Bukefalos 28 år!

Frysfack, hur????

Jessica1987

Trådstartare
Jag har precis flyttat in i en tillfällig lägenhet där översta hyllan i mitt kylskåp är ett frysfack.
I min förra lägenhet hade jag ett normalstort frysskåp så jag är nog lite bortskämd...

Men hur gör man egentligen med ett frysfack?? Jag vill ha mycket frysta grönsaker och sånt, och även färdiga matlådor i frysen, bara att plocka med sig till jobbet.
Men det får ju inte plats!
Jag har en påse med kyckling (ca 1kg), en påse broccoli och en påse spenat, sen är frysfacket fullt... =(

Jag kan väl inte ta med alla mina matlådor och ställa i frysen på jobbet eller???
I förra lägenheten hade jag typ halva frysen full med matlådor...
 
Sv: Frysfack, hur????

Jag har en liten frys i min lägenhet, en sådan som är liksom i samma pelare som kylen. På nederdelen så att kylen kanske är 60% av höjden och frysen resterande 40%.
Räckte inte för mina enorma hamstringsbehov så jag köpte en egen frys som jag har bredvid den vanliga :)
 
Sv: Frysfack, hur????

Jisses så trist med bara frysfack. Det skulle jag aldrig klara mej med. Har alltid massa i frysen, det mesta facktist, mindre är det i kylen. Är ju så skönt att ha färdiga matlådor. Ja antingen får du ha lådor för en vecka på jobbet, lr skaffa en mindre frys att ställa hemma.
 
Sv: Frysfack, hur????

Oftast är inte såna frysfack tillräckligt kalla för att klara av att hålla maten fryst. Det är mer för att stoppa in ngt man handlat för att tillaga senast dagen efter. Att frysa in ngt brukar vara i stort sett omöjligt.
Lägg in en termometer och kolla hur kallt det blir!

Ang. matlådor på jobbet - det beror väl på hur mkt plats det finns där/ om den används av andra (risk att bli av med maten, tyvärr...) Fråga om du kan lägga några där, men du kanske inte behöver fylla hela frysen :)
Hur är det på praktiken förresten? Ni började väl igår?
 
Sv: Frysfack, hur????

mitt frysfack som vi hade i Sigtuna var minst lika kallt som en vanlig frys! och då var det ändå inte direkt sprillans nytt!
 
Sv: Frysfack, hur????

Ska tempa och se vad det blir för temperatur i frysen, jag tror dock att den är ganska okej. Laxen jag plockade ut igår var frusen iallafall...

En egen frys hade nog kunnat gå... Men för tio veckor (det glömde jag nämna) är det nog inte värt det :smirk:

Pimy: Japp vi började igår, det går riktigt bra. Har bara kollat på än så länge, men det blir nog mer och mer senare... Roligt är det iallafall! Har sett massor med vackra hästar dom här dagarna också!
Dom som jobbar där är snälla, så jag kan nog få en halv hylla i frysen om jag frågar snällt. Kollade in deras frys i förmiddags och den är bara halvfylld eller nått =)
 
Sv: Frysfack, hur????

mitt frysfack som vi hade i Sigtuna var minst lika kallt som en vanlig frys! och då var det ändå inte direkt sprillans nytt!
Samma med mitt frysfack, kylen det sitter i är inne på sitt åttonde år. Det fryser gott och väl det man behöver frysa, förutsatt att man fryser en sak i taget.

Vi har funderat på att köpa en frys, men det har inte blivit av, och nu letar vi ny lgh. också.
 
Sv: Frysfack, hur????

kl

Temperaturen mätt: 9,6 grader minus
(med en rumstermometer)
Vet inte riktigt hur rätt den visar, men det verkar ju vara lite för varmt i frysen... Ska det inte vara -18 eller nått??
 
Sv: Frysfack, hur????

jo det ska va -18 i en frys, det var det jag menade med att det kanske inte går att frysa in saker och ha saker under lång tid där inne. Men testa, det kanske funkar. I de frysfack jag haft har det inte ens gått att frysa istärningar när den varit tom i övrigt.

Det blir ju ofta så i början, att man får titta på mest innan man lär sig rutiner och så, lite beroende på hur mkt man kan sen innan oxå.
 
Sv: Frysfack, hur????

men oj, jag hade ingen aning om att frysfack kunde vara så kassa!

mitt kunde jag stoppa proppfullt och ändå var allt helt stenhårt fruset! kanske mitt som var bra? :D
 
Sv: Frysfack, hur????

ett sånt frysfack vill jag också ha!!
Nåja, jag får ägna någon dag åt att laga mat av det som ligger i frysen och transportera till jobbet istället... Och kanske inte ha frysen fullproppa från och med nu =)) hehe
inte direkt min starka sida om man säger så, jag är uppväxt med fullproppad kyl och frys...
Min moster på ca 75 år lever ensam, men lyckas ändå ha 2 stora fryboxar fullproppade med mat och bullar, och ändå har hon aldrig något att bjuda på!!! :O Ja se tanter...
 
Sv: Frysfack, hur????

I de frysfack jag haft har det inte ens gått att frysa istärningar när den varit tom i övrigt.

Hur kan det vara minusgrader men omöjligt att frysa vatten till is? :confused: Frysning sker ju när temperaturen går under noll. Med tanke på hur frostiga frysfacken brukar bli så måste det ju gå att frysa nånting, även om det kanske måste ske i små portioner och tar lång tid.
 
Sv: Frysfack, hur????

Det var ett gammalt kylskåp med ett mer "köldfack" än frysfack kanske. Luckan dit in från kylskåpet var inte överdrivet tät, så höll det precis under nollan så var det inte mer. På nyare kylskåp är säkert frysfacket bättre konstruerat och därmed kallare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp