fejt

Trådstartare
Vi har haft Buster i ett år nu och på den tiden är det fyra personer som sagt att han är ful. Det är som att de blivit chockade och utbrustit ”Det var en ful katt”. En person har knappt kunnat titta på honom. Äcklad på något sätt. Det är såna som träffat honom i verkligheten. Ett antal som sett honom på kort har antingen skrattat eller lett så artigt de kunnat. Många har såklart tyckt att han är jättefin och några har blivit helt förälskade och velat ta med honom hem. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om honom men jag har så svårt att förstå. Ser devons verkligen så konstiga ut? Råkar ni med andra raser ut för sånt här? Jag frågar inte för att ni ska säga att han är fin. Jag undrar verkligen och tar inte illa upp om fler tycker att han ser konstig ut.
4CDEA1E8-B4B6-4F5E-9F20-03B8F21733FE.jpeg
 
Vi har haft Buster i ett år nu och på den tiden är det fyra personer som sagt att han är ful. Det är som att de blivit chockade och utbrustit ”Det var en ful katt”. En person har knappt kunnat titta på honom. Äcklad på något sätt. Det är såna som träffat honom i verkligheten. Ett antal som sett honom på kort har antingen skrattat eller lett så artigt de kunnat. Många har såklart tyckt att han är jättefin och några har blivit helt förälskade och velat ta med honom hem. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om honom men jag har så svårt att förstå. Ser devons verkligen så konstiga ut? Råkar ni med andra raser ut för sånt här? Jag frågar inte för att ni ska säga att han är fin. Jag undrar verkligen och tar inte illa upp om fler tycker att han ser konstig ut.
Visa bifogad fil 102697
Nej, han är verkligen inte ful men jag tror att för de som inte är van att se andra raser än bondkatter kan tycka att han ser konstig ut.
 
De har ju ett väldigt speciellt utseende och det faller inte alla på läppen. Just devons är ganska extrema, till och med mer än orientalerna, nästan som en sphynx. Jag förstår att folk reagerar, sedan tycker ju jag att din katt är ursöt och framför allt att de brukar ha helt Otroliga personligheter! :D

Jag tycker dessutom inte att det är något man säger till folk, jag säger inte till folk att jag tycker deras ungar, hem, makar eller något annat är fula heller bara för att något inte tilltalar mig.
Det finns flera hund och kattraser som inte är min grej och om jag inte tycker är särskilt söta eller tilltalande av flera anledningar, men inte kritiserar jag dem i någons hem för det. Det jag eventuellt kan lyfta är hälsoproblem, men även där gör jag inte det som oombedd kritik över ett djur någon redan skaffat och älskar.
 
Nej, han är verkligen inte ful men jag tror att för de som inte är van att se andra raser än bondkatter kan tycka att han ser konstig ut.
Det är väl det att man vänjer sig kanske. Jag har haft devons i 13 år och jag ser ju att de har stora öron men inte tycker jag att de ser så himla uppseendeväckande ut.
 
Min mor och far har inte koll på ngot annat än bondkatter, och jag kunde höra hur de så gärna Ville vara entusiastiska när jag visade dem de första kattungebilderna på Kimchi. 😂 Men han var absolut inte i deras smak. Nu älskar de honom förstås och han har ju växt i öronen och ser inte riktigt lika mycket ut som en fladdermus längre, men i deras fall var det klart som @Mia_R säger.
 
De har ju ett väldigt speciellt utseende och det faller inte alla på läppen. Just devons är ganska extrema, till och med mer än orientalerna, nästan som en sphynx. Jag förstår att folk reagerar, sedan tycker ju jag att din katt är ursöt och framför allt att de brukar ha helt Otroliga personligheter! :D

Jag tycker dessutom inte att det är något man säger till folk, jag säger inte till folk att jag tycker deras ungar, hem, makar eller något annat är fula heller bara för att något inte tilltalar mig.
Det finns flera hund och kattraser som inte är min grej och om jag inte tycker är särskilt söta eller tilltalande av flera anledningar, men inte kritiserar jag dem i någons hem för det. Det jag eventuellt kan lyfta är hälsoproblem, men även där gör jag inte det som oombedd kritik över ett djur någon redan skaffat och älskar.
Så är det ju. Jag tycker inte så värst om utseendet på alla raser heller men jag har svårt att tycka att någon är ful. Verkligen inte äcklig. Sen är det väl som jag skrev tidigare, jag har vant mig och tycker inte alls att de ser extrema ut.
 
Min mor och far har inte koll på ngot annat än bondkatter, och jag kunde höra hur de så gärna Ville vara entusiastiska när jag visade dem de första kattungebilderna på Kimchi. 😂 Men han var absolut inte i deras smak. Nu älskar de honom förstås och han har ju växt i öronen och ser inte riktigt lika mycket ut som en fladdermus längre, men i deras fall var det klart som @Mia_R säger.
En släkting till mig som träffade Buster sa, ”Nu ser de andra katterna nästan normala ut”. De är inte lika typade eller hur man säger. Men min gamla dam har blivit kallad ”skabbräv” så helt ”normal” ser väl inte hon ut heller 😊
 
Vi har haft Buster i ett år nu och på den tiden är det fyra personer som sagt att han är ful. Det är som att de blivit chockade och utbrustit ”Det var en ful katt”. En person har knappt kunnat titta på honom. Äcklad på något sätt. Det är såna som träffat honom i verkligheten. Ett antal som sett honom på kort har antingen skrattat eller lett så artigt de kunnat. Många har såklart tyckt att han är jättefin och några har blivit helt förälskade och velat ta med honom hem. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om honom men jag har så svårt att förstå. Ser devons verkligen så konstiga ut? Råkar ni med andra raser ut för sånt här? Jag frågar inte för att ni ska säga att han är fin. Jag undrar verkligen och tar inte illa upp om fler tycker att han ser konstig ut.
Visa bifogad fil 102697
Jag har svårt att förstå att någon skulle tycka att han är ful, han är ju ursöt 😍 Jag är kattmänniska men håller mig till birma och ragdoll men hade gärna haft en rex - om det inte var för aktivitetsnivån.
 
Så är det ju. Jag tycker inte så värst om utseendet på alla raser heller men jag har svårt att tycka att någon är ful. Verkligen inte äcklig. Sen är det väl som jag skrev tidigare, jag har vant mig och tycker inte alls att de ser extrema ut.
Nej, så långt som äcklig har jag verkligen aldrig kommit om något husdjur... fast jag skulle aldrig ha ett hårlöst marsvin. :D Jag får ju höra allt möjligt om mina val av mer exotiska husdjur däremot, där drar sig verkligen inte folk för att säga vad de tycker.

I mina ögon är har en devon ett ganska extremt utseende. Hela strukturen i ansiktet, de stora ögonen och öronen - lite alien. :) Sedan råkar det ju vara åt hållet som tilltalar mig (och många andra) så jag tycker de är jättecharmiga! Jag valde själv en mindre extrem variant av oriental av flera skäl, men där var det mest aveln som skrämde mig.
 
Jag undrar för övrigt om folk med lite ovanligare hundar råkar ut för samma sak? Säger folk ”det var en ful hund” till dem? Jag tror när jag tänker på det att det sitter längre in att säga vad man tycker om en hunds utseende.
 
Folk säger så konstiga saker! Som mannen som cyklade förbi mig och min häst och kände dig tvungen att uttrycka att hästen var tjock O_o

Jag tycker Buster är jättesöt 😍 Och kom nu på hur mycket jag tyckte om att se bilder på honom 🥰
 
Jag undrar för övrigt om folk med lite ovanligare hundar råkar ut för samma sak? Säger folk ”det var en ful hund” till dem? Jag tror när jag tänker på det att det sitter längre in att säga vad man tycker om en hunds utseende.
En dam på gatan i Edinburgh tyckte en dag att det var lämpligt att tala om för mig att min Jack Russel var "Den fulaste tax hon någonsin sett." och att hon "Visste inte ens att det fanns vita taxar."
Jag tror faktiskt jag skulle vara mer bekymrad om min terrier såg ut som en vacker och rastypisk tax. :D Men det hade jag förstås inte mål i mun att säga jag blev mest paff.

Jag tror för övrigt att flera människor med till exempel vindhundar och nakenhundar får höra en del ibland. Jag vill minnas att @Red_Chili fått någon kommentar?
 
Nej, så långt som äcklig har jag verkligen aldrig kommit om något husdjur... fast jag skulle aldrig ha ett hårlöst marsvin. :D Jag får ju höra allt möjligt om mina val av mer exotiska husdjur däremot, där drar sig verkligen inte folk för att säga vad de tycker.

I mina ögon är har en devon ett ganska extremt utseende. Hela strukturen i ansiktet, de stora ögonen och öronen - lite alien. :) Sedan råkar det ju vara åt hållet som tilltalar mig (och många andra) så jag tycker de är jättecharmiga! Jag valde själv en mindre extrem variant av oriental av flera skäl, men där var det mest aveln som skrämde mig.
Aveln inom devon skrämmer mig. Stor skillnad på noslängd under de 13 år jag haft lite koll. Man ser inte så ofta de mest extrema i Sverige men tittar man hos uppfödare i andra delar av världen är det skrämmande. Tycker att nakna devons blir vanligare också. En devon ska vara pälsad.
 
En dam på gatan i Edinburgh tyckte en dag att det var lämpligt att tala om för mig att min Jack Russel var "Den fulaste tax hon någonsin sett." och att hon "Visste inte ens att det fanns vita taxar."
Jag tror faktiskt jag skulle vara mer bekymrad om min terrier såg ut som en vacker och rastypisk tax. :D Men det hade jag förstås inte mål i mun att säga jag blev mest paff.

Jag tror för övrigt att flera människor med till exempel vindhundar och nakenhundar får höra en del ibland. Jag vill minnas att @Red_Chili fått någon kommentar?
Men jösses!!! Mycket ska man höra innan öronen trillar av 😂
 
Folk säger så konstiga saker! Som mannen som cyklade förbi mig och min häst och kände dig tvungen att uttrycka att hästen var tjock O_o

Jag tycker Buster är jättesöt 😍 Och kom nu på hur mycket jag tyckte om att se bilder på honom 🥰
Men kära nån! Det är tydligen inte bara katter folk kommenterar.
Och tack ❤️ Man blir ändå lite glad när andra ser hans förträffliga charm 😊
 
Vi har haft Buster i ett år nu och på den tiden är det fyra personer som sagt att han är ful. Det är som att de blivit chockade och utbrustit ”Det var en ful katt”. En person har knappt kunnat titta på honom. Äcklad på något sätt. Det är såna som träffat honom i verkligheten. Ett antal som sett honom på kort har antingen skrattat eller lett så artigt de kunnat. Många har såklart tyckt att han är jättefin och några har blivit helt förälskade och velat ta med honom hem. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om honom men jag har så svårt att förstå. Ser devons verkligen så konstiga ut? Råkar ni med andra raser ut för sånt här? Jag frågar inte för att ni ska säga att han är fin. Jag undrar verkligen och tar inte illa upp om fler tycker att han ser konstig ut.
Visa bifogad fil 102697
Jag tycker dom är söta men vet att andra tycker de ser märkliga ut. Folk är väll ovana helt enkelt och så fort något är ovant så blir det läskigt och äckligt.
 
Mamma fick ta hand om en katt som blev utstött ur sin flock pga kastrering, en siames och helt ärligt är jag en katt-älskare i grund och botten men tycker mammas katt ser lite "läskig" ut.
Troligen är det pga hennes teckning och ansiktsform, samt att hon spinner inte som en "vanlig" katt och har andra ljud för sig, som jag inte hört från andra katter. Så för mig blir nog det "läskiga" i att jag inte stött på en sådan katt i verkligheten tidigare, misstänker att det blir lite som det där som inte är som alla andra utan är lite udda.

Det är den förklaringen jag kan komma på.
För övrigt nu med tiden har jag lärt mig se förbi det där jag tyckte var "läskigt", det är en jättemysig katt men egensinnad, inte vem som helst som får kela med henne. Så det var lite speciellt när hon förra julen bestämde sig för att gosa ner sig i mitt knä, något mamma sa var ovanligt att hon gjorde.
Så visst har de charm, men tittar man enbart på utsidan och jämför med de vanligaste kattraserna så blir det nog fel.

IMG_2039.JPG
 
Jag tycker han är jättefin 😍
Men jag gillar alla katter 😁
Eftersom jag har Perser får jag höra rätt ofta att de är fula, ser konstiga ut, missbildade osv.
Jag bryr mig faktiskt inte, älskar mina katter och för mig är de världens finaste alla tre ❤️
 
Han ser högst normal ut och är väldigt fin. Jag är inte aaaalls partisk som har en devon med typiskt devonutseende och dålig päls. :angel: Ingen har väl sagt att min är ful, men det skulle inte förvåna mig om folk som inte känner honom tycker det. Han är inte jätterförtjust i koppelpromenader, men när vi väl går ut är väl folk vi möter mest förundrade över ifall det är en hund eller katt jag har i kopplet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
807
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 821
Senast: Bluefish
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 636
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp