Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Jag ska nog vara lycklig förstår jag efter att ha läst här... har ett fullblod på 8 år som mer eller mindre aldrig får sår och dom få gånger hon fått det så är det en helt normal liten svullnad som ganska snabbt går ned igen.
Hon går nu ute i en "mellan" kuperad hage med utlagda grenar i och på sommaren i en jättehage som är kuperad.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Mitt fullbod får oxå mycket små sår, funderar på om det kan bero på att fullblod har mindre päls & känsligare/tunnare hud? Han får småsår minst en gång i månaden och då går han i en kuperad hage med både träd, buskar och stenar. Mest på benen men även en gång på mulen). Men jag vägrar att ens tänka på att sätta på honom benskydd eller bura in honom i nån liten rasthage. Han hade lymfangit för bara två månader sen :( Innan hade jag ett kallbod och han hade då minsan aldrig några småsår!

Tja sen är han ju världens bästa häst så man får väl stå ut med att han inte är helt perfekt ;)
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Bellan skrev:
Mitt fullblod är likadant.. Alltid svullen/varm i minst ett ben, smårsår efter pinnar och grejjer nere vid kotan osv.. Hon är en riktig mästare!!

Jag har också de flesta morgonpassen i stallet, just för att linda av eller kolla svullnadsgraden.. Ska vi bilda klubb? :idea:


:rofl:
vad skönt att höra att jag verkar vara långt ifrån ensam.... man skaffar sig ju mindre psykos på köpet. :eek:

:bow:
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Spider84 skrev:
Låter för det första som att din häst har ett nedsatt immunförsvar eftersom han så lätt får infektioner. Något immun höjande kanske hade varit på sin plats.

Sen kan det faktiskt vara så att han har problem i sin kropp någonstans som gör att han har sämre koll på sin kropp.
Eller så är han bara klantig det finns ju det också, men ofta kan det faktiskt vara att de har nervproblem p.g.a kotor eller att de är sned, eller, eller, eller...


Nejmen snälla du!
Vad grundar du detta på? Har du inte läst övriga kommentarer heller...? Inte har min häst nervproblem! :rofl: :rofl:
men allvarligt talat, såna här ogrundade påståenden är jag inte så förtjust i, man skall veta vad man talar om om man väljer att tala tycker jag.....
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Intressant. Inget av de fullblod jag har träffat är sådär. Tvärtom har jag tänkt att; jaha, fullblod kanske inte är så ömtåliga (eller hur jag nu ska uttrycka det) som man tror.

Speciellt inte de fullblod jag träffade på Irland, de hade väldigt tåliga ben och fick inte infektioner i sina sår.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

*lånar knapp*

Har enligt mina erfarenheter åxå märkt att ju "ädlare" en häst är så är den även mer "mottaglig" för sårskador...

Haft halvblod med varierande inslag av fullblod och de med mer fullblod har def (utan tvekan) vart de som svullnar mer av sår eller skador... Vill nog tom påstå att den ädlaste vi hade (ue Honeymoor) var nog den klantigaste vi nånsinn haft...

Har däremot haft en kompis som i stort sett bara ägt fullblod å där e de samma sak.. De ädlare fullbloden = känsliga, men de som har "halvblodstyp" har inte vart fullt så känsliga...
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Väldigt intressant - tack :bow: :bow: :bow:

Har också haft en häst efter Honeymoor :love: Men min häst var 50% halvblod (mamman) och jättesäker på foten och aldrig skadad....!

tack igen för del av dina erfarenheter ! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

jag har ett fullblod och han är inte alls så...men du skriver ju att hästen går runt i en hage med grenar och kvistar mm...varför plockar du inte undan d då om hästen nu skadar sig på dem...!!! eller?!!!
har en kompis som har ett halvblod och den skadar sig hela tiden så det beror nog inte på hur "ädla" dom är...det beror nog mycket på vad dom går i för hage och vad där ligger för saker i hagen tex: grenar stora stenar mm vissa har stockar i hagen för att hästarna ska tugga på den...det kan oxå vara en skaderisk..!!!

hade själv en arab innan hade henne i ca 2 år (foderhäst) och hon gick i en hage med 10 andra ston och hon var aldrig skadad...!!!!

så det låter lite dumt att dra den slutsatsen att "ädla" hästar skadar sig mer...!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Skadar sig kanske inte oftare än många andra hästar men är kanske känsligare o får lättare svullna ben o lymfangit . Har inga pinnar eller grenar i vår stora kuperade gräshage o ändå får han sår.Drar inga slutsatser om att ädla hästar skadar sig mer bara konstaterar hujag upplever det.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Kan ju tipsa om en "mirakelsalva", Streptocilin (kan stavas annorlunda). Den är underbart bra!

Själv har man ett ädelt litet halvblodssto med fullblodsskalle som alltid hoppar upp och ned från berg och alltid ställer sig i de värsta rishögarna och hoppar och studsar utan att få minsta skråma :D :D :D :D .

Men ibland kaxar hon med de andra i hagen och då kan salvan komma till hjälp :).
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Ha ha vad kul att höra att det är fler än jag som har problem med extremt klantiga/känsliga fullblod! Småsår är vardagsmat och en sårfri dag är otroligt ovanlig, har man tur svullnar inte hela benet upp av såren men ofta händer ju det... Har funderat på att låta pållen gå med transportskydd i hagen... :smirk:
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Den är också dopingklassad, tänk på det om ni ska ut o tävla......
(inte för att risken är stor att det blir dopingtest på lok/reg tävling men ändå..)
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Jag har ett 50% fullblod och 50 % halvblod (hingsten är halvblod).
Jag har absolut inte märkt av några tendenser till att han är extra klumpig eller är klumpig över huvudtaget.
Visserligen har han fått en pinne i benet en gång. Men då flydde han i mörkret när åskan gick precis över oss. Dom var ute på sommarbete då. Sedan har han blivit sparkad en gång så jag var tvungen att ta ut veterinär, en gång sprang han in i en taggig buske och skadade ögat. Men det läker otroligt fort. Jag har haft honom i 5 år och han är 21 år nu. Så jag tycker inte det är mycket som han har gjort illa sig då. Så klumpig? Nej, det tycker jag inte. :rofl:
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Har tyvärr inga bra tips....men jag är inne på mitt andra eng. fullblod, och ingen av dessa två har haft några större problem med sår som svullnar eller infekterar. Dom har läkt ihop helt problem fritt. Men jag vet andra som har eller har haft fullblod som har/haft samma problem med svullnader och infektioner. Så antingen är det ett försvagat immunförsvar eller så är det bara så att dessa individer är känsligare än andra.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Kan bara uttala mig om de fullblod jag själv har och haft. ca 10 st allt som allt då. Aldrig någon som jag har haft de problemen med faktiskt. Om det beror på tur eller individ Jag har snarare erfarenhet av det motsatta. tycker benen är iskalla hur mycket man än gör. Har de slagit sig så har det aldrig märkts förutom att det blivit en ruva. Men det är ju bara minerfarenhet och ingen generell sak kanske. Någon har haft hovböld och bara varit lite varm ihoven , inte ens haltat... känns som om de är mindre känsliga , eller kanske mer härdade??, tycker jag. men jag kan ju också ha haft turen och haft bra individer. Inte har jag haft någon som varit klumpig eller klantig heller än sålänge, peppar peppar!! men det är nog helt beroende påindivid och mindre på ras, dock spelar ju rasen in naturligtvis!!
Förstår att du blir trött av alla blesyrer!!Lider med dig!! :crazy:
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Jag har också ett fullblod med en näst intill övernaturlig förmåga att hitta nya sätt att göra sig illa på. Han ser ut som en krigsveteran...
Numera är jag rätt härdad och så länge det inte är något allvarligt som verkligen behöver pysslas om och ses över så blundar jag och struntar blankt i det! Funkar skitbra :)

Du kan ju som andra föreslagit testa med benskydd, men om du har ett äkta fullblod så kommer det förmodligen inte att fungera. Det enda som händer är nog att han får skavsår och blir halt pga det :banana:
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Tack för sympatin...! :bow: Men efter att ha läst många av de andra svaren/inläggen inser jag att jag nog är lyckligt lottad efter som min häst peppar peppar inte skadar sig allvarligt eller blir halt, som sagt bara ständiga småsår och små svullnader i samband, dock ganska tröttande fortfarande, men allt är ju tydligen relativt :angel:
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

:-) skrev:
Jag har också ett fullblod med en näst intill övernaturlig förmåga att hitta nya sätt att göra sig illa på. Han ser ut som en krigsveteran...

Du kan ju som andra föreslagit testa med benskydd, men om du har ett äkta fullblod så kommer det förmodligen inte att fungera. Det enda som händer är nog att han får skavsår och blir halt pga det :banana:


:rofl: Tack, ännu en man kan känna sig tröstad av :)
Jag är så himla anti mot benskydd hit och dit och mackel med ditt och datt utrustningsmässigt, att jag har ett mentalt motstånd mot det, han gick med boots ett tag pga trampskor men det har gått över nu sen han breddat sig och har inte använt boots eller haft trampsko sedan i höstas! Men det var ett svårt steg att komma över mentalt på den tiden det begav sig och jag kom till slutsatsen att ända "räddningen" just då verkade vara boots i hagen.... :angel:

Deras sommarhage är dock en km vis stor hage som är otroligt kuperad och de springer som en hög med j-la stengetter i den varenda dag (går ute dygnet runt osv). Så i år funderar jag alvarligt på att faktiskt prova benskydd ÄVEN om det kanske bara blir typ varannan dag för att undvika skav osv....för att iallafall då minska olycks frekvensen med 50% . Måste säga att jag är oerhört kluven runt användandet av hagen (som är UNDERBAR, dock som sagt väldigt kuperad och de drar i hundra knyck genom stenhögar, berg och backar typ...:)
men samtidigt är det en sån lycka att se min hästs HÄST liv i den, med sina kompisar, gåendes ute dygnet runt, och leva som sagt som en riktig häst några månader på året. Han har gått i Täby hagar tidigare dessutom, så unnar honom verkligen.... Men vi kanske får göra en kompromiss han och jag för att bibehålla min psykiska stabilitet, kanske lite benskydd som sagt iallafall varannan dag eller så.... :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp