Fryser så hon skakar -halstäcken??

Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Hon verkar ha det otroligt ompysslat och bra iaf din fröken! Lagon varm är individuellt som du säger. När min var klippt "ville" hon vara mkt varmare under täcket frö att vara komfortabel än vad jag tyckte var lagom, man får lyssna på dem helt enkelt...

Sedan börjar du rida mer så kommer blodcirkulationen ju igång bättre och hon blir mindre frusen på köpet!

Ett blodprov som många förordar är på sätt och vis "bortkastade pengar" Det man kan kolla är en ev anemi (blodbrist) eller en infektionsbild. Anemi kan man få en bra hint om kliniskt oxo. Genom att titta på slemhinnorna i munnen och ögat. Dessa ska vara fuktiga och ha en frisk ljusrosa färg, om man trycker med fingret ska det vita fingeravtrycket försvinna på 1-2 sekunder. Är de bleka tyder det på blodbrist eller dålig cirkulation. En infektionsbild ger oftast feber. Har hästen normal temp, inget näsflöde, fin avföring och ingen hosta så är en infektion inte utesluten men iaf hyfsat osannolik. Hosta kollas lätt om man trycker på luftstrupen högt upp på halsen, ungefär mellan ganascherna. (på halsens undersida, nära huvudet kanske är en bättre beskrivning)

Annars tycker jag du verkar täcka in alla bra åtgärder redan! :)

Jag såg tyvärr inte ditt svar när tråden var aktuell, men tack vad bra skrivet!! :bow:

Jag har faktiskt bestämt mig för att ta ett borelia/erlichias- blodprov på henne. Hon har visserligen inte frusit så hon skakar på flera veckor men heller inte gått upp så mkt i vikt. Dessutom är hon blek och lite gulaktig i slemhinnorna, så det är värt att kolla upp.
Trött i kroppen men pigg i huvudet.

Har kollat med SVA om det kunde misstänkas vara mask, men chansen lät ytterst liten, de trodde själva inte det.

Har köpt ett halstäcke också :bow:
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag hittade precis min gamla tråd och insåg att jag verkligen glömde TACKA för alla fina svar, tips, råd och hjälp jag fick! :bow::bow:

Jag köpte ett halstäcke sedan, vilket hjälpte henne mycket.
Höjde kraftfodret rejält och någon månad innan betessläpp var hon äntligen fin i hullet igen.

Tyvärr blev jag aldrig klok på vad som orsakade viktnedgången och frysandet förra vintern :( Blodproven visade ingenting, veterinären kände en enorm stelhet och ömhet i musklerna och gav butta i 2 veckor, sen var hon bättre... Men ingen aning om egentlig orsak :(

Nu är hästen dock pigg, glad, rund och mjuk.
Med hösten i sikte tänker jag lära av historien (och från denna tråd!) och inte helklippa henne någon mer gång alls. Det blir en, max två små halvklippningar, å inte för sent inpå vintern. Jag har också redan börjat stödfodra ordentligt och håller tummarna stenhårt för att hon inte blir tunn detta året. På så sätt hoppas jag kunna täcka likadant som jag gjort förr om åren, i hennes yngre dar.

Ville mest bara tacka alla som skrev, en aaaaning sent ute :o:bow:
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Håller med föregående talare..sen är hästar känsligare om det är rått ute, än när det bara är "kallt"! Och hon är ju lite till åldern kommen och dessutom klippt, så prova du ett halstäcke tycker jag, och magplatta...och lite mer grovfoder i hagen...Lycka till och hoppas hon slipper frysa med dessa råd!
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Nu kanske du redan fått detta råd men jag skulle också prova med ett "magtäcke" om jag var du. Gjorde susen för min frusna när han var helklippt. Finns att köpa lösa.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Nu är hästen dock pigg, glad, rund och mjuk.
Med hösten i sikte tänker jag lära av historien (och från denna tråd!) och inte helklippa henne någon mer gång alls. Det blir en, max två små halvklippningar, å inte för sent inpå vintern. Jag har också redan börjat stödfodra ordentligt och håller tummarna stenhårt för att hon inte blir tunn detta året. På så sätt hoppas jag kunna täcka likadant som jag gjort förr om åren, i hennes yngre dar.

Ville mest bara tacka alla som skrev, en aaaaning sent ute :o:bow:


Vad skönt att det vände och hon är på bana igen.

mycket klok som en bok ang. reflektionerna att inte helklippa den hästen mera. :bow:

gärna rapport sen hur hon funkar i vinter! :)
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

du har ju redan fått en massa bra och smarta tips.. men hade samma problem med min gamla dam och hon fick ett täcke med magplatta samt helhals och sedan hade hon "strumpor" på sig ute.. det löste det stora problemet :)

hon hade fri tillgång i princip både inne och ute, men lämnade alltid en massa
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

du har ju redan fått en massa bra och smarta tips.. men hade samma problem med min gamla dam och hon fick ett täcke med magplatta samt helhals och sedan hade hon "strumpor" på sig ute.. det löste det stora problemet :)

hon hade fri tillgång i princip både inne och ute, men lämnade alltid en massa

Tänk på att hästar som är för varmt påklädda slutar äta för de behöver inte energin från fodret för att hålla kroppsvärmen konstant. Så har man tunna hästar ska man höja fodergivan och INTE öka täckesmängden förens man säkert vet att de har för lite täcken på sig. För allt ätande höjer hästens kroppsvärme, kan då hästen inte själv reglera värmen för att täckena stänger in värmen kommer de sluta äta för att inte bli fullt så mycket för varma.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

var nog otydlig. innan hon fick täcket lämnade hon mat. hon kunde inte äta eftersom hon mest stod i ett hörn. med hjälp att ett ordentligt täcke (dock är det inte maxat i gram utan enbart en hals och ett bra täcke) så äter hon enormt mycket bättre :)
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Så bra.:) Men till andra som kanske inte har lika bra koll som du kan det ju va så att de äter dåligt för de är för varma. Även om det inte är så med din!!
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Vad skönt att det vände och hon är på bana igen.

mycket klok som en bok ang. reflektionerna att inte helklippa den hästen mera. :bow:

gärna rapport sen hur hon funkar i vinter! :)

Taaack :love: :bow:

Ja det ska bli "spännande" (läs: nagelbitarnervöst) att se om hon håller hullet bättre denna höst/vinter, för det gick så skrämmande fort att tappa vikten förra året!

Nu går hon ännu på bete med hyfsat mycket gräs kvar, ska snart gå över i vinterhagarna där det är massa grönt mumsbete, men får nu ändå ½ kg lusern och knappt ½ kg havre, något som är under ökning.
Tänker trycka i henne lusern så mycket hon behagar äta i höst, hon är nu i normalhull efter att ha varit riktigt sommartjock i mitten utav sommaren, så mer nedåt får det inte gå.

Jösses, jag som alltid haft en lättfödd sak... :angel:
:D

*konstigt att tänka om*

Nej helklippning får ytliga matte klara sig utan. Förra året satte hon päls i juli, likaså i år, men detta årets augusti har ju varit rätt sval, så jag har inte känt behov att klippa henne än. Hoppas kunna vänta ett tag till, å då blir det som sagt halvklippning. Var mkt lärorikt att läsa många kommentarer här i tråden förra året om halvklippning, jag insåg hur dumt det varit att övht helklippa henne.

:bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 267
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp