Bukefalos 28 år!

fryst spermie...

W

wierd_chick

hur mycket kostar det att betäcka ett sto med fryst spermie ifrån en riktigt duktig hingst... typ Baloubet de rouet.. elelr någon... cirka pris??
 
Det är inte så särskilt mycke dyrare.
Men det kan vara sämre dräktighet på fryst.
Vi valde kyld på frakt :bump:
 
Det är inte fryset i sig man betalar för (vore ju väldigt bakvänt eftersom fryst oftast har sämre dräktighetsprocent) utan det är vilken hingst det kommer ifrån. Baloubet är svindyr. Jag har hört (och det kan alltså vara helt fel) att det kostar 25 tusen per strå och sen vet jag inte vad det kostar vid konstaterad dräktighet/levande fölavgift.
 
Internationella hingstar.htm


http://flyinge.se/hingstar/internat_hingstar.htm
Det stämmer
Om du går in på denna sida så står det vad han kostar
Bokning 1.875
språng 25.000
fölavgift 18,750 vid 90dagar deäktighet
Varför välja en sådan dyr hingst
Det finns många fina som är billigare
vi betalade 2.200 språng
7500 vid levande föl
 
Det är oftast dyrare seminavgift på stationen med fryst, eftersom det innebär mer jobb t ex så kollar man stoet oftare.
 
Baloubet är skitdyr! Slutsumman är nog över 50 000 kr. :cry:
 
När man använder fryst får man dessutom kalkylera med att det oftast behövs mer än ett skick, och kolla upp hur de räknar språng. Ofta är det per skick och då blir två insemineringsomgångar således 50 000 kr :crazy:

Sen, kolla om priser är inkl eller exkl moms. Och så tillkommer stationsavgiften (när stoet står på station), kolla om Ultraljud ingår eller ej (olika från olika hingstar/stationer).

Sen, glöm inte fraktkostnaden. Bor du en bit från Flyinge och stoet är insemineringsfärdig en söndag (eller varför inte midsommarafton *s*) så får du en väldigt dyr expressfrakt mellan Flyinge och din egen station.

Jag personligen skulle ha betänkligheter över Baloubets temperament jag, och det ihop med priset - nää..
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 444
Senast: Lea88
·
Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 163
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 239
Avel Vad finns det för orsaker att stoet inte tar sig på fryst? Säsongen har sett ut som följande: God kvalitet på spermierna Bra jämn...
Svar
13
· Visningar
1 014
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp