Bukefalos 28 år!

Fullblod av mindre storlek?

poloplayer

Trådstartare
Jag föder upp ridponny, och letar efter ett sto av mindre modell, . Vilka blodslinjer ska man leta efter om man söker XXsto av linjer som gett smått under fler generationer här i sverige?
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Det är knappast någon som avlat på smått... Men Northern Dancer har gjort fullbloden mindre. Skulle tro att Nurejev ofta har lämnat något mindre, Nijinsky har lämnat stooort.
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

har inte så bra koll på vilka som lämnat väääldigt litet, men Camilla här över brukar vara duktig ;)

Passa dig för Bosuns Watch, riktiga jättar. vi har en född 10 i stallet som nog blir över 175 :O (173 nu ca)

Har inte Sharp Matt lämnat rätt litet?
 
Senast ändrad:
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Jo, Sharp Matt har lämnat litet och väldigt trevligt. Jag har en helt underbar Sharp Matta som skulle bli perfekt i ponny eller QH-avel. Klok och teflonklädd. Hon har aldrig varit skadad trots att hon löpte en hel del och faktiskt var först i mål 3 gånger (blev diskad en gång så hon har bara två officiella segrar).

Annars är det nog enklare att undvika de stora som är populära i halvblodsaveln; Eighty eight keys och Be My Chief är klassiska exempel. Trodde inte att Bosun's Watch skulle lämna så stort men jag har hört om någon mer förutom den du känner. Kan vara från Singspiel, tror att de ofta är ganska stora.
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Sharp Return var en trevlig liten hingst som har använts i ponnyaveln och lämnat fina, trevliga avkommor, både C och D. Tror dock att han endast har lämnat något enstaka fullblodsföl, just för att han var så liten... (och då har man kanske valt ett större sto?)
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Jag träffade en Bosun's Watch avkomma idag som är så hög att mätstickan inte räcker till :O Den går upp till 170 cm. Hon är bara 2 år gammal dessutom.
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Jag har sett flera väldigt små efter Inchory men vet inte om det är typiskt för hans avkommor.
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Vad spännande sånt här!

Jag har nog bara hanterat en Inchrory, den står fortfarande i stallet och tävlar på.

han är nog inte så jättehög, men han är en riktig liten krutdurk. väldigt maffig, nästan lite quarterstuk :)
Inchrory såldes relativt nyligen för övrigt. (kuriosa)
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Local Hero har ju vart värdelös i galoppaveln men ridbarheten på hans avkommor har vart rätt fin dom jag träffat. Har själv i 3 åring(blir 4) som är helt underbar, och har träffat 2 helbröder till min och alla tre är små, men suuuuperfina att rida och hoppar bra! Och dom är små, min är störst av dom 3 syskonen jag träffat och han är 160-163 :)
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Ja tyvärr ;) Men som sagt va ridbarheten på alla 3 syskon jag ridit har varit super! Min är helt galet super fin att rida! Nu ska han la förhoppningsvis testas på banan i sommar, men springer han inte kommer han bli superfin ridhäst :D
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Kan egentligen inget om avel men mitt eget fullblodsto mäter ynkliga 144 cm i mankhöjd är efter Federico. Hennes mor som var obetydligt större, strax över 150 tror jag det var, var efter Secret Destination. Kanske något att forska vidare i?
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Vilken av våra hingstar lämnar bra ridhästar tycker ni? :)

Spectacular Tide!!! Lämnat mycket fina hopphästar och med bra steg!! Min pälskling är efter honom och vi har även två andra ston i stallet efter honom:love::love::love: Dom tre är absolut de snällaste på hela stället!!

Lite curiosa så har jag vart med och fött upp Local Hero :love: Kul att hans bebisar är uppskattade!!
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

rubytoo här på buke har också ett sto efter federico. Väldigt fin modell men jag vet inte hur hög. Fråga henne :-)
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Vilken av våra hingstar lämnar bra ridhästar tycker ni? :)

Men du ska ju tillverka en derbyvinnare, inte en ridhäst ;-) om vi snackar dillis alltså. (iofs tror jag hennes avkommor blir fina ridhästar nästan oavsett vad du lägger på henne) . Har ni funderat på vad ni ska lägga på henne?
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Gillar också spectacular tide! Jag har i bakhuvudet att jag gillar bal du signeur , heart of oak och homme de honneur. Fast det är möjligt att jag tänker knas
 
Sv: Fullblod av mindre storlek?

Hehe :D
Ingen ridhäst på Dillis, enbart till galopp. Sen tror jag som du att det blir mycket fina ridhästar oavsett hingst!
Vi kommer betäcka med Helsinki!

Jag har ett annat sto som rör sig mycket trevligt och är något extra för att vara fullblod, för att behålla den fina ridhäst typen vill jag enbart lägga fullblods hingstar på henne som jag vet lämnar fina ridhästar :)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 250
Senast: Jeps
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
516
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 277
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp