fullblod i travare

shayd

Trådstartare
Har läst för länge sedan att man använde sig av en del fullblod när man började avla på travare. Som jag förstod det verkade det till och med som om några av varmblodstravarnas stamfäder var rena kapplöppningsfullblod.

Är det någon här på Buke som vet när dessa fullblod avlades in, vilka fullblod det var och på vilket sätt de förbättrat/försämrat travarrasen? Finns det några kända travare med extra mycket fullblod i sig?

/Shayd
 
jag skrev ett arbete om travare för länge sedan och om jag kommer i håg rätt så var travarna från början fullblod, och några roade sig med att se vems häst som kunde trava snabbast i stället för gallopera, och man började då avla för att få fram traven.

kommer tyvär inte i håg exact men jag har för mig att det var på mitten, slutet av 1800 talet :confused:
 
Ja, både engelska fullblod och arabiska fullblod är grunden till den varmblodiga travaren.
Ina Scott t.ex. har linjer tillbaka till arabiska fullblod i sin stamtavla..... :banana: :bump:
 
Godolphin Arabian, Beyerly Turk mm mm... Alltså samma hästar som ligger till grund i det Engelska Fullblodet. Ett fullblod som har haft stor betydelse för framavlandet av travarrasen är Messenger som tydligen var en rackare på att kunna trava snabbt.....
Det är precis samma hästar som ligger till grund för Quartern och Painten.........

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 
Precis vad jag tänkte svara först, men orkade inte...var lite rädd att jag skulle stava namnen fel *pinsamt* Jag har dessutom hittat bilder på de flesta av dessa ursprungliga hästar! Har dem sparade nånstans på min andra dator (som är lite "krasslig" just nu pga blixtnedslag).
 
Messenger föddes 1870 och kom till Amerika 1878. Han hade själv löpt slätlopp i England, men jag har sett en uppgift att hans far, Mambrino, var travare. Jag vet inte det stämmer, möjligen gäller det i stället hans son med samma namn, men en uppgift att han gav stora hästar som användes som diligenshästar (hette det så i England också?) verkar trovärdigare. Det finns visst en Blaze längre bak i stamtavlan som var stamhingst för Norfolk trotter, jag skulle gärna vilja veta mer om honom! (Messenger var inte fy skam i fullblodsaveln heller, med ättlingar som American Eclipse, Man O'War, Bold Ruler och Secritariat)

Hambletonian (1849), som fick ca 1300 föl och finns i stamtavlan på praktiskt taget alla amerikanska travare, var linjeavlad på Messenger.

Messenger går tillbaka på Darley Arabian, men jag vill gärna veta mer om hur de andra arablinjerna påverkat travaveln. Även Hambletonians morfar, Bellfounder (f ö den enda i stamtavlan som inte har med Messenger) går tillbaka på Darley Arabian. Där finns också (enligt Del Mar) div "Turk" men jag hittar varken Godolphin Arab/Barb eller Beyerly Turk. Kom de in genom morgan, clay och norfok trottern?

Vet någon vilken av stamhingstarna som den grekiske araben Smetanka, som fick så stort inflytande på orlivtravaren, går tillbaka på?

Sida om Messenger
http://www.newsday.com/extras/lihistory/5/hs506a.htm
Om norfolk trotters
http://www.standardbred.org/1breed.html#norfolk
Om Abdallah (Hambletoninas far, egentligen inte relevant för ursprungsfrågan)
http://matineeclub.tripod.com/BBytes/Abdallah.html
 
Mambrino var fullblod. Messenger hästammar mycket riktigt från Darley Arabian men han har också Godolphin Arabian och Byerley Turk i sin härstamning G A sägs vara en Barb och B T en Arabian. Lite kul om G A är att han var född 1700 och hans som Regulus 1739! Undrar hur gammal han blev??
Vill du kolla detta är det bara att gå in på www.pedigreequery.com/allbreed/ och kolla. Skriv in hästens namn högst upp gå in på raslistan och leta upp Thoroughbred klicka på search, då kommer det upp namn på listen till vänster, i det här fallet finns det två Messenger, ta då den med rätt födelseår klicka på 4*pedigree eller 5*pedigree så får du upp hästamningen sedan är det bara att gå in på de hästar du vill kolla speciellt.........
Ha så kul...... :D :D :D

Lite extra vill jag bara tillägga att vårat Paintsto faktiskt har Man O'War i sin hästamning..... :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 
Det finns stofamiljer inom travaveln som är rena fullblodsfamiljer i grunden.

Pine Chip, Ayres, Spencer Scott och Noble Victory tillhör samma stofamilj som härstammar från fullblodston.
Jag vet för jag har släktforskat just på den stofamiljen åt en tjej.
Just nu minns jag inte vilket nummer fullblodsfamiljen har, men letar jag i mina papper kan jag nog hitta - om ni är intresserade?

Susanne
 
Ni får reda på det i alla fall...
Det är den amerikanska fullblodsfamiljen 39 (inte samma som den engelska).

Sen är väl Messenger ändå född 1780? Inte 1870...

Susanne
 
Japp, 1780! Sorry! :o Där ser ni att ni inte ska tro allt ni läser på internet :)

En annan skriv- :bump: Mambrino (US) var självklart fullblod, eftersom han var efter Messenger u fullblodssto, frågan är om han tävlade i trav och i så fall om det var med vagn, uppsuttet eller både/och. Någon som har några uppgifter?
 
Tyvärr hittar jag inget om hans eget eventuella tävlande, men hans avkommor var kända för att ha en fin, snabb travaktion. :)
 
Sv: fullblod i travare

Min häst Z'Ore (xx) har också sina rötter i Man O'War...på både mödernets/fädernets sida. :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fullblod i travare

ALLA travare har fullblod i dig från begynnelsen, men vi har just nu en aktiv grabb som heter Human Behavior vars mormor är rent fullblod
Vi fick blanda in fullblod igen en period men nu är det stopp tillbaka....

Human är en gulddivisonshäst med 4,2 miljoner på kontot och hans fullblodsmormor heter NOSTALGIC MEMORY** (US) OLDEN TIMES** (US)


CLOSE TO SWAPS** (US)

Nu är Human valack och hans systrar har inte avlats med travare, dom är reggade travare men jag skulle tro att man inte får avla med dom så man får registrera deras avkommor som travare, iofs konstigt då dessa ston är godkända...
 
Senast ändrad:
Sv: fullblod i travare

verkligen bra sida...man har ju en guldklimp.. :) speedy crown som morfar....ska nog ta ett föl o bli rik på trav... :banana: :)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
1 920
Senast: Myrten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Fritid Hejsan! Tänker mig att det finns fler än jag själv här som i den ljuva ungdomen var djupt förälskade i Fullblodsserien😍😉. Er kunskap...
2
Svar
30
· Visningar
2 289
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp