Ful konst?

escodobe

Trådstartare
Jag är införstådd på att jag troligen kommer få löpa gatlopp på buke och bli allmänt bespottad och föraktad framöver. Men på mitt jobb hänger det en tavla vi har vunnit i ett lotteri och jag kan för mitt liv inte förstå att den räknas som konst. Jag utgår från att nån faktiskt fått betalt för insatsen. Men det ser ut som något en treåring målat på dagis. Bara olika breda penselstreck i tjock färg. Färgerna harmoniserar inte, de verkar inte heller ha något djupare budskap, utan mer som att man tagit de färgslattar som legat närmas till hands och kluddat på i lager.

En del "modern" konst kan jag ändå se att det lagts ned möda på,tankekraft bakom eller att det krävts mer eller mindre skicklighet med olika tekniker även om jag inte ser tjusningen med motivet. Men det går inte att se något av det här.
Den har ett lite poetiskt namn vilket verkar vara den mest intressanta med den.

Nu kommer säker nån föståsigpåare och säger att det är konst just därför att den får mig att undra,posta en tråd och känna mig provocerad över att nån ändå fått betalt för att åstakomma något som är så fult att jag hoppas folk faktist tror att det är ett litet barn som målat och att vi varit snälla och ramat in eländet... Men Är verkligen vad som helst konst?
 
Vad som helst kan vara konst, men om det är bra konst är ju en annan (högst personlig) fråga. Konst behöver ju inte vara njutningsfull utan kan vara provocerande, ful, jobbig etc. Däremot känns det kanske som att konst av provocerande art inte riktigt hör hemma i kontorsmiljö :)
 
Jag tror man måste kunna se konst ur två olika perspektiv. Antingen sådant som objektivt är bra utfört rent teknisk eller enormt innovativt. Om man själv är kompetent nog så går det att se att den som gjort konstverket är tekniskt skicklig på sitt jobb helt enkelt.
Det andra är om konstverket är vackert eller estetiskt tilltalande på något sätt, den bedömningen måste vara mycket mer subjektiv tänker jag. Jag kan köpa att konst får gillande fast det är någonting som jag tycker är estetiskt fult om utförandet är tekniskt bra, uppenbart väldigt kreativt eller om något uppenbart inte kräver speciellt mycket av konstnären men är vackert.

Däremot sådant som varken är bra utfört eller vackert blir jag också lite irriterad över om det läggs stora summor pengar på, speciellt om det uppenbart köps in bara för att konstnären är en kändis eller känner någon som känner nån....
 
För mig är konst som film.
Jag måste tycka om den för att uppskatta. Det hjälper inte att en film är välspelad med snyggt foto om handlingen är kass. Samma sak med en tavla, är den ful så är den ful, oavsett hur skicklig konstnären är.
 
I vårt stadshus sitter det konstverk på varje kontor. Vår tidigare ekonom hade en fruktansvärt ful målad tavla med en grå stendöd fisk med stirrande ögon på ett fat. Den var gräslig i alla aspekter. Jag hade inte klarat av att ha skiten framför näsan hela dagen. Men hon påstod att hon vant sig. 🤣 Jag tror ibland att konstnärer driver med publiken, varför vill en måla en dålig tavla?
 
Jag skulle smida ihop en häst det liknade mer en giraff :rofl:
Sen har jag svetsat ihop gamla skor till en papperskorg. Bara det att den är så opraktiskt att använda med vanliga soppåsar. Men har kvar den för tycker den är lite kul och kallar det konst alternativt bara konstigt :p
 
Jag tror man måste kunna se konst ur två olika perspektiv. Antingen sådant som objektivt är bra utfört rent teknisk eller enormt innovativt. Om man själv är kompetent nog så går det att se att den som gjort konstverket är tekniskt skicklig på sitt jobb helt enkelt.
Det andra är om konstverket är vackert eller estetiskt tilltalande på något sätt, den bedömningen måste vara mycket mer subjektiv tänker jag. Jag kan köpa att konst får gillande fast det är någonting som jag tycker är estetiskt fult om utförandet är tekniskt bra, uppenbart väldigt kreativt eller om något uppenbart inte kräver speciellt mycket av konstnären men är vackert.

Däremot sådant som varken är bra utfört eller vackert blir jag också lite irriterad över om det läggs stora summor pengar på, speciellt om det uppenbart köps in bara för att konstnären är en kändis eller känner någon som känner nån....
Ja, den här är varken det ena eller det andra.
 
Vad som helst kan vara konst, men om det är bra konst är ju en annan (högst personlig) fråga. Konst behöver ju inte vara njutningsfull utan kan vara provocerande, ful, jobbig etc. Däremot känns det kanske som att konst av provocerande art inte riktigt hör hemma i kontorsmiljö :)
Den här inte ens provocerande. bara fult. Jag har dock sett en del konstverkar som kanske i sig är bra, men helt fel i den miljön.
jag har till exempel jobbat på ett socialkontor där en tavla i korridoren var så deprimerande att jag fick lite ångest av den...
 
Jag tycker konst får vara ful. Hur snyggt ett konstverk är är inte avgörande om jag ska tycka om konstverket eller inte. Och vissa konstverk kan i första anblicken säga mig noll och ingenting men vid någon annan tidpunkt beröra mig på ett helt annat sätt.
 
Jag tycker konst får vara ful. Hur snyggt ett konstverk är är inte avgörande om jag ska tycka om konstverket eller inte. Och vissa konstverk kan i första anblicken säga mig noll och ingenting men vid någon annan tidpunkt beröra mig på ett helt annat sätt.
20221028_162300.jpg

Jag tänker ju inte införa ett förbud mot ful konst, men jag har svårt att se varför nån, någonstans troligen har betalat för skapande av detta.
 
Jag tycker att frågan "vad är konst?" är intressant.

Egentligen kokar det ner till att det som någon anser är konst, och där den som utfört verket anser sig vara konstnär så är det konst.

Jag har dock ett uns svårt för att se att exemplet ovan... Inte därför att det inte är föreställande, utan för att det känns för enkelt...

När jag sitter på "tråkiga möten", så sitter jag och ritar i mitt block.

Jag försöker bl.a. leka med mönstret "löpande hund", och lösa "fyrfägsproblemet".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrfärgssatsen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Löpande_hund

De här mönstren kan man hålla på och pyssla med i evigheter.

Om jag börjar kalla mig konstnär, och försöker ställa ut serier med dessa mönsterstudier, är det konst då?
 
Jag tycker att frågan "vad är konst?" är intressant.

Egentligen kokar det ner till att det som någon anser är konst, och där den som utfört verket anser sig vara konstnär så är det konst.

Jag har dock ett uns svårt för att se att exemplet ovan... Inte därför att det inte är föreställande, utan för att det känns för enkelt...

När jag sitter på "tråkiga möten", så sitter jag och ritar i mitt block.

Jag försöker bl.a. leka med mönstret "löpande hund", och lösa "fyrfägsproblemet".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrfärgssatsen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Löpande_hund

De här mönstren kan man hålla på och pyssla med i evigheter.

Om jag börjar kalla mig konstnär, och försöker ställa ut serier med dessa mönsterstudier, är det konst då?
Det är konst redan nu. Ingen behöver "godkänna" eller ens se det. Det är konst när du gör det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp