H

horselife2000

Hej! Detta är en tråd ang fullblod som jag ägt/äger och övriga medlemmars fullblod!

Skulle vara intressant med att se bilder och höra era hästars historia.

Själv så undrar jag om någon vet något om mina hästars förflutna/framtid?

Börjar då med att berätta lite vilka hästar jag ägt samt vilka jag äger!
:laugh:

RAFFE
mbr val-95
ca 157cm
e:Regal Parade
ue.Auction Ring
*En häst jag köpte från Olle stenström där han tyvärr inte blivit behandlad väl.
Var mkt elak och attackerade folk i boxen.
Blev en helt underbar individ efter mkt pyssel och redan efter ett halvår var han världens snällaste.
Var ett riktigt krutpaket dock.
Startat upp tom 1m med en 2:a plac som bäst.


RAINBOW TRAIN"Rambo"
Skimmel val-03
ca 164 cm
e:Red Rainbow
ue:Domynsky
Köptes som ridhäst då han inte presterat alls särskilt bra på löp.
Mkt fin ridhästmodell, ca 163cm! Smäcker i typ.
Rör sig som en gud med 3 mkt goda gångarter, byggd i form.
Hoppar även kanon, en riktigt fin allround häst som har ALLT!


LA FINESSE
"Finesse"
brun med strimbläs, sto-98
ca 165cm
e:Fire Worshipper
ue:Caliban
*Snällt sto som verkligen gör allt för ryttaren.
3 ordinära gångarter men en riktigt god hopp kap.
Otroligt snabb. Vunnit löp.
Kommer ihåg en dag då jag släppte henne på en åker, jäklar vad det gick, smackade på henne ytterligare och det var som en kanonkula vilken extra växel hon hade!
Har aldrig suttit på ett snabbare fullblod tidigare.

PLAY TRUANT"Palle"
mörbrun med stjärn, hingst-03
ca 163cm
e:Diaglyphard
ue:College chapel
63% plats säker
16% vinst säker
201.000kr insprungna pengar!
Världens snyggaste häst kan sammanfattas med Palle!
Som en Andalusier.
Kraftig med mkt hingst look.
Att rida som en gud. Byggd i form, alltid på tygeln.
3 ordinära gångarter och en bra hopp teknik.
Mkt trevlig fälttävlans häst.
Var och kikade på Täby galopp efter en häst, hade provridit flera och var på väg hem.
Stannar till vid sista stallet och kikar in.
Detta var Malmborgs stall.
Ser världens finaste häst stå och kika på mig med sina fina ögon.
Blev kär direkt.
Säger direkt att jag vill ha honom och frågar om han är till salu!
Hon säger att "ja, faktiskt"!
Provrider honom och blir helt såld.
Dagen efter anländer han hos mig!

MORE AMOUR"Posh"
Fux med stjärn och ljusare man och svans, sto-01
ca 163cm
e:Among Men
ue:Ela mana mou
*Mkt snyggt fullblod med ovanlig färg.
Tävlad tom 1.20 hopp/LA dressyr
Köptes av Bo Helander som ridhäst!
Där hade hon tävlat utan större framgång samt fått ett föl efter Songline.
Utbildades och tävlades av mig.
3 ok gångarter med en riktigt bra hopp teknik, hoppar allt och hus!
Detta är verkligen världens bästa nybörjarhäst.
Min sambo har lärt sig att rida på henne, totalt okunnig, nu galopperar han barbacka på henne och min mamma rider henne i dagsläget trots stor ryggoperation.
Detta är verkligen en på miljonen.
Hon är betäckt 2009 med halvblodshingsten Cairo och fölar i maj månad iår.

Förstår inte riktigt hur jag ska ladda upp bilder här!
Hm...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fullblod!

More Amour har jag ridit in och ridit mamman till.

Oj va kul!:laugh:
Hur va hon som unghäst?
Hon är riktigt cool och otroligt lätt hanterad.
Inge fullblod alls i henne idag men hur var hon när hon var ung?
Ägt henne över 2 år nu.
Köpte henne av Bo Helander, ägde han henne då oxå?
 
Sv: Fullblod!

KATAPULT
Fux med stjärn, val-02
ca:160cm
e.Be My Chief
ue:Royal Whip
Mkt snygg häst, väldigt smäcker och spänstig!
OS ryttaren Peder Fredricsson(tidigare Fälttävlansryttare) tyckte hemskt mkt om honom.
Jag bodde granne med Lisen och Peder i Skåne under åren 04-06 och fick använda deras anläggning och ridhus, där Peder fick se Katapult.
Tyckte det var en mkt fin och trevlig häst som verkade lovande!
=)
 
Sv: Fullblod!

Ja, Bosse har fött upp henne på Irland. Och jag var faktiskt inte den som red in henne från grunden kom jag på när jag tänkte till lite, hon var insutten när hon kom.
Hon har alltid varit fruktansvärt snäll och lätthanterlig, lite tråkig i munnen att rida och inte så snabb.
Hennes mamma och halvbror hoppade jättebra både på häck och banhoppningshinder.
Posh (kul att ni kallar henne det. Det hette hon redan på Irland!) var min sons favorithäst och han pysslade mycket med hennes föl.
Jag tipsade faktiskt en annan buketjej om henne för några år sedan men då skulle Bosse ha oskäligt mycket betalt.
 
Sv: Fullblod!

kul tråd!! :)

Här kommer mina :


Amanda String -96

svartbrun

ca 167 i mkh

E: steves friend UE: premier violon

Bästa häst jag haft, kapacitet utöver det vanliga,gångarter halvbloden
kan drömma om, hoppar allt och högt över, dock ett nervknippe utan dess like.Enmanshäst.
Utbildad LA dressyr, LB hoppning, ej tävlad pga mig, tävla är inte så viktigt, träna däremot är sjukt roligt :)

Goldhunter -03

Mörkbrun, ca 170 mkh

E:Agnes World UE: Jade Hunter

Mkt trevlig kille, köpt direkt av tränaren då han ledsnat på att springa.
Humörstyrd, men alltid bussig, trevliga gångarter, hoppar bra och är rädd om sig, inget typiskt fullblod, klart han har nerv, men är alltid lätthanterlig.
Under utbildning, går långsamt då jag fått barn, men vi jobbar på det :)
 
Sv: Fullblod!

Finkel

48 starter 1-1-6 25.000 kr.

E. Atlantic Boy
U. Gula Änkan

1985-2007

Brun. ca 164 cm

Min pappa köpte honom 1995 när jag var 8 år. Han blev min absolut bästa vän. Ingen häst kommer någonsin betyda så mycket för mig som han gjorde. Vi hade honom i 12 år. Han fick somna in vid 22 års ålder pga svår kvickdrag.
Han var rätt duktig på att hoppa, men han och jag var mest ute i skogen i full galopp med både galoppsadel och galoppträns. :love:


Thunder Storm

E. Homme D' Honneur
U. Stormy Winter
UE. Hayya Ya Shareef

f. 2003

ca 160 cm.

Starter: 6 8 300 kr

Mörkbrun

Köpte honom direkt ur träning. Han fick en känning på en sena, och därmed var hans galopp kärriär över. Meningen var inte att jag skulle köpt honom. 2 veckor tidigare väntade jag på att få hem en annan häst, men det köpet avblåstes. När jag fick höra att "Storm" skulle säljas åkte jag ut och tittade på honom, någon dag senare var han min. Just nu är han under utbildning, en riktig allround häst. Jätte trevlig liten kille !

See Me Dance (IRE)

E. Dancing Dissident
U. Crissy

Brun

ca 163 cm

Starter: 98 395 037 kr

En riktig dam med ett jätte fint steg. Jag va på jakt efter ett avelsto och fick ett mejl från en tjej som tipsade mig om "Pegs".
Just nu är hon utlånad och ska föla nu till våren. Jag planerar att ta ett föl på henne själv 2011 och kommer betäcka med Homme D' Honneur om han är kvar i aveln.
 
Sv: Fullblod!

Världens finaste kille! =)
Play Truant, hingst, mbr med stjärn-03
e: Diaglyphard
Insprungna pengar 200.000kr









 
Sv: Fullblod!

Rainbow Train!
Skimmel val-03

Så här såg han ut i galopp träning


Så här såg han ut efter några månader hos mig! =)
 
Sv: Fullblod!

Oj!
Honom såg jag på annons för en tid sedan och var bra nära på att ringa på annonsen;P

Sjukt snygg!


Själv har jag:

Anothereef
Född 2005, mörkbrun.
e: Inchrory
u: Li Ess (Diaglyphard)

Letade efter ett fullblod och av någon konstig anledning så fick jag för mig att söka på blocket(?!) när jag inte fann något intressant på alla hästannons sidor osv.
Hittar annons om flera hästar och mailar om info. Får då ett sjukt långt mail om en helt nybliven 3åring med humör. Får även en bild och film per mms. Säger att jag är intresserad och "tvingar" brorsan att köra till Angarn dagen efter den stora stormen i januari 08. Väl där träffar jag den underbara herr'n som jag redan när jag läste mailen och såg bilderna blivit kär i. Väl på plats blev jag förälskad, hoppade över provridningen och skrev kontrakt. Veckan därpå ankom han sent på kvällen till stallet hos mig=)
 
Sv: Fullblod!


MORE AMOUR"Posh"
Fux med stjärn och ljusare man och svans, sto-01
ca 163cm
e:Among Men
ue:Ela mana mou
*Mkt snyggt fullblod med ovanlig färg.
Tävlad tom 1.20 hopp/LA dressyr
Köptes av Bo Helander som ridhäst!
Där hade hon tävlat utan större framgång samt fått ett föl efter Songline.
Utbildades och tävlades av mig.
3 ok gångarter med en riktigt bra hopp teknik, hoppar allt och hus!
Detta är verkligen världens bästa nybörjarhäst.
Min sambo har lärt sig att rida på henne, totalt okunnig, nu galopperar han barbacka på henne och min mamma rider henne i dagsläget trots stor ryggoperation.
Detta är verkligen en på miljonen.
Hon är betäckt 2009 med halvblodshingsten Cairo och fölar i maj månad iår.
 
Sv: Fullblod!

Whitelook
-02
e. Troon
u. Chihayya
Mörkskimmel, 172cm

Jag var som vanligt ute och kollade annonser här på buke för skojsskull. Hade inga planer på att skaffa någon egen då jag redan hade "min" Matador, sen 7 år tillbaka. Men så fick jag se "Hopp-/fälttävlansämne till salu", och det var bild på min absoluta drömhäst genom tiderna.:D Speciellt dyr var han inte heller, så jag ringde på annonsen och en vecka senare åkte vi 60 mil ner till skåne och fick se denna charmknutte live. Kan inte påstå att jag föll pladask direkt, då provridningen hade kunnat gå bättre, så jag sa att jag skulle tänka på saken och gärna ville komma ner en gång till och prova innan jag bestämde mig. Så vi satte oss i bilen igen och började åka hemåt. Efter ca 30-40 min hade jag bestämt att jag skulle ha honom, och morgonen därpå ringde jag och sa att jag tar honom. Det blev ingen mer provridning.:angel:

Så här i efterhand så var det kanske inte det mest genomtänkte jag gjort, speciellt inte då jag var ute efter (som annonsen sa) en hopp/fälttävlanshäst/-ämne. Och någon fälttävlanshäst kan jag sätta mitt liv på att Gråben aldrig kommer bli.:D Men jag ångrar honom inte en sekund. Det är helt enormt kul att få en grundriden häst att utbilda och se alla framsteg han gör. För lättlärd är han.

7922_142206415837_748910837_2750020_7405265_n.jpg
 
Sv: Fullblod!

... Och någon fälttävlanshäst kan jag sätta mitt liv på att Gråben aldrig kommer bli.:D ...

Ha. Sådan én hade jag också engång. Maffig och skimmel som din och definitivt ingen naturlig hopptalang.
En duglig häst, som löpte i en del år; men bara vann, när han visste, att han hade frestad mitt tålamod tillräckligt länge. En gång blev jag så lack på honom, att jag annoncerade ut honom. Döm om min förvåning, när en snubbe ringde på honom... som hopphäst.
"Alla hästar efter Marishka kan hoppa", sa han.
Denna var också en maffig skimmel och en förträfflig häst på slät bana. Vann bl.a. Drottning Louises två gångar IIRC. På äldre dagar försökte han sig på hinder två gångar. Det visade sig inte att vara hans påse, om man säger så.
Jag behöll min häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Fullblod!

... Och någon fälttävlanshäst kan jag sätta mitt liv på att Gråben aldrig kommer bli.:D ...

Ha. sådan én hade jag också engång. En maffig skimmel som din och definitivt ingen naturlig hopptalang.
En duglig häst, som löpte i en del år; men bara vann, när han visste, att han hade frestad mitt tålamod tillräckligt länge. En gång blev jag så lack på honom, att jag annoncerade ut honom. Döm om min förvåning, när en snubbe ringde på honom... som hopphäst.
"Alla hästar efter Marishka kan hoppa", sa han.
Denna var också en maffig skimmel och en förträfflig häst på slät bana. Vann bl.a. Drottning Louises två gångar IIRC. På äldre dagar försökte han sig på hinder två gångar. Det visade sig inte att vara hans påse, om man säger så.
Jag behöll min häst.
 
Sv: Fullblod!

Jag har också en häst som är uppfödd av Bo Helander. Hon kom från Irland till Sverige som åring. :)
 
Sv: Fullblod!

Superfin häst Palle är:)

Jag har själv en liten kille efter Diaglyphard,
en helt underbar kille. :laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: netschjen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 542
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 934
Senast: sorbifolia
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 215
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp