Fukt eksem??

Shettisar

Trådstartare
Har en b-ponny som får stora sönderkliade bladdor på båda sidor halsen.Dvs hårlösa fläckar påminner om fukteksem hos hund.Har inga sår eller några kryp .Hon hade detta när jag hämtade hem henne för ett år sedan också. Säljaren sa att det berodde på fukt,då hon sätter rejäl vinterpäls.Men när jag hämtade hem henne var hennes "vinter" päls väldigt gles och tunn,endast rejäla täck hår ,ingen underull.I vinter har hon dock satt ordentligt med vinterpäls . Endast på halsen fläckarna finns.Både på sidan där manen täcker halsen men också där den inte täcker något. Ska man klippa ner halsen eller låta det vara? Ser ut lite som en skabbräv:crazy:
 
Sv: Fukt eksem??

Fukteksem, eller hot spot, är en ytlig akut hudinfektion. Reaktionen är ganska ospecifik, men brukar dyka upp hos hundar med nedsatt immunförsvar på gynnsamma ställen - där det är varmt och fuktigt. Ofta, åtminstone när det är ett återkommande problem, hittar man en bakomliggande faktor, t ex allergi, hormonrubbningar eller parasiter (loppor, löss, rävskabb).

Det borde vara översättbart till häst. Det låter som att din ponny drabbas där pälsen är för tät - varmt och fuktigt. Jag skulle raka hästen och behandla de utsatta områden med klorhexidin. Fungerar inte detta och det vätskande eksemet sprider sig bör du kontakta vet för undersökning och beh m antibiotika (företrädesvis salva).

Jag förutsätter att du inte bara pratar om hårlösa partier utan fuktande sår? För då gissar jag istället på pälsätare eller ringorm...
 
Sv: Fukt eksem??

Nej, hon är torr och fin i huden på de utsatta ställena. Håret som är kvar är strävt och stubbigt.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hur ser man att hästen har eksem? Köpte ett sto förra våren som enligt säljaren inte har eksem. Hon gick utan täcke hela förra året utan...
Svar
6
· Visningar
993
Hästvård Det verkar som att mitt två åriga russ har fått pälsätare. Märkte det för max två veckor sedan. Såg att hon hade några få fläckar på...
Svar
3
· Visningar
10 390
Senast: Manji
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 743
Hästvård Ja, nu vänder jag mig till er kloka bukare. Min isläning har fått nått skumt och tänkte att kanske känner ni igen de? Hon har kliat...
Svar
13
· Visningar
1 192
Senast: Mosaic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp