hon upp värmen, sen fick hon lite kraft och gå ut med natt-täcket som är ett thermotäcke 200 gram och sitt Rhinotäcke 200 gram med halvhals över. Den halvhalsen går ganska högt upp, tror inte hon fryser i det. Hoppas inte det iaf.
Helt galet, aldrig behövt ha dubbla 200-gramstäcken vid plusgrader!
Men hon får ha det framöver vid regnväder, tills jag ev köpt ett halstäcke.
Håller på och höjer kraftfodret men gör det gradvis så det tar väl en vecka iaf. Hoppas inte mer lusern gör att hon äter mindre hösilage bara.

:( *ledsen*

Om hästen känns varm under täcket så borde det ju vara för varmt. Eftersom hästarna inte ska vara varm under täckena. Men det är ju verkligen skumt att hon skakar, man frågan är kanske om det ändå kan vara ngt annat än att hon fryser.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

jaa det tror jag, märker stor skillnad på min fryslort, har han halstäcke så håller han sig varm även om det regnar/blåser.

om du ska investera i ett täcke med helhals kan jag varmt rekommendera shires! många täcken är så smala i halsen att dom knapt kan böja sig. gäller tex horseware, mina hästar kan inte ha deras helhalstäcken. men shires har stora rymliga halsar som inte stör! finns flera modeller under 1000-lappen, tex ett som heter highlander med 200g foder, det kostar 799. finns på r*dsportsh*pen.

det är sant som du säger, min var i full kondition tills han var 22. då började han få upprepade problem med bogmuskulaturen så då fick vi trappa ner. nu är han snart 27 och nu är han verkligen gammal... men det märks mest på benen, inte i huvudet. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Om hästen känns varm under täcket så borde det ju vara för varmt. Eftersom hästarna inte ska vara varm under täckena. Men det är ju verkligen skumt att hon skakar, man frågan är kanske om det ändå kan vara ngt annat än att hon fryser.

Alltså, det här med "varm" är verkligen ett utryck som rymmer mycket. Alla menar olika. Om en häst inte ska vara varm under täcket, ska den då vara kall? Nej inte i min värld, men heller inte kokhet. Vad som upplevs som "lagom varm" beror nog också på personen som känner, om man är frusen om händerna, om man är frusen som person osv... det är så svårt att diskutera en känsla och nåt så luddigt som "varm" på internet...
Men jag märker stor skillnad på hur varm hon är under täcket beroende på om det regnat på halsen eller inte. Trots att hon är torr under täcket är medeltemperaturen därunder mycket lägre vid regn än torrt väder, vid samma temperatur. Det tillfället du citerade var hon vad jag alltid förr tyckt är "lagom varm" under täcket, men frös ändå så hon skakade. När hon däremot varit vad jag förr tyckt är "för varm" under täcket, har hon inte frusit. Jag tror helt enkelt att nu på senare år behöver hon mer värme.

Dessutom tycker inte jag att en nyklippt häst ska vara "sval" under täcket. För om du sticker ner fingrarna i en lång päls är det varmt längst in, då måste man ju försöka erbjuda samma värme längst in när täcket agerar päls...

Men det där kan diskuteras hit och dit.
Tycker inte man ska generalisera och säga hur hästar "ska" kännas, för de är enormt olika allihop. Jag känner alltid efter under täcket, känner hur muskulaturen verkar (för kall= spänd) och försöker undvika "jättevarm" under. Nu i denna extrema situationen får jag frångå mina vanliga principer och låta henne vara rejält varm under täcket, lyssna på henne helt enkelt. Men i ett normalfall hade jag hållt med dig, inte för varma under täckena, det är grymt..
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

jaa det tror jag, märker stor skillnad på min fryslort, har han halstäcke så håller han sig varm även om det regnar/blåser.

om du ska investera i ett täcke med helhals kan jag varmt rekommendera shires! många täcken är så smala i halsen att dom knapt kan böja sig. gäller tex horseware, mina hästar kan inte ha deras helhalstäcken. men shires har stora rymliga halsar som inte stör! finns flera modeller under 1000-lappen, tex ett som heter highlander med 200g foder, det kostar 799. finns på r*dsportsh*pen.

det är sant som du säger, min var i full kondition tills han var 22. då började han få upprepade problem med bogmuskulaturen så då fick vi trappa ner. nu är han snart 27 och nu är han verkligen gammal... men det märks mest på benen, inte i huvudet. :p

:bow: tack för bra tips!
Många verkar gilla Shires halstäcke, ska spana in det... försökte igår men kunde inte hitta någon internetaffär som sålde det, ska spana in ditt tips, har för mig jag tittade där men ska titta igen då :p

Kul att din herre är 27 ståtliga år gammal och mår bra trots bogproblemen. Härdas ska unghästar göra, gamla hästar ska man nästan vårda överdrivet noga tycker jag, det har de förtjänat.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Kul att din herre är 27 ståtliga år gammal och mår bra trots bogproblemen. Härdas ska unghästar göra, gamla hästar ska man nästan vårda överdrivet noga tycker jag, det har de förtjänat.

Hmm, när går gränsen för att klassas som gammal, bara så man kan förbereda sig? :angel: :rofl:
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Hon verkar ha det otroligt ompysslat och bra iaf din fröken! Lagon varm är individuellt som du säger. När min var klippt "ville" hon vara mkt varmare under täcket frö att vara komfortabel än vad jag tyckte var lagom, man får lyssna på dem helt enkelt...

Sedan börjar du rida mer så kommer blodcirkulationen ju igång bättre och hon blir mindre frusen på köpet!

Ett blodprov som många förordar är på sätt och vis "bortkastade pengar" Det man kan kolla är en ev anemi (blodbrist) eller en infektionsbild. Anemi kan man få en bra hint om kliniskt oxo. Genom att titta på slemhinnorna i munnen och ögat. Dessa ska vara fuktiga och ha en frisk ljusrosa färg, om man trycker med fingret ska det vita fingeravtrycket försvinna på 1-2 sekunder. Är de bleka tyder det på blodbrist eller dålig cirkulation. En infektionsbild ger oftast feber. Har hästen normal temp, inget näsflöde, fin avföring och ingen hosta så är en infektion inte utesluten men iaf hyfsat osannolik. Hosta kollas lätt om man trycker på luftstrupen högt upp på halsen, ungefär mellan ganascherna. (på halsens undersida, nära huvudet kanske är en bättre beskrivning)

Annars tycker jag du verkar täcka in alla bra åtgärder redan! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 842
Senast: SkorpSmulan
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 299
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp