Fuktskadad iPhone

Voeux

Trådstartare
I helgen blev min iPhone X fuktskadad i samband med flyttstädningen och nu har skärmen lagt av. Telefonen är igång, den reagerar när jag laddar den eller slår av och på ljudet, men skärmen är svart. Två frågor:

1. Går den att rädda? Det har gått nästan ett dygn med svart skärm och jag har inte haft den i någon påse ris eller dylikt.
2. Om den inte går att rädda, kan jag rädda bilderna och annan information? Kopplar in den i datorn och den reagerar, men måste klicka "Tillåt" på skärmen tror jag och det går ju inte nu.. Den är tyvärr inte säkerhetskopierad på ett tag pga strul med iTunes på jobbdatorn.
 
I helgen blev min iPhone X fuktskadad i samband med flyttstädningen och nu har skärmen lagt av. Telefonen är igång, den reagerar när jag laddar den eller slår av och på ljudet, men skärmen är svart. Två frågor:

1. Går den att rädda? Det har gått nästan ett dygn med svart skärm och jag har inte haft den i någon påse ris eller dylikt.
2. Om den inte går att rädda, kan jag rädda bilderna och annan information? Kopplar in den i datorn och den reagerar, men måste klicka "Tillåt" på skärmen tror jag och det går ju inte nu.. Den är tyvärr inte säkerhetskopierad på ett tag pga strul med iTunes på jobbdatorn.
Den behöver värme för att bli av med fukten. När jag har doppat mina telefoner i toaletten (😂) har jag lagt in dem i ugnen på lägsta värme ett par timmar (på underlag som inte alstrar värme. Direkt på plåten blir för varmt. Träunderlägg är perfekt). Då kommer de igång igen. När jag låg på sjukhus och inte hade tillgång till ugn så la jag den ovanpå ett element. Man får vända på dem då och då. Händer att de klagar på att de blir för varma. Men så länge det bara är ljum värme (dvs lägsta som går att ställa på ugnen) så överlever de. Men helst ska de ju göras på en gång. Ju längre de varit fuktiga desto större risk för obotlig skada.
 
Den behöver värme för att bli av med fukten. När jag har doppat mina telefoner i toaletten (😂) har jag lagt in dem i ugnen på lägsta värme ett par timmar (på underlag som inte alstrar värme. Direkt på plåten blir för varmt. Träunderlägg är perfekt). Då kommer de igång igen. När jag låg på sjukhus och inte hade tillgång till ugn så la jag den ovanpå ett element. Man får vända på dem då och då. Händer att de klagar på att de blir för varma. Men så länge det bara är ljum värme (dvs lägsta som går att ställa på ugnen) så överlever de. Men helst ska de ju göras på en gång. Ju längre de varit fuktiga desto större risk för obotlig skada.

Har du monterat isär den då eller lagt in den hel?
 
I helgen blev min iPhone X fuktskadad i samband med flyttstädningen och nu har skärmen lagt av. Telefonen är igång, den reagerar när jag laddar den eller slår av och på ljudet, men skärmen är svart. Två frågor:

1. Går den att rädda? Det har gått nästan ett dygn med svart skärm och jag har inte haft den i någon påse ris eller dylikt.
2. Om den inte går att rädda, kan jag rädda bilderna och annan information? Kopplar in den i datorn och den reagerar, men måste klicka "Tillåt" på skärmen tror jag och det går ju inte nu.. Den är tyvärr inte säkerhetskopierad på ett tag pga strul med iTunes på jobbdatorn.
Alltså, så länge du inte flyttstädat på botten av en djup pool så borde det väl vara en garantifråga? Eller är inte x vattentät? Jag badar och fotar under vatten med min iPhone 8 så tänker att x borde tåla städfukt? om du synkat med icloud kommer du ju åt bilder mm från andra appleenheter via ditt AppleID kanske?
 
Alltså, så länge du inte flyttstädat på botten av en djup pool så borde det väl vara en garantifråga? Eller är inte x vattentät? Jag badar och fotar under vatten med min iPhone 8 så tänker att x borde tåla städfukt? om du synkat med icloud kommer du ju åt bilder mm från andra appleenheter via ditt AppleID kanske?

Vad jag vet så är inte iPhone X vattentät. Eller ja, uppenbarligen inte pga fuktskadan :D Men Googlade snabbt och garantin täcker inte fuktskador (även om telefonen ”ska” tåla en del).

Var hos reparatör idag och fick igång den tillräckligt länge för att göra en ny sync med iCloud. Annars verkar telefonen i sig vara rätt körd tyvärr.
 
Vad jag vet så är inte iPhone X vattentät. Eller ja, uppenbarligen inte pga fuktskadan :D Men Googlade snabbt och garantin täcker inte fuktskador (även om telefonen ”ska” tåla en del).

Var hos reparatör idag och fick igång den tillräckligt länge för att göra en ny sync med iCloud. Annars verkar telefonen i sig vara rätt körd tyvärr.
Men så kasst! Trodde de nyare (dyrare) modellerna hade samma finesser som de äldre automatiskt. Får nog kolla nya elvan jag nyss fått från jobbet, kan bli en dyr historia annars. Typiskt Apple att marknadsföra vattentäthet men inte garantera...
 
Du har ingen försäkring på den?
Jag köper med försäkring på mina Jag haft och den har täckt en vattenskada.
 
Vad jag vet så är inte iPhone X vattentät. Eller ja, uppenbarligen inte pga fuktskadan :D Men Googlade snabbt och garantin täcker inte fuktskador (även om telefonen ”ska” tåla en del).

Var hos reparatör idag och fick igång den tillräckligt länge för att göra en ny sync med iCloud. Annars verkar telefonen i sig vara rätt körd tyvärr.
Men släng in den i ugnen innan du ger upp den. Du får säkert igång den.
 
Den är hos en reparatör just nu :) Ska hämta den i morgon, men han säger att det inte verkar gå tyvärr.
Tycker bara det är synd om du inte provar. Mina har som sagt blivit helt dränkta och inte gått att starta. Ändå har de kommit igång igen. Så ge det en chans! Du har ju inget att förlora nu väl?
 
Tycker bara det är synd om du inte provar. Mina har som sagt blivit helt dränkta och inte gått att starta. Ändå har de kommit igång igen. Så ge det en chans! Du har ju inget att förlora nu väl?

Jo, absolut. Jag bara menar att jag inte kan eftersom jag inte har den här :D Sedan har jag också möjligheten att sälja den till reparatören om jag vill, så måste ta beslut om jag ska göra det eller ta hem den och testa få igång den.
 
När jag tog bort min ponny jag haft i 20 år tog jag en massa bilder just innan. På väg hem öppnade sig min dricka som låg i väskan och mobilen, IPhone, dog.
Jag fick panik och var inte riktigt i skick att hålla på.
Så min gulliga pappa körde till butiken jag köpt mobilen i. De sa att den var rökt efter att ha fipplat lite.
Iom dotter som var helt förstörd gav han inte upp. Istället gick han till en datorbutik som de brukat köpa prylar av på jobbet.
De hade någon liten hacker-kille som inte bara lyckades spara ner bilderna. Han lagade också mobilen. Det som var omöjligt enligt service i mobilbutiken.

Med det sagt så litar inte jag längre på att det är jättekunnigt folk som jobbar med reparation.
Kanske värt att kolla second opinion?
Hoppas det löser sig för dig!
 
Aha, ja, men då är det ju förståeligt varför han var så negativ till att det skulle gå att få igång den!

Tänker likadant. Hämtar jag ut den så får jag dock betala för tiden han lagt på reparation, samt riskerar att den faktiskt inte funkar ändå, och måste ändå köpa en ny. Så vet inte riktigt hur jag ska göra.
 
Tänker likadant. Hämtar jag ut den så får jag dock betala för tiden han lagt på reparation, samt riskerar att den faktiskt inte funkar ändå, och måste ändå köpa en ny. Så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Nej, då är det svårt. Just eftersom den varit fuktig ett tag. Jobbigt!
 
Ja, om han inte har gjort ngt för att driva ut fukten så lär läget vara detsamma. Kan ta mga timmar i torken. Håller tummarna för att den blir ok igen!

Han sa att han lagat den så gott det går, och att "baksidan" på telefonen torkat men att skärmen fortfarande är paj och inte verkar bli bättre. Det är en spricka i baksidan på telefonen där vattnet kommit in, så därav mer skada än vad hade hade gjort om telefonen varit hel.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på och blir galen. Ska föra över bilder till datorn från min iPhone 7. Tidigare när jag anslutit USB-kabeln har jag fått...
Svar
18
· Visningar
1 480
IT & mobiler Min gamla telefon fick en smäll för några veckor sedan, så att skärmen gick från lite smålurig till helt svart på ett dygn. Det är en...
Svar
3
· Visningar
616
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Jag kan inte kolla på Svt Play, bilden blir bara svart. Jag får fram alla små bilder på de olika programmen, men när jag klickar på...
Svar
5
· Visningar
2 731
IT & mobiler Jag har två Iphones; en till jobbet och en privat. Jag vill dock ha samma musik på den, dvs den musiken jag köpt via iTunes, samt...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp