Fullblod till ponnyavel

Quarizz

Trådstartare
Har ett fullblodssto på 166cm. Nu är jag medveten om att man aldrig kan veta vad mankhöjden kommer bli på fölet. Men skulle gärna vilja betäcka henne med en ponny hingst. C-Ponny kanske? Vad tror ni om chanserna att fölet stannar på "ponny mått"? Är det värt de?
 
avkommans storlek följer oftast stoets storlek
stort sto + liten hingst ger oftast en halvstor avkomma
litet sto + stor hingst ger oftast en ganska liten avkomma
sen finns det givetvis undantag

En av mina vänner betäckte sitt swb-sto på 158 cm (med generellt små avkommor) med en c-ponnyhingst (welsh) för att få en d-ponny till dottern.
Avkomman var 148 cm i januari som treåring, växte sen till några cm över 150. (vet inte exakt, men den tävlar som stor häst)
 
Jag har bet mitt fullblodsto med en ponnyhingst. Hon blir ett år nu i april och får några veckor sedan mätte vi henne till 1.30. Mitt fullblodsto är själv 1.58 och de syskon jag sett till henne ligger på den höjden. Valde en b-ponny hingst som i stort sett bara hade b-ponnyer i sin släkt bakåt. Jag hade inte vågat bet med en c-ponny hingst
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 275
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp