Fuktskadat timmer?

Philosophia

Trådstartare
Ledsen för att jag inte har bättre bild, men vad ska man tro om timret här? Är det ofriskt? Stugan är invändigt isolerad så det ger ingen vägledning, mer än att nedre delen av insidan av ytterdörren ser misstänkt missfärgad ut. Det vita är snö/frost.
 

Bifogade filer

  • IMG_1928.jpeg
    IMG_1928.jpeg
    21 KB · Visningar: 167
Yta säjer inte så mycket?

Kollla med en vass skruvmejsel eller en kniv om virket är mjukt eller fast.

Sen skadas ju inte en hel byggnad samtidigt. Om det ser misstänkt ut under en dörr så är det misstänkt just där.

Jag är tyvärr för långt från stugan ifråga för att känna efter, annars hade jag gjort det. :)

Tänkte mest om det går att säga något utifrån bilden. Jag har nämligen aldrig sett ett så ”flammigt” timmerhus.
 
Jag är tyvärr för långt från stugan ifråga för att känna efter, annars hade jag gjort det. :)

Tänkte mest om det går att säga något utifrån bilden. Jag har nämligen aldrig sett ett så ”flammigt” timmerhus.
Det är jättesvårt att säganåt utifrån bilden. I mina ögon ser det normalt ut.

Omålat timmer blir inte jämnt färgat. Jag har sett ganskamångagamlaomåladelador i mittliv och det har inte samma "reklamfotoutseende" som man kanske skulle änska. Men har ändå stått på sin plats i väldigt många år. Och kommer stå kvar många år till.

Har det varit fuktigt innan fotot togs är det inget konstigt utseende.

Utvändigt mörknat skulle jag inte fundera så mycket på. Snarare på hur det är isolerat. Hemmapulare utan kunskap kan sabba genom att täppa till så fukt inte har nånstans att ta vägen.
Så utifrån min amatörtanke så är det insidan som kanske behöver en titt?
 
Det är jättesvårt att säganåt utifrån bilden. I mina ögon ser det normalt ut.

Omålat timmer blir inte jämnt färgat. Jag har sett ganskamångagamlaomåladelador i mittliv och det har inte samma "reklamfotoutseende" som man kanske skulle änska. Men har ändå stått på sin plats i väldigt många år. Och kommer stå kvar många år till.

Har det varit fuktigt innan fotot togs är det inget konstigt utseende.

Utvändigt mörknat skulle jag inte fundera så mycket på. Snarare på hur det är isolerat. Hemmapulare utan kunskap kan sabba genom att täppa till så fukt inte har nånstans att ta vägen.
Så utifrån min amatörtanke så är det insidan som kanske behöver en titt?

Tack! Det är ingen gammal gedigen timmerstomme, utan den har 40-50 år på nacken och ser ut att ha förhållandevis vek dimension. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att undersöka hur den ser ut innanför insidans panelbrädor (vilket verkar vara enda isoleringen och original).

Ja, jag antar att det enda jag kan göra är att åka och titta på hur det ser ut i verkligheten och känna efter hur timret mår + fuktmäta.
 
Tack! Det är ingen gammal gedigen timmerstomme, utan den har 40-50 år på nacken och ser ut att ha förhållandevis vek dimension. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att undersöka hur den ser ut innanför insidans panelbrädor (vilket verkar vara enda isoleringen och original).

Ja, jag antar att det enda jag kan göra är att åka och titta på hur det ser ut i verkligheten och känna efter hur timret mår + fuktmäta.
Oki.
Då verkar de vara en "sportstuga" byggd som man gjorde. Att den bara är panelad på insidan är goda nyheter,

Mao är den inte tänkt för året runt användning.

Tittat mer på bilden och den ser ut att vara byggd på samma sätt som min gäststuga på tomten. Den är byggd -95. Fast min är rödfärgad och har en köksdel med badrum, som är isolerad. Golvvärme från pannrummet i källaren under. räcker inteiktigt när det är snorkallt . Sätter igång ett element för att skydda vatten och avlopp
Antar att "din" stuga inte har vatten och avlopp året om?
Den mår bra
 
Oki.
Då verkar de vara en "sportstuga" byggd som man gjorde. Att den bara är panelad på insidan är goda nyheter,

Mao är den inte tänkt för året runt användning.

Tittat mer på bilden och den ser ut att vara byggd på samma sätt som min gäststuga på tomten. Den är byggd -95. Fast min är rödfärgad och har en köksdel med badrum, som är isolerad. Golvvärme från pannrummet i källaren under. räcker inteiktigt när det är snorkallt . Sätter igång ett element för att skydda vatten och avlopp
Antar att "din" stuga inte har vatten och avlopp året om?
Den mår bra

Precis, det är ett hus med en enklare konstruktion som står på plint. Den har dock åretruntvatten och dito avlopp. Vattnet är dock indraget betydligt mer nyligen. Men det är absolut en sportstuga som är tänkt att användas vintertid.
 
Precis, det är ett hus med en enklare konstruktion som står på plint. Den har dock åretruntvatten och dito avlopp. Vattnet är dock indraget betydligt mer nyligen. Men det är absolut en sportstuga som är tänkt att användas vintertid.
Spännande :)
Ingen torpargrund under och enkel panel som isolering. Hur håller man vatten och avlopp fungerande under kalla vintrar?

/tanten - som kämpar med värmen i sina isolerade hus
 
Spännande :)
Ingen torpargrund under och enkel panel som isolering. Hur håller man vatten och avlopp fungerande under kalla vintrar?

/tanten - som kämpar med värmen i sina isolerade hus

Antingen stänger man av det under vintern och använder vatten på dunk, eller så har man isolerade rör och värmeslinga.
 
Håller med @tanten Riskerna är lokala rötskador på något utsatt ställe (typ hängränna droppar vatten på fel ställe, något lutar fel och leder vatten att samlas vid känslig punkt) eller strukturella problem med bygget (typ hempulad tilläggsisolering/plastning av någon som inte förstått funktionen i det tidigare utförandet)
Kolla med vass kniv respektive se på helheten med granskande ögon.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: nyttnick
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 869
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 920
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp