fullblod %

ludda

Trådstartare
hallo. Noen som har en formel på hvordan man regner ut fullblods %'en i en hest? At ren xx + ren halvblod gir 50% fullblod er jo greit, men går man litt lenger tilbake er det jo en xx her og en der.. Da gikk det litt i stå for meg :confused: noen ideer :idea:
 
Sv: fullblod %

I exempelvis fjärde generationen finns totalt 16 hästar. Är sju av dessa fullblod blir fullblodsprocenten räknat på fyra generationer tillbaka 7/16 = 43.75%
Är det det du undrar?
 
Sv: fullblod %

hm.. i 4 generasjon er det 5 fullblod,2 50% fullblod,og 3 25% fullblod..
Blir hesten da eehh ca 45% fullblod :confused:
Hehe,er det bare meg som er dum,eller? :angel:
 
Sv: fullblod %

31,25 % får jag det till oavsett hur jag räknar... ;)
 
Sv: fullblod %

Oj jag räknade nog fel... hur många fullblod menar du att det är...?Jag räknade på 5 fullblod i 4:e led?

Är det två med 50% fullblod och 3 med 25% fullblod du menade?
 
Sv: fullblod %

Kan man kanske räkna såhär?

5 st+ 0,5 st+ 0,5 st+ 0,25 st+ 0,25 st+ 0,25 st = 6,75 st fullblod i fjärde led.
6,75/16= ca 42,2% fullblod.
Eller tänker jag helt fel?! :o
 
Sv: fullblod %

crazy skrev:
Oj jag räknade nog fel... hur många fullblod menar du att det är...?Jag räknade på 5 fullblod i 4:e led?

Är det två med 50% fullblod och 3 med 25% fullblod du menade?
Det er 5 100% fullblod +2 50% fullblod+ 3 25%fullblod..
håper dette ble litt klarere ;)
tusen takk for all hjelp :bow: :bow:
 
Sv: fullblod %

Jet skrev:
Kan man kanske räkna såhär?

5 st+ 0,5 st+ 0,5 st+ 0,25 st+ 0,25 st+ 0,25 st = 6,75 st fullblod i fjärde led.
6,75/16= ca 42,2% fullblod.
Eller tänker jag helt fel?! :o
nei,jeg tror kanskje dette blir riktig.. ;)
 
Sv: fullblod %

Hm det blev en lång historia det här!

Enligt formeln så borde det alltså bli 6,75/16=42,1875 dvs ungefär=42,2%

Så har vi löst gåtan nu?
 
Sv: fullblod %

:D

Fast jag använder ingen formel :o , utan räknar bara rakt av.

Tex Ceylon 454 e Jovial 369 96,875 % fullblod (uträknat för mer än 20 år sen :D ) u Judit e Jago 114 e Hampelmann xx. Då har Jago 50% fullblod, och Judit får 25 %. Lägger jag ihop Jovial, enkelt avrundat till 97% med Judits 25 % blir det 122, och så delar jag det med hälften = 61, d v s Ceylon var 61% engelskt fullblod!
 

Liknande trådar

Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
656
Senast: Sebastian
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp