Bukefalos 28 år!

Fula hovar- bilder.

Kissing Spine

Trådstartare
bara för att jag skrev ett långt inlägg TVÅ ggr så strulade sidan och det gick inte att skicka. Så nu lägger jag bara in bilderna, säger att de har blivit grymt mkt bättre, och frågar er vad ni gör för att få era hästars hova att bli bättre. :mad: :smirk:

vfram.jpg

vbak.jpg

hfram.jpg

hbak.jpg
 
Sv: Fula hovar- bilder.

oj vilka trasiga hovar. på den hästen skulle jag ta av skorna och låta hästen bli barfotaverkad. Blodcirkulationen kommer igång och nytt fräscht horn kan bildas. inom ett år har din häst fått helt nya och friska hovar.

en kompis till mig hade samma problem med sin islandshäst som verkligen hade hemskt sköra hovar. Gick knappt att spika på sko. Hon bestämde sig för att ta av skorna och låta honom gå barfota, köpte boots att ha vid ridning för att skona de redan trasiga hovväggarna. Efter ett år hade hästen ifråga fått jättefina hovar utan sprickor och med hårt horn. numera rider hon utan boots både på grus och asfalt.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Vad säger hovslagaren???

Jag hade en häst med jättedåliga hovar, dock inte så här illa, men jag fick tipset att fodra med Krafft Groov och det blev mkt bättre. Det tog ju tid men det blev bättre.

Biotin hjälpte inte min häst alls....
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Beppo skrev:
en kompis till mig hade samma problem med sin islandshäst som verkligen hade hemskt sköra hovar. Gick knappt att spika på sko. Hon bestämde sig för att ta av skorna och låta honom gå barfota, köpte boots att ha vid ridning för att skona de redan trasiga hovväggarna. Efter ett år hade hästen ifråga fått jättefina hovar utan sprickor och med hårt horn. numera rider hon utan boots både på grus och asfalt.

Jag har samma erfarenhet som din kompis. Min häst hade också väldigt fula sprickor innan jag gick över till barfotagång nu har hon hela fina hovar :) .
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Nej tack, aldrig i livet barfota på den här hästen :crazy:. Hon är fyra och ett halvt år och gick oskodd tills hon var tre. Inte har det hjälpt... Vi har varit in till Ulltuna ett par gånger så han har karvat ur dem och plastat m.m. men det är ett år sedan nu. Höger fram som var värst är den som är bäst nu, och de andra har blivit oerhört mycket bättre också. Dessutom är hon sulöm (och korkad, hon riktigt slänger ned fötterna även fast det gör ont :smirk: ) så hon har plåtsulor ifram. Plastsulorna gjorde hon hål i efter ngn vecka... :crazy:
 
Sv: Fula hovar- bilder.

okej... vill ha ordentliga svar om jag ska tro på något sådant.... ger inget sådant foder så jag vet inget om innehåll...
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Intressant det där, med Kraft Grov. Kanske kan vara ngt att testa, om hon kommer igång. Nu får hon knappt ngn havre eftersom hon inte har gått. Ska ju såklart ökas på om det går att rida henne.

Ang. hovslagaren. Den första vi hade kunde inte hantera hennes sprickor utan sade hela tiden (ca. två år) att det skulle bli bra när hon fick skor. Så vi litade på det men när hon stod blockhalt i hagen en dag så var det bara att åka in till Ulltuna. Nu har vi en jätteduktig och framförallt ERFAREN hovslagare som skor henne. Men det är inte mycket att göra förutom att vänta ut och hålla hoven stilla, genom spännbanden.
 
Senast ändrad:
Sv: Fula hovar- bilder.

ja... det är egentligen rätt logiskt att ta av hästen barfota. de är inte skapta för att ha skor...sömmarna sliter på hoväggen och gör den skör vilket är uppkomsten till sprickor. Dessutom är blodcirkulationen kraftigt nedsatt med skor...
 
Sv: Fula hovar- bilder.

okej... Funderat på att prova verka enligt strasser? Har svårt att tänka mig att hovarna kan bli sämre av att gå barfota. Att plasta in hovarna och ömheten gör inte saken bättre...hoven hinner aldrig bli hård och härdas. oftast går ömheten bort efter ett år då nytt och friskt horn vuxit ut
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Jag vet inte mkt om den metoden, men jag är skeptisk.

Nej, men det gör sprickorna bättre och det är där man måste börja!
 
Sv: Fula hovar- bilder.

håller inte helt med dig... om du bara behandlar symtomen så kommer du aldrig åt kärnan till problemet. Fortsätter du att bara behandla sprickorna osm du gör nu så kommer du få fortsätta så länge länge eftersom grundproblemet fortfarande finns kvar
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Och vad är grundproblemet? Som du kanske läste har hon gått barfota större delen av sitt liv och fick ändå sprickor. Blev regelbundet verkad, gick i kuperade STORA hagar och fick bra mat. Om vi får bukt med sprickorna kommer det förhoppningsvis inte att finnas någon kärna i problemet, eftersom sprickorna är problemet. Och de uppkom ju tydligen pga barfotagång och sprickor som inte sköttes.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Sprickor i hovarna beror oftast på obalanser i hoven, så troligen härrör din hästs hovsprickor från obalanserad verkning. Jag skulle rekomendera dig KC La Pierres diplomerade elever, det finns ett par här i Sverige än så länge.
I mer än sex år har La Pierre, en tidigare professionell hovslagare i mer än 20 år, utövat Equine Podiatry och behandlat hästar genom att använda barfota metoder.
Equine Podiatry arbetar för att uppnå och bibehålla jämvikt från insidan av hoven och uppnå strukturell balans hos hela hästen. Detta uppnås genom att utveckla korrekt struktur och funktion i hoven genom att balansera till de inre strukturerna som är friska.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Men hur lätt är det att hitta en sådan... :( Vi kör på som vi har gjort nu så länge i allafall.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

tramparh*n av sig skorna eller???? om inte varför sitter det så många sömar då....max tre eller som på mitt sto (D-ponny) bara två sömmar på insidan fram å bak!! detta fungerar alldeles utm'ärkt...desto mer sömmar desto sämre blodcirkulation...5-6 sömmar e optimalt tpå varje hov enligt mig. om det inte är en häst som trampar av sig dem.

//Malin
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Titta här:

www.hovbalans.com. Det finns än så länge två Diplomerade Equine Podiatrist i Sverige. Enligt mig den metod som verkligen utgår från att balansera hoven utifrån inre strukturer.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Glömde fråga en sak...vad får du betala extra för allt detta jobb??? till hovslagaren??

//Malin
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 216
Senast: super
·
Hästvård Någon som vågar sig på en gissning vad det här är för något? Prover är inskickat, men jag är väldigt nyfiken innan svar kommer. Vita...
Svar
4
· Visningar
618
Senast: Eloise
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp