Fuktigt på insidan av regntäcket

Känns onödigt att klippa en häst som inte svettas för mycket vid arbete.

Nu kanske man inte bara ska se till comfort för hästen den timmen du rider utan se hur den har det övriga 23 h.

Jag misstänker att det är en fjording det handlar om, en fjording med fullpäls blir för varm med täcke i detta väder (undantaget äldre och sjuka individer).
 
Om det regnade tidigare på dagen och täcket då läckte så hästen blev blöt, så kan täcket ha torkat på utsidan men att resten inte blivit genomtorrt än.
Andra alternativet är kondens.

Det var en intressant tanke! Jag har beställt ett annat täcke nu och så får det här vara reserv. Ifall det läcker. :)
 
Jag hade köpt ett täcke av bättre kvalitet. Horseware har budgetvarianter som inte är så mkt dyrare än hööks.

Min oklippta treåring är frusen och har 50g (med ofodrad hals) nu. Är precis lagom under täcket.

Hittade tom ett som var billigare än Hööks då det var rabatt på. Så nu testar jag ett bättre täcke. :)
 
Nu kanske man inte bara ska se till comfort för hästen den timmen du rider utan se hur den har det övriga 23 h.

Jag misstänker att det är en fjording det handlar om, en fjording med fullpäls blir för varm med täcke i detta väder (undantaget äldre och sjuka individer).

Ja, de dagar det inte regnar vill jag gärna att hästen ska kunna gå utan täcke, det känns som bäst komfort.

Nej, det är inte en fjordhäst det handlar om. :)
 
Jag skulle nog säga som de andra att det antigen kondens eller att det blivit blött och torkat utifrån.
Jag har ju fullpälsade fjordhästar nu när det inte motioneras så mycket.
Men är det runt 3 grader ute och regn hela dagen så åker faktiskt regntäcke på eftersom jag inte har tillräckligt tät skog eller annat helskydd.

Då tar jag det tunnaste skaltäcke jag kan, bara för att hålla vätan från kroppen. Nu vet de flesta att jag aldrig lyckats köpa ett täcke (dyrt eller billigt) som klarar mer än 1-3 timmar i regn utan läcker in men det är sällan det "smittar" till pälsen. Jag byter täcke om det behövs.

De kan ibland tycka det är varmt och verkar svettas eftersom täckena luktar apa men konstigt nog verkar de inte blöta av det, så kanske är det andasfunktionen ändå?
 
Jag skulle nog säga som de andra att det antigen kondens eller att det blivit blött och torkat utifrån.
Jag har ju fullpälsade fjordhästar nu när det inte motioneras så mycket.
Men är det runt 3 grader ute och regn hela dagen så åker faktiskt regntäcke på eftersom jag inte har tillräckligt tät skog eller annat helskydd.

Då tar jag det tunnaste skaltäcke jag kan, bara för att hålla vätan från kroppen. Nu vet de flesta att jag aldrig lyckats köpa ett täcke (dyrt eller billigt) som klarar mer än 1-3 timmar i regn utan läcker in men det är sällan det "smittar" till pälsen. Jag byter täcke om det behövs.

De kan ibland tycka det är varmt och verkar svettas eftersom täckena luktar apa men konstigt nog verkar de inte blöta av det, så kanske är det andasfunktionen ändå?
Jag har aldrig haft ett horseware på 0g som inte har hållit tätt. Eller Jo, efter typ fem år, men då impregnerade jag det bara så fungerade det igen.
 
Jag har aldrig haft ett horseware på 0g som inte har hållit tätt. Eller Jo, efter typ fem år, men då impregnerade jag det bara så fungerade det igen.

Det finns inga impregneringar som fungerar enligt min mening. Har impregnerat efter alla instruktioner men inte lyckats få dem regntäta.
Dock har denna diskussion varit uppe i andra trådar så kanske är den onödig här också? :)
 
Det finns inga impregneringar som fungerar enligt min mening. Har impregnerat efter alla instruktioner men inte lyckats få dem regntäta.
Dock har denna diskussion varit uppe i andra trådar så kanske är den onödig här också? :)
Intressant! Jag har aldrig själv haft problem med läckage (utspritt över flera hästar och många år) så det känns som att det inte borde vara ett problem. :)
 
Det finns inga impregneringar som fungerar enligt min mening. Har impregnerat efter alla instruktioner men inte lyckats få dem regntäta.
Dock har denna diskussion varit uppe i andra trådar så kanske är den onödig här också? :)
Det fattar inte jag heller. Jag har sprayat och torkat och använt strykjärn enligt konstens alla regler och jag vill påstå att tvättar du en regntätt täcke, så slutar det vara 1000% regntätt va f*n du än gör med det efteråt.
Ändå hör jag många som säger att deras täcken funkar minsann att tvätta. Jag är skeptiskt... :cautious:
 
Jag tycker att lite lätt fodrade regntäcke fungerar bäst, 50 eller 100g. Dem brukar för mig inte bli fuktiga på insidan utan dem hålls torra 😊 skulle det dock vara så att hästen svettats så täcket blev fuktigt funkar det ju inte riktigt..
 
Det fattar inte jag heller. Jag har sprayat och torkat och använt strykjärn enligt konstens alla regler och jag vill påstå att tvättar du en regntätt täcke, så slutar det vara 1000% regntätt va f*n du än gör med det efteråt.
Ändå hör jag många som säger att deras täcken funkar minsann att tvätta. Jag är skeptiskt... :cautious:
Fast ett väl fungerande utetäcke ska verkligen varken tvättas massor eller ffa inte sprayas med extra impregnering . Såklart täckena blir förstörda då .
Jag tvättar mina täcken sparsamt i maskin - helst utan medel bara skölj tvätt .och styka dem förstår jag inte ? Vad är det du fått det rådet från ?
 
Skulle aldrig ens drömma om att tvätta ett utetäcke! Det är ju som att be om att det ska regna in. Jag borstar av dom istället och kan även spola av dom vid behov. Har hänt någon enstaka gång bara.
Jag brukar tvätta mina varje höst och impregnera utan problem, har främst horseware rambo och shires. Tycker de blir äckliga på insidan annars, men har kanske en smutsig häst iofs.
 
Du tänkte att den svettats? Det är såklart också en tanke, frågan är hur sjutton jag ska göra då? Hästen behöver ju täcke på sig...
Bucas smartex finns med 3 olika tjocka foder. Håller hästen torr och ventilerar ut fukt. Tål hur mycket regn som helst. Det går bra att lägga på en nyduschad häst eller en svett. Bästa täcket ever! De håller i 10 år.
 
Jag brukar tvätta mina varje höst och impregnera utan problem, har främst horseware rambo och shires. Tycker de blir äckliga på insidan annars, men har kanske en smutsig häst iofs.

Tycker också de blir äckliga på insidan. Men efter att ha jobbat i ett stall där typ alla har haft Horsewear och även tvättat dom i maskin, är det inget som läckt. Trots många år på nacken. De äldsta är Rambo som är över 10 år gamla, håller fortfarande tätt.
 
Fast ett väl fungerande utetäcke ska verkligen varken tvättas massor eller ffa inte sprayas med extra impregnering . Såklart täckena blir förstörda då .
Jag tvättar mina täcken sparsamt i maskin - helst utan medel bara skölj tvätt .och styka dem förstår jag inte ? Vad är det du fått det rådet från ?
Jag tvättar inte skaltäcken alls idag. Men jag har provat att köpa begagnade HW, då har de varit tvättade, men inget i impregneringsväg har funkat. Strykjärn är en klassiker i Gore-Tex-branschen. Låg värme är guld för de tejpade sömmarna. Jag stryker alltid mina Gore-tex-plagg när jag har tvättat dem. Men det funkade inte på hästtäcket.
 
Uppdatering. Hästen har nu haft nya regntäcket i flera dagar med samma slags väder som med förra täcket. Nya täcket är torrt på insidan, hästen är också torr (och nöjd), dessutom torkar utsidan fortare vid uppehåll.

Så hööks har helt klart sämre täcken, fast priset var högre...
 
Uppdatering. Hästen har nu haft nya regntäcket i flera dagar med samma slags väder som med förra täcket. Nya täcket är torrt på insidan, hästen är också torr (och nöjd), dessutom torkar utsidan fortare vid uppehåll.

Så hööks har helt klart sämre täcken, fast priset var högre...
Beror nog på täcke mer än vilka som säljer dem. :) Det absolut viktigaste är ju ett täcke som andas. Jämför med ett regnställ, hur kul det är med ett som har dålig andas-funktion... :cautious:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 656
Senast: Emine
·
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Siggan
·
Utrustning Jag har i år igen konstatera att jag har en riktig "fryslort" i stallet.O_o Vill helst förneka det men de går ju inte... Hon står inte...
Svar
10
· Visningar
1 914
Senast: Mimsan_
·
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 029
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp