Michellan95

Trådstartare
Jag fick en hel back idag av ägaren till foderhästen med en massa burkar och salvor m.m. Där i bland allt hittar jag en salva som heter Fuciderm (vet.) och vad är detta?
Jag googlade och kom till Fass men som Fass är så skriver de ofta fackspråk;

Indikationer
Lokal behandling av mild till måttlig akut vätskande dermatit ("hot spots"). Hänsyn bör tas till officiella riktlinjer angående korrekt användning av antibakteriella medel.

Vad är dermatit (hot spots säger mig inget) och vad är det för salva jag håller i mina händer?! Är det någon sorts pc-salva?

Jag känner mig totalt okunnig efter som jag själv aldrig har ägt någon specialsalva till min egna häst utom lite sårtvätt och fyra ess hästsalva :angel:
 
Sv: Fuciderm?

Googlade lite jag med och hittade fram till Wikipedia:
Dermatit är en medicinsk term som syftar till varje form av inflammation i huden. De flesta dermatitiska sjukdomar har gemensamt att de ger upphov till någon form av eksem och involverar en allergisk reaktion mot allergiframkallande ämnen, allergen.

Läste även lite mera på Fass:

Egenskaper
De aktiva substanserna är fusidinsyra och betametason. Betametasonvalerat är en glukokortikoid med antiinflammatorisk och antipruritisk effekt.
Fusidinsyra är ett antibiotikum aktivt mot framför allt stafylokocker. Fusidinsyra är även aktivt mot streptokocker.
 
Sv: Fuciderm?

Skönt med snälla människor som är duktiga på googla eftersom jag själv är så himla dålig på det ;)

Så om jag har förstått det rätt så är det alltså en pc-salva som kan stryka på vid t.ex. bett som har blivit inflammerat och med allergiskreaktion? Eller ja, sår i största allmänhet.
 
Sv: Fuciderm?

Det är nog främst för hudinflammationer orsakade av bakterier(stafylokocker och streptokocker).

Jag tror att man ska vara rätt så sparsam med användandet av salvan för att inte råka ut för resistens (som med alla antibiotikasalvor).
 
Sv: Fuciderm?

Den är kanonbra till utslag och inflammerade sår i a f, och jag har inte behövt kasta mina efter att de varit öppnade.
 
Undrar om jag vågar slänga hennes saker efter att ha haft dem i en dag :o kanske bara ska lägga den i något hörn ifall hon skulle fråga efter den.

fragansia
Man ska alltid vara sparsam med antibiotika. Jag kommer med största sannolikhet aldrig använda hennes salva för jag tycker att folk använder penicillinsalvor och pulver alldeles för lätt på sina djur till höger och vänster.

Men nu vet jag nog i alla fall vad det är för något.
 
Sv: Fuciderm?

Ok, fattade som att du hade fått grejerna. Nej, slänga andras grejer kanske man inte ska göra. ;)

En månad brukar vara normalt förbrukningsdatum på öppnade salvor, droppar och injektionspreparat, något man bör hålla på både för den aktuella skadans skull och de ev framtida skador man tänkt använda det till annars (bakteriehärd + ab-resistens om effekten inte är tillräcklig vid senare användingstillfälle). Vissa injektionspreparat kan hålla upp till 6 mån andra högst 24 timmar. Vad som gäller står alltid på förpackningen eller på bipacksedeln.
 
Sv: Fuciderm?

Jag hittade ju bara tuben som den var i backen men om jag går in på fass så brukar det mesta stå så ifall jag slänger den så kan jag ju göra det med rent samvete :angel:
 
Sv: Fuciderm?

Ja lite medicin kan jag efter mina 3 år som tandsköterska ;) men konstiga salvor som man ska använda till djur det har jag ingen aning om :angel:
 
Sv: Fuciderm?

Tänk som på människor då så blir det inte fel iaf. Det är ju ofta ännu hårdare regler på människosidan. Eller läs på förpackning, det är lättast. Nu tänker jag hållbarhetstid då alltså. ;)
 
Sv: Fuciderm?

Hihi nej jag får väl se mina fyrbenta odjur som patienter så kanske allt löser sig :D Fast vi ger våra patienter oftast kåvepenin i tablettform som håller så länge du inte bryter folien.

Eftersom jag fick hit hästen igår och salvan är öppen i en bruten förpackning som är slängd så kan jag säkert slänga salvan. Den enda utgångsdatumet som står på tuben var 05 2009 men det säger ju inte mig något om när den blev öppnad :idea: Fast å andra sidan så är det ju inte min tub så den kan lika gärna ligga kvar i backen för den tar ju ingen plats. Jag kan kanske påpeka för henne att man kanske bör slänga tuben och göra det då.

Usch vad jag svamlar :rofl:
 
Sv: Fuciderm?

Fick denna salva ordinerad till vår allergiska hund för att får bort inflammation orsakad av troligtvis stafylokocker (eller hur det nu stavas...) den e verkligen bra till sånt!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp