Fullblod som backar

ElinMy

Trådstartare
Hej! Är det någon mer där ute som känner igen sig. Jag har ett fullblod på nu 6 år som jag skrivit om här förut, visserligen går det framåt med henne nu men hon är fortfarande knepig. Tänder och rygg kollat. Hon hade lite små sår i munnen och rider blandat hackamore samt väntar på ett nytt rakt bett med fasta ringar. Har också kommit på att detta är en dam med PMS, testar fn "stroppy mare" på henne. Känslig i huden och ja, fullblod.
Till saken. Tar ett exempel från vår ritt i skogen ikväll. Allt går bra tills hästen framför stannar och hon också behöver göra det. När vi sen ska iväg så åker backen i, får övertala henne att gå fram. Fortsätter om en lite taktandes. Sen trampar hon på en pinne vid nästa stopp och hon blir ändå mer spänd. Får henne att lugna sig. Hon kastar med huvudet titt som tätt. Kommer till nästa halt och hon liksom stelnar till och tittar åt ett håll. Går ej att få kontakt och backen åker i. Försöker göra volter och efter mycket bråk går hon fram. Spänd och taktandes. Minsta lilla knäpp och hon blir rädd och hoppar till.
Det konstiga är att samma ritt tidigare gick hur bra som helst. Är det någon mer där ute som har samma problem och vet vad det kan vara samt vad som är bäst att göra?
Tack på förhand!
 
Vad har du i munnen när hon gör så? Har du bett en tränare om hjälp för att få en följsammare hand? En häst jävlas inte. Hon säger ifrån och det är människans jobb att ta reda på vad felet är. Om hon har jobbiga brunster, varför rider du ens då? Låt henne vila under den värsta brunsten och se till att hon blir hjälpt så hon slipper må dåligt.
 
Nej då min häst mår alldeles utmärkt å har överlevt och dessutom trivts med mig i 12år tack.
Hon är dessutom inte dummare än att hon vet att hon ska gå, men tar man aldrig tag i problem så blir de mer å mer befästa. Jag tog tag i fjanterierna. Det är väl bättre att säga till EN gång istället för å gnaga 100 gånger?
Hur kul är det att ha en häst som börjar backa å inte ska gå?
Kan bli farligt till å med.
 
Nej då min häst mår alldeles utmärkt å har överlevt och dessutom trivts med mig i 12år tack.
Hon är dessutom inte dummare än att hon vet att hon ska gå, men tar man aldrig tag i problem så blir de mer å mer befästa. Jag tog tag i fjanterierna. Det är väl bättre att säga till EN gång istället för å gnaga 100 gånger?
Hur kul är det att ha en häst som börjar backa å inte ska gå?
Kan bli farligt till å med.

Men en häst "fjantar" inte. Hen försöker berätta något. Varför väljer du att ignorera det din häst försöker uttrycka? Varför vill du att din häst ska lyda av rädsla för den smärta som annars uppstår? Jag vill att mina hästar ska vilja vara med mig. Att de väljer att göra det jag ber dem om för att de vet att det blir roligt då och för att de litar på mig. Inte för att de är rädda. Jag vill att mina hästar ska veta att när de visar något så lyssnar jag och gör mitt bästa för att lösa problemet. Ingen häst jävlas eller beter sig illa på pin ki. De gör det de gör och trappar upp för att ingen lyssnar på dem. Hästen har bett dig lyssna länge innan hen vägrar gå eller börjar backa. Varför inte lösa problemet istället för att tvinga hästen med hjälp av smärta?
Visst kan spö vara bra ibland, typ när flygfäna behöver viftas bort när man rider eller om man har så svaga ben att spöt behövs som ersättning för skänklarna men ett spö är inte till för att slå hästen med. Tycker man det bör man hålla sig borta från hästar.
 
@Messy
Ja det kan bli väldigt farligt.

Särskilt om hästen försöker säga något som människan ignorerar för att den bara ser en väg att gå. (Ta i med hårdhandskarna)

Den kan försöka säga allt ifrån att den har ont eller har ett obehag till att människan är alldeles för otydlig och inkonsekvent.
 
Hej! Är det någon mer där ute som känner igen sig. Jag har ett fullblod på nu 6 år som jag skrivit om här förut, visserligen går det framåt med henne nu men hon är fortfarande knepig. Tänder och rygg kollat. Hon hade lite små sår i munnen och rider blandat hackamore samt väntar på ett nytt rakt bett med fasta ringar. Har också kommit på att detta är en dam med PMS, testar fn "stroppy mare" på henne. Känslig i huden och ja, fullblod.
Till saken. Tar ett exempel från vår ritt i skogen ikväll. Allt går bra tills hästen framför stannar och hon också behöver göra det. När vi sen ska iväg så åker backen i, får övertala henne att gå fram. Fortsätter om en lite taktandes. Sen trampar hon på en pinne vid nästa stopp och hon blir ändå mer spänd. Får henne att lugna sig. Hon kastar med huvudet titt som tätt. Kommer till nästa halt och hon liksom stelnar till och tittar åt ett håll. Går ej att få kontakt och backen åker i. Försöker göra volter och efter mycket bråk går hon fram. Spänd och taktandes. Minsta lilla knäpp och hon blir rädd och hoppar till.
Det konstiga är att samma ritt tidigare gick hur bra som helst. Är det någon mer där ute som har samma problem och vet vad det kan vara samt vad som är bäst att göra?
Tack på förhand!
I ett sån läge hade jag nog satsat på lite grundläggande arbete. Du skriver inte något om hastens alder eller utbldningsnivå eller hur länge du haft henne, men av det du skriver later det inte som att du känner henne så väl. Så att träna grundläggande lydnad och kommunikation och I ridningen satsa på att få henne lätt för hjälperna tror jag skulle förbättra situationen.
 
Hej! Är det någon mer där ute som känner igen sig. Jag har ett fullblod på nu 6 år som jag skrivit om här förut, visserligen går det framåt med henne nu men hon är fortfarande knepig. Tänder och rygg kollat. Hon hade lite små sår i munnen och rider blandat hackamore samt väntar på ett nytt rakt bett med fasta ringar. Har också kommit på att detta är en dam med PMS, testar fn "stroppy mare" på henne. Känslig i huden och ja, fullblod.
Till saken. Tar ett exempel från vår ritt i skogen ikväll. Allt går bra tills hästen framför stannar och hon också behöver göra det. När vi sen ska iväg så åker backen i, får övertala henne att gå fram. Fortsätter om en lite taktandes. Sen trampar hon på en pinne vid nästa stopp och hon blir ändå mer spänd. Får henne att lugna sig. Hon kastar med huvudet titt som tätt. Kommer till nästa halt och hon liksom stelnar till och tittar åt ett håll. Går ej att få kontakt och backen åker i. Försöker göra volter och efter mycket bråk går hon fram. Spänd och taktandes. Minsta lilla knäpp och hon blir rädd och hoppar till.
Det konstiga är att samma ritt tidigare gick hur bra som helst. Är det någon mer där ute som har samma problem och vet vad det kan vara samt vad som är bäst att göra?
Tack på förhand!


Gör den likadant på töm?

Som akleja skriver så ger du inte så mkt info om hästen. Är den van att ridas ute? Har du nyss köpt den och det är nya omgivningar för den? Funkar den på ridbana, eller är den spänd där också? Har inte läst dina tidigare trådar.

Jag kan rappa till en häst i ändan en gång om det ska vara så - men det är ju lämpligen inte första responsen när jag inte vet vad det handlar om. Är den osäker så blir den inte tryggare av att utsättas för våld av typen att dras runt på volt, ryggas, eller få spö. Då är det bättre att den får ta sin lilla tid, titta och andas, och få chansen att varva ned. Straffa aldrig rädsla.
 
/.../ Hästen har bett dig lyssna länge innan hen vägrar gå eller börjar backa. /.../

Ursäkta att jag tar en mening ur sitt sammanhang, jag bara tycker att det är lite av kärnpunkten.

TS:
De backar ofta när man går på för mycket från början. Om den får titta, och du då inte direkt jagar på den - börjar den backa då också?

Min kan backa om han blir nervös (sällan numer), stannar till först och om ryttaren då genast skänklar/stressar så reagerar han emot skänkeln. Sitter ryttaren still så står han still. Då taggar han ned nästan direkt.
 
Pröva Stress relief, min har börjat få det och har hjälpt en massa på min lättstressade kille samt magnesium.

Hur länge har du haft hästen? Gjorde den så här med förra ägaren också?
 
@Messy
Ja det kan bli väldigt farligt.

Särskilt om hästen försöker säga något som människan ignorerar för att den bara ser en väg att gå. (Ta i med hårdhandskarna)

Den kan försöka säga allt ifrån att den har ont eller har ett obehag till att människan är alldeles för otydlig och inkonsekvent.
Givetvis måste man ju se till att hästen inte har ont någonstans, men det hör väl till basic? Går man ens ut med en sadel på om man misstänker att hästen har ont?
 
Givetvis måste man ju se till att hästen inte har ont någonstans, men det hör väl till basic? Går man ens ut med en sadel på om man misstänker att hästen har ont?
Ja det är basic.
Har den inte ont är ju nästa steg att rannsaka sig själv och sina signaler, dvs gör jag något som hästen missuppfattar. Också basic.
 
Hon tar chansen att slippa jobba... slippa göra det som du vill att hon ska göra... även om jobbet är att gå rakt fram...
Om man nu får säga så här: ge en i arslet.... ryt till å dräm till så hästen GÅÅÅÅÅR.... å går den inte, vänd å bara backa dit du vill. Gör det jobbigare för henne att INTE göra som du vill. Inte stå still å stirra... snurra är jag inget fan av men vet att folk gör så... till sist om hon vägrar allt, hoppa av å dra dit henne dit du vill, hoppa upp sen...
Ställ krav, inga j*a ursäkter att hon är sto eller fullblod eller PMS, hon är DRYG när hon gör sådär.... känner igen det såååå väl å jag blir TOKIG på min när hon börjar med det racet.

Vilken urtråkig attityd mot hästen! Varför utgå från att den alltid gör allt för att slippa jobba? Har hästen så dålig motivation och tycker det är så tråkigt att arbeta har man ju gjort något fel som ryttare, en del av ryttarens uppgift är ju att få hästen att tycka det är kul att bli riden och känna sig motiverad att jobba. Om det verkligen är så att den tycker det är så tråkigt att den inte ens vill gå rakt fram utan försöker komma undan har ju någonting gått riktigt snett.

Mitt jobb som ryttare är att göra det kul för hästen att göra rätt och jobba. Om resultatet är att den hela tiden gör allt den kan för att slippa och är helt omotiverad att försöka anstränga sig så har jag gjort mitt jobb dåligt. Dessutom, tänker man så om hästen när man rider, att den är dryg och dum och försöker komma undan hela tiden, då blir man negativ i sin ridning, och det känner hästen vanligtvis och tappar arbetsglädjen och motivationen ännu mer.

En känslig häst kan blir stressad och förvirrad av att det blir för mycket start och stopp utan att hästen förstår varför, den förstår inte vad man vill och vill inte vara med mer. Om du inte förstod varför du skulle göra något, och inte ens exakt vad det är meningen att du skulle göra, så skulle du förmodligen också tappa motivationen och inte vilja vara med. Bara för att man själv förstår varför man gör något och vad syftet är, så är det inte sagt att hästen förstår.
 
I ett sån läge hade jag nog satsat på lite grundläggande arbete. Du skriver inte något om hastens alder eller utbldningsnivå eller hur länge du haft henne, men av det du skriver later det inte som att du känner henne så väl. Så att träna grundläggande lydnad och kommunikation och I ridningen satsa på att få henne lätt för hjälperna tror jag skulle förbättra situationen.

Låter vettigt. Har haft henne 1,5 år. Men varit gravid däremellan. Så jag känner väl henne inte så jätteväl. Hon är 6 år nu och grundutbildad. Jag har börjat med lite NH samt tömkör och kör ledarskap från marken vilket jag tycker hon är rätt duktig på.
 
Gör den likadant på töm?

Som akleja skriver så ger du inte så mkt info om hästen. Är den van att ridas ute? Har du nyss köpt den och det är nya omgivningar för den? Funkar den på ridbana, eller är den spänd där också? Har inte läst dina tidigare trådar.

Jag kan rappa till en häst i ändan en gång om det ska vara så - men det är ju lämpligen inte första responsen när jag inte vet vad det handlar om. Är den osäker så blir den inte tryggare av att utsättas för våld av typen att dras runt på volt, ryggas, eller få spö. Då är det bättre att den får ta sin lilla tid, titta och andas, och få chansen att varva ned. Straffa aldrig rädsla.

My är 6 år, fullblod, grundutbildad, rider mycket ut i skog och mark. Hon kan bli spänd på banan vissa gånger också. Jag vet att hästar aldrig gör något för att vara elaka. Men hur ska jag förklara...Det känns nästan lite som att hon har någon slags adhd eller så. Förstå mig rätt. Men att det kryper i kroppen på henne och sen blir hon bara blockerad och backar. Till slut går hon framåt, man måste övertyga henne bara. Önskar man visste vad som försiggick i huvudet
 
Ursäkta att jag tar en mening ur sitt sammanhang, jag bara tycker att det är lite av kärnpunkten.

TS:
De backar ofta när man går på för mycket från början. Om den får titta, och du då inte direkt jagar på den - börjar den backa då också?

Min kan backa om han blir nervös (sällan numer), stannar till först och om ryttaren då genast skänklar/stressar så reagerar han emot skänkeln. Sitter ryttaren still så står han still. Då taggar han ned nästan direkt.

Det stämmer nog. För så fort jag ber henne gå fram reagerar hon med att antingen stå helt blockerad eller backa. Du menar jag ska vänta ut henne tills hon ger med sig? Inte få henne att tänka på annat. Så fort jag hoppar av är alltför frid och fröjd dock.
 
Red ut idag och allt var frid och fröjd. En galopp gick perfekt sen skulle vi traska runt träd då spänner hon sig och blir stressad. Start o stopp och behöva tänka verkar stressa henne. Samt vid nästa galopp, då var det mer uppåt än framåt i fler hundra meter och efter det småsprang hon och nickade med huvudet. Jag vill bara hjälpa henne, men vet inte riktigt vad jag ska ta till? Släpper jag henne i galoppen blir det bara rodeo. Men det känns nästan som det är det hon behöver?
 
Det stämmer nog. För så fort jag ber henne gå fram reagerar hon med att antingen stå helt blockerad eller backa. Du menar jag ska vänta ut henne tills hon ger med sig? Inte få henne att tänka på annat. Så fort jag hoppar av är alltför frid och fröjd dock.

Kan det vara så att hon är så känslig att hon tycker att du ger för stora hjälper? Vissa hästar reagerar så då. Eftersom allt är frid och fröjd när du hoppar av så kanske det är något i din sits hon reagerar på? Kan du testa att bara tänka framåt nästa gång bara för att testa?
 
Det stämmer nog. För så fort jag ber henne gå fram reagerar hon med att antingen stå helt blockerad eller backa. Du menar jag ska vänta ut henne tills hon ger med sig? Inte få henne att tänka på annat. Så fort jag hoppar av är alltför frid och fröjd dock.

Jag brukar inte hoppa av. Har stor häst och är liten själv, orkar inte klänga på honom i onödan ute i skogen. Men tycker du att det funkar att hoppa av för er så lägger jag mig inte i det.

Tänker utifrån det du skriver att jag troligen låtit henne stå och fundera. Inte lägga på tryck. Hon får inte vända, hon får inte backa. Alternativen är att stå still eller gå framåt - beröm när hon tittar på det farliga, och beröm när hon går.

Är den lite spänd i sig själv så ska fokus vara att minska stressen. Ren olydnad är aldrig ok, men det är meningslöst att bara pressa på tills du får en motreaktion, där du antingen får se till att ta igenom hjälpen i alla fall, eller ge upp. Negativ situation oavsett.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Går hon på kraftfoder ?Rider du med sporrar?Många fullblod mår bättre av gott grovfoder och inget kraftfoder när de inte arbetar så ansträngande (hobbyridning).Tänk på att om hon ridits i löp har hon inga erfarenheter av sporrar och förmodligen inget du ska ha iheller.Sen är min erfarenhet att fullblod behöver arbeta och en fast hand.
 
Går hon på kraftfoder ?Rider du med sporrar?Många fullblod mår bättre av gott grovfoder och inget kraftfoder när de inte arbetar så ansträngande (hobbyridning).Tänk på att om hon ridits i löp har hon inga erfarenheter av sporrar och förmodligen inget du ska ha iheller.Sen är min erfarenhet att fullblod behöver arbeta och en fast hand.

Hon går enbart på bete samt ytterst lite betfor för att blanda ut hennes örter stroppy mare med. Aldrig sporrar, då hade vi nog setat i en gran båda två
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 931
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 878
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 737
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
22 365
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp