Fullblods (XX) hingstar.

_Skifting_

Trådstartare
Betäckning på min arabtant till nästa år planeras med xx hingst.

Vilka finns det som är lämpliga (förtydligar att avkomman blir Angloarab)?

Jag söker en hingst som ger ganska stort då fröken tant bara är 146, och jag önskar att avkomman blir i övre 150cm's klassen eller större (vet att det är chansande, men vill därmed inte ha förslag på små hingstar, eller hingstar med storlek som har gett väldigt litet).

Jag vill även hitta en hingst som har mycket massa och bra överlinje.

Stora + är om hingsten har bra Skritt ffa, men bra gångarter för övrigt och även om han inte ger alltför "vassa" avkommor.

Bra huvud hos stoet och hon har lämnat en avkomma född -10 som är mycket mjuk och mild i sitt temperament, väldigt lik sin mamma i de flesta anseenden, så hon verkar prägla sina avkommor mycket efter sitt eget temperament.

Önskvärt om hingsten finns i sverige. Gärna en i södra sverige (stoet finns i Skåne) så man kan få sto och hingst vid samma station.
Hon tog sig förvisso mycket lätt (2 betäckningar naturligt med 1 dags mellanrum) och hon var dräktig med en gång, men vill gärna ha färsk sperma vid semin (naturligbetäckning är heller inga hinder).

Vad har ni för läpliga kandidater till min lilla donna?? :D
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Helt oinsatt i fullblodshingstarna men kollade lite snabbt på vad det fanns för några bara för att jag var nyfiken. Mr Carrera XX 1123 såg ju fin ut. Han var gdk för angloavel också.
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Homme d'Honneur xx 1055 står på Öland. Värt att kolla på honom.

Jag har sett honom, men är tyvärr inte alls förtjust i honom... Tycker han ser kantig, överbyggd och svag ut i överlinjen (kan vara dåliga bilder, men första inrtycket sitter hårt tyvärr). Jag tycker helt enkelt att han ser outvecklad ut...

Varför tycker just du (din helt personliga åsikt) att han är värd att kolla på?
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Jag såg honom på bruksprovet och tyckte att han var rejäl av god typ med bra gång för att vara fullblod och bärig.
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Helt oinsatt i fullblodshingstarna men kollade lite snabbt på vad det fanns för några bara för att jag var nyfiken. Mr Carrera XX 1123 såg ju fin ut. Han var gdk för angloavel också.

tittade på honom och han såg MYCKET lämplig ut tills jag tittade på BLUP och hans betäckningsstatistik...

Mellan 2006 och 2009 (räknar inte med 2010, då det inte finns några reggade avkommor 2011) så har han betäckt 41st ston, men bara 21 gav levande föl...
Det är nästan 50% risktagning...

Tanten min tog sig förvisso lätt 2009 när hon betäcktes naturligt (maidensto), men hon är trots allt 20år gammal vid betäckning nästa år och har aldrig stått på seminstation osv (något stresskänslig)... Känns liiiite väl att spela med... Det är ju ingen billig lek att hålla på med och detta är sista chansen för tjejen... (Visst, det behöver inte ta sig med en annan hingst med bättre statistik, men vill minimera risken med att hon går tom).

Det är ju trots allt språngavgift, stationsavgift, veterinär, semin, ev. skick, transport, skaderisk, veterinär osv som finns med i mina beräkningar...
Lite väl att chansa på.

Synd, han verkade mycket lämplig annars...
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Jag såg honom på bruksprovet och tyckte att han var rejäl av god typ med bra gång för att vara fullblod och bärig.

Det är alltså Mr Carrera jag menar, missade att det du skrev handlade om Hd'H.

Vad gäller dräktigheten för MrC ska du kolla hur många som blev dräktiga, inte hur många föl som reggats. Jag vet att ston har dött och kastat, så det är ju inte hingstens fel.
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Fast även xx:or och övriga finns väl i statistiken. Jag betäckte mitt ponnysto med Warsteiner för över 10 år sen. Ägaren till fölisen valde att regga i annat förbund så hennes mamma står som betäckt men utan föl trots att det föddes. De föl som reggas som fullblod kanske är ett större antal som inte står med i asvh's statistik.
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Det är alltså Mr Carrera jag menar, missade att det du skrev handlade om Hd'H.

Vad gäller dräktigheten för MrC ska du kolla hur många som blev dräktiga, inte hur många föl som reggats. Jag vet att ston har dött och kastat, så det är ju inte hingstens fel.

Okej. Det visste jag inte... Var hittar man hur många som blev dräktiga då??
Ber om ursäkt, men jag är ny inom avlandet och förra (som oxå var första) betäckningen för både mig och stoet var ju med icke gdk hingst i all enkelhelt och ingen semin eller liknande... Gårdsbetäckning helt enkelt... :angel:

vet ingenting helt enkelt... :crazy:
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Nej absolut inte:) Tycker han är fin, därför jag tipsa om honom, men mina absoluta favoriter är de jag nämnde efter honom :D
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Fast stämmer han verkligen in med det du sökte? Du ville ju ha en hingst med bra gångarter.
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Kul med en anglo, funderar oxå på att göra en men har ett fullblodssto så jag kollar efter någon lämplig arabhingst.
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Åh vad roligt :D Jag är förtjust i hans avkommor, skulle gärna vilja ha ett xx sto efter honom :d
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Jag oxå, framförallt tycker jag han ger storlek, och de jag sett har rört sig trevligt. Den jag känner bäst hoppar dessutom som en GUD!!
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Fast stämmer han verkligen in med det du sökte? Du ville ju ha en hingst med bra gångarter.

Men det står ju att han har ok gångarter. Jag söker inget spektakulärt, bara taktfasta och rena med utvecklingsmöjligheter.

På deras sida så står detta :

Black Diamond fick vid visning på grevagården -99.

Typ: 9
Huvud, hals, bål: 8
Extremiteter: 8
Skritt: 6
Trav: 6
Galopp: 7


Exteriöranalys »
Black Diamond har ingått exteriöranalys utförd av Mikael Holmström, Leg. vet.

Hans dressyrindex blev 8,12 att jämföras med elitdressyrhästarnas medelvärde 8,48 och medelvärdet för samtliga hästar i databasen var 7,19.

Hans hoppindex blev 7,76, medelvärdet för elithopphästarna i databasen var 7,8 och medelvärdet för samtliga hästar var 6,61.

Jag tycker inte 6or och 7or är dåligt... bra mot bättre.... eller har jag uppfattat fel??
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 265
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: Gimlan
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 342
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp