Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

mackan

Trådstartare
Gud och fan vad trött jag blir.! Är det nån som känner igen sig eller är jag helt själv...?

Har ett fullblod som verkar oerhört klantigt, klumpigt och benäget när det gäller att skaffa sig småsår och blessyrer. Aldrig allvarliga sådana, tex inte hälta eller ngt - bara småsår, men STÄNDIGA småsår kan det kännas som. Dessutom blir han VANSINNIGT infekterad för minsta lilla, en liten skråma och benet i fråga svullnar i flera dar, och enda sättet att få ut infektionen verkar vara att lägga våtomslag, typ animalintex etc!

Ibland har han småsår på 3 ben av fyra, bara av att vara i hagen och kliva runt bland kvistar och små träd. Infekterat blir det trots att man skrubbar och rengör och skrubbar och rengör från första stund, med desicicerande och salva ovanpå osv osv, MINUTIÖST.

:eek: :eek: :confused:

Däremot är han inte alls klumpig i andra samanhang, när man rider, om än i oländig terräng osv, snubblar aldrig, går fram överrallt, säker på foten. Men hagmässigt som sagt - smärre katastrof.

som sagt, det har hittills aldrig varit ngt allvarligt, inga hältor, inga stora sår, men dock konstanta små blessyrer och mycket sårvård. Blir trööööttt....! Snart har jag ALLA kollektiv stallets morgon turer bara för att jag vill ut morgonen därpå och kolla svulladsgraden på hans ben, eller rulla av bandage osv osv.... !

Undar om fullblod på ngt sätt är mer känsliga runt sår än andra, och vad grunderna för den teorin isåfall ligger i? Känner tyvärr andra fullblod och det verkar faktiskt vara en trend att de ÄR så känsliga jämfört med andra hästar.?

få höra nu ;) lite tröstens ord vore fint som komplement till teorierna dessutom - man blir utmattad när man har annat att göra som jobb och att hinna NÅT annat än endera häst och jobb dessutom.... :crazy:
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Fullblod bara är såna , har själv ett fullblod som får småsår hela tiden o svullnar upp typ i hela benet för minsta lilla sår. Kan inte gå med ett litet sår han är ju man...........inget att göra ,han måste ju gå i hagen slår sig aldrig vid ridning.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

hihi, jag har ett fullblod som blir halt bara han ser ett sår på bild!! Tar man dessutom fram bomull och alsolsprit får han dödsångest....
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Mitt fullblod var alltid svullen eller hade småsår, fattar inte hur hon lyckades, hade säkert tre överben på varje ben oxå...
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Tur man har en islänning då ;)!! I somras gick hon i en hage med en massa stenar och kvistar. En del av hagen stängde jag till slut av, för att jag tyckte att det verkade lite väl riskabelt. ETT pyttesår fick hon på benet - det var allt. Jag tvättade det väl någon gång med Jodopax, och det blev inget av det. Det läkte fint.

Min D-ponny som jag hade för LÄNGE sedan, däremot, hon fick senskidsinflammation. Stack sig (antagligen) på något i hagen och fick inflammation inne i ena bakbenet. Hon var blockhalt. Fick vara på Djursjukhuset i Hbg i 10 dagar. Hon blev, tack och lov, helt återställd och var annars en väldigt frisk häst.

Men, egentligen, beror nog mycket på vilken tur (eller otur!) man har.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Jezzie skrev:
Mitt fullblod var alltid svullen eller hade småsår, fattar inte hur hon lyckades, hade säkert tre överben på varje ben oxå...

Det där känner jag igen, mitt fullblod har överben på 3 av 4 möjliga ben.
För ett par veckor sedan gjorde hon något som bara hon lyckas med och det vara att fastna i manegesargen efter att ha sparkat mot den rätt hårt, det gick hål och där hängde hon och fick panik, jag fick kasta mig av och hon fick hundra skrapmärken och senare ett ben som en telefonstolpe. Suck säger jag bara.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Jag har inget eget Fullblod, men jag vet ett som liknar din. Hon har sår nästan jämt och det är är hon kommer in från hagen. Vi vet inte hur hon lyckas med det och hon blir svullen jämt. I band måste hon också ha pencelin.....Vilken häst alltså. Men jag tror att det är skillnad i raserna. Varmblodiga hästar tex Fullblod, araber osv. får mer infektioner och sånt vid sår. Medans kallblodiga hästar får sällan infektioner vid små sår. Kan vara att de har mer hovskägg som skyddar mer. Kan du inte ha ben skydd på din pålle när den är i hagen så att du och hästen slipper detta. Eftersom du är så trött på att hålla på med såren.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Tack alla... misery loves company - nej, men känner mig faktiskt väldigt tröstad av att höra att det inte bara är vi...! Antar att man skall vara glad att det som sagt inte brukar vara något stort, men man blir ju trött somsagt av kontinuiteten runt det hela och att ständingt hålla på med sårtvätt och mickmackel hit och dit.

Becca85: Fullständigt HATAR att gå in på ditt förslag men måste faktiskt erkänna att jag är inne på ditt spår... Är bara en sån människa som genuint alltid varit emot "extra mackel" runt hästen, inklusive utrustning, så har lite mentalt block mot att ha hästen utrustad som en hockey spelare i hagen, men vid detta laget så är det nog så det kommer bli, framför allt till sommaren när de går ute dygnet runt i kuperad hage.... Har någon några tips runt benskydd som hästen pallar att ha på sig stora delar av dagen? Har sett de som H**ks annonserar, de med lufthål i neoprene som de säger sig specifikt lämpar sig till långvarigt hag användande osv... Vad säger ni alla?

TACK... än en gång. Känner mig åtminstånde lite styrkt av gemenskapen runt erfarenheterna.... :crazy: :) :bow:
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

fred skrev:
Fullblod bara är såna , har själv ett fullblod som får småsår hela tiden o svullnar upp typ i hela benet för minsta lilla sår. Kan inte gå med ett litet sår han är ju man............

:rofl: :rofl: :rofl:

:bow:
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Har också ett fullblod... och tro mig - tanken HAR slagit mig att köpa hockeyutrustning inklusive hjälm till henne som hon kan ha på sig i hagen. Alternativt ha på de höga transportskydden :D

Spelar ingen roll om hagen är kuperad eller slät, är det någon av stallets sjuttioelva hästar som gjort sig illa så är det ALLTID min! :crazy:

För många ben att hålla reda på månne tro?? :angel:
Än sålänge har min bara överben på två av benen, men hon är bara 12 så hon hinner nog fixa på resterande två också :smirk:

Men se det positivt - man blir en mästare på sårvård!
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

har också ett fullblod... hon har nästan alltid sår. nu senast ett rätt djupt så hon blev halt ett par dagar. funderar på att linda in henne i bomull.

Hon har ett ärr på ena kotan som just nu muggen har huggit tag i... och en snygg piphas!
 
Senast ändrad:
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Mitt fullblod är likadant.. Alltid svullen/varm i minst ett ben, smårsår efter pinnar och grejjer nere vid kotan osv.. Hon är en riktig mästare!!

Jag har också de flesta morgonpassen i stallet, just för att linda av eller kolla svullnadsgraden.. Ska vi bilda klubb? :idea:
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Shit, nu fattar jag varför min häst är så klantig och får hemska sår, det beror på att det är så mkt fullblod i honom! :p Numera har jag gett upp och han får ha skydd och boots ute, och lindor runt om inne. Åtminstone så länge han har broddar.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Känner EXAKT likadant men jag har ett varmblod. Lymfangit för varje yttepytte sår.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Mitt varmblod är absolut inte sån, han får småsår hela tiden men jag behöver sällan göra nåt annat än att tvätta med lite vatten. han har inte varit halt eller svullen en enda gång sen jag fick honom trots att han har haft ganska fula sår stundtals
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Min arabkille får aldrig *peppar peppar* infektioner i sina sår, om han överhuvudtaget får sår alls. Så kanske är araberna tåligare än fullbloden.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Jodå, *sällar mig till klubben*

Mitt fullblod har lymfangit minst en gång varje år.
Alltid småsår som dessutom är svårläkta.
Trampar o klampar sig själv på hovarna o kronranden titt som tätt.

Men peppar,peppar...
Det har minskat av under åren jag ägt honom, särskilt nu sen han började gå ute
dygnet runt. Det blev istället en större skada, med lymfangit, svallkött o hela baletten i höstas, men sen inget nytt.

Han hade alltid boots på i hagen när jag köpte honom samt benskydd vid ridning. Jag har succesivt plockat bort dessa o har inte märkt någon ökning av skadorna.
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Håller med fullständigt. Fullbloden är jobbiga. Har ett som lyckats få lymfangit 2 ggr på 2 månader. Vet ej hur det varit tidigare då jag bara ägt henne sedan jul men det är väl troligt att det varit så då också. Ofta småsår och skavanker däremot inte alls slarvig eller snubblig vid ridning. Bävar för hur det kommer att bli till sommaren... Fortsätte det så här får jag nog be veterinären om klippkort.. :eek:
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Låter för det första som att din häst har ett nedsatt immunförsvar eftersom han så lätt får infektioner. Något immun höjande kanske hade varit på sin plats.

Sen kan det faktiskt vara så att han har problem i sin kropp någonstans som gör att han har sämre koll på sin kropp.
Eller så är han bara klantig det finns ju det också, men ofta kan det faktiskt vara att de har nervproblem p.g.a kotor eller att de är sned, eller, eller, eller...
 
Sv: Fullblod -trööööttt- är vissa raser klumpigare och känsligare än andra?!

Nejdå, det är inte bara fullblod som är som din häst.
Jag har ett svenskt halvblod, och han är också världens klantarsel! :crazy:
Men han nöjer sig inte med småblessyrer som din, nejdå här ska det vara rejäla grejor!

Han är halt minst en gång/år. Och alltid är det en vrickning, sträckning eller liknande.
Hästen har genom åren veterinärbesiktigats (oftast friskförklaringar efter ngn av hältorna), och då har det berömts för en frisk häst. Nu senast besiktigad i maj förra året efter det årets hälta med veterinärens ord "den här hästen blir brukbar till över 20 år, bara han inte gör sig illa".
Det var det där "bara"... :smirk:

Hans toppnotering är att han fläkte sig i hagen för flera år sedan, och sträckte en lårmuskel.
Det höll på att sluta som pålägg, men han blev frisk från det också!

En ofarlig klantighet var när jag en dag i höstas skulle vända hästen på stallgången. Inget hände, hästen vänder sig lugnt och fint som vanligt.
Men han råkar ställa ner ena bakfoten på andra bakfotens skokant. Och vad gör han då? Jodå, lyckas lugnt rycka loss foten som "sitter fast" så skon åker av! :eek:
Och när jag då med en ljudlig suck säger till honom "men du är ju så klaaaaantig" så ser han så olycklig ut det bara går! :D

Min pålle har fullblod rätt långt fram i stamtavlan både på mödernet och fadernet, kanske är det pga det han är så klantig? Om man ska se till att ditt fullblod också är så menar jag?! :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp