Bukefalos 28 år!

Fuck ångest

Jag fick mejl från partiet där jag erbjöds åka till kommun- och regiondagarna i Borås. Jag skulle få resa och logi betald av partiet. Det hade varit intressant att åka, men tyvärr var jag tvungen att tacka nej p.g.a. min jävla ångest. Så jävla trött på den.
 

Jag måste försöka bli kvitt den här ångesten och ta tillbaka min förmåga att åka vart jag vill. Så jag skulle behöva sätta mig i bilen och köra utanför komfortzonen. Och då kommer nästa fråga. Hur ska jag ha råd med det?
 
Jag måste försöka bli kvitt den här ångesten och ta tillbaka min förmåga att åka vart jag vill. Så jag skulle behöva sätta mig i bilen och köra utanför komfortzonen. Och då kommer nästa fråga. Hur ska jag ha råd med det?
Om vi tänker bort från kostnaden, för den får du betald för om jag förstår det rätt? Om du sätter dig på tåget till Borås, du har flera platser du kan kliva av på och vända om. Tänk om du klarar av en plats i taget, gör en tråd värt som pepp.
 
Vad händer om du åker så långt du klarar och sen fem minuter till innan du åker hem igen?
Vet inte riktigt. Kanske skulle funka. Men har ingen inplanerad resa in till stan då jag skulle kunna åka en bit till när jag ändå är där.

Sen vet jag inte hur det funkar att åka i andra riktningar än till stan (där akutpsyk finns och som jag ser som en backup.)
 
Om vi tänker bort från kostnaden, för den får du betald för om jag förstår det rätt? Om du sätter dig på tåget till Borås, du har flera platser du kan kliva av på och vända om. Tänk om du klarar av en plats i taget, gör en tråd värt som pepp.
Alltså shit. Jag vågar inte ens ta tåget dit jag normalt kör bilen.
 
Vet inte riktigt. Kanske skulle funka. Men har ingen inplanerad resa in till stan då jag skulle kunna åka en bit till när jag ändå är där.

Sen vet jag inte hur det funkar att åka i andra riktningar än till stan (där akutpsyk finns och som jag ser som en backup.)

Testa? Om det är för mycket med fem minuter extra, ta en minut extra första gången.
Du vet säkert det sen innan men knepet är att visa sig själv att man kan gå emot ångesten genom att göra det lite i taget.

Kanske bäst att börja utan ett särskilt mål.
 
Testa? Om det är för mycket med fem minuter extra, ta en minut extra första gången.
Du vet säkert det sen innan men knepet är att visa sig själv att man kan gå emot ångesten genom att göra det lite i taget.

Kanske bäst att börja utan ett särskilt mål.
Jag har ju ingen exakt gräns för vad som är min komfortzon.

Och just nu har jag så extremt dålig ekonomi att jag måste skjuta på testandet.
 
Alltså shit. Jag vågar inte ens ta tåget dit jag normalt kör bilen.
Har varit i liknande situation, inte för att det är samma. Men vad är det värsta som kan hända? Att du ångrat dig och kliver av, ingen kommer märka eller bry sig- alla är så upptagna av sig själva. Åker ofta Örebro-Göteborg, om du vill kan vi ha sällskap så hojta till. En tyst medpassagerare är guld värt 🙂 Kan prata med om det passar 😄
 
Har varit i liknande situation, inte för att det är samma. Men vad är det värsta som kan hända? Att du ångrat dig och kliver av, ingen kommer märka eller bry sig- alla är så upptagna av sig själva. Åker ofta Örebro-Göteborg, om du vill kan vi ha sällskap så hojta till. En tyst medpassagerare är guld värt 🙂 Kan prata med om det passar 😄
Det värsta som kan hända är att jag svimmar eller kollapsar så jag inte kan stå på benen. Och så är jag rädd för själva ångesten. Den är så sjukt obehaglig. (Ja, jag vet att ångest inte är farligt. Jag har kunnat hantera det förut, men har nu tappat den förmågan.) Och jag har ingen effektiv medicin att ta till.
 
När jag var frisk för några år sedan så hade jag ändå vissa svårigheter med allmänna färdmedel.

Sen när jag fick tillbaka ångesten så tänkte jag först att det inte var ett problem. Jag kunde hantera ångest tyckte jag. Men ångesten blev värre och värre, oftare och oftare. Och till slut hamnade jag på akutpsyk. Vill ju liksom inte sitta på ett tåg med okontrollerbar ångest, utan möjlighet att ta mig till akutpsyk.
 
När jag var frisk för några år sedan så hade jag ändå vissa svårigheter med allmänna färdmedel.

Sen när jag fick tillbaka ångesten så tänkte jag först att det inte var ett problem. Jag kunde hantera ångest tyckte jag. Men ångesten blev värre och värre, oftare och oftare. Och till slut hamnade jag på akutpsyk. Vill ju liksom inte sitta på ett tåg med okontrollerbar ångest, utan möjlighet att ta mig till akutpsyk.
Vad gör akutpsyk när du har ångest?
 
Det värsta som kan hända är att jag svimmar eller kollapsar så jag inte kan stå på benen. Och så är jag rädd för själva ångesten. Den är så sjukt obehaglig. (Ja, jag vet att ångest inte är farligt. Jag har kunnat hantera det förut, men har nu tappat den förmågan.) Och jag har ingen effektiv medicin att ta till.
Förstår. Men om du har mig, eller någon annan du litar på, under armen, kan det funka? Vill inte pressa dig till något du vet inte fungerar, vill bara visa att möjligheterna finns. Om du vill. Vilket som, så hoppas jag att du kan få hjälp för det som behövs och att du kan få må bra. En sak i taget, prioritera på det som är viktigast för dig, först.
 
Vad gör akutpsyk när du har ångest?
Pratar med mig och ändrar min medicinering. Men jag litar inte på den medicin jag har. Tar den till kvällen för att somna lättare men känner knappt av den.

Om jag kunde lita på min medicin så tror jag att ångesten inte skulle komma och att jag då också inte behövde ta medicin.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag sitter och kollar var jag kan få tag i växter till min skogsträdgård. Det finns ställen lite här och där. Den stora haken är att man...
Svar
13
· Visningar
925
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett tag nu varit lite bortskämd med mer energi än vanligt. Och jag har glatt mig så mycket åt det. Men idag finns inga spår av...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 580
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp