Fuktigt på insidan av regntäcket

Habina

Trådstartare
Jag är väldigt okunnig kring hästtäcken, då jag enbart använt täcken tidigare för att skydda mot väta och smuts inför träning. Men nu har jag en häst som blir väldigt spänd i kroppen av att bli blöt, så jag har börjat täcka vid nederbörd.

Köpte ett regntäcke hos Hööks, det har jag använt några gånger nu och upptäckte till min förvåning idag att täcket var torrt utanpå, men fuktigt mot hästen. Såpass att hästen lättat rullade sig för att bli torr efter att jag tagit av täcket.

Jag antar att nåt är fel med täcket, men kan det vara ett måndagsexemplar eller är det klokast att investera i ett något dyrare märke istället?

När jag ändå pratar täcken. Hästen har även ett övergångstäcke, men jag är osäker på när det passar att ha regntäcke och när övergångstäcket är bättre. Det är på 100 g.

Jag har även vintertäcken på 200 g och 300 g, när passar dessa att använda? Jag upplever att hästen fryser vid väta och/eller blåst, men är det kanske lika bra att ha täcke även annars när det är många minusgrader?

Känner mig som en total nybörjare i den här djungeln...
 
Min häst är väldigt varm av sig, han har ofodrat täcke från 10 grader ungefär.
Här i skåne blåser det ju väldigt gärna på tvären också så det upplevs ofta kyligare än det är.
När det är runt nollan/frost får han på sig en liner på 100g och när det är -10 och neråt så brukar han få 250g på sig.
Förutsatt att han är klippt. Brukar försöka känna på honom under täcket vid intag varje dag, märker snabbt om han är för varm/kall och om det är dags att byta täcke. Han visar dessutom väldigt tydligt om han vill in, finns det mat kvar i hölådan men han ändå står vid grinden är han för kall. Tacksamt med tydlig häst!

Jag tycker inte det låter som om täcket du köpt fyller sin funktion riktigt, min är alltid torr närmast kroppen. Om hans täcke upplevs blött på utsidan efter en heldag i regn så låter jag alltid det sitta kvar på, det torkar absolut snabbast på honom än på täckestork/torkskåp.
 
Jag är väldigt okunnig kring hästtäcken, då jag enbart använt täcken tidigare för att skydda mot väta och smuts inför träning. Men nu har jag en häst som blir väldigt spänd i kroppen av att bli blöt, så jag har börjat täcka vid nederbörd.

Köpte ett regntäcke hos Hööks, det har jag använt några gånger nu och upptäckte till min förvåning idag att täcket var torrt utanpå, men fuktigt mot hästen. Såpass att hästen lättat rullade sig för att bli torr efter att jag tagit av täcket.

Jag antar att nåt är fel med täcket, men kan det vara ett måndagsexemplar eller är det klokast att investera i ett något dyrare märke istället?

När jag ändå pratar täcken. Hästen har även ett övergångstäcke, men jag är osäker på när det passar att ha regntäcke och när övergångstäcket är bättre. Det är på 100 g.

Jag har även vintertäcken på 200 g och 300 g, när passar dessa att använda? Jag upplever att hästen fryser vid väta och/eller blåst, men är det kanske lika bra att ha täcke även annars när det är många minusgrader?

Känner mig som en total nybörjare i den här djungeln...
Det är inte så att hästen har blivit för varm då?
 
Du tänkte att den svettats? Det är såklart också en tanke, frågan är hur sjutton jag ska göra då? Hästen behöver ju täcke på sig...
Precis. Vet inte var i landet du bor men här i västra götaland så är det hyfsat varmt fortfarande. Mina oklippta går med fleecefodrade regntäcken. Jag tycker det är lite gränsfall när det inte regnar men dom är inte för varma under i alla fall.
 
Precis. Vet inte var i landet du bor men här i västra götaland så är det hyfsat varmt fortfarande. Mina oklippta går med fleecefodrade regntäcken. Jag tycker det är lite gränsfall när det inte regnar men dom är inte för varma under i alla fall.

Bor i Uppsala och vi har haft 8-10 grader nu men med väldigt mycket regn och fuktig luft överlag. Hästen är oklippt, så kanske blir det lite för varmt ändå. Suck så svårt det är...
 
Bor i Uppsala och vi har haft 8-10 grader nu men med väldigt mycket regn och fuktig luft överlag. Hästen är oklippt, så kanske blir det lite för varmt ändå. Suck så svårt det är...
Låter som här. Fuktigt och regnigt och ca 10 grader. Om du klipper då? Du behöver ju inte helklippa eller lämna lite längre än vanligt?
 
Så länge det är typ 5-10plus tycker jag ett skaltäcke brukar räcka långt.

Är det kallare, mot nollan kanske så tar jag ett fodrat regntäcke. Eller vid regn och vind, då de kan spänna sej mer då och ett skaltäcke mer blir som en kall regnjacka som inte värmer utan bara skyddar mot vätan i princip.


Sen, vid minusgrader kan 200gram komma fram.
Medan 300grams och mer är när det är riktigt kallt.

Då är det oklippta hästar.
 
Tack alla för svar! Jag ska ge täcket en till chans, det kommer bli mycket regn imorgon och jag hinner inte köpa ett bättre täcke till dess. Jag får säga åt hästen att inte busa så den blir svettig. ;)
 
@Habina har hästen inte haft täcke tidigare år så du har ett hum om vilka temperaturer osv?

Om det är en individ med mycket päls som blir varm av sig, samtidigt som den vid regn och blåst kan bli kall, så KAN det vara så att man behöver klippa den om man vill ha den täckad generellt...
 
@Habina har hästen inte haft täcke tidigare år så du har ett hum om vilka temperaturer osv?

Om det är en individ med mycket päls som blir varm av sig, samtidigt som den vid regn och blåst kan bli kall, så KAN det vara så att man behöver klippa den om man vill ha den täckad generellt...

Nä, hästen har inte haft täcken förut, så inga ledtrådar där tyvärr.
 
Om det regnade tidigare på dagen och täcket då läckte så hästen blev blöt, så kan täcket ha torkat på utsidan men att resten inte blivit genomtorrt än.
Andra alternativet är kondens.
 
Jag gillar generellt inte skaltäcken/ofodrade täcken tycker alltid de blir fuktiga på insidan. Har aldrig haft problem med de med mina fodrade täcken. Nu är min Tapir bortskämd och har bara en horseware garderob efter min förra häst. Istället för ofodrat kör jag 50 gram. Inte mycket foder men tillräckligt för att jag inte ska tycka de blir snuskigt på insidan efter en hel dag med regnande. Och han är oklippt men kort päls och fryser vid regn och har heller inget naturligt regnskydd av träd och likande. Kan villigt erkänna att han faktiskt redan fått på sig sitt 100 grams regntäcke nu när de regnar på tvären och gjort i flera dygn på raken.
 
Jag hade köpt ett täcke av bättre kvalitet. Horseware har budgetvarianter som inte är så mkt dyrare än hööks.

Min oklippta treåring är frusen och har 50g (med ofodrad hals) nu. Är precis lagom under täcket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 573
Senast: Emine
·
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: Siggan
·
Utrustning Jag har i år igen konstatera att jag har en riktig "fryslort" i stallet.O_o Vill helst förneka det men de går ju inte... Hon står inte...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: Mimsan_
·
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 025
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp